Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva kan filmbransjen lære av platebransjen?

NYTT TEMA
michaelhe

michaelhe
15.01.11 14:20

Antallet solgte CD'er har stupt de siste åra pga av all nedlastingen og youtube-bruken. Platebransjen har havnet i skikkelig vanskeligheter. Som dere vet så øker bredbåndbshastigheten for hvert år som går, og det gjør det lettere å laste ned filmer. Hva skal filmbransjen gjøre for å slippe å ende opp som platebransjen?

Jo, det er ganske enkelt. Etter at filmene har vært på kino skal man vente en god stund med å slippe dem på DVd og blu-ray. I denne vente perioden skal man heller slippe filmen på streaming tjenester på nettet som filmarkiver og Sf-anytime.com. Med en gang en film mer ferdig på kino, bør den slippes på streamingtjenester. Der bød den være en stund før den til slutt slippes på DVD. Da slipper man å tenke på piratkopiering før filmen kommer på DVD/ blu-ray, og inntjeningsperioden til filmen forlenges.  

DavidFlynch

DavidFlynch
15.01.11 19:08
michaelhe: Etter at filmene har vært på kino skal man vente en god stund med å slippe dem på DVd og blu-ray. I denne vente perioden skal man heller slippe filmen på streaming tjenester på nettet som filmarkiver og Sf-anytime.com.

Da blir den kopiert der og lagt ut på torrentsidene. Vet ikke om du er klar over det, men brorparten av filmer som blir lagt ut på nettet før de har fått en DVD-utgivelse kommer fra diverse screeners og kopier av presse-utgaver av filmene. Det er veldig sjeldent en vanlig DVD-utgave er grunnlaget til en piratkopi.

Mifune

Mifune
15.01.11 19:15

tenkte mer på platebransjen, beklager om det blir litt OT. Men skulle ønske det ble trykket opp mer vinyl. Bedre lyd og skal mer til for at det havner på nedlastingssider. Derfor får vi lavere priser på LP og større utvalg av nyproduserte 180 gr plater. Drit i cd...makan til møkkalyd skal en lete lenge etter (hmmm ok tape er kanskje verre, og mp3!!)

kanskje ikke en dum ide dette med filmbransjen at de legger ut til streaming. Filmene blir kopiert uansett, vet russland er kjappe med å legge ut filmene etter kinovisninger. men vet ikke hvordan dette har hjulpet salgsmarkedet. 

må innrømme at streamingtjenester som jeg får på altiboxen er godt brukt, og lettvindt. 

michaelhe

michaelhe
15.01.11 21:47
Mifune: Men skulle ønske det ble trykket opp mer vinyl

Du er en håpløs nostalgiker:) Savner du virkelig knirkingen og hakkene i plata? Det finnes mange som er like nostalgisk med papirboka, men etter at jeg fikk meg Kindle DX, har jeg helt droppet papirbøker, og jeg savner dem ikke. 

Mifune

Mifune
15.01.11 21:53
michaelhe: Savner du virkelig knirkingen og hakkene i plata?

dette er jo noe en får på hauggamle LP'er, akkurat som en får hakk i cd'er. LP er så fantastisk mye bedre på lyd enn cd, sånn er det bare. 

tommy_cowan

tommy_cowan
16.01.11 03:32
michaelhe: etter at jeg fikk meg Kindle DX, har jeg helt droppet papirbøker, og jeg savner dem ikke. 

Klarer bare ikke å se for meg at jeg ligger med en kindle i senga og leser før jeg legger meg..

franzsigel

franzsigel
16.01.11 11:32
michaelhe: Jo, det er ganske enkelt. Etter at filmene har vært på kino skal man vente en god stund med å slippe dem på DVd og blu-ray.

Er det noe filmbransjen bør lære av musikkbransjen, så er det at ethvert forsøk på å begrense tilgangen til film vil øke piratenes populæritet OG legimitet.

Som andre har påpekt haver filmer på piratnettsteder lenge før de havner på DVD i butikkene. Og mange filmelskere har endt opp som pirater fordi gamle klassikere ikke er tilgjengelige fra legale kilder.

Det eneste virkemiddelet mot pirater som ser ut til å virke (bortsett fra Gestapo-metoder) er å lage en egen tjeneste med bedre utvalg og brukervennlighet enn hva piratene klarer. Denne tjenesten må i tillegg gjøres tilgjengelig for en billig penge.

Det betyr selvsagt betydelig mindre penger i kassen for filmbransjen. Og det er derfor grunn til å tro de vil stritte imot i det lengste....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg