Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VGs anmeldelser av Jurassic Park

NYTT TEMA
PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 33988
14.06.13 10:51

Jeg husker enda den dagen jeg i 9. klasse fikk se Jurassic Park. For en 15 åring i 1993 var dette en fantastisk opplevelse. Jeg var så begeistret når John Willimas pompøse theme akkopagnerte helikopteret bort fra øya og rulleteksten kom at jeg måtte motstå fristelsen til å reise meg og applaudere.

Sjokket når jeg leste VG samme kveld og fikk se at VGs anmelder hadde gitt terningkast 1 var enormt. På den tiden tok jeg slike ting nærmest personlig, og jeg ble skikkelig skuffet.

Derfor synes jeg det var veldig gøy å se at samme avis i dag gir samme film terningkast 5. 20 år etter at den ble totalslaktet. At 3D-effekt skal tilsvare 4 prikker på terningen har jeg vondt for å forstå.  Og jeg tar derfor dette som et tegn på at VG legger seg flate og beklager at de tok skammelig feil for 20 år siden.

Takk for beklagelsen, og jeg aksepterer den, selv om det er 20 år for sent.

Kuba_16
Kuba_16Innlegg: 5570
14.06.13 10:54
PapaSmurf: VGs anmelder hadde gitt terningkast 1 var enormt.

Var det Jon Selås?

PapaSmurf
14.06.13 11:06
Kuba_16: Var det Jon Selås?

Jeg tror det var Selås, men er ikke sikker.

liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 20363
14.06.13 17:51

Det var Selås, ja. Hvem ellers? ;)

Dolan
DolanInnlegg: 252
14.06.13 18:13

Den anmeldelsen skrier Jon Selås :)

titan_sable
titan_sableInnlegg: 61572
14.06.13 18:25
PapaSmurf: Jeg tror det var Selås, men er ikke sikker.

Det var det. Link.

jonas
jonasInnlegg: 32729
14.06.13 19:12
PapaSmurf: Og jeg tar derfor dette som et tegn på at VG legger seg flate og beklager at de tok skammelig feil for 20 år siden.

Eventuelt som et tegn på at to anmeldere kan ha ulikt synspunkt på samme film?

PapaSmurf
14.06.13 20:16

Fra 1 til 5?

viser hvor lite en anmeldelse er verdt. 

LeDawg
LeDawgInnlegg: 31
14.06.13 20:21

Jeg slutter aldri å forbause meg over folks forhold til film- og musikkritikere, og denne merkelige oppfatningen av at individualitet er ikke-eksisterende i disse yrkene.

MortenOveJohnsen
MortenOveJohnsenInnlegg: 1160
14.06.13 20:41

Flott eventyrfilm som jeg fortsatt nyter i fulle åndedrag. Hjemme i HD og nå må jeg vel på kino igjen for 3D....:-)

taknina
takninaInnlegg: 37129
14.06.13 20:48
LeDawg: Jeg slutter aldri å forbause meg over folks forhold til film- og musikkritikere, og denne merkelige oppfatningen av at individualitet er ikke-eksisterende i disse yrkene.

Alt som gjelder sånne ting handler jo bottomline om smak og behag . Samme med mat og drikke . Noen elsker lutefisk , og noen klarer knapt å sitte sammen med noen som spiser det . Samme med akevitt eksempelvis , noen elsker det og noen setter det ut for å holde vill-kattene unna .

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1828
15.06.13 02:36
PapaSmurf: Fra 1 til 5? viser hvor lite en anmeldelse er verdt.

Hm. Så at to forskjellige anmeldere for samme avis har ulike meninger om en film(og det over to tiår) gjør det faktisk anmeldelser generelt verdiløst? 

Om du ikke er klar over det så er folk uenige om film noen ganger. Anmeldere er ikke overmennesker ellers, selv om de i teorien skal ha litt peiling på film generelt. 

Selås har stått for en del underlige meninger opp igjennom tidene. Noen burde gjøre en oversikt egentlig. 

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20716
15.06.13 10:45
PapaSmurf: Fra 1 til 5? viser hvor lite en anmeldelse er verdt.

Ingen har vel påstått at anmeldelser har verdi, de er underholdning. Men jeg er ganske sikker at 1 traff like mye som 5, da der alltid vil være hatere og elskere. Akkurat som her, hvor det er to forskjellige anmeldere med hver sin personlige oppfattelse av filmen.

Jeg har aldri vært fan av filmen, men ville gitt den en toer eller treer. Men det har sikkert noe med at jeg er eldre.

PapaSmurf
15.06.13 11:43

Ja, det har noe med når i livet man får se slike filmer. Da jeg var 8 år og fikk se Supermann: The Movie så var det også en stor opplevelse. Så hadde jeg en periode sent på 80-tallet og tidlig på 90-tallet der Police-squad og mannen med den nakne pistol-filmene var hysterisk morsomme. 

Jeg forsøker så godt det lar seg gjøre å unngå å se opp igjen filmer jeg elsket som barn og ungdom. Det bli som oftest en skuffende opplevelse. 

Hitherto
HithertoInnlegg: 1076
15.06.13 14:16
PapaSmurf: Sjokket når jeg leste VG samme kveld og fikk se at VGs anmelder hadde gitt terningkast 1 var enormt. På den tiden tok jeg slike ting nærmest personlig, og jeg ble skikkelig skuffet.

Jeg ble også skuffet over den anmeldelsen. Husker at VG promoterte den på forsiden ved hjelp av en T-rex med en terning som viste 1 i gapet!

Dagbladet gav den 3, noe jeg heller ikke var fornøyd med. Husker imidlertid at en av tabloidene tok med en entusiastisk terningkast-6 anmeldelse for å få frem hva fansen syntes.

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11870
22.06.13 02:33
titan_sable: Det var det. Link.

Haha, for en gjøk.

Kunde
KundeInnlegg: 1217
22.06.13 10:23
PapaSmurf: Og jeg tar derfor dette som et tegn på at VG legger seg flate og beklager at de tok skammelig feil for 20 år siden.

Denne Ingvild - som har anmeldt filmen i år - var 14 år da Selås rullet sin berømte 1'er. Hun har ingenting med den karakteren å gjøre.

VG legger seg derfor ikke flate, rett og slett fordi de ikke blander seg opp i sine egne anmeldere sine høyst subjektive meninger. Det er slik businessen funker.

PapaSmurf
22.06.13 14:55

Jeg forstår utmerket godt hvordan dette funker kunde. Men JEG tar dette som en beklagelse, 20 år for sent. 

Kumite
KumiteInnlegg: 6379
24.06.13 23:56

Jon Selås sin smak er bare banalt! neh talentløs filmanmelder spør du meg.

asmodan
asmodanInnlegg: 2570
25.06.13 20:37

Denne anmeldelsen var grunnen til at jeg i alle år siden, har tatt VG sine filmanmeldelser som en del av humorspalta dems.
Husker i alle fall jeg lo godt av den.

Deathlock84
Deathlock84Innlegg: 1352
26.06.13 04:46

Filmanmeldere - de som aldri kom inn i filmbransjen, og bitcher og syter over en lav sko. Legg til at de bruker latinske/store ord for å høres viktige ut.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg