Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 film # 288 – Les Maitres Fous (1955)

NYTT TEMA
Mifune

Mifune
14.01.11 20:04

1001 film # 288 – Les Maitres Fous (1955)

Alt. The Mad Masters

Regi: Jean Rouche

Filmet I 1954 av etnograf og filmregissør Jean Rouch som ble invitert til Accra, en by i vest-Afrika nærmere bestemt Ghana for å dokumentere en liten religiøs sekt kalt Hauka. Vi får se den sorte befolkningen gjennom deres årlige seremoni, et religiøst ritual. Og gjennom denne seremonien så går deltagerene i en slagt transeaktig tilværelse, besatt av tidlige britiske koloniautoriteters ånder, eller hvite undertrykkere. Disse inkluderer ingeniøren, doktorens kone, guvernør-generalen og den slemme majoren, og når det er nevnt er det fint lite annet som gjør denne filmen mening. Veldig enkelt en gruppe afrikanere som går bananas under en serie religiøse episoder.

Det enkle premisset til filmen er å følge effektene på kolonialisering på et innfødt Afrika via spesifikke ritualer utviklet som en reaksjon på det koloniale systemet. Filmen forvandles til en sprø utdypelse på både den galskapen av det politiske systemet og på selve mennesket. Et øyeblikk ble jeg overraskende forbløffet og forvirret av den voldelige og kompliserte transen som afrikanerene tar del i. Men på samme tid nødt for å kjenne til rette kameraets makt over folk.

Filmen havnet under lupen for sin ekstremt voldelige framtoning, og ble kontroversiell da den ble sett på som rasistisk f.eks uthenging av hvite kolonifolk. Og dette så mye at den ble forbudt på kinoer.

Nok en film som jeg har vansker å sette mening på egentlig, da jeg ble kastet inn i en slags doku-fiksjon verden som ikke var vanskelig å følge med, samtidig så kjedet jeg meg ikke. Og utenom det har jeg ikke noe annet å si at den må sees.

4/5

Neste film : Hill 24 Doesn’t Answer (1955)

(Innlegget ble redigert 14.01.11 20:05)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg