Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Wirkola lager vikingfilm

NYTT TEMA
jeangabin

jeangabin
17.01.13 21:23

http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.10875450

Vår nye action eksport, Tommy Wirkola, skal lage film om Birkebeinerne. Hva tror folk om dette prosjektet? Aksel Hennie er påmeldt. 

MiaWallace

MiaWallace
17.01.13 21:50
jeangabin: Aksel Hennie er påmeldt.

Aksel Hennie er jeg så møkklei. Leser også at Anders Baasmo Christiansen er tiltenkt en rolle … i denne filmen også. En annen skuespiller som har nådd mitt metningspunkt for lenge siden, han er jo med i absolutt alt av tv-serie og filmer nå for tiden. Det ville vært en STOR befrielse og sett en norsk film/tv-serie uten skuespillere som: Aksel Hennie, Anders Baasmo Christiansen, Kristoffer Joner, Nicolai Cleve Broch og Bjørn Sundquist. I tillegg til at jeg er møkk lei Aksel Hennie, synes jeg han også er en veldig laber skuespiller, som er både overvurdert og hypa. 

liverpo__ole

liverpo__ole
17.01.13 21:53

Jeg er lei alle som er lei av Hennie ;)

Filmen blir sikkert kul, den.

MiaWallace

MiaWallace
17.01.13 21:56
liverpo__ole: Jeg er lei alle som er lei av Hennie ;)

Hadde fyren bare vært et snev av en OK skuespiller, så kunne han fint spilt i alt for min del ... men Max Manus med "Oslo-slag" ala 90-tallet/2000-tallet. Please! Fyren er elendig. 

tommy_cowan

tommy_cowan
17.01.13 22:08

Skulle ønske de gjorde noe annet enn birkebeinere, men for all del, det er bedre enn ingenting.

Michael-Knight

Michael-Knight
17.01.13 22:13

Filmbransjen tar for seg den komplette norske historien ja.

Her er det vikingetiden, krigen, oljeeventyret, Thor Heyerdal.

Snart kommer nok historien om Ole Gunnar Solskjær også. Hennie spiller Ole Gunnar og Bjørn Sundquist er Ferguson.

jeangabin

jeangabin
17.01.13 22:55
MiaWallace: Aksel Hennie er jeg så møkklei.

Jeg syntes Hennie er en flink skuespiller. Han er ikke model pen, men om man slenger på han ulike parykker, så kan han spille nesten hva som helst, både helt og skurk. Hennie er et lyspunkt blant norske skuespillere, men det er ikke nok med Sundqvist, Joner og Hennie. Vi trenger flere, gjerne noen med litt klarere "leading man" egenskaper. Det har vi ikke hatt siden Henki Kolstad og Helge Jordal. 

jeangabin

jeangabin
17.01.13 23:12
tommy_cowan: Skulle ønske de gjorde noe annet enn birkebeinere, men for all del, det er bedre enn ingenting.

Jeg syntes budsjettet er for lite. 43 millioner er ikke nok til en historisk film (kostymer osv). Her trenger vi minst 70, mener jeg

svankmajor

svankmajor
18.01.13 07:02

Wirkola synes jeg faktisk er et ganske friskt valg her. Han er jo litt som en rølpete splatterregissør, så å sette han i oppdrag av en historisk film synes jeg er fint sånn sett. Slikt tror jeg er bra for film i Norge. 

Kan du utdype det du ser i Hennie forresten, Jeangabin? Personlig ser jeg det liksom bare ikke. Han virker alltid så platt for meg. Jeg synes faktisk skuespillet hans grenser til det pinlige til tider faktisk. Han ser liksom aldri ut som karakteren han spiller, men Aksel Hennie som prøver å spille noen. Kanskje bare meg. 

Mirgrotnos

Mirgrotnos
18.01.13 09:05
liverpo__ole: lei av Hennie ;)

(Innlegget ble redigert 18.01.13 09:05)

justanothername

justanothername
18.01.13 10:25
jeangabin: Vår nye action eksport, Tommy Wirkola, skal lage film om Birkebeinerne. Hva tror folk om dette prosjektet?

Vikingfilm med birkebeinere?

jeangabin

jeangabin
18.01.13 15:22
justanothername: Vikingfilm med birkebeinere?

Vel, det ligger ihvertfall i gammel tid. Det står i Snorre. Det er det jeg mener. 

(Innlegget ble redigert 18.01.13 15:23)

jeangabin

jeangabin
18.01.13 15:25
svankmajor: Kan du utdype det du ser i Hennie forresten, Jeangabin? Personlig ser jeg det liksom bare ikke. Han virker alltid så platt for meg. Jeg synes faktisk skuespillet hans grenser til det pinlige til tider faktisk. Han ser liksom aldri ut som karakteren han spiller, men Aksel Hennie som prøver å spille noen. Kanskje bare meg.

Jeg må si at jeg ikke har sett alt av Hennie, men han spiller naturlig nok til å bære både hodejegerne og Max Manus. I tillegg kan han spille konemishandler. Han har ikke utstrålingen til Henki Kolstad, men han er ganske anvendelig, akkurat som Sundqvist. 

justanothername

justanothername
18.01.13 15:34
jeangabin: Vel, det ligger ihvertfall i gammel tid

Ja, det kan nok sees på som flisespikkeri, men man regner vikingetid fra de første raidene mot de britiske øyer (siste halvdel av 700 tallet) og til Harald Hardråde falt ved Stamford Bridge i 1066).

Birkebeinerene var aktive fra 1174. Snorre levde fra 1179 til 1241

Manisk

Manisk
18.01.13 21:54

Lurer på hvordan det blir med språket... Skal Hennie snakke norrønt? :)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
18.01.13 22:00
Mirgrotnos: Så kul er han egentlig.

Faen for en klovn han er.

Han har en manager i USA som (selvfølgelig) syns han er kul, og som han har innøvd hvordan han skal etterlikne, for å gi seg selv kred.

Gleder meg til den dagen han begynner å jobbe fast på et teater, om noen vil ha ham.

Mirgrotnos

Mirgrotnos
18.01.13 22:05
KingKongHalvor: , for å gi seg selv kred.

Smart trekk av fyren..hehe. Latterlig og flaut hele greia.

Jonaz

Jonaz
20.01.14 12:38

Jeg synes ikke Wirkola har fått mye medieomtale for sin debut i hollywood (som ikke har sett) Ifølge Wikipedia tjente Hans og Grete-filmen fem ganger så mye som den kostet. Er ikke dette en bra prestasjon, selv sett med Hollywood øyne? Det som trekker ned er at den aldri ble veldig godt likt av hverken kritikere eller publikum. Samt at den spilte inn mye av pengene i kjipe markeder som Russland. 

(Innlegget ble redigert 20.01.14 12:39)

jeangabin

jeangabin
20.01.14 12:52
Jonaz: Jeg synes ikke Wirkola har fått mye medieomtale for sin debut i hollywood (som ikke har sett) Ifølge Wikipedia tjente Hans og Grete-filmen fem ganger så mye som den kostet. Er ikke dette en bra prestasjon, selv sett med Hollywood øyne? Det som trekker ned er at den aldri ble veldig godt likt av hverken kritikere eller publikum. Samt at den spilte inn mye av pengene i kjipe markeder som Russland.

Det er Nils Gaup som har fått støtte for dette prosjektet. Det ser ut som om Wirkola trakk seg ut.

(Innlegget ble redigert 20.01.14 12:54)

svankmajor

svankmajor
21.01.14 08:13
Jonaz: Jeg synes ikke Wirkola har fått mye medieomtale for sin debut i hollywood (som ikke har sett) Ifølge Wikipedia tjente Hans og Grete-filmen fem ganger så mye som den kostet. Er ikke dette en bra prestasjon, selv sett med Hollywood øyne? Det som trekker ned er at den aldri ble veldig godt likt av hverken kritikere eller publikum. Samt at den spilte inn mye av pengene i kjipe markeder som Russland.

Wirkola er interessant fordi han er sett på som en slags persona-non-grata i filmmiljøet i Norge. Han har valgt å gjøre ting selv. 

Jeg har hørt at på type filmfester og arrangementer så går han forbi alle de store navnene i bransjen, f.eks NFI, fordi han aldri har hatt noe med de å gjøre. De liker ikke han noe spesielt, og han liker ikke dem heller. 

Noe av dette kommer nok av at Wirkola er null interessert i å lage filmer av artistisk meritt. Han lager rølp, komedie og underholdning, og har tydeligvis også en fot innen litt splatter. For mange fremstår de uambisiøse. 

Han er en interessant skikkelse, og jeg liker typer som går i mot systemet. Bare så synd filmene hans ikke er bedre. Jeg var på kino og så Kill Buljo 2 i jula, og den var begredelig dårlig. (Jo, jeg vet det ikke er han som står oppført som regi på den, men han var tungt involvert, spilte en av hovedrollene og det er jo hans folk og konsept opprinnelig). 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg