Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 # 400 - Pasazerka (1963)

NYTT TEMA
Mifune

Innlegg: 12287
Mifune
13.07.12 11:47

1001 # 400 - Pasazerka (1963)

(Passenger)

Regi: Andrzej Munk

Med: Alecsandra Slazka

Munk tilhører en svært eksklusiv klubb, han døde i en bilulykke under produksjonen av denne filmen og etterlot seg en svært omdiskutert arv. Hva kred angår er han nok en av de store “undervurderte” som burde få mer oppmerksomhet enn hva han har fått. 

Filmen handler om Liza,  en tidligere SS vakt i Auschwitz. Hun er på vei hjem fra et cruise fra et ubestemt sted i Europa og ved en ombordstigning ser et kjent ansikt. Et kjent ansikt som gir et kaldt gufs fra fortiden hun ikke forventet å se igjen. 

Liza’s ektemann er uviss om hennes fortid i den beryktede leiren blir filmens flashbackmotivasjon da Liza forteller om forholdet mellom henne og fangen Marta. Liza forteller at hun beskyttet og hjalp Marta ut av leiren, men flashbacken viser oss en mer kynisk Liza. 

En vanskelig film å bedømme, da den er uferdig. Sammensatt av stillfotografi av regissørkolleger og med en voiceover som prøver etter beste evne å tolke og forstå filmen. Starten og slutten minner mye om La Jetee og dens narrasjon, mens midtdelen er den biten Munk filmet og fikk mer eller mindre ferdig. Den er noe stykket og mangler biter her også. 

Filmet i Auschwitz-Birkenau gjør at filmen får et svært kaldt og realistisk preg. Og gir oss et innblikk hvor god filmen egentlig kunne ha vært. Den er til tider svært vanskelig å se på da den har scener som viser oss behandlingen av de innsatte, og dette foregår både i forgrunnen og bakgrunnen. De mest effektive scenene er ikke de fysiske behandlingene. Men den kontrollerte kameraføringen som tar oss fra de røykende skorsteinene til SS soldaten som hilser en kamerathilsen til kollegaen sin, gjør klar gassmaske og zyklon b boksene mens småbarn sammen med foreldre, besteforeldre går ned i kammeret. Filmen har en mengde hjemsøkende scener som er på lik linje med Bresson’s Nuit Et Brouillard hvor vi blir vist togstasjoner med haugevis av tomme kofferter, barnevogner og gyldne minoraer. 

Alecsandra Slazka’s ansiktsutrykk og fremføring av Liza hvor hun på en side er kynisk og manipulerende samtidig som hun “tillater” at Marta og hennes kjæreste får lov å være med hverandre er også svært minneverdig og muligens en av grunnene til at filmen fikk oppmerksomhet av Munks kolleger som igjen resulterte i at den ble utgitt. Hun gir oss også et godt innblikk i den organiserte ondskapens mentalitet

Et oppstykket og uferdig krigsdrama som kunne ha blitt et lite mesterverk. Men leverer allikevel en mengde hjemsøkende visuelle opplevelser som vil koke sinnet og sjokkere den dag i dag. Se den før du dør...nå !

4/5

Neste film : Le Mepris (Contempt) (1963)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg