Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken film så du sist?

NYTT TEMA
Hitherto
HithertoInnlegg: 984
14.04.18 17:14
Frank.N.Steen: Lo godt i den scenen der den moralske TV presten (spilt av Ozzy Osbourne) blir intervjuet sammen med ei annen religiøs kjerring, som senere blir dratt ut av TVen med rå makt av Sammi Curr og inn i stua til kompisen til Eddie Weinbauer. Kjerringa går rett i oppløsning og stakkaren ender opp i full panikk modus, for deretter å støvsuge opp restene av gamla. Ja, feel-good skrekk er en nokså minimal greie siste årene (vel, Tucker and Dale vs. Evil (2010) er et sjeldent fint unntak her), noe som jo er veldig synd da de (spesielt på 80-tallet) fikk det til såpass ofte og bra, der det grufulle kunne fint kombineres med det mer lekne og da kanskje kom til sin rett på best mulig vis i klassikere som Return of the Living Dead (1985), Evil Dead II (1987), Re-Animator (1985), Night of the Creeps (1986), Night of the Comet (1984), Demons (1985) og lista den ville jeg nok aldri blitt ferdig med om jeg skulle ha fortsatt. ;)

Seriemordere som kunne "warpe" gjennom moderne teknologi var tydeligvis en trend på 80-tallet (Freddy Krueger og han galningen fra Shocker).

Det lages fremdeles "idealistisk skrekk" - The Babysitter som jeg inkluderte i bolken ovenfor er et eksempel - men de synes å drukne i produksjoner med en langt mer kynisk holdning. Tror det er mange som er redd for ikke å bli tatt alvorlig og forsøker å unngå komiske innslag, uvitende om at det av og til gjør filmene deres nærmest sterile og humørløse.

TV-serien Ash vs. Evil Dead er imidlertid et fantastisk unntak.

Royu
RoyuInnlegg: 6137
14.04.18 17:21

Hostiles - 6.5/10

(Innlegget ble redigert 14.04.18 17:22)

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 9976
14.04.18 17:28

The Death of Stalin

Nydelig film. Selv om man kan historien(nå vet jeg ikke hvor historisk korrekt filmen er i sin helhet, men), så var det likevel hele veien med "hva skjer nå?" og "hvem er det jeg egentlig heier på nå?"

Komedien er spot on, og blir aldri for mye. Steve Buscemi og Jeffrey Tambor er nydelige i filmen. Simon Russell Beale er fantastisk som Lavrenti Beria, men det er Jason Isaacs som stjeler showet helt for meg mot slutten av filmen som Field Marshal Zhukov. 

8.5/10

LaGoeba
14.04.18 17:30

Hvordan var A Quiet Place, Machine?

(Innlegget ble redigert 14.04.18 17:31)

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 2978
14.04.18 22:37

Rampage. Var overrasket over hvor god denne var. Egentlig er det bråkete Hollywood-fluff uten substans, men likevel en meget god og underholdende film.

TheBracket
TheBracketInnlegg: 37960
14.04.18 23:37

The Death of Stalin

8,5/10

MiniGH
MiniGHInnlegg: 4710
14.04.18 23:45

Den siste halvtimen av A Few Good Men blir bare bedre hver gang jeg ser den. En fantastisk bra film hele vegen, men den siste halvtimen er kremen. 

craaazy
craaazyInnlegg: 5410
15.04.18 12:22

Jeg synes Jason Isaacs alltid stjeler showet.

Machine_Head
Machine_HeadInnlegg: 11923
15.04.18 13:16
craaazy: Jeg synes Jason Isaacs alltid stjeler showet.

My father will hear about this!

Machine_Head
15.04.18 13:23
LaGoeba: Hvordan var A Quiet Place, Machine?

Ahh, den var nydelig. Et veldig interessant utgangspunkt, som resulterer i en utrolig godt utført film med lite verbal dialog, men det kommer alltid godt frem hva som skjer, og hva som driver karakterene.

Guffen og fryktelig intens hele veien, og jeg likte spesielt at den bygget seg mer og mer opp underveis. Jeg var et vrak når filmen var ferdig, de få parene og vennegjengen som satt bak meg kunne vel humorøst notere seg at jeg satt der alene på min sedvanlige alenekino-opplevelse, som tidenes Viggo Venneløs. Men no regrets.

De som forventer en stille men ekkel skrekkfilm a la The Witch kan bli skuffet, da det er mye mer som "skjer" her, men det var egentlig bare en god ting. Legg til at John Krasinski (som bare er så jævlig sympatisk) og Emily Blunt forankrer filmen på en herlig måte og at de sammen med barna gir en veldig fin emosjonell kontekst til handlingen, så var dette skikkelig bra greier.

8/10, minst.

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2541
15.04.18 15:29
Hitherto: 1/10

Haha, er det ikke tungt å kun se på halvferdige skrekkfilmer hele dagene?

glycinello
glycinelloInnlegg: 3583
15.04.18 16:56

Den of Thieves.

En heller klassisk politi og røverfilm om et bankran. Gode actionscener og filmen er underholdende nok, selv om det blir litt (for mange) kjisjèer og forutsigbart til tider.

Du har nok sett det meste før i lignende filmer. Det bygges opp mot det store brekket, katt og mus lek, noen twister her og der, personlige problemer til hovedpersonen(e) osv. Problemet med dette er at det tar for lang tid! Her kunne de med fordel kuttet minst en halvtime av filmen.

*MULIG SPOILER*

Den ultimate showdownen mellom politiet og bad-guysene blir litt for usansynlig. Se den og så forstår du sikkert hva jeg mener:). For min del drar det ned helhetsinntrykket litt.

*SPOILER SLUTT*

Alt i alt en underholdende nok film. Klassisk popcorn-action. En slags veldig light versjon av "Heath" (som er mye(!) bedre). 7/10.

GrinderX9
GrinderX9Innlegg: 1038
15.04.18 17:36

Blade runner 2049. 

7/10

Bra men kjedelig....orginal filmen er en av mine favoritt filmer, så dette var litt overraskende.  Men kanskje det er en slik film jeg liker bedre for hver gang,  originalen var på samme måte for meg. 

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 870
16.04.18 13:56
Hitherto: Seriemordere som kunne "warpe" gjennom moderne teknologi var tydeligvis en trend på 80-tallet (Freddy Krueger og han galningen fra Shocker). Det lages fremdeles "idealistisk skrekk" - The Babysitter som jeg inkluderte i bolken ovenfor er et eksempel - men de synes å drukne i produksjoner med en langt mer kynisk holdning. Tror det er mange som er redd for ikke å bli tatt alvorlig og forsøker å unngå komiske innslag, uvitende om at det av og til gjør filmene deres nærmest sterile og humørløse. TV-serien Ash vs. Evil Dead er imidlertid et fantastisk unntak.

Husker jeg for en del år tilbake plukket opp det man trodde var House III (1989) som viste seg egentlig å være The Horror Show (1989) forsøkt "forkledd" eller solgt som den tredje filmen i serien der startet opp med karakteren Roger Cobb som flytter inn i sin nylig avdøde tantes gamle hus, og den ble visstnok en liten kult-film som også gjorde det godt på kino/VHS markedet.

The Horror Show derimot er vel faktisk en av de bedre Nightmare on Elm Street kopiene og innehar Lance Henriksen (i en sjeldent sympatisk hovedrolle og sådan en heroisk) som deler skjermen med den alltids herlig sleske karakter/skurke skuespilleren Brion James i rollen som den sadistiske gærningen og massemorderen Max "Meatcleaver" Jenke. Nå har jeg ikke sett Wes Cravens Shocker men etter hva jeg har lest så kom begge ut i 1989 og deler visstnok en god del ting til felles, men joa så har man jo alltids Renny Harlins Prison (1987) der en ung Viggo Mortensen må bryne seg på et blodtørstig fengsel der kommer til live og begynner å drepe de innsatte på alle slags jævlige vis. Mye kule spøkelsesfilmer fra 70 og 80-tallet. Death Ship (1980) er jo en annen meget atmosfærisk skrekkfilm, kanskje ikke så blodig men meget stemningsfull og med flere gode skuespillere, og der en gjeng skipbrudne blir "reddet" av et tomt nazi-skip som rommer grusomme hemmeligheter og som igjen vil påvirke flere av sine nye passasjerer.

Har enda ikke fått meg til å gå løs på Ash vs. Evil Dead enda, men skal nok få gjort noe med det før eller siden. Hadde vel egentlig håp om en oppfølger til My Name Is Bruce (2007) men virker som de planene ble raskt skrinlagt og i stedet flyttet fokus mot da TV formatet i stedet.

(Innlegget ble redigert 16.04.18 14:02)

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 870
16.04.18 15:02

Div filmer sett over helgen (ikke mye å juble over):

Bridesmaids (2011)

Vet ikke hvordan denne havnet i hus og heim men i stedet for å kaste filmer man ikke har sett, gir jeg dem oftest en sjanse først. Med tanke på det jeg har til nå sett av Paul Feig fra før, så lenet alt på at dette kom til å bli en ny "perle". Humoren er som vanlig ujevn og i store perioder meget vulgær/påtrengende nærmest til det desperate og tragiske, og som alltids er menn flest, noen jævla svin som kun ønsker å dyppe kjeppen i de stakkars "søte" uskyldige fruene og komme seg til helvete bort. Det store "høydepunktet" i filmen skjer når hele jente følget (minus den peneste berta) får øyeblikkelig en desperat trang til å finne nærmeste utedass. Dette går selvfølgelig til helvete og som et resultat ender vi opp med å se ei som kaster opp middan i bakhodet ei annen igjen som står under og spyr i en do. Det hele "krones" så med at Melissa McCarthy tømmer hele tarmen og mer til, i vasken. Humor på meget høyt nivå. Ok, filmen tar seg noenlunde opp, hvert fall nok til at den ikke faller såpass langt ned som den gyselige Ghostbusters filmen som også Feig gjorde. Den var direkte jævlig. Alt i alt, Kristen Wiig lærer sin lekse, at blant alle de sleske og usympatiske mannfolka på kloden, så finnes det likevel en hyggelig kar for "alle". Meget klisjefull avslutning greit, men tredje akten er ikke så fæl som midtpartiet og ender opp med en meget snill: 5/10

Kommandør Treholt & ninjatroppen (2010)

Norsk dritt film! 3/10

The Inbetweeners Movie (2011)

Aldri sett eller hørt om før, men TV serien (ifølge coveret) er visstnok en av de mest populære TV fenomenene i englands historie. Uansett, en gjeng kåte og desperate tapere ender opp i syden på jakt etter kvinnfolk (alder spiller ingen rolle). Filmen starter opp "lovende" og i en kort periode minnet plotet/handlingen meg litt om de to første American Pie filmene samt Revenge of the Nerds II: Nerds in Paradise (1987), men problemet kommer raskt frem her. Ikke en likandes eller sympatisk karakter blant hovedrolleinnehaverne og dermed blir det vanskelig å føle noe flauhet eller heie på dem uansett hvor mye dem blir driti ut og ydmyket. Igjen så kommer teen-sex klisjeene på rekke og rad men det er gjort såpass mange ganger før (og mye bedre) at man blir fullstendig likegyldig og bare venter på det åpenbare, som er at uansett hvor stor taper man enn er, på film taper alltid de sleske drittsekkene mens taperne ender opp som vinnerne og får selvfølgelig de deilige damene som premie, uansett hvor usympatiske dem enn måtte være. Nerds in Paradise anført av Lewis Skolnick og Booger ville ha fremstått som tyranniske bøller sammenlignet med pinglene fra The Inbetweeners, og de ville vel ha svømt hjem til england om de støtte på the Ogre. Eneste grunn til at jeg gir filmen en meget snill rating er at den fikk meg til å få lyst til å få tatt et gjensyn igjen med en rekke herlige teen-sex komedier fra 80-tallet. 5/10

La fille de d'Artagnan (1994)

På norsk, d'Artagnans Datter. Vakre Sophie Marceu spiller Elise, datteren til den famøse musketeren d'Artagnans i en slags fortsettelse/oppfølger til de mange sverd og eventyr filmene om de tre musketerene. Denne er derimot lite å juble over, og hadde det ikke vært for at frøken Marceu hadde et kjekt talent for å miste sin overdel og blottlegge sine velproposjonerte bryster (flere ganger) så ville jeg ha endt opp med en langt svakere rating. Sverd duellene er det mange av, og det er nokså ujevn levert. Aldri vært noen stor fan av slike filmer, men åpenbart at det er lagt ned litt arbeid her, likevel ser det i perioder nokså amatøraktig ut og tross av en åpenbar mer komisk tone blir altså to timer og 5 minutter noe vel langdrøyt og seigt i lengden og kunne vært lett kutte ned med minst 40 minutter eller mer. 4/10

Winnie the Pooh (2011)

Var faktisk ikke klar over denne før nylig, og kanskje like greit. Stort sett har Disney feilet gang på gang med tanke på langfilmer om den gule og honningavhengige bjørnen som lever sammen med sine gode venner i 100 meterskogen, og dessverre går de i samme fella som tidligere. The Many Adventures of Winnie the Pooh (1977) la lista meget høyt, den inneholdt klassiske og meget godt animerte og fortalte eventyr, og et tiår senere fikk man en ny generasjon med Brumm elskere mye takket være den sjarmerende, søte og meget morsomme TV-serien The Adventures of Winnie the Pooh (1987-1991) der mange anser som en av de beste som kom i Disneys gullalder med tanke på animerte barne serier fra 80 og frem til tidlig 90-tallet. Denne serien la lista enda høyere når det gjaldt både musikk, animasjon og ikke minst et noen utrolig velskrevne eventyr der greide å balansere mellom å være lett underholdning men som og bød opp på de litt tøffere tingene i livet og dermed fungerte det både for voksne og barn. 

Uansett, de nyere Brumm filmene har ofte vært meget vannet/dysset ned, slik at det ikke skal støte eller skremme noen (uansett aldersgruppe) og med det har enkelte karakter enten forsvunnet (trolig for godt) eller gått gjennom en ekkel og meget søtladen "make-over". Men noe av det mest åpenbare i de siste årenes (10-15) Brumm filmer har vært at karakterer som oftest har hatt litt mer å by på rent "intellektuelt" er nå dummet ned til nærmest idiot nivå, Nasse Nøff var og er en reddhare men likevel en som alltid bryr seg om sine venner og vil dem vel, men nå er den lille stakkaren nærmest redusert til å være så dum at det skal ikke være lov. Samme kan sies om Ugla som har endt opp som en slags "nyttig" og belest idiot og selv om han alltid har vært ansett som en av de skarpere skapningene i hundremeterskogen så blir han nesten fremstilt som en senil gammal gubbe i denne filmen fra 2011. Petter Sprett er stadig like oppgitt og grinete, mens Brumm tenker stort sett på seg selv og honningkrukka si og burde vel vært forsøkt innlagt på nærmeste slankefarm da han eter opp sine venners spisekamre og skaper stadig trøbbel for alt og alle grunnet sine egoistiske matvaner. En annen altfor åpenbar ting er at flere av karakterene er direkte slemme/ekle i måte de ordlegger/snakker til Nasse og Tussi på. Spesielt Kengu barnet virker stadig mer spydig for hver ny Brumm film som blir lagd og er mer enn villig til å "ofre" Nøff i en scene hvor de er fanget i et hull i bakken. Kristoffer Robin er heller ikke mye bedre og virker nå som en arrogant og bortskjemt liten drittunge. Animasjonen viser og til en del unødvendige forandringer, og stemmene (de norske) er og meget ujevne i perioder. 

Musikken og de fæle nye sangene fortsetter å vise at det gamle er ofte det beste (hvert fall i dette tilfellet) der filmen innehar et par meget minneverdige øyeblikk fra de gamle klassiske kortfilmene, men med en gang de prøver seg på noe nytt faller det rett gjennom og ned. Det er surt og lite fengende og man skulle tror at på såpass mange forsøk (er vel lagd en minst 7-8 Brumm filmer siste 10-15 årene) burde da noen greier å levere bedre enn det som ender opp i filmen, tydeligvis ikke. 

Tross av alt det mindre imponerende som er skrevet ovenfor, jeg vil alltid være glad i Brumm og hundremeterskogen og greier liksom ikke å "hate" denne, selv om den med all sannsynlighet er den svakeste Brumm langfilmen jeg har sett til nå. En skam at Disney enda ikke har fått ræva i gir å utgitt den fantastiske TV-serien The New Adventure of Winnie The Pooh på DVD/Blu-ray og i stedet vært mer opptatt av å melke maksimalt ved å dynke ut den ene lettglemte og neddumma Brumm filmen etter den andre. Toppen av det hele er utrolig nok at folk har greid å stemme den opp i nesten samme ratingklasse som den klassiske filmen fra 1977. 5/10

(Innlegget ble redigert 16.04.18 15:12)

Elguaje
ElguajeInnlegg: 16969
16.04.18 17:47

Annihilation

Da tok man seg endelig tid til å se Alex Garland sin nyeste film. Hadde høye forventinger etter Ex Machina og denne leverer på mange måter, men likte Ex Machina bedre. 

Som flere her har skrevet, så skulle gjerne ha sett denne på kino. Utrolig flott å se på, og JJ Abram hadde vært stolt av all lens flare. 

Et spennende premiss og det var mange interessante tanker av Garland, men jeg forstod nok ikke alt han ønsket å fortelle, og slutten er jeg heller ikke helt sikker på. Hva er deres tanker her? 

3,5/5

Eivinder
EivinderInnlegg: 147
16.04.18 21:33

Så "Hva vil folk si" her om dagen. (Røper handling her)

Jeg klarer ikke helt fri meg fra tanken om at det virker så urealistisk at en 16 år gammel jente født og oppvokst i Norge skulle blitt kidnappet, kjørt til Gardermoen, sjekkes inn med norsk pass og bli satt på et fly til Pakistan uten å komme seg unna. Regissør Iram Haq sier jo at dette har hun opplevd selv, (Jeg kjenner ikke detaljene her riktignok) men den lange veien fra Norge til Pakistan uten at hun selv klarer å få gitt beskjed til f.eks. personale i skranken på flyplassen og andre man er i kontakt med på veien.

Jeg syns ikke det virker realistisk, men mulig jeg tar feil?

GimleSag
16.04.18 21:36

The Fly (1986)

Klinker til med min første film i April. Ja, du leste rett. 

Har hatt denne på watchlisten så lenge jeg kan huske.

Den innfridde, og var akkurat like grotesk og ubehagelig som jeg "fryktet" den skulle være. Creds til spesialeffekter og kostyme, der det knapt var noe å utsette på til tross for alderen. Musikken er også overraskende bra, men mtp at komponisten senere skulle lage tidenes soundtrack til verdens mest berømte trilogi er det ikke like sjokkerende.
Har mer Cronenberg på lista, gleder meg til neste.

7/10

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 22319
16.04.18 21:40

Fikk  Le Cercle Rouge på dvd idag. Fransk rans-film fra 1070 med Alain Delon og Yves Montand.

Den har jeg litt forventning til.

(Innlegget ble redigert 16.04.18 21:40)

Machine_Head
16.04.18 22:25

Den leste ikke som en 7/10 Gimle, hvor er den milde kritikken? Og ikke ett ord om Jeff Goldblum??

qbah
qbahInnlegg: 45062
16.04.18 22:27

Fury 7/10

Bedre enn jeg forventet. En film basert på en krig i en tanks som alt handlet om. Noen heftige scener, og morsomt å se tyske vogner kontra amerikanerne sine.

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 555
16.04.18 23:09

Så The Titan på Netflix i går kveld.

Herrefred for et makkverk! Det begynte som en middelmådig sci-fi med skrekk-elementer men endte opp totalt uten mål og mening. At man klarer å få finansiering til et så dårlig manus er helt ufattelig.

2/10 fra meg.

Selmorder
SelmorderInnlegg: 3320
17.04.18 00:02
qbah: Fury 7/10

Liker denne selv, ikke Saving Private Ryan-bra, men en god film av David Ayer. Shia LaBeouf er faktisk strålende i denne, og viser hva som bor i han hvis han vil. Synd fyren er gal.

qbah
qbahInnlegg: 45062
17.04.18 00:04

Han var bra i denne filmen ja, helt klart.

zoggebukse
zoggebukseInnlegg: 4331
17.04.18 03:34
Mister_Morisette: Så Rampage. Var overrasket over hvor god denne var. Egentlig er det bråkete Hollywood-fluff uten substans, men likevel en meget god og underholdende film.

Det høres bra ut! Det er nærmest sjokkerende at manusforfatterne kan lage noe som helst ut av dette!

Rampage for min del var et commodore-64 spill og arcadespill fra midten av 80-tallet, selv den gang, for meg på ca.12 år, var det åpenbart at dette var uten innhold og handling, kun mayhem!

Nesten uten utrolig at dette har blitt en film! Gleder meg til å se den!

(Innlegget ble redigert 17.04.18 03:40)

Lew_Ashby
Lew_AshbyInnlegg: 2781
17.04.18 07:52
Selmorder: Synd fyren er gal.

Skjønner ikke hva du prater om.

"David (Ayer, director) told us right from the gate: ‘I need you to give me everything.’ So the day after I got the job, I joined the US National Guard. I was baptised – accepted Christ in my heart – tattooed my surrender and became ?a chaplain’s assistant to Captain Yates for the 41st Infantry. I spent a month living on a forward operating base. Then I linked up with my cast and went to Fort Irwin. I pulled my tooth out, knifed my face up and spent days watching horses die. ?I didn’t bathe for four months."

GimleSag
17.04.18 08:16
Machine_Head: Den leste ikke som en 7/10 Gimle, hvor er den milde kritikken? Og ikke ett ord om Jeff Goldblum??

Er ikke så god på anmeldelser, men mener da innlegget mitt rettferdiggjør 7/10? Skryter av musikk og effekter, uten at jeg trekker frem plot eller skuespill, som jeg ofte gjør ved høyere karakterer. 
Men ja, kunne nevnt Goldblum som gjør en strålende karakter som den snåle professoren. Men det ble glemt i farta.
Også artig å se John Getz igjen, som jeg just nylig fikk se for første gang under mitt Coen-maraton i filmen Blood Simple. 

LaGoeba
17.04.18 10:44

Ready Player One

En kul film, kan man vel si. Proppfull av nostalgi, men handlingen er jo ganske straight forward uten de helt store overraskelsene. 

Skal sies at effektene er helt fantastiske, og spesielt The Shining scenen er helt klart noe av det beste jeg har sett. 

Skjermene på Odeon er fantastiske og det var deilig å kunne ha litt plass igjen, spesielt til beina. For en tier mer så er det fort at det kommer til å bli flere turer. Bare stusser over plasseringene av komfortsetene på første og bakerste rad.

Uansett, tilbake til filmen. OASIS virker som et sykt fett konsept, og jeg synes at verdenene de har satt opp er ekstremt kule. Synes bare man kunne tatt litt større sjanser med historien, vært litt ballsy. Men det er vel ikke der Spielberg er på sitt beste(?).

7.5/10, mest på grunn av det er en ekstremt kul opplevelse effektmessig. 

eppaen
eppaenInnlegg: 22583
17.04.18 11:04

Wonder Woman

Så denne for første gang, og syns den klarer seg meget godt blant alt som finnes om superhelter fra Marvel og DC Comics. Denne hadde litt humoren til Marvel-universet uten at det er hentet derfra, samt alt man kan forvente av en slik type film. Vært heldig da hun ble meislet ut denne Wonder Woman i tillegg da :)

vidar
vidarInnlegg: 30647
17.04.18 20:28

Jeg har fått en dialog på hjernen, men dessverre vet jeg ikke 100% om dialogen er korrekt eller om det er fra en film eller serie. Går noe som dette:

A: What's this?

B: Lawn art.

A: Pretty tacky.

Noen som kjenner den igjen?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg