Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Filmer med lange "takes"

NYTT TEMA
spawneru
spawneruInnlegg: 3179
22.03.13 22:16

Jeg er som filmelsker spesielt svak for filmer som inneholder lange takes, altså der kameraet ruller uten klipp over noenlunde lang tid. Her er det ofte lagt stor planlegging bak skuddene, men nøye beregnet og timet koreografi og kamerabevegelser. Dette er tråden der vi kan dele og diskutere slike klipp.

Vi kan jo starte med kanskje det mest imponerende av alle, den som på mange måter gruser all konkurranse, nemlig den russiske filmen Russian Ark fra 2002. Denne varer i rundt halvannen time, og hele filmen består av ett enkelt klipp! Det er filmet med steadicam, noe som er ganske tungt, derfor var et bytte av kameramann nødvendig halvveis inn i filmen, alt mens kameraet rullet, selvfølgelig. Det blir selvfølgelig ikke mindre imponerende av det faktum at kameraet er i bevegelse nesten hele tida, og at flere hundre statister er involvert.

Her er et klipp mot slutten av filmen, med alle statistene. Det hadde vært rimelig surt hvis noen hadde tullet det til her, eller at kameramannen hadde snublet.

En annen film jeg vil trekke fram, og som er en av mine favoritter, er Children of Men fra 2006. Her kommer de lange innstillingene på rad og rekke, ofte med forrykende action. Her er det ofte skjulte klipp ved hjelp av smarte kamerabevegelser og CGI. Men fortsatt imponerende, og utrolig kult. Her er et 4-minutters klipp fra innsiden av en bil. Legg merke til hvordan kameraet beveger seg rundt i bilen iløpet av klippet.

Jeg liker også dette klippet fra den argentinske Oscar-vinneren The Secret in Their Eyes. Her starter vi i lufta over en fotballstadion, flyr ned til publikum og blir med på en fotjakt gjennom gangene, før vi ender opp nede på gressmatta. Også skjulte klipp her, men fortsatt imponerende.

Andre klipp jeg liker er Dunkirk-scenen fra Atonement og sluttscenen i Antonionis The Passenger, der kameraet glir gjennom et jerngitter.

I tillegg har Haneke mange godbiter, spesielt i Code Unknown, og jeg trenger vel ikke nevne Hitchcocks Rope, som består av ni shots fordelt på halvannen time.

Det finnes mange flere, jeg har sikkert glemt mange, og mange har jeg helt sikkert enda ikke sett. Så her er det bare å slenge ut lange klipp som dere liker.

(Innlegget ble redigert 22.03.13 22:18)

keyser1
keyser1Innlegg: 16035
22.03.13 23:06

Var vel litt prat om det i denne tråden for ett par år siden.

Hater vgd beta-drit.... Her var linken:

http://vgd.no/musikk-tv-og-film/film/tema/1637911/tittel/long-take

(Innlegget ble redigert 22.03.13 23:08)

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
23.03.13 00:14

Er vel bare å gå gjennom filmografien til Bela Tarr.

Ojmjakon
OjmjakonInnlegg: 3591
23.03.13 00:21

Husker denne godt - den er glimrende !

http://www.youtube.com/watch?v=OJEEVtqXdK8

spawneru
23.03.13 12:24
tommy_cowan: Er vel bare å gå gjennom filmografien til Bela Tarr.

Takk for tips.

spawneru
23.03.13 12:32

Her er et interessant video essay om Paul Thomas Andersons bruk av steadicam i lange innstillinger i 5 forskjellige filmer.

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1828
23.03.13 18:38
spawneru: Her er et klipp mot slutten av filmen, med alle statistene. Det hadde vært rimelig surt hvis noen hadde tullet det til her, eller at kameramannen hadde snublet.

Tror faktisk det ble gjort en to-tre takes av filmen. Man må vel også ta i betraktning av småting kan ha vært fikset digitalt i post. Som hvis en crewfyr kom i veien, eller hvis ledninger og etc vistes. 

spawneru
23.03.13 18:49
svankmajor: Tror faktisk det ble gjort en to-tre takes av filmen.

Nei, filmen består av ett kontinuerlig take. Men de hadde litt tekniske problemer de første takene, så det var på tredje eller fjerde forsøket de klarte det.

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1828
23.03.13 19:07
spawneru: Nei, filmen består av ett kontinuerlig take. Men de hadde litt tekniske problemer de første takene, så det var på tredje eller fjerde forsøket de klarte det.

Det var det jeg mente. Altså to-tre forsøk på det ett take. 

Messier33
Messier33Innlegg: 3854
23.03.13 19:21

Denne taken fra Oldboy, min alltime favoritt når det gjelder en long take. Er sånn man skal gjøre det :)

Selvsagt skal hollywood spy ut en remake. Kan umulig matche orginalen. Hyggeli å se at de har gått tom for kreativitet der i vest.

spawneru
23.03.13 19:22
svankmajor: Det var det jeg mente. Altså to-tre forsøk på det ett take.

Ok.

Jeg mener å huske at de første forsøkene gikk feil ganske tidlig. Jeg tror de hadde som en regel at hvis de gikk et kvarter inn i taket, skulle de fortsette til slutten uansett om ting gikk galt.

spawneru
23.03.13 19:27
Messier33: Denne taken fra Oldboy, min alltime favoritt når det gjelder en long take. Er sånn man skal gjøre det :)

Ja, den er nice :)

Hitherto
HithertoInnlegg: 1013
24.03.13 00:07
spawneru: I tillegg har Haneke mange godbiter, spesielt i Code Unknown

Min favoritt av ham er det ti minutter lange klippet i Funny Games der to av hovedpersonene forsøker å komme til hektene etter en traumatisk opplevelse. Den scenen var virkelig vond å se på.

Når det gjelder lange action-takes har du den nevnte scenen fra Oldboy og denne (starter ved rundt 8 sekunder) fra Hard Boiled, men jeg tror denne sekvensen fra Tom yum goong tar kaka!

(Innlegget ble redigert 24.03.13 00:08)

spawneru
24.03.13 01:17
Hitherto: Min favoritt av ham er det ti minutter lange klippet i Funny Games der to av hovedpersonene forsøker å komme til hektene etter en traumatisk opplevelse. Den scenen var virkelig vond å se på. Når det gjelder lange action-takes har du den nevnte scenen fra Oldboy og denne (starter ved rundt 8 sekunder) fra Hard Boiled, men jeg tror denne sekvensen fra Tom yum goong tar kaka!

Gode innspill. Haneke har en spesiell evne til å skape følelsemessige reaksjoner i filmene sine, ofte ved hjelp av statisk, observerende kamera. Den scenen du nevner er et godt eksempel.

Men det siste klippet der tar faktisk kaka ja. Helt rått! Må få sett den filmen omgående.

WestChysten
WestChystenInnlegg: 3306
24.03.13 02:21

Hunger har en ganske lang en.

Del 1
Del 2

(Innlegget ble redigert 24.03.13 02:22)

liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 20001
24.03.13 10:55
Hitherto: men jeg tror denne sekvensen fra Tom yum goong tar kaka!

Holy butt crack! Det klippet der var helt rått.

That's it. Nå bestiller jeg Warrior King og hele Ong-bak trilogien. På tide jeg får sett en skikkelig martial arts film igjen.

(Innlegget ble redigert 24.03.13 11:09)

spawneru
24.03.13 15:29
WestChysten: Hunger har en ganske lang en.

Ja den la jeg merke til da jeg så filmen. Det blir så mye mer spenning når bildet får lov til å ligge. Som en strikk som tøyes lenger og lenger.

Når vi er inne på filmene til McQueen, vil jeg også nevne et klipp fra Shame, når han følger etter jenta på t-banen. Ikke så innmari langt take, men kameraet flyter så fint oppover trappene der. Meget godt kameraarbeid. Fra 0:45 i dette klippet.

LonerWithABoner
LonerWithABonerInnlegg: 5336
24.03.13 16:29
spawneru: Denne varer i rundt halvannen time, og hele filmen består av ett enkelt klipp!

Det er ikke annet enn ekstremt imponerende. 

Dette er egentlig ikke noe jeg har tenkt over når jeg har sett film før, men noe som jeg vil være mer oppmerksom på nå.

spawneru
25.03.13 15:12

Godard har en del lange takes i filmene sine, den mest minneverdige er den lange bilkøen i Weekend. Over 7 minutter med trafikkaos.

DawgDeputy
DawgDeputyInnlegg: 710
25.03.13 15:27

Et litt dårlig innspill, men har sett starten av en italiensk film med varighet på 40 minutter (eller der omkring) der etter det jeg mener hele filmen er filmet i et "take", noe som i utgangspunktet er imponerende. Har bare sett de 5-6 første minuttene, men det er mye forflytting av hovedperson  i begynnelsen av filmen i hver fall, til og med med bil, og det hele var i mine øyne imponerende laget. Har den i opptak på VHS et eller annet sted. Skal se om jeg ikke kan finne ut av hva den heter (dersom det skulle være av interesse.)

WestChysten
WestChystenInnlegg: 3306
12.04.13 03:15

Jeg så In Bruges nylig. Rundt 35 minutter ut i filmen følger vi en telefonsamtale mellom Ken og Harry som varer i omtrent seks minutter. Ingen spektakulær scene, men likefullt en ganske lang scene som byr på fint skuespill og god kameraføring.

Finner ikke hele klippet, men her er en to minutters snutt.

Saliph
SaliphInnlegg: 22986
12.04.13 04:06

(Innlegget ble redigert 12.04.13 04:07)

Mifune
MifuneInnlegg: 12287
12.04.13 08:00

Holder på med Dreyers Gertrud nå...masse "long-shots" her. En annen som jeg kom på i forbifarten er Touch of Evil

spawneru
12.04.13 10:46
WestChysten: Jeg så In Bruges nylig. Rundt 35 minutter ut i filmen følger vi en telefonsamtale mellom Ken og Harry som varer i omtrent seks minutter. Ingen spektakulær scene, men likefullt en ganske lang scene som byr på fint skuespill og god kameraføring. Finner ikke hele klippet, men her er en to minutters snutt.

Så filmen for ikke så lenge siden, men den la jeg ikke merke til. Godt observert. Det er også moro med lange takninger som ikke gjør så mye ut av seg, som heller lar karakterene gjøre jobben, istedet for å skrike etter oppmerksomhet.

Filmen er forøvrig hysterisk morsom.

spawneru
12.04.13 10:49
Saliph: Sjefen sjøl https://www.youtube.com/watch?v=_Qh7jFJ6zWw

Bra kameraarbeid, men ikke særlig imponerende siden den er gjennomsyret av CGI (og klipp), og det skjer svært lite i bildet.

(Innlegget ble redigert 12.04.13 10:49)

Pernillel
PernillelInnlegg: 4216
12.04.13 11:01

Andrei Tarkovsky var kjent for sine lange sekvenser og spesielt disse fra Zerkalo og "drømmesekvensen" i Stalker er kanskje regnet for å være noen av hans mest minneverdige. Å få alt til å stemme i ett langt "shot" som ender opp med en brennende låve og det uten bruk av CGI og annet krimskrams er intet mindre enn en fantastisk bragd av en stor filmkunstner og en særdeles dyktig fotograf.

spawneru
12.04.13 11:33
Pernillel: Andrei Tarkovsky var kjent for sine lange sekvenser

Pernille, du har nå minnet meg på at jeg har oversett en av mine absolutte favoritter innen longtakes, nemlig sluttscenen i Tarkovskys "Offret".

Tarkovsky hadde tydeligvis en ting for brennende hus :)

Da de skulle filme denne scenen låste kameraet seg midtveis. Tarkovsky var sønderknust. Men crewet bygde opp igjen huset på et par dager, og de filmet scenen på nytt.

Filmen har også en 9 minutter lang åpningsscene.

(Innlegget ble redigert 12.04.13 11:35)

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2907
12.04.13 11:55
liverpo__ole: Holy butt crack! Det klippet der var helt rått.   That's it. Nå bestiller jeg Warrior King og hele Ong-bak trilogien. På tide jeg får sett en skikkelig martial arts film igjen.

Wow. Den fyren kunne blitt en ekte superhelt. 
Stoppet å se halvveis for denne filmen vil jeg faktisk se !
Dritbra 

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2907
12.04.13 11:58
spawneru: Når vi er inne på filmene til McQueen, vil jeg også nevne et klipp fra Shame, når han følger etter jenta på t-banen. Ikke så innmari langt take, men kameraet flyter så fint oppover trappene der. Meget godt kameraarbeid. Fra 0:45 i dette klippet.

Kult at det er så mye folk der, å Michael må presse seg frem hele tiden, mens kameraet glir smertefritt bak.

liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 20001
12.04.13 12:49
GimleSag: Stoppet å se halvveis for denne filmen vil jeg faktisk se !
Dritbra

Gled deg, er mange vanvittige kampscener i filmen, men historien og karakterene er ganske så elendige, dessverre :P

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester