Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Morsomste norske komedie?

NYTT TEMA
michaelhe

michaelhe
18.01.11 20:31

Jeg satt nettopp og så på Millionær for en Aften med Henki Kolstad, og jeg syntes det var en fornøyelig og morsom film. Jeg gir den 7 av 10. Om man ser bort fra Fleksnes og Olsenbanden som alle liker, hva syntes dere er de 5 morsomste norske komediene dere har sett?

Nedenfor er en liste til inspirasjon: 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Norske_filmkomedier

liverpo__ole

liverpo__ole
18.01.11 21:10

Tja... Tatt av Kvinnen var den første som slo meg uten at den var vanvitig morsom. Mye dårlig norsk komedier egentlig.

Fjolls til Fjels er jo litt morsom da den er fryktelig... teit

DavidFlynch

DavidFlynch
18.01.11 21:13

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe.

michaelhe

michaelhe
18.01.11 21:40
DavidFlynch: Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe.

Den er morsom. Men den er egentlig britisk. Den er også filmet på Dansk, men jeg har ikke sett den versjonen. 

Det er Knut Bohwim som stjeler alle disse utenlandske manuskriptene og oversetter dem til norske forhold. Olsenbanden var jo en gedigen suksess, stjålet fra Danmark. Jeg så "Ute av drift"  (stjålet fra England) for ikke lenge siden, med Rolv Wesenlund. I den er det også et "lik" på avveie, men den er ikke så morsom Skulle det dukke opp flere lik .......

"Det største spillet" , Bohwims krigsfilm, er ganske bra. 

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
19.01.11 00:13

Norske Byggeklosser. Nok en fasit fra meg i kveld. :-)

TheBracket

TheBracket
19.01.11 00:16
ManUtdfan_5: Norske Byggeklosser. Nok en fasit fra meg i kveld. :-)

Evig klassiker!

DavidFlynch

DavidFlynch
19.01.11 00:30
michaelhe: Den er morsom. Men den er egentlig britisk. Den er også filmet på Dansk, men jeg har ikke sett den versjonen.  Det er Knut Bohwim som stjeler alle disse utenlandske manuskriptene og oversetter dem til norske forhold. Olsenbanden var jo en gedigen suksess, stjålet fra Danmark. Jeg så "Ute av drift"  (stjålet fra England) for ikke lenge siden, med Rolv Wesenlund. I den er det også et "lik" på avveie, men den er ikke så morsom Skulle det dukke opp flere lik ....... "Det største spillet" , Bohwims krigsfilm, er ganske bra. 

Hvem bryr seg? Poenget er at disse filmene ble såpass erkenorske og en del av vår kulturarv, uansett om det var utenlandske prosjekter.

Det største spillet synes jeg sugde skikkelig balle.

michaelhe

michaelhe
19.01.11 00:47
DavidFlynch: Det største spillet synes jeg sugde skikkelig balle.

LOL. Du må ikke gjøre narr av Flekkefjords store epos! Sann er den også. 

tåken

tåken
19.01.11 12:26

morsomste norske komedie ja, den er grei.

De norske filmene jeg har ledd mest av er nok W&V's "Hotell St Pauli" og "Lasse og Geir", men de er jo ikke ment som komedier så dermed diskvalifisert. Ironisk nok så er samme filmskaperes forsøk på komedie "Bryllupsfesten" noe av det flaueste og minst morsomme jeg kan tenke meg.

Min norske favorittkomedie må derfor bli "den siste fleksnes", Rolv Wesenlund er enorm.

Scorsese86

Scorsese86
19.01.11 13:00

Morsomste norske komedie, sier du? Okey, jeg skal ikke nevne Flåklypa Grand Prix nå... den er jo forresten mer en action-komedie.

Elling har utrolig mange gode kommentarer. Fjolls til Fjells er utrolig komisk, og samtlige Olsenbanden-filmer er fylt med minneverdige øyeblikk, (Egon i drag på bussen - liten pike spørr sin mor "hvorfor har den mannen kledd seg ut som dame?", moren svarer ... "hysj. det er enkelte som liker slikt!" ... den minen på Opsahl!).

Alle Tiders Kupp er morsom. Har stor sans for Rolf Just Nilsen. Har du sett Lån meg din kone? Den er ganske typisk for sin tid, mange dører og skap som smeller, men den er utrolig morsom og pepret med minneverdige scener. Budbringeren har også sine øyeblikk... dvs, den har mange øyeblikk. Hehe, også Bryllupsfesten:p Elendig film, men til tider tåpelig morsom.

Og helt til slutt... en personlig favoritt: Showbiz. Faen, det er filmen sin det! "Vi er gærne vi!"

Mifune

Mifune
19.01.11 15:00

Kill Buljo - beste one liner filmen laget innen dette kongeriket

JacobIV

JacobIV
19.01.11 15:43

Min ubestridte favoritt er "Den forsvundne Pølsemaker" med Leif Juster og Ernst Diesen. Et klassisk komikerpar i elegant samspill og samtidig en ellevill norsk parodi på den hardkokte detektivfilmen.

(Innlegget ble redigert 19.01.11 15:50)

Kaminski

Kaminski
20.01.11 09:54
michaelhe: og Olsenbanden som alle liker

Samtlige av Olsenbanden-filmene er jo aldeles grusomme ! Overtydelig humor.

"Alle" liker ikke dem. :-) Fjols til fjells er bra, men har også mange umorsomme øyeblikk.

Nødutgang

Nødutgang
20.01.11 10:07

Eggs.

michaelhe

michaelhe
30.06.11 23:41
JacobIV: Min ubestridte favoritt er "Den forsvundne Pølsemaker" med Leif Juster og Ernst Diesen. Et klassisk komikerpar i elegant samspill og samtidig en ellevill norsk parodi på den hardkokte detektivfilmen

Har du sett oppfølgeren Det Ække te å tru (1942)?

(Innlegget ble redigert 30.06.11 23:43)

liverpo__ole

liverpo__ole
01.07.11 01:11
Mifune: Kill Buljo - beste one liner filmen laget innen dette kongeriket

Spot on.

michaelhe

michaelhe
01.07.11 01:58
liverpo__ole: Spot on.

Jeg har gått gjennom norske komedier, og jeg klarer ikke komme på en som er morsom på samme måte som Hjelp Vi Flyr, Fawlty Towers og The Pink Panther Strikes Again. 

Det er mange som er koselige og hyggelige, men veldig få er vittige. 

liverpo__ole

liverpo__ole
01.07.11 02:09
michaelhe: Det er mange som er koselige og hyggelige, men veldig få er vittige.

Ja, sånn sett er den unik. Hadde ikke Død Snø et par slike?

Tilbake til Kill Buljo nigjen. Synes "snakk om hodeløs kjøring" er den beste vitsen. Det blir ikke tørrere enn det. Ler meg skakk.

(Innlegget ble redigert 01.07.11 02:10)

hedning_9

hedning_9
01.07.11 19:24

Freske fraspark,Norske byggeklosser,og Den grønne heisen er morsomme :)

(Innlegget ble redigert 01.07.11 19:25)

Rudi

Rudi
01.07.11 19:40

Get ready to be boyzvoiced:

michaelhe

michaelhe
02.07.11 13:15
hedning_9: Freske fraspark,Norske byggeklosser,og Den grønne heisen er morsomme :)

Disse er helt greie, men jeg syntes ikke Norske byggeklosser var så morsom egentlig. 

SimoneInzaghi

SimoneInzaghi
02.07.11 16:46

Syns faktisk "Fatso" er veldig morsom.

JacobIV

JacobIV
02.07.11 18:31
michaelhe: Har du sett oppfølgeren Det Ække te å tru (1942)?

Haha, nei den kjente jeg ikke til. Lurer på om den barten siktet til noe spesielt i toogførr....

Rendezvous

Rendezvous
02.07.11 19:43

Pax og Dis

michaelhe

michaelhe
02.07.11 20:23
Rendezvous: Pax og Dis

Selkvinnen er vel også en kandidat?

Rendezvous

Rendezvous
04.07.11 20:28
michaelhe: Selkvinnen er vel også en kandidat?

Ja! Hvordan kunne jeg glemme den?

blackpete

blackpete
05.07.11 00:19
SimoneInzaghi: Syns faktisk "Fatso" er veldig morsom.

Enig. Jeg ble veldig overrasket over at jeg skulle like den såpass godt. Og En ganske snill mann var fornøyelig. Litt mer up to date-humor, om ikke like sjarmerende som mange gamle norske komedier.

Olsenbanden, Skulle det dukke opp flere lik etc. er morsomme å se på, men jeg ler jo ikke av dem. Salmer fra kjøkkenet er en humrefilm, men ikke en haha!-film. Samme gjelder for O'Horten. Men ekstremt gode likevel.

Fleksnes-filmen burde jo nesten vært opplagt her, men i motsetning til den glimrende serien, ble den platt. Akkurat som Fredrikssons fabrikk og overgangen fra serie til film.

liverpo__ole

liverpo__ole
05.07.11 03:38

Er helt uenig med alle dere som nevner Fleksnes og Olsenbanden som de morsomste. Ja, kanskje er de klassikere osv, men hvorfor? Man ler jo ikke av dem! Hvertfall ikke jeg...

Jeg går for Kill Buljo og Get Ready to Be Boyzvoiced, for her ler man faktisk gjennom hele filmen. En ganske snill mann, Hodet over vannet og Elling ler jeg også av, men disse er vel strengt tatt ikke komedier i ordets rette forstand? dramathriller og drama er mer passende...

Jeg lo godt da jeg så Lange Flate Ballær også faktisk, han derre kristne duden er hysterisk. Toeren derimot søg hardt.

(Innlegget ble redigert 05.07.11 03:48)

liverpo__ole

liverpo__ole
05.07.11 03:51

Trollgeren er en annen jeg lo godt av. Otto Jespersen på sitt beste.

Jimmy_28

Jimmy_28
05.07.11 10:35

Har folket allerede glemt kunstykket "Plastposen" med Jon Skolmen i hovedrollen??

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg