Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 film # 287 – Bad Day Ay Black Rock (1955)

NYTT TEMA
Mifune

Mifune
14.01.11 13:48

1001 film # 287 – Bad Day Ay Black Rock (1955)

Regi: John Sturges

Med : Spencer Tracy, Ernest Borgnine, Lee Marvin, Anne Francis, Walter Brennan, Robert Ryan, Dean Jagger

Handler om krigsveteranen og handikappede John J McCready som ankommer den forblåste og døende byen Black Rock for å lete etter Komoko, faren til en som reddet livet hans under WW2. Bare for å finne ut at han har blitt angivelig flyttet til en militærleir under krigen. Men noe stemmer ikke da byens innbyggere er redde for Black Rocks autoritære ”leder” Smith som tydelig skjuler noe.

Da jeg for første gang så denne trodde jeg det var en westernfilm, noe den mer eller mindre var. En moderne setting (1955) satt til en westernbakgrunn.  Eleganse og stilfull er nøkkelordene jeg vil sette her, filmen har en perfekt balanse av spenning og pusterom. Tracy uten tvil dominerer filmen, hvor han som enarmet krigsveteran viser alikvel at han har kampsporten vedlike, noe som tyder at han var boende eller plassert i Japan under lengre tid (krigen f.eks). Det som dominerer vedsiden av er filmen ro og mak, Sturges har laget en spenningsfilm hvor roen manifesterer seg på skjermen som en annen hovedrolle og viser i tillegg hvordan benektelse og likegyldighet kan ødelegge et samfunn.

En ganske kort film egentlig, bare under 90 min. Men vinner mye på de fiendtligsinnede innbyggerne og konfrontasjonene i ørkenlandskap. Moralen bør ligge rett til forståelse som en da bør ta ansvar og stå for det rette valget.

Det som trekker kanskje litt ned er noe stivt skuespill fra biroller som Smith spilt av Robert Ryan, synes han er noe for laidback og kul til tider. Han overdriver kanskje på å være umenneskelig i tillegg.  Jagger og Brennan spiller de passive tilskuere da de i sine ”autoritære” stillinger som sheriff og lege er fornøyd med at ting skjer bak ryggen på dem, og så lenge det er ro i byen og de har et bedagelig liv så er det ikke så farlig.  Og de to rollene er for så vidt tilpasset godt. Borgnine og Marvin er motstykker og byr på ”starpower” og gjør det svært godt som filmens ledende bøller.

Filmen fungerer på mange måter, ørkenheten bygger opp spenningen i historien ellers og byr på en moralsk fabel som er ikke til å unngå – Stå for det rette valget eller se på ting du bryr deg om forsvinne kjappere enn du aner.

4/5

Neste film : Les Maitres Fous (The Mad Masters)

tommy_cowan

tommy_cowan
14.01.11 14:45

Alle filmer med Lee Marvin må ses. Fin artikkel, ser du har tatt til deg litt av den kontruktive kritikken fra den andre siden ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg