Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Endimensjonale Skuespillere

NYTT TEMA
DjUntzUntz

DjUntzUntz
16.07.12 09:58

Beklager på forhånd om dette er PP.

Har tenkt en del på hvordan noen skuespillere har klart å få en god del roller på tross av deres limiterte utrykk. Leonardo DiCaprio, som er en dyktig skuespiller har kredittert De Niro flere ganger når han blir spurt om inspirasjonskilder. Vår egen Kristoffer Joner tar voldsomt etter Walken, noe han også poengterer i «Mongoland». Dave Chappelle viser til Eddie Murphy. Christian Slater sa under Actor’s Studio at han ofte ser til lignende karakterer når han jobber ut en ny rolle. Da lurer jeg fælt på hvordan det jeg subjektivt oppfatter som endimensjonale aktører utarbeider sine figurer. Er det mulig å få en progresjon hvis man kun tar en bestemt type rolle? Er det i det hele tatt galt av en skuespiller å ta visuellt sett transparente roller og portrettere karakterer man føler seg komfortabel med? Jeg synes allikevel det i enkelte tilfeller er helt utrolig at noen fortsetter å ansette disse menneskene. I den sammenheng har jeg laget en kort liste (hadde en lengre, men VGD klikket – noe som gjorde frustrasjonen min rundt emnet enda større) som inneholder noen navn jeg synes på morsomt vis har manøvrert seg gjennom filmuniverset. Føl gjerne uenighet, listen er totalt gonzo fra min side.

Paul Walker

Denne karen er mest kjent som en av hovedrolleinhaverne i Fast and the Furious filmene. For en tid tilbake så jeg «Into the Blue», der han på sedvanlig vis slesker seg til med en flott dame. Fremtoningen hans er enkel og direkte, ofte med enn påtatt frustrasjon og tenner som gnisser når han blir sur. Han puster tungt når han er stresset og smiler sleskt når han er fornøyd med sitt eget ego. Dessverre er han ikke barskere enn McConaughey eller sleskere enn Slater, noe som gjør han vanvittig overflødig. Ja, han er en posterboy for billig moro og damene synes generellt sett at han ser bra ut – men noe mangfoldig skuespiller er han ikke.

Judi Dench

Her havner jeg muligens i problemer, denne damen er klassiskt trent og har vært nominert og vunnet utallige priser. Hennes liv som tv-skuespillerinne kjenner jeg dårlig, men har sett mange av filmene hun har medvirket i. Kan noen fortelle meg om hun noen gang har spillt en karakter som ikke hadde høyt embete og solid britisk aksent? Dama er tøff som en traktor men hun mangler mye substans, det blir veldig forutsigbart, som en Meryl Streep uten karisma.

Hugh Grant

Kommentar i grunn overflødig. Når han setter opp dådyrøynene og smiler skjevt. Når han stresser voldsomt og flakser avgårde på reneste Fawlty Towers vis. Eller når han kremter forsiktig før hver setning som om det skal gi han mer troverdighet. Han sliter like mye med å forstå at Julia Roberts ikke kan nøye seg med et enkelt liv i «Notting Hill» – som han sliter med å forstå prosessen bak graviditet i «Nine Months». Tar kun sølvet i falsk stamming bak mesteren Jeff Goldblum, men tar knepen seier på Orlando Bloom i kategorien dra-til-tryne. Heldigvis fikk vi en kjekkere, dyktigere og morsommere arvtager i Jude Law på den britiske womanizer bølgen.

Kristen Stewart

Mange skuespillere havner i et realt klister når serien/sagaen de er en del av blir større enn dem selv. Noen skuespillere har allikevel klart å tjene gode penger på tross av stempel som tv-skuespiller, George Clooney, Michael Rapaport, Woody Harrelson, Blake Lively, Ricky Schroder ... Kristen Stewart evner jeg dessverre få muligheter enn nettopp Bella Swan. Hvis Nicki Minaj er 100 på grimaseskalaen så er Kristen knapt 4. Det er kult at du er sjenert og at du spiller på det sensuelle, men det blir så kjedelig i lengden. På privatfronten har hun skapt seg et noe rufsete image, om det er på befaling av diverse executives eller om det er rekreasjonelle midler involvert kan ikke jeg spekulere i. Det er allikevel morsomt å se henne opptre som en mild versjon av Helena Bonham Carter der hun mister priser i scenegulvet og er komplett åndsfraværende. Kanskje hun burde ta elementer fra sitt virkelige liv inn på lerretet.

Alyson Hannigan

Hvem? Hun fra  «American Pie» og etterhvert meget oppspiste og førdøyde «How I Met Your Mother». Jeg har en teori om at når hun stiller til casting så får hun beskjed om oppføre seg slik hun har gjort de siste tjue årene. På samme måte som Hugh Laurie ¨tok en House¨ i «Street Kings» så klemmer Alyson til med det samme gamle hver forbanna gang. De naive øynene, den åpne munnen, den barnslige stemmen og det overraskende elementet av klapping i hendene. Klasse. Hun er det menneskelige svaret på Pingu – og det er ikke ment som en fornærmelse mot den herlige tegneserien.

Jeg legger sikkert til flere navn senere, så snart jeg føler behovet for å ventilere.

bengtig

bengtig
16.07.12 17:25

Jeg synes få er så endimensjonale som Keanu Reeves. Men allikevel liker jeg ham, noe jeg tenker har med de utrolig kule filmene han spiller i. For meg er han rett og slett et kulhetsstempel, (om ikke akkurat kvalitet). Derimot synes jeg Street Kings skulle hatt en skuespiller med talent.

DjUntzUntz

DjUntzUntz
16.07.12 17:40
bengtig: Jeg synes få er så endimensjonale som Keanu Reeves. Men allikevel liker jeg ham, noe jeg tenker har med de utrolig kule filmene han spiller i. For meg er han rett og slett et kulhetsstempel, (om ikke akkurat kvalitet). Derimot synes jeg Street Kings skulle hatt en skuespiller med talent.

Kunne ikke vært mer enig med deg. Han har vært med i en drøss med bra filmer, og det er i grunn rart hvordan han ikke har tatt på seg roller med noe mer dybde. My Own Private Idaho var fantastisk.

Laststand

Laststand
16.07.12 18:13

Hvis man skal ha endimensjonal skuespiller, se på Lene Nystrøm i Varg Veum-serien. Der er det ikke mye dybde. Jeg forventer ikke  Shakespeare akkurat, men ærlig talt da.

Men det er interessant hvordan visse skuespillere kan spille omtrent en karakter glimrende. Og her er vel denne karen http://no.wikipedia.org/wiki/Christopher_Walken

terry_26

terry_26
16.07.12 18:14

Steven Seagal. Utrolig ensidig.

DjUntzUntz

DjUntzUntz
16.07.12 19:03

(Innlegget ble redigert 16.07.12 19:06)

Hitherto

Hitherto
16.07.12 21:54
terry_26: Steven Seagal. Utrolig ensidig.

Selve fasitsvaret. Karakterene han spiller er så personlighetsløse at jeg ender opp med å heie på skurkene.

thefirewithin

thefirewithin
16.07.12 23:42
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 17:28)

Roshambo

Roshambo
17.07.12 00:01
thefirewithin: marky mark. faen så kjip han er.

Han er konge i The Departed da, men ellers er jeg litt enig.

thefirewithin

thefirewithin
17.07.12 01:56
Roshambo: Han er konge i The Departed da, men ellers er jeg litt enig.

er han virkelig så god der? det slår meg ikke som den mest krevende rollen å spille, men om det er én tolkning han er kapabel til, er det vel akkurat den. har du sett the fighter? mannen er seg selv lik i hver fuckings film. 

liverpo__ole

liverpo__ole
17.07.12 14:46

Mark Whalberg er en dårlig skuespiller, ingen tvil om det. Men han kler likevel mange roller godt, og derfor liker jeg han.

Det samme kan sies om Clintern, som jeg forøvrig er en stor, stor fan av.

Mindy_4

Mindy_4
18.07.12 23:10

Jennifer Aniston. Hun spiller alle karakterer på omtrent samme måte. Hun toner det ned litt i de seriøse rollene, og er litt mer vimsete og stotrende i komediene, men fremstår på stort sett samme måte uansett. Hun kunne aldri ha spilt Maggie Thatcher, for å si det sånn.

Kan også nevne Drew Barrymore, som er nesten like endimensjonal som Aniston.

McLovin

McLovin
18.07.12 23:33

Den første som slår meg er også Keanu Reeves. Man kan jo inkludere Sandra Bullock, Nicolas Cage og Robert de Niro (de siste 20 år).

Det er klart at typer som Vin Diesel, Stallone, Arnold og han quarterbackduden jeg ikke husker navnet på har perfeksjonert dette og gjort det til sitt varemerke. Og dermed kommer unna med det. 

Roshambo

Roshambo
19.07.12 00:31
McLovin: Robert de Niro (de siste 20 år).

Enig, han er liksom Robert De Niro i alle filmer han spiller i. Er jo forsåvidt også enig i de andre du nevner, men de er mer "opplest og vedtatt" at er begrensede skuespillere.

McLovin

McLovin
19.07.12 00:52

Ja også har vi jo Dwayne Johnson, wrestleren med nickname "The Rock". 

Halpert

Halpert
19.07.12 05:52

Jason Statham.

DjUntzUntz

DjUntzUntz
19.07.12 23:09
Halpert: Jason Statham.

Signeres. Var frisk i "Snatch" under Guy Ritchie sin regi - siden har han vært rimelig blek. Noe jeg tror Amerikanerne som ansetter ham også har delvis skylden i.

DjUntzUntz

DjUntzUntz
19.07.12 23:11
McLovin: Den første som slår meg er også Keanu Reeves. Man kan jo inkludere Sandra Bullock, Nicolas Cage og Robert de Niro (de siste 20 år).
Det er klart at typer som Vin Diesel, Stallone, Arnold og han quarterbackduden jeg ikke husker navnet på har perfeksjonert dette og gjort det til sitt varemerke. Og dermed kommer unna med det.

Enig i alt her. Det var også poenget mitt med tråden å dra frem seriøse aktører som oppleves monotone. Å dra frem Vin Diesel og Dolph Lundgren osv i denne sammenheng blir som å fortelle folk at 2+2 er 4.

DjUntzUntz

DjUntzUntz
21.07.12 04:36

Slenger på Rachel McAdams.

Manisk

Manisk
27.07.12 01:32

Owen Wilson - spiller samme fyren i hver eneste film (hvis han i det hele tatt spiller?).

Lalapalala

Lalapalala
27.07.12 02:02
Manisk: (hvis han i det hele tatt spiller?).

Tror han bare roter seg inn i filmsett, og regisøren har ikke hjerte til å sende han vekk så de prøver å filme rundt han...men det funker ikke så de bare lar han bli med.

LBJeffries

LBJeffries
27.07.12 03:23

Morgan Freeman. Sikkert mange uenig, men det får så være. Spiller mange forskjellig typer roller, men måten han spiller dem på er stort sett den samme.

tommy_cowan

tommy_cowan
27.07.12 03:54
Manisk: Owen Wilson - spiller samme fyren i hver eneste film (hvis han i det hele tatt spiller?).

Owen er en fantastisk fyr. Skamme seg, skulle du.

liverpo__ole

liverpo__ole
27.07.12 03:58
LBJeffries: Spiller mange forskjellig typer roller, men måten han spiller dem på er stort sett den samme.

Er enig jeg. Han spiller likt så og si hele tiden, men han spiller dette meget godt i det minste. En habil skuespiller, men må mer eller mindre typecastes.

liverpo__ole

liverpo__ole
27.07.12 04:02
Lalapalala: regisøren har ikke hjerte til å sende han vekk

Forstår jeg godt. Owen Wilson er den koseligste mannen i hele Hollywood!

DjUntzUntz

DjUntzUntz
28.07.12 15:54

Owen Wilson hører definitivt hjemme her. Empatien min unnlot å nevne han, da jeg vet han har hatt/hadde en skikkelig dårlig periode etter Kate Hudson forsvant.

liverpo__ole

liverpo__ole
28.07.12 17:21
DjUntzUntz: da jeg vet han har hatt/hadde en skikkelig dårlig periode etter Kate Hudson forsvant.

Er det noe du vet som ikke jeg vet?

DjUntzUntz

DjUntzUntz
28.07.12 17:54
liverpo__ole: Er det noe du vet som ikke jeg vet?

Nå er ikke dette så ferskt men..

On August 26, 2007, Wilson was taken to Cedars-Sinai Medical Center in Los Angeles.[16] His lawyer later confirmed that he had been undergoing treatment for depression.[17] A few days later, Wilson withdrew from starring in Tropic Thunder, produced by and starring his friend and frequent collaborator Ben Stiller.[18] He dated Kate Hudson in 2006, but the pair broke up and it was widely reported that he allegedly tried to commit suicide in 2007 after the relationship with Hudson ended. In 2008, it was reported the pair were to marry.[19] However the two would again break up and make up a number of times over 2008 and 2009.[20] Following the suicide attempt, Wilson had participated in limited publicity and promotion for his films.[21]

IZimbra

IZimbra
28.07.12 18:39
liverpo__ole: Mark Whalberg er en dårlig skuespiller, ingen tvil om det

Han leverer jo replikken "My cock is ready, I wanna fuck, let's go!" i Boogie Nights, så da er han unnskyldt det meste...

Bleke

Bleke
29.07.12 18:22

Will Smith er også en skuespiller som fremstår mer eller mindre endimensjonal. Få unntak som Ali og The Pursuit of Happines gir han noe kredibilitet.

Typecasting synes ikke jeg er et direkte tegn på endimensjonaliet, men heller en blanding av uhell og dårlig valg, men selvsagt er de ofte bundet sammen. Di Caprio ble vel tidlig typecastet til å spille hovedroller i guy-meets-girl-type filmer, som Romeo + Juliet, Titanic, Beach, men (iallefall de to første) de er ikke direkte endimensjonalitet, eller svake prestasjoner.

Personlig tror jeg vel at filmer som forsøker å selge seg selv, e.g en blockbuster bringer frem de mest endimensjonale skuespillerne som ikke klarer å produsere noe annet enn en enkel form for underholdning.

(Innlegget ble redigert 29.07.12 18:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg