Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boyhood (unikt Richard Linklater-prosjekt)

NYTT TEMA
liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 19901
10.10.13 00:12

There are long-gestating films that take forever to make due to complications and circumstance. Then there’s the rare one that takes years by design.

Richard Linklater has been making Boyhood since 2002. The film isn’t delayed or in trouble or anything like that. Boyhood is designed to chronicle the growth of a boy from age 6 to his last year of high school at 17 or 18. Ellar Salmon plays the boy through the entire film, because Linklater has shot the movie essentially in sequence, creating new scenes each year since ’02 as Salmon grew.

Ethan Hawke plays the boy’s stepfather and Patricia Arquette his mother. There are similar projects to this one — Paul Almond and Michael Apted’s Up series qualifies — but no dramatic narrative quite like Boyhood. We’ve known about the film for a long time but didn’t know when we’d be able to see it. Now, Hawke says it should hit next year, in 2014.

The actor told The Huffington Post the film is “the most truly original, revolutionary thing I’ve ever been a part of.” Hawke just shot his last part for the film, and says Linklater is shooting one more bit in November. Then “it will be at Sundance or Cannes or Berlin or something next year.”

Bare jeg som synes dette hørtes uhyre spennende ut? Linklater en virkelig en filmskaper jeg har stor beundring for. Krysser fingrene for at dette blir en unik og engasjerende filmopplevelse.

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
10.10.13 09:10
liverpo__ole: Bare jeg som synes dette hørtes uhyre spennende ut? Linklater en virkelig en filmskaper jeg har stor beundring for. Krysser fingrene for at dette blir en unik og engasjerende filmopplevelse.

Nei, dette høres genialt ut. Og med Linklater er jeg trygg på en god opplevelse.

Good_Bad_Ugly
Good_Bad_UglyInnlegg: 33
10.10.13 23:09

Virker utvilsomt som et meget spennende prosjekt. Begynner å få sansen for Linklater. En av de mest interessante regissørenene i Hollywood om dagen. 

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2816
02.06.14 20:37

Noen som har sett denne filmen ? Får sykt mange gode anmeldelser ifølge Metacritics iallefall. 96/100.
Men virker glemt på IMDb med sine fattige 1000 stemmer

Roshambo
RoshamboInnlegg: 4294
02.06.14 21:12
GimleSag: Noen som har sett denne filmen ? Får sykt mange gode anmeldelser ifølge Metacritics iallefall. 96/100.
Men virker glemt på IMDb med sine fattige 1000 stemmer

Det er fordi den ikke har hatt release ennå, annet enn på filmfestivaler. USA-premieren er i juli.

GimleSag
03.06.14 11:13
Roshambo: Det er fordi den ikke har hatt release ennå, annet enn på filmfestivaler. USA-premieren er i juli.

Se der ja...En flau overseelse. 

Starkweather
StarkweatherInnlegg: 2499
09.07.14 16:37

Gleder meg stort til å se denne filmen. Har blitt godt tatt imot i USA.

GatlingGun
GatlingGunInnlegg: 45483
16.08.14 21:10

Vanvittig bra film. Utrolig lang, men ønsket ikke at den skulle ta slutt.

Her bør det vanke en del Oscar-statuetter, ellers skjønner jeg ingenting.

jonas
jonasInnlegg: 30084
23.08.14 19:25

Og den lokale kinoen ser ut til å ikke gidde vise denne. Den nest nærmeste nøyer seg vist med to visninger med ei uke imellom. Akk ja, folket vil vel ikke ha slikt. Bedre å kjøre på med Børning atter noen uker.

Forøvrig har noen på imdb kommentert pussigheten i at denne og årets Transformers-gørr. Snedig.

(Innlegget ble redigert 23.08.14 19:26)

GimleSag
23.08.14 20:21

Hva handler filmen om egentlig ? Annet enn at de følger en gutt fra barndom til han blir voksen.

jonas
23.08.14 22:44
GimleSag: Hva handler filmen om egentlig ?

Livet. Eller no.

Sarella
SarellaInnlegg: 11914
23.08.14 22:57
jonas: Og den lokale kinoen ser ut til å ikke gidde vise denne.

Den har fått fantastiske anmeldelser, terningkast 5 og 6 over hele linja. Men den blir ikke satt opp i Oslo av en eller annen grunn, så da blir det nok en kjøretur til Ski Kinosenter for denne skal jeg se.

liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 19901
23.08.14 23:04

Sett og fordøyd. Det har aldri blitt laget en bedre coming-of-age film, det er jeg sikker på. Alle kan relatere til de prøvelser livet byr på, og de mennesker og situasjonene som rører ved livene våre, i varierende grad. Linklater styrer filmen med en stødig hånd, og karakterene har alle en interessant utvikling som over livets løp alle forandrer seg, modnes og eldes. Men det betyr ikke nødvendigvis at man finner noe større mening med livet, eller at man oppdager sin egen identitet og "plass". Hvor er vi egentlig på vei? Hva er det egentlig vi ønsker i livet? Jeg tror Linklater treffer den berømte spikeren på hodet ved å skildre en masse mennesker i en konstant utvikling. 

jonas
24.08.14 19:27
Sarella: Men den blir ikke satt opp i Oslo av en eller annen grunn

Det skyldes at Oslo Kino er i konflikt/forhandlinger med leverandøren. Samme grunn til at bl.a. Transformers og Captain America 2 ikke ble vist. Min lokale kino(Verdal) er med i samme systemet så derfor vises den ikke her heller.

jonas
25.08.14 11:08
liverpo__ole: Alle kan relatere til de prøvelser livet byr på, og de mennesker og situasjonene som rører ved livene våre, i varierende grad.

Spørsmålet er vel om filmen makter noe mer enn å bare vise fram prøvelser og situasjoner vi kan relatere til. Blir det bare en oppvekstskildring uten noe dypere innhold som blender med det fiffige 12 årsgrepet?

GimleSag
15.11.14 20:35

Så denne i dag. Kunne gjerne vært en dokumentar så godt skildret det var ! Ingen dårlige klisjéer eller urealistiske reaksjoner fra Mason. 
Som da han fikk den børsa i bursdagsgave med bestefaren. Han mumlet bare frem noe "ou ! thanks" der man i andre filmer hadde hoppet på og klemt gamlingen, og sagt noe sånt som "You are the BEST grandpa EVER

Pimp
PimpInnlegg: 2185
15.11.14 23:14

Mulig jeg ikke var i stemning, men jeg ble ikke noe spesielt rørt av filmen. Godt skuespill osv. men jeg synes ikke den var mer enn en grei film, forventet litt mer.

charlie27
charlie27Innlegg: 5278
19.01.15 20:35

Sett idag så utrolig fiiiiin den var :)  en fasinerende måte og lage en film på. 

charlie27
14.02.15 17:54

blueray kjøpt og må nytes igjen :)

RoyaleWithCheese
RoyaleWithCheeseInnlegg: 12440
14.02.15 19:41

Ellar Salmon ja?

Meget fin film for øvrig, en av de filmene jeg har kunnet relatere mest til mitt eget liv, siden jeg er like gammel som hovedpersonen.

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 858
15.02.15 14:01

Jeg er like gammel som det hovedpersonen er i starten av filmen. Nå skal jeg bruke 12 år på å se hele filmen...se 15 min av den én gang i året.

Tipper jeg kommer til å relatere bra til det som skjer da...

Navarone73
Navarone73Innlegg: 4863
16.02.15 11:00

Meget bra film!! Så den fredag og at den varer i en evighet gjør ingenting! Han som spilte guttepjokken gjør en kjempejobb! Og Patricia er slett ikke verst for alderen. 

jonas
21.02.15 09:46

Honest trailer til filmen. Artig kommentar om at dette er som Harry Potter. Uten moro og magi.

Bjartleif
BjartleifInnlegg: 23
24.03.15 15:50

Så denne for noen dager siden og synes den var veldig skuffende. Mason er en lite interessant karakter som ikke har særlig mye utvikling og det skjer egentlig ikke noe som helst interessant i hele filmen. Veldig tungt å komme seg gjennom nesten tre timer med dette. Terningkast 2

charlie27
01.04.15 14:45
Bjartleif: Veldig tungt å komme seg gjennom nesten tre timer med dette. Terningkast 2

og komme seg gjennom en film på 3 timer som man ikke liker er godt gjort. noe med filmen må det ha vært for at du holdt ut.

fjorårets beste film uten tvil.

Saliph
SaliphInnlegg: 22986
01.04.15 16:19

2/4

Fettekjedelig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester