Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 film # 292 – Ordet (1955)

NYTT TEMA
Mifune

Mifune
19.01.11 09:37

1001 film # 292 – Ordet (1955)

Alt.tittel : The Word

Regi : C T Dreyer

Med: Birgitte Federspiel, Ejner Feiderspiel, Emil Hass Christensen, Cay Christensen, Preben Lerdoff Rye, Henrik Malberg

Den måtte komme. Den skandinaviske og religiøse. Den som kun kritikere liker. Den trauste og deprimerende sort hvitt filmen med skuespillere som leverer replikker på mest kjedelige måte mens de stirrer opp og ut og elendigheten slår gjennom hvert 10ende minutt. Teateret står i senter og skuespillet sådan likeledes.

HERREGUD for en film….trodde ikke mine egne øyne etter at det var bare gått 20 minutter av filmen, og visste ikke om jeg skulle grine eller le. Men jeg fattet motet og gjorde meg klar for aldri så liten dyst.

Filmen tar for seg en dansk bondgårdsfamilie anno 1925. Gamlefar Borgen har tre sønner, Mikkel en godhjertet agnostiker som bor sammen med sin gravide kone Inger, Johannes som tror han er Jesus og Anders den yngste og forelsket i skredderens datter.

Skredderens datter er medlem av en fundamentalistisk sekt, og er også filmens ”styggelse” sammenlignet med Borgens tradisjonelle Lutherske tro; han er  imot et ekteskap mellom de to helt til skredderen forbyr det, noe som gjør at Borgens stolthet krever at det blir nettopp et bryllup

Helt uforventet, så får Inger, familiens lys og søthet,  problemer under svangerskapet. Den rasjonele doktoren ankommer  og en lang natt får bondefamilien et skarpt fokus på sine livssynsvinkler og tro

Ok. HERREGUD…30 minutter igjen…..pust pes… ok dette klarer jeg.

Eneste form for underholdning var den sinnslidende sønnen som sa han var Jesus, hans skuespillerteknikk fikk meg til å tenke på Von Triers Riget og da spesielt på det fosteret i serien som var født ”voksen”

Det må ligge noe ”dypt” metaforisk eller en form for religiøs opplysning i denne som jeg ikke tar, fordi denne var rett og slett pyton. Er det noen som kan forklare meg hva som er bra med denne ? Eller er dette en såkalt ”kredfilm” eller ”selåsunderholdning” ?

Eneste jeg fikk ut av denne rent handlingsmessig er at den skal vise oss bønnens makt. Og er en ateist er dette ikke en film som frister til noen form for omvendelse eller lignende. Hadde egentlig forventet en bedre opplevelse med tanke på at CT Dreyer har regissert denne og liker godt de eldre filmene hans. 

Verste film så langt, og kjedeligere enn å se maling tørke. Dårlige skuespillere. OG som enda et irritasjonspunkt virker det som regissøren har skrudd opp lyden på det j#¤¤a gjøkuret slik at en plages til vettet av den høy monotone tikktakktikktakk. Sikkert meningen, men setter på Manos Hands Of Fate for andre gang etter å ha blitt rystet av kjedsomhet .

1/5

Neste film : Bob Le Flambeur

(Innlegget ble redigert 19.01.11 09:43)

Sacred1

Sacred1
19.01.11 09:52

Var det ikke en som ga filmen 10/10? Husker ikke nicket hans men han hadde grei peiling og ga omtrent aldri ut 10-ere.

Zish

Zish
19.01.11 09:59

Det var nok ikke meg. Jeg har ikke engang sett filmen.

Mifune

Mifune
19.01.11 10:27
Sacred1: Var det ikke en som ga filmen 10/10? Husker ikke nicket hans men han hadde grei peiling og ga omtrent aldri ut 10-ere

det finnes selvsagt folk som setter denne filmen høyt, muligens for sitt åndelige budskap, tror kanskje det er min ateistiske bakgrunn som gir meg absolutt ingenting ut av slike filmer. 

Charon

Charon
19.01.11 12:55

Begynte på denne filmen for et par dager siden. Men har bare klart å se et par minutter. Har tydeligvis mye å se frem til.

Charon,

Mifune

Mifune
19.01.11 13:05
Charon: Begynte på denne filmen for et par dager siden. Men har bare klart å se et par minutter. Har tydeligvis mye å se frem til. Charon,

det kan jo være at du liker denne typen film....men kom gjerne med feedback. Er nysgjerrig på hva andre synes, og det virker som dette kanskje er en film som folk unnlater å si at de misliker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg