Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Filmmusikk v2

NYTT TEMA
ErikJm
ErikJmInnlegg: 15353
20.07.11 14:18

Gjerne si PP, men jeg synes det er greit med en ny med ferske innspill og noe annet enn det som alltid nevnes. Og kanskje det er best å lage linker, fremfor x-antall youtubevinduer i tråden? Vel vel, min tidligere favorittkomponist, Hans Zimmer, står nå som nummer 2 og Ennio Morricone er favoritten etter endelig å ha sett en del filmer der kunsten hans er med.

Fra Once upon a time in the west har vi "Man with a harmonica". Den blir enda barskere etter å ha sett filmen spør du meg. Det var noe magisk med de scena der musikken, karakteren og selve atmosfæren var med. Makan til barsk kar. Selve hovedsoundtracket er også strålende.

Kill bill. The lonely Shepherd. Hvertfall topp 5. Nydelig, nydelig, nydelig. Han som spiller panfløyta der, Gheorghe Zamfir, har utrolig mye bra musikk på baken og, sånn generelt sett.

Så filmen Chocolat her om dagen. En fin film det, men synes soundtracket var veldig, veldig bra.

Shawshank redemption. 

Og en av mine favoritter. Arnold's poseringsmusikk til Mr Olympia, Exodus. Nydelig sang:

ErikJm
20.07.11 15:19

Oldboy - The last Waltz

The last of the mohicans 

Commando, deilig 80-tallsfeeling

Denne biten fra The Terminator er latterlig kul, spesielt etter 4min.

liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 20567
21.07.11 01:05
ErikJm: Kill bill. The lonely Shepherd.

Er det en ting Tarantino kan, så er det soundtrack. 

liverpo__ole
21.07.11 01:08

Enda en fra Kill Bill. The Grand Duel.

aliendator
aliendatorInnlegg: 315
26.07.11 14:33
liverpo__ole: Er det en ting Tarantino kan, så er det soundtrack.

Ikke akkurat. Mannen bruker jo nesten bare uoriginal musikk...

(Innlegget ble redigert 26.07.11 14:33)

ErikJm
26.07.11 15:00
aliendator: ke akkurat. Mannen bruker jo nesten bare uoriginal musikk...

Alle vet naturligvis at Tarantino verken komponerer musikk og at han bruker svært lite komponert musikk. Ole mente sikkert at han er ypperlig til å velge ut soundtrack til filmene, noe han er eksepsjonell på.

aliendator
26.07.11 16:15

Jeg mener nå allikevel at filmene hadde blitt bedre hadde han brukt en komponist til å lage noe nytt, fremfor å (gjen-)bruke musikk fra andre ting. For de som ikke er kjent med musikken fra før, er det sikkert helt greit. Men er man kjent med musikken fra før, passer musikken liksom ikke inn, og det blir bare dumt...

Og for å holde seg til 'tema', her er en del musikk-klipp...

"Tom Builder's Inspiration" fra The Pillars of The Earth, av Trevor Morris. En av mine favoritter fra det, eller de, siste år.

Transformers Prime (nye animasjons-serien), av Brian Tyler. Har åpenbare likheter med Jablonsky's scores, men ikke noe negativt med det. En av mine andre favoritter fra senere tid.

"Myth, Power And Beauty" fra Secretariat, av Nick Glennie-Smith.

Love & Loss av Two Steps From Hell. Ikke egentlig 'ren' filmmusikk, men er nå laget for trailere etc.

Cops 2000 - Action, av Klaus Badelt. Vet egentlig ikke hva det fra, om det er en film, serie, eller om det bare er noe trailer musikk av noe slag.

Jack's Escape (1m07) fra Pirates 4. Variant av 'He's a Pirate' theme'n, ikke av min type favoritt musikk/theme, men sikkert mange som har den theme'n som favoritt fra Pirates filmene. Merk at dette er en såkalt 'synth mock-up', dvs. den ferdig versjon laget på data, før den blir spilt inn med virkelige musikere. Men for de fleste, vil det nok fint kunne sammenlignes med det ferdige, innspilte resultatet. Det er ikke midi, for å si det på den måten.

Batman Theme fra Batman Begins ... ikke noe fan av disse scorene, siden de ikke så 'tematiske', men akkurat hoved - theme'n, som denne er, er vel helt grei...

ErikJm
26.07.11 16:28

Mye bra der, takk for bidrag.

Liker ikke filmen, men er det noe Mission Impossible 2 har å by på, er det musikk:

Bare island 

Injection

Og angående litt generell trailermusikk, du vet vel ikke tilfeldigvis hva dette soundtracket heter? 

aliendator
26.07.11 20:41

Jeg skal innrømme at jeg ikke kjente til denne musikken, men har sjekket ut litt, og det er vel denne... ;) (Er faktisk å få kjøpt på CD, offisielt. Er også på Spotify)

tooommm
tooommmInnlegg: 23935
26.07.11 21:24

God film musikk er fint å slumre til på sofa'n etter en hard arbeidsdag. Noen av mine favoritter:

TheBigLebowski
TheBigLebowskiInnlegg: 2111
26.07.11 21:40

Ectasy of Gold

ErikJm
06.08.11 03:12

Kanskje en av de beste, men samtidig mest deprimerende soundtrackene. Adagio for strings (platoon).

liverpo__ole
06.08.11 10:54
aliendator: Ikke akkurat. Mannen bruker jo nesten bare uoriginal musikk...

Du mener at han burde brukt mer Justin Biber, Usher, Jay Sean og Kid Cudi da eller? Nei, jeg elsker musikken han velger ut. Mye fett fra 70-tallet som gir (hvertfall de første) filmene hans en helt egen stil.

I senere filmer har han brukt mye annet, i tillegg til endel tidligere Morricone scores, og alle er som skreddersydd til filmene. Tarantino er et geni!

aliendator
06.08.11 12:34
liverpo__ole: Du mener at han burde brukt mer Justin Biber, Usher, Jay Sean og Kid Cudi da eller?

Nei

liverpo__ole
06.08.11 15:17
aliendator: Nei

Hva mener du da?

hollow3s
hollow3sInnlegg: 2054
06.08.11 16:18

vakker avslutning på en strålende film

liverpo__ole
aliendator
06.08.11 23:32
liverpo__ole: Hva mener du da?

Se innlegget mitt fra 26.07.11 16:15

(Innlegget ble redigert 06.08.11 23:33)

Articudo
ArticudoInnlegg: 197
06.08.11 23:45

Et par av mine favoriter:

Axeman fra Resident Evil Afterlife
http://www.youtube.com/watch?v=Y3Wzeqy1aCU
eller
Tokyo fra Resident Evil Afterlife
http://www.youtube.com/watch?v=3v9oCR2RcZA

(Innlegget ble redigert 06.08.11 23:47)

liverpo__ole
06.08.11 23:53
aliendator: Se innlegget mitt fra 26.07.11 16:15

Aaah, så det ikke. Men synes ikke argumentene dine holder mål. De aller fleste har f.eks hørt Sunshine of Your Love av Cream. Men i GoodFellas passer den uhyre godt inn i scenen hvor De Niro røyker ved baren.

Selv om en sang er kjent for deg fra før betyr det ikke at den ikke kan "oppleves" på nytt og gjøre scenen interessant.

DiegoLL
DiegoLLInnlegg: 518
13.08.11 21:51

Musikken fra I am Legend.

eks:

Hentho
HenthoInnlegg: 190
17.11.11 22:09

Ser på Bourne Supremacy i skrivende stund. Musikken i den filmen passer helt perfekt

(Innlegget ble redigert 17.11.11 22:16)

Hentho
HenthoInnlegg: 190
Altimeter
AltimeterInnlegg: 4261
18.11.11 07:36
liverpo__ole: Enda en fantastisk låt fra Kill Bill. Luis Bacalov – The Grand Duel - Parte Prima Album Version

Som egentlig er fra filmen "The Grand Duel" fra 1972.

Tapte en gang en filmmusikkquiz på den melodien der. Da rett svar i quizmasterens øyne var "kill Bill". Noe som selfølgelig er feil ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg