Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Italiensk film 1940-1970

NYTT TEMA
Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
29.07.11 21:14

Mange gode filmer ble laget på denne tiden. Kjente filmskapere fra perioden: Vittorio De Sica, Fellini, Visconti, Pasolini etc. Del dine erfaringer!

(Innlegget ble redigert 29.07.11 21:18)

Buscape

Buscape
29.07.11 22:50

Il confirmista og Il gattapardo er mine favoritter.

DavidFlynch

DavidFlynch
29.07.11 23:05
Buscape: Il confirmista og Il gattapardo er mine favoritter.

Mye bra fra dette landet i disse tiårene. Leoparden er en av mine favorittfilmer. Il Conformista er mye form, mindre innhold. Likte den dog.

En annen film jeg vil trekke frem er Rocco og hans brødre. Sjeldent har sosialrealisme vært så jævlig bra.

Man kommer inne unna denne gullalderen i italiensk film uten å nevne flaggskipet selv, Spaghetti-Western. Trolig den sjangeren som har satt mest preg på sin tid. Med Leone startet alt, Corbucci og Sollima tok det videre. Det er mange bra filmer man nevne her, The Great Silence, Django, Face to Face, The Big Gundown, Death Rides a Horse, Sartana-filmene, Sabata-filmene, Mitt navn er Nobody-filmene, The Mercenary, Companeros, Day of Anger er noen av de mest kjente filmene i denne sjangeren.

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
29.07.11 23:40
DavidFlynch: En annen film jeg vil trekke frem er Rocco og hans brødre. Sjeldent har sosialrealisme vært så jævlig bra.

Fantastisk epos på nesten tre timer! Så den for ikke så lenge siden. Jeg kjedet meg ikke i en eneste min! Jeg ble meget imponert av Alain Delon.

Mrs_K

Mrs_K
29.07.11 23:48

Miràcolo a Milano er spesiell.. ;)

Rocco og hans brødre var utrolig bra! Anbefales!

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
29.07.11 23:51
Mrs_K: Miràcolo a Milano er spesiell

En av De Sica svake filmer vil jeg tørre å si. For naiv film.

Mrs_K

Mrs_K
29.07.11 23:56
Bulent_Korkmaz1: En av De Sica svake filmer vil jeg tørre å si. For naiv film.

Hehe, joa, men hadde jo med noen gode poeng :)

Han som spilte hovedrollen, var/er han kortvokst?

Mifune

Mifune
30.07.11 09:02

når jeg tenker meg tilbake så er Umberto D og Europa'51 de jeg likte best. men er ingen stor tilhenger av neorealismen egentlig...

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
30.07.11 23:32
Mifune: men er ingen stor tilhenger av neorealismen egentlig...

Hvorfor ikke?

Mifune

Mifune
31.07.11 12:28
Bulent_Korkmaz1: Hvorfor ikke?

har et dårlig forhold til filmer som er dubbet på sitt originalspråk, men også amatørskuespillere (unntak finnes selvsagt)

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
31.07.11 21:06
Mifune: som er dubbet på sitt originalspråk

Er alle dubbet eller bare noen? Hvorfor er dem dubbet egentlig?

DavidFlynch

DavidFlynch
31.07.11 21:15
Bulent_Korkmaz1: Hvorfor er dem dubbet egentlig?

Før i tiden ble veldig mange filmer dubbet. Flere av klassikerne du har lært å elske er garantert dubbet.

(Innlegget ble redigert 31.07.11 21:15)

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
31.07.11 21:18
DavidFlynch: Før i tiden ble veldig mange filmer dubbet. Flere av klassikerne du har lært å elske er garantert dubbet

Morsom historie å fortelle. En tyrkisk kvinnelig skuespiller (født i Tyskland) spilte i en tyrkisk film og de måtte dubbe den, fordi jenta kunne så dårlig tyrkisk, og vi snakker om en ganske ny film.

LaCangura

LaCangura
31.07.11 21:20

Jeg har sett altfor lite italiensk film. Av de jeg husker fra den epoken så er det Salò.

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
31.07.11 21:29
LaCangura: Salò.

Pasolini? Ikke sant? Hørt den er svært vulgær. Er ikke særlig fan av Pasolini, han er for kontroversiell.

LaCangura

LaCangura
31.07.11 21:33
Bulent_Korkmaz1: Pasolini? Ikke sant? Hørt den er svært vulgær. Er ikke særlig fan av Pasolini, han er for kontroversiell.

Riktig, den var nokså drøy og sikkert derfor jeg husker den. Ungdommer som blir behandlet som om de var dyr. Eller faktisk mye verre enn dyr. En SM drømmefilm med andre ord.

Mifune

Mifune
31.07.11 21:35
Bulent_Korkmaz1: Er alle dubbet eller bare noen? Hvorfor er dem dubbet egentlig?

tror ikke det er en eneste italiensk film fra denne tiden jeg har sett som ikke er dubbet slik. Mulig det er det lave budsjettet eller teknologien til "boom mic'ene" :p

Mifune

Mifune
31.07.11 21:40
Bulent_Korkmaz1: Pasolini? Ikke sant? Hørt den er svært vulgær. Er ikke særlig fan av Pasolini, han er for kontroversiell

eneste jeg har sett av ham er Porcile, etter hva jeg leste virket dette som et interresant konsept, men kjedet vettet av meg av uengasjerende og kvasi-poetisk dialog, med skuespillere som jeg fikk inntrykk av å gå rundt med en kjepp opp i ræva. 

LaCangura

LaCangura
31.07.11 21:41
Mifune: eneste jeg har sett av ham er Porcile, etter hva jeg leste virket dette som et interresant konsept, men kjedet vettet av meg av uengasjerende og kvasi-poetisk dialog, med skuespillere som jeg fikk inntrykk av å gå rundt med en kjepp opp i ræva.

Se salò så kjeder du deg ikke.

Mifune

Mifune
31.07.11 21:42
LaCangura: Se salò så kjeder du deg ikke.

den er på lista mi ;)

DavidFlynch

DavidFlynch
31.07.11 21:46
Bulent_Korkmaz1: Morsom historie å fortelle. En tyrkisk kvinnelig skuespiller (født i Tyskland) spilte i en tyrkisk film og de måtte dubbe den, fordi jenta kunne så dårlig tyrkisk, og vi snakker om en ganske ny film.

Har du sett den norske kalkunen Izzat? Hovedpersonen er engelsk. Zahid Ali måtte dubbe han, i tillegg til å ha en bi-rolle i filmen.

SimoneInzaghi

SimoneInzaghi
31.07.11 21:52
LaCangura: Jeg har sett altfor lite italiensk film. Av de jeg husker fra den epoken så er det Salò

Den har jeg tilfeldigvis på nedlasting nå! Vanskelig å beskrive hvor mye jeg gleder meg.

LaCangura

LaCangura
31.07.11 22:03
SimoneInzaghi: Den har jeg tilfeldigvis på nedlasting nå! Vanskelig å beskrive hvor mye jeg gleder meg.

Før du så jeg hadde skrevet om den? Ja, jeg fikk lyst til å se den igjen selv.

Pasolini var foresten en hengiven Bologna supporter. Mye mer hengiven enn til filmene han laget. Brukte å lage turneringer sammen med andre regisører. Det er jo vanlig at italienske regisører er mildt sagt glad i Calcio. De Laurentiis er jo et klasseeksempel. Pasolini ble visstnok funnet død på en fotballbane utenfor Roma.

SimoneInzaghi

SimoneInzaghi
31.07.11 22:09
LaCangura: Før du så jeg hadde skrevet om den? Ja, jeg fikk lyst til å se den igjen selv. Pasolini var foresten en hengiven Bologna supporter. Mye mer hengiven enn til filmene han laget. Brukte å lage turneringer sammen med andre regisører. Det er jo vanlig at italienske regisører er mildt sagt glad i Calcio. De Laurentiis er jo et klasseeksempel. Pasolini ble visstnok funnet død på en fotballbane utenfor Roma.

Ja, skjebnen ville det slik! Den har ligget og lurt i bakhodet en stund, så fant til slutt ut at jeg burde se den i dag. Er tross alt glad i å se "sjokkerende" filmer.

Da døde han tross alt med stil.

LaCangura

LaCangura
31.07.11 22:20
SimoneInzaghi: Da døde han tross alt med stil.

Tja, han ble jo brutalt drept. Og da tenker jeg ikke på av en fotballspillere ala Aronica, men på en som kjørte over han med en bil gjentatte ganger.

(Innlegget ble redigert 31.07.11 22:21)

SimoneInzaghi

SimoneInzaghi
31.07.11 22:23
LaCangura: men på en som kjørte over han med en bil gjentatte ganger.

Rett og slett en merkelig måte å ta livet av noen på.

LaCangura

LaCangura
31.07.11 22:25
SimoneInzaghi: Rett og slett en merkelig måte å ta livet av noen på.

Man tar det man har tilgjengelig tydeligvis. Og da slipper du jo selv å risikere helsa di.

SimoneInzaghi

SimoneInzaghi
31.07.11 22:28
LaCangura: Og da slipper du jo selv å risikere helsa di.

Forsåvidt litt nedtur hvis offeret for eksempel klarer å ta hull på et av dekkene, da.

LaCangura

LaCangura
31.07.11 22:32
SimoneInzaghi: Forsåvidt litt nedtur hvis offeret for eksempel klarer å ta hull på et av dekkene, da.

Det var Pasolinis bil så da gjør det jo ikke noe.

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
31.07.11 22:35

Pasolini var vel homse og kommunist? Det er ikke særlig å være de to tingene i en katolsk, anti - kommunistisk Italia?

Klikk for å gå tilbake til toppen