Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 film # 290 – The Ladykillers (1955)

NYTT TEMA
Mifune

Mifune
17.01.11 14:33

1001 film # 290 – The Ladykillers (1955)

Regi: Alexander MacKendrick

Med: Katie Johnson, Alec Guinnes, Peter Sellers, Herbert Lom

Fem rare kriminelle karakterer som planelegger et kupp leier et rom hos en 80 årig enke, hvor de skjuler seg som klassiske musikere.

Av en eller annen grunn trodde jeg at Jack Lemmon var i denne, men den gang ei. Britisk situasjonskomedie med plenty sort humor. Og er det noe britene kan er det nemlig ”sort humor”. Flere av dere har sikkert sett Cohens remake fra 2004 med Tom Hanks i hovedrollen. Originalen kan skilte med stjerner som Alec Guinnes, Peter Sellers og Herbert Lom, og det må være verdt billetten alene (eller 30 kr i leiesjappa)

Eller ?

Humoren er ikke nødvendigvis ”britisk, men også av den typen folk utfor de britiske øyene kan falle eeeeh..utfor, spesielt amerikanere skulle det vise seg. Litt ironisk siden både regissør og manusforfatter var amerikanske. En komedie i min mening har vitalitet i dag pga sin intelligens og effektivitet.

Alec Guinnes er genial som bandens leder, og resten av gjengen er fargerike og originale alle som en. Deres geniale plan er altså å leie et rom hos en tilsynelatende dement dame i slutten av hennes liv. Det morsomste med hele filmen er forskjellen mellom hva som er planlagt og det som hender når de legger planen ut i praksis, spesielt vanskene de har for å lure en gammel dame som behandler karene som ustyrlige barnehageunger.

Problemet til filmen er tempoet, som er tregt og mye av humoren er mer eller mindre gammelmodig. Men strukturen og intelligensen sitter igjen og filmen sitter igjen med respekt.

Og det er nettopp der nyinnspillingen gikk av sporet og havnet i uføre, originalens mrs Wilberforce og nyinnspillingens mrs Munson er så forskjellige. ’55 versjonens mrs Wilberforce er krokrygget og tilsynelatende skjør som skaper et bilde av svakhet, noe som gjør det hele mer moro når hun hamler opp med de kriminelle, i ’04 opptrer hun kraftfull og mer fryktinngytende enn de kriminelle som ødelegger hele settingen.

Originalen er kanskje noe sløv for et dagens publikum (me included), men det er uten tvil den sjarmerende 87 åringens måte å hamle og ødelegge planene for skurkene som er moro. Det som overrasket meg er at Guinnes er blitt en slags Lon Chaney for 40-50 tallet, mann med tusen ansikter, noe han beviste i filmer som Kind Hearts And Coronets og The Lavender Hill Mob. Peter Sellers og Herbert Lom havner litt i bakgrunnen, men de er jo mer kjent for sine filmer da og ikke nødvendigvis denne.

’55 er uten tvil bedre enn ’04

4/5

Neste film : Marty (1955)

michaelhe

michaelhe
17.01.11 14:37
Mifune: Originalen er kanskje noe sløv for et dagens publikum (me included), men det er uten tvil den sjarmerende 87 åringens måte å hamle og ødelegge planene for skurkene som er moro. Det som overrasket meg er at Guinnes er blitt en slags Lon Chaney for 40-50 tallet, mann med tusen ansikter, noe han beviste i filmer som Kind Hearts And Coronets og The Lavender Hill Mob. Peter Sellers og Herbert Lom havner litt i bakgrunnen, men de er jo mer kjent for sine filmer da og ikke nødvendigvis denne. ’55 er uten tvil bedre enn ’04 4/5 Neste film : Marty (1955)

Ladykillers er jo en ealing klassiker, tror jeg. Veldig morsom. Liker du guiness? Da må du se The Man in The White Suit

Gamle damer er jo ustyrtelig morsomme. Se bare på den gamle klassikeren Arsenic and old lace. 

(Innlegget ble redigert 17.01.11 14:38)

Mifune

Mifune
17.01.11 14:58
michaelhe: Ladykillers er jo en ealing klassiker, tror jeg. Veldig morsom. Liker du guiness? Da må du se The Man in The White Suit.  Gamle damer er jo ustyrtelig morsomme. Se bare på den gamle klassikeren Arsenic and old lace. 

ealing ja....

får mer og mer sansen for Guinnes, skal sjekke ut begge to av de anbefalingene. Har luktet lenge på Arsenic and Old Lace

(Innlegget ble redigert 17.01.11 14:59)

michaelhe

michaelhe
17.01.11 15:06
Mifune: Har luktet lenge på Arsenic and Old Lace
Charon

Charon
17.01.11 15:24
Mifune: Har luktet lenge på Arsenic and Old Lace

Den må du bare skaffe deg, særlig siden Cary Grant er en av favorittene dine.

Mye herlige forviklinger i den.

Noen som vet hvor en kan skaffe seg The Ladykillers for en billig penge, med subtile? (Norsk/engelsk)

Charon,

DavidFlynch

DavidFlynch
17.01.11 15:34
Charon: , med subtile?

Subtile? Det heter undertekst.

Mifune

Mifune
17.01.11 15:37
Charon: Den må du bare skaffe deg, særlig siden Cary Grant er en av favorittene dine. Mye herlige forviklinger i den. Noen som vet hvor en kan skaffe seg The Ladykillers for en billig penge, med subtile? (Norsk/engelsk) Charon,

denne anbefaler jeg på det høyeste, ellers får du The Ladykillers alene for usle 30-40 kr på play.com, eller blu ray til en litt stivere pris

Charon

Charon
17.01.11 17:04

Kind heart and coronets har jeg i samlinga, men ikke de øvrige. For å glede DavidFlynch, er de tekstet?

Charon

Mifune

Mifune
17.01.11 19:19
Charon: Kind heart and coronets har jeg i samlinga, men ikke de øvrige. For å glede DavidFlynch, er de tekstet?   Charon

nei...verken norsk eller engelsk på den boksettet ihvertfall. de andre vet jeg ikke

keyser1

keyser1
17.01.11 19:59

Begynner vel å bli en stund siden eg så denne, da eg tror den sto på 2009 programmet mitt. Husker den og som litt vel temposvakt og gammelmodig hva gjelder komedie. Uansett langt å foretrekke foran Coen-brødrene's remake, som eg føler er den svakeste Coen-filmen av de eg har nådd til (selv om eg ikke har sett den heller siden release omtrent).

Alex Guinness var utvilsomt bra, og sammen med Katie Johnson gjør han størstedelen av filmen. Uansett faller dette kort og godt innenfor kategorien filmer som er utgått på dato. Fortsatt verdt å se muligens, men den har ikke helt tålt støvet.

Ga den 6/10.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg