Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken utgave av filmen bør eg se?

NYTT TEMA
keyser1
keyser1Innlegg: 16802
12.12.11 19:39

Som oftest sier det seg selv hvilken utgave av filmene man setter seg ned for å se, men innimellom dukker det opp filmer man ikke vet hvilken man skal velge. Og innimellom dukker det opp filmer hvor forskjellene på utgavene er så store at det kan bety enormt for opplevelsen. Typiske tilfeller er bl a

Brazil
Cinema Paradiso
Sin City

Som oftest finner man vel greit ut på nett hva man bør sette seg ned for å se, men er det ikke like ofte hurtigere og enklere å sjekke med vgd's befolkning som kanskje allerede vet svaret?

Her er tråden for slikt. Skal man se kino-versjonen, Extended Edition, Director's Cut eller en av utallige restaurerte eller spesial-versjoner... Forhåpentligvis kan man få svar her om man spør...

Eg tenkte å omsider få tatt noe gjensyn med Alien-universet, og har allerede grabbet tak i Theatrical Cut (TC) av originalen fra 79, men hvilken i virrvarret av Aliens fra 86 skal eg se? Eg finner alt fra TC til Special Edition's fra 91, 95 og 03... Aner ikke engang om det er store eller mindre forskjeller på de sistnevnte, men er det noen som har anbefalinger?

spawneru
spawneruInnlegg: 3179
12.12.11 20:25

Jeg holder på med et gjensyn av Star Wars IV-VI. Jeg har de oppussede versjonene fra -97. Og når jeg tenker etter tror jeg faktisk at jeg aldri har sett de originale kinoversjonene.

Hvordan er disse i forhold til 97-versjonene? Jeg vet at effektene er oppdatert og at de inneholder noen splitter nye klipp, men hvor stor er egentlig forskjellen?

Jeg er ikke ute etter en detaljert gjennomgang, men jeg vil gjerne vite om det er verdt å sjekke ut de originale versjonene.

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30282
12.12.11 21:16

Bra tråd. Bør også brukes til å advare folk mot DVD-utgivelser.

liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 20577
13.12.11 01:55
spawneru: Og når jeg tenker etter tror jeg faktisk at jeg aldri har sett de originale kinoversjonene. Hvordan er disse i forhold til 97-versjonene?

97-versjonene inneholder faktisk mange nye scener. Mange av dem er  rett og slett crap.

Winter_Wonderland
Winter_WonderlandInnlegg: 205
14.12.11 17:56

Hvilken versjon av Brazil burde jeg se?

Jeg har Sin City på Blu-ray, finnes det en bedre versjon.

keyser1
14.12.11 18:29
Winter_Wonderland: Hvilken versjon av Brazil burde jeg se? Jeg har Sin City på Blu-ray, finnes det en bedre versjon.

Sin City finnes på Blu-ray både i original utgaven og recut-utgave. Denne må sees i original-utgaven, da recut'en ikke flyter på samme måte.

Hva gjelder Brazil husker eg bare at når eg skulle se den i sin tid ble eg fortalt hvilken versjon eg måtte se, men akkurat no kommer eg ikke på hvilken det var. . . (begynner å bli noen år siden)

Edit: Etter å ha tenkt meg om noen øyeblikk vet eg i alle fall at den amerikanske theatrical cut'en bør unngåes hva gjelder Brazil (husker ikke om internasjonal TC slet med samme problem). Spørs om det ikke var DC eller Final Director's Cut som var det man burde gå for, men igjen er dette utfra en noe groggy hukommelse... håper noen andre har det litt mer friskt i minnet!

(Innlegget ble redigert 14.12.11 18:36)

Lalapalala
LalapalalaInnlegg: 4889
14.12.11 19:11
keyser1: men hvilken i virrvarret av Aliens fra 86 skal eg se?

Jeg likte veldig godt Directors Cut

ManUtdfan_5
ManUtdfan_5Innlegg: 10506
14.12.11 23:12

Flott tråd!

Knight & Day - theatrical eller extended?

Lopic
LopicInnlegg: 4446
15.12.11 00:35

Manutd: Flott tråd!

Knight & Day - theatrical eller extended?

Eller berre styra heilt unna:)
liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 20577
15.12.11 19:15

Tenkte å se Ingmar Bergmans "Fanny och Alexander", og derfor lurte jeg på om jeg burde se den 6 timer lange miniserien, eller den 3 timer filmversjonen...

Noen som har noen meninger?

PaddyW
PaddyWInnlegg: 547
29.12.11 17:01

Payback (Gibson): TC eller Straight Up?

TurnIbsen
TurnIbsenInnlegg: 8762
01.01.12 01:08

jeg foretrekker kinoversjonen.

Mifune
MifuneInnlegg: 12287
01.01.12 01:39
spawneru: Jeg holder på med et gjensyn av Star Wars IV-VI. Jeg har de oppussede versjonene fra -97. Og når jeg tenker etter tror jeg faktisk at jeg aldri har sett de originale kinoversjonene.
Hvordan er disse i forhold til 97-versjonene? Jeg vet at effektene er oppdatert og at de inneholder noen splitter nye klipp, men hvor stor er egentlig forskjellen?
Jeg er ikke ute etter en detaljert gjennomgang, men jeg vil gjerne vite om det er verdt å sjekke ut de originale versjonene.

Lucas har vel mer eller mindre sørget for at de gode gamle versjonene hvor bl.a. Han Solo skjøt først aldri kommer til å komme ut på hverken dvd eller bd.

så med mindre noen besitter en eller annen vhs kopi som sikkert er å finne på nettet en eller annen plass, så er det lite å gjøre mens mannen er i live ihvertfall

Mifune
01.01.12 01:40
PaddyW: TC

jepp!!

-makaveli-
-makaveli-Innlegg: 2822
02.01.12 02:50
liverpo__ole: Tenkte å se Ingmar Bergmans "Fanny och Alexander", og derfor lurte jeg på om jeg burde se den 6 timer lange miniserien, eller den 3 timer filmversjonen...
Noen som har noen meninger?

Se den 3 timers filmversjonen først, siden den fungerer fint i sin egen rett. Liker du den veldig godt, anbefaler jeg miniserien også.

keyser1
06.09.12 22:36

Walk the Line

Extended or theatrical?

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1828
07.09.12 00:01
Winter_Wonderland: Hvilken versjon av Brazil burde jeg se?

Stort sett er det samme filmen, hvis jeg husker rett. Bare at det er en forlenget add-on "twist" slutt på Gilliam sin versjon. Den er langt mørkere. Noen vil si for mørk kanskje, men akkurat der tror jeg smak spiller litt inn. Jeg tror jeg foretrekker den. 

Mifune
07.09.12 09:47

ser frem til å laste ned Star Wars DeSpecialized versjonene....

madigan
madiganInnlegg: 9343
07.09.12 12:55
keyser1: Eg tenkte å omsider få tatt noe gjensyn med Alien-universet, og har allerede grabbet tak i Theatrical Cut (TC) av originalen fra 79, men hvilken i virrvarret av Aliens fra 86 skal eg se? Eg finner alt fra TC til Special Edition's fra 91, 95 og 03... Aner ikke engang om det er store eller mindre forskjeller på de sistnevnte, men er det noen som har anbefalinger?

Jeg har alle de fire ''Aliens'' filmene samlet på en DVD boks,der ligger både den siste restaurerte og den originale kinoversjonen på hver av platene.

Jeg har sett at en tillsvarende boks har kommet ut på bd,så jeg antar at det er det samme der+ litt ekstramateriale enn på DVD boksen,bare slik at du slipper å lete etter de forskjellige versjonene.:))

(Innlegget ble redigert 07.09.12 12:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen