Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Halloween

NYTT TEMA
Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2563
01.11.19 13:07

35. The Shining (1980)

Trenger vel neppe særlig til introduksjon, dette er jo førsteklasses skrekk av det aller beste merket og er faktisk aller første gangen man ser den i sin helhet, helt på egen hånd, og attpåtil i mørket for ekstra "god" stemning. 

Sparte vel i grunn det beste til sist, selv om da både Alien og Aliens var verdige utfordrere, så er det nok ingen tvil om hvem som stikker av med beste skrekkfilm tittelen etter da å ha sett unna oppunder 36 skrekkrelaterte utgivelser i løpet av 31 døgn i oktober måned 2019.

Har ikke sett Ondskapens Hotell siden tidlig 00-tallet (igjen en følelse av å gjenta meg selv nok en gang her) og faen dette var stort og kan ikke begripe at det tok meg så lang tid, men samtidig ble jeg vel greit påmint flere steder ut, hvorfor. 

Få skrekkfilmer har klart å være så ekle, minneverdige og gjennomgående urovekkende fra start til slutt som dette mesterverket til Stanley Kubrick. Muligens at John Carpenters The Thing er en som også må nevnes her, der den jo starter opp med kjølig dommedagsaktig synth og følelsen av håpløshet langt ut i ødemarka blir deretter fulgt av en gjennomført ekkel og ubehagelig anelse om hva som er i vente. 

Men der Carpenter strødde på med vanvittig mengder av action og enorme doser av grusomme spesial effekter, så byr Ondskapens Hotell i stedet opp til en meget liten dose med drap i løpet av sine nær 2 timer spilletid. De fleste og mest horrible har jo allerede funnet sted mange år tidligere men setter nå likevel an tonen for en intens og uforglemmelig reise inn i en åpenbart allerede ganske så forstyrret manns vei mot rein og skjær galskap.

Igjen som med Alien (androiden Ash spilt av Ian Holm) så er det ikke Jack Nicholson som er skumlest her, det er alle de forskjellige og mildt sagt lite hyggelige gjestene på hotell Overlook som stadig skremmer skiten ut av meg. Fra heksa i badekaret (fy faen, denne tok meg år å komme over) til den kjølige og utrolig velspilte Del Grady som forteller på iskaldt og guffent vis hvordan han "irettesatte" sine kjære når det gikk opp for dem hva hotellet hadde å by på av ondskap og forsøkte så å komme seg til helvete vekk derfra. 

Vel, har dessverre ikke all verdens tid til å skrible ned særlig mer om denne filmopplevelsen akkurat nå, men en fantastisk skrekkfilm og det blir jo klart full score av slikt:

10/10

36. Halloween III: Season of the Witch (1982)

Igjen, skulle sagt så mye men det får heller bli en annen gang. En utmerket og veldig underholdende skrekkfilm og etter å ha sett den originale Invasion of the Body Snatchers fra 50-tallet (og likte den veldig godt) tidligere i år, så er det åpenbart at mye av dens inspirasjon finnes igjen i denne nokså undervurderte og ufortjent utskjelte originale "oppfølgeren" til de to første Halloween kapitlene. 

Tom Atkins er som alltid the man, selv om det er alltids noe små-creepy med eldre menn og veldig mye yngre damer men Atkins er en skikkelig gentleman og tilbyr seg attpåtil å sove i bilen over natta fremfor å dele seng med deilige Stacey Nelkin, noe han selvsagt gjør senere.

Filmen føles i perioder også ut som en slags "James Bond" lignende (kunne ha vært fra Roger Moore perioden på 70-tallet) historie og der Dan O'Herlihy (kanskje best kjent som "the old man" fra Robocop 1 og 2) spiller en stormannsgal superskurk med onde hensikter (og jommen en som får Michael Myers til å se ut som en amatør i forhold) og der hans plan er å la kjøpelystne foreldre løpe ut til nærmeste butikker for å handle inn dyre Halloween masker til barna sine, kun for å ha betalt for dems sikre og grusomme død.

Stacey Nelkin (denne vanvittig flotte dama forsvant vel nærmest bort ikke lenge etter, smått utrolig) får vel ikke så mye å spille på her, hun er pen og har en blanding av uskyldighet og lekenhet over seg men så kommer det jo da et par interessante overraskelser utover her og der.

Spesial effektene er utrolig nasty og brutale, og filmens gufne og kalde synthdominerte soundtrack er også en viktig ingrediens. De lydige "hjelperne" til Conal Cochran er creepy som bare faen. Ser ut som en gjeng stive jappe-businessmenn men utfører grusomme og nokså kreative drap som ville gjort Jason Vorhees stolt. 

Alt i alt, en fin og verdig avslutning på denne filmmåneden. Alltid vært min favoritt av Halloween oppfølgerne og synes det er litt trist at dette konseptet John Carpenter opprinnelig hadde i tankene var jo at Halloween skulle være hovedtema, ikke Michael Myers men fansen ville det annerledes, og pengemennene var ikke vanskelig å be om å gå tilbake til suksessformelen og vips så ble kapittel 3 "skrevet ut av filmserien" fra kritikere og fans av Myers filmene. 

For min del er den en herlig og original film som står igjen godt på egne bein, langt fra perfekt men full av deilig klassisk Carpenter stemning, minneverdige scener og karakterer samt et av de tøffeste soundtrackene fra åttitallet og blir dermed en:

7,5/10

(Innlegget ble redigert 01.11.19 13:12)

Frank.N.Steen
01.11.19 13:14

Skal forsøke å sette opp ei liste over da alle de 36 filmene i rangert (utifra rating og hvor mye en likte dem) utgave. Men kjenner at lysten på mer skrekk er absolutt tilstede og vurderer å kjøre litt "bonus" skrekk neste tiden.

(Innlegget ble redigert 01.11.19 13:15)

MrPets
MrPetsInnlegg: 296
01.11.19 13:30
Frank.N.Steen: 35. The Shining (1980) Trenger vel neppe særlig til introduksjon, dette er jo førsteklasses skrekk av det aller beste merket og er faktisk aller første gangen man ser den i sin helhet, helt på egen hånd, og attpåtil i mørket for ekstra "god" stemning.  Sparte vel i grunn det beste til sist, selv om da både Alien og Aliens var verdige utfordrere, så er det nok ingen tvil om hvem som stikker av med beste skrekkfilm tittelen etter da å ha sett unna oppunder 36 skrekkrelaterte utgivelser i løpet av 31 døgn i oktober måned 2019.

Vel blåst, gratulerer med solid innsats! Selv om skrekkfilmer på langt nær er en favorittsjanger her i gården, har det vært artig å poppe innom i ny og ne. 

Så nylig The Shining for andre gang etter fem års ventetid, og innser at denne simpelthen ikke er for meg. Selv om jeg anerkjenner Kubricks finesse og tekniske aspekter, føles denne langtekkelig (spesielt den første timen) og jeg ble aldri fanget av historien.

Frank.N.Steen
02.11.19 11:38
MrPets: Vel blåst, gratulerer med solid innsats! Selv om skrekkfilmer på langt nær er en favorittsjanger her i gården, har det vært artig å poppe innom i ny og ne.

Takker :)

Har du forresten sett mini-serie utgaven av The Shining? Tror denne ble til på 90-tallet en eller annen gang og der Stephen King mente den var "overlegen" Kubricks versjon. Så den på tv og senere igjen på DVD og for meg var den så døll og tåpelig at jeg vet ikke hva King må har røyka for å komme til sin konklusjon. Men siden man heller aldri har lest boka hans før, så regner jeg vel med at mye antageligvis ble fjernet/forandret i 1980 filmen, det eller at Kubrick og King kanskje aldri helt kom overens.

(Innlegget ble redigert 02.11.19 11:38)

Frank.N.Steen
02.11.19 12:01

Ble et par skrekkfilm titler i går også men siden oktober er finito slenger jeg dem bare inn i denne tråden, men da som "bonus" filmer:

Children of the Corn II: The Final Sacrifice (1992)

Aldri vært spesielt imponert over denne slasher/overnaturlige skrekkserien. Originalen var verken særlig skummel eller bra til å begynne med, tross av at den innehadde ei ung og spretten Linda Hamilton i en av hovedrollene. 

Det som er trist er jo at man først hadde sett en kortfilm ved navn Disciples of the Crow som enten ble til like før eller etter 1984 originalen og tross av et mye smalere budsjett, ingen kjendiser og knappe 20-25 minutter spilletid var langt mer stemningsfull og interessant, og der ungene og musikken var overraskende creepy. 

I film nr. 2 møter vi en tabloidreporter og hans irritable tenåringssønn og de havner selvsagt i den lille byen Gatlin som da nettopp har opplevd en fryktelig massakre (se film nr. 1) og hvor nærmere 50 voksne mennesker ble slaktet av sine egne barn og deres sinnsvake "religion" eller kult.

Far og sønn finner øyeblikkelig seg godt til rette med hver sin dame, og foruten en del unødvendig lange og lite underholdende scener dem i mellom blir altså byens eldre terrorisert av en ny bølge med unge morderiske gærninger. Disser kunne ikke vært mindre skumle, og der flesteparten ser ut som de har blitt røska vekk fra et Nirvana eller Pearl Jam fanklubbmøte og blitt fortalt at de skal ikle seg bondetamp klær og være "ekle" mot gamle kjerringer.

Filmen er langt mer tempofylt og blodig enn forgjengeren, men total blottet for skrekk. En scene er så komisk at det er umulig å ikke le der jævelungene ved hjelp av en radiostyrt lekebil greier å overta styringen på en elektrisk rullestol og hvor gamla som eier den blir deretter utsatt for en bisarr og hysterisk "ulykke". Sleng gjennom et vindu hvor en rekke andre eldre spiller bingo, avsluttes det hele med at en gubbe utbryter "BINGO!".

Ellers blir en annen sur kjerring regelrett most i hjel av sitt eget hus. 

Helt klart svakere enn den første, men selvsagt ikke uten en viss underholdning. Må også nevne at SME (Star Media Entertainment) sine ansatte må ha skryt for å ta seg bryet med å lete iherdig etter noe positivt med tanke anmeldelser via nettet, og da de ikke fant ørten femmere eller seksere gikk de til det nest beste og endte opp med en kredibel 4 stjernes rating fra selveste Amazon.com (en eller annen bruker) og sånn sett er jeg i grunn enig, 4 stjerner får den fra meg og, bare at min stjerneskala går helt til 10 og dermed blir det:

4/10

The Forest (1982)

Savner virkelig tiden hvor jeg kunne stikke innom Playcom Oslo eller en av de utallige andre filmsjappene i hovedstaden og ende opp med å finne "perler" som The Forest. En av disse obskure back-wood slasherne fra tidlig åttitallet der er mer komisk enn den noengang kommer nær å være guffen. 

Budsjettet må jo ha vært ekstremt smalt, men det tross av gjør ikke filmen nødvendigvis helt ubrukelig. Masse flotte naturscener og verken lyd eller bilde er det noe særlig å utsette på, selv om jeg vil tro at Code Red (distributør) har gjort en god jobb her med remastring delen.

Handlingen er jo i grunn nokså komisk. To kjærestepar er lei det travle storbylivet og søker tilflukt i roligere omgivelser og setter destinasjonen til den store villmarka. Dessverre for dem så blir utflukten raskt om til et mareritt når de møter på en sulten og gal villmann.

Joda, en middelaldrende kannibalistisk gubbe som sitter med ræva godt planta i en campingstol inni ei grotte, er altså filmens store og "fryktinngytende" bad guy. Vi ser MYE av denne fyren, og ingen ting er skummelt, mer ufrivillig komisk. Her blir det spøkelser på høylys dag (flere av dem) en latterlig bak historie og mer til. Denne gærningen ser mer ut som en lurvete blanding av uteligger og trailersjåfør og er like "skremmende" som tjukkasene som peser og vraltet rundt i skauen i Just Before Dawn (1981)

Filmen ble kjøpt inn kun grunnet det ufattelig tøffe DVD coveret og den latterlige taglinen "Daddy's A Going Hunting"

Selvsagt klarer aldri filmen å leve opp til de forventninger og man sitter igjen med en ganske så ordinær redneck lavbudsjetts slasher, men ikke helt uten en viss trashy b-film sjarm og er jo langt fra det verste man kan støte på i denne genren og blir så med:

4,5/10

(Innlegget ble redigert 02.11.19 12:03)

Hitherto
HithertoInnlegg: 1101
02.11.19 15:35

Fikk sett en del flere enn de på Ramaskrik foregående måned, men tror jeg tar dem mer inngående på den normale filmtråden senere.

11. Tigers are not afraid

Mexicansk kartell-skrekk med barn i hovedrollen. Ung pike blir gitt tre ønsker, men brukes de riktig?

7/10

12. Aterrados

Skumleri i argentinsk nabolag. Spøkelser? Gjengangere? Poltergeister? Heldigvis mye verre enn som så. Forstod ikke så mye av det som skjedde, men det var antagelig meningen...

7/10

13. Trick

Seriemorder med repetativ Halloween-fetish på ferde. Mye wasted potential, men ikke så ille som enkelte vil ha det til. Noen fiffige dekorasjoner og ikke så mye cgi.

6/10

14. The Changeling

En av de store fra åttitallet jeg hadde igjen. Ikke særlig skummel og aaaltfor lang, men jeg er sikkert blitt så vant med alt det som var supernifst på slutten av 70-tallet/starten av 80-tallet.

6/10

15. In the Tall Grass

Gress skrekk med tidstull og mystiske steiner med magiske krefter og... annet rart. Litt slitsom, men frykten for å gå seg vill er effektivt iverksatt.

6/10

16. Bad Samaritan

Tyveri avslører huseier med usunne tilbøyeligheter. Føles som en amerikansk standard å sette klimaks til snøkledde strøk. Fordi blodet vises bedre?

6/10

17. Deep Red

En av 70-tallsklassikerne jeg ikke hadde sett enda. Langt ifra hans beste, og litt vel treg, men Argento har kontroll over kinematografien og vet å skru opp tempo mot slutten.

6/10

18. Hell House LLC III: Lake of Fire

Ideen bak denne triologien er interessant, men de to siste filmene holder ikke samme mål som den første. Blir en del negativ energi her, men likte hvordan man refererte den første filmen.

5/10

19. Little Monsters

Imponerende blodig Zombie-komedie med Lupita Nyong'o (!) som dessverre kraftig overvurderer hvor søte og yndige barn er. Kill 'em all!

4/10

20. Haunt

En av disse escape-room/haunted house-gone wrong filmene igjen. Denne var overraskende kompetent. Skrekkfilm-protagonistene får faktisk får lov til å bruke hodet her.

7/10

21. Society

Fikk ikke sett denne på Ramaskrik, men tok en re-watch hjemme. Litt bedre enn første gang jeg så den, selv om det nok er best å ikke kjenne til historien på forhånd.

6/10

Heller ikke i år bestod jeg kravet.

(Innlegget ble redigert 02.11.19 15:37)

MrPets
MrPetsInnlegg: 296
02.11.19 15:40
Frank.N.Steen: Children of the Corn II: The Final Sacrifice (1992) Aldri vært spesielt imponert over denne slasher/overnaturlige skrekkserien. Originalen var verken særlig skummel eller bra til å begynne med, tross av at den innehadde ei ung og spretten Linda Hamilton i en av hovedrollene.

Originalen reddes (delvis) av den fantastiske Isaac og hans høyre hånd Malachai! 

(Innlegget ble redigert 02.11.19 15:40)

FringeGirl
FringeGirlInnlegg: 1196
02.11.19 19:50
Frank.N.Steen: Alien (1979) er en film som står nok igjen som bedre og tross av at det blir samme rating på Aliens så scorer den mye grunnet rein og skjær underholdning og at den er av en type film som passer seg utmerket å se igjen og igjen, mens originalen er en der jeg føler må ha litt "avstand" fra, da ikke grunnet at den er dårligere eller noe, men en som krever litt mer og sitter igjen med en annen følelse etterpå.

Ja, sitter med samme meningen. Aliens må jeg har sett minst 30 ganger siden jeg så den første gangen - aldri lei. Men også Alien har jeg et meget godt forhold til, men dog må den sees med flere års mellomrom. 

Dessverre er ikke i de 2 som kom etter i samme liga som de 2 første. Og nr 4 i rekken burde aldri vært laget, Alien Resurrection var regelrett krise. Sett en gang og aldri igjen. De burde gitt seg med avslutningen i Alien 3.

Litt mer til overs for Promethus og Alien:Covenant, men heller ikke i nærheten av Alien og Aliens.

(Innlegget ble redigert 02.11.19 19:52)

Kumite
KumiteInnlegg: 6566
03.11.19 08:56
FringeGirl: Ja, sitter med samme meningen. Aliens må jeg har sett minst 30 ganger siden jeg så den første gangen - aldri lei. Men også Alien har jeg et meget godt forhold til, men dog må den sees med flere års mellomrom.

Det er Mr Jekyll og Mr Hyde, Begge fantastisk, men annerledes fra hverandre. The Terminator og Terminator 2 har også samme kjennetrekkene føler jeg illefall. 

(Innlegget ble redigert 03.11.19 08:56)

Kumite
03.11.19 09:01
FringeGirl: Promethus og Alien:Covenant,

Prometheus er fantastisk, Ridley Scott har det fortsatt i seg. Alien Covenant dog var jeg lite fornøyd med. Gud bedre meg for en irriterende film.

Kumite
03.11.19 09:09
Hitherto: 17. Deep Red En av 70-tallsklassikerne jeg ikke hadde sett enda. Langt ifra hans beste, og litt vel treg, men Argento har kontroll over kinematografien og vet å skru opp tempo mot slutten. 6/10

Blir jo regnet som en av de beste Giallo filmene der ute. Jeg er uenig med 6/10. Dette er en fantastisk film for min del, spesielt når jeg ikke la merke til spoileren i begynnelsen av filmen. Goblin sin score er også kanon. 

Eneste jeg vil trekke den ned for, er at den varer 10-15 minutt for lenge. Så 9/10 for min del.

(Innlegget ble redigert 03.11.19 09:11)

Frank.N.Steen
03.11.19 14:30

Hvordan er egentlig forskjellene mellom Deep Red og (vel den italienske utgaven)? Har en nordisk Another World Entertainment DVD der kommer med to forskjellige versjoner, men kun sett den engelsktalende versjonen. 

Denne ga jeg i sin tid en 7/10 men satt likevel igjen med en liten "skuffelse" grunnet alt skrytet den har fått. Men ikke umulig at den har potensiale om å stige litt på ratingstigen ved et gjensyn.

Enig i at musikken er mesterlig men må si meg og enig med Hitherto angående et noe tregt tempo (men ikke første av Argentos filmer jeg har opplevd dette med) og kanskje noe av grunnen til at man heller bedre mot Suspiria, Inferno og Phenomena med tanke på sterkere ratings, da disse har man og sette utallige ganger opp gjennom årenes løp.

(Innlegget ble redigert 03.11.19 14:31)

Frank.N.Steen
03.11.19 14:38
FringeGirl: Dessverre er ikke i de 2 som kom etter i samme liga som de 2 første. Og nr 4 i rekken burde aldri vært laget, Alien Resurrection var regelrett krise. Sett en gang og aldri igjen. De burde gitt seg med avslutningen i Alien 3

Finnes det ikke flere utgaver av både Alien 3 og 4 også? 

Vet jo ikke om de ville gjort det noe særlig bedre av den grunn men husker noe om at hvert fall David Finchers film ble vel kuttet og nedjustert betraktelig i sin tid, og at han ikke så altfor fornøyd med sluttresultatet som endte opp i kinosalene.

Alien 4 har jeg vært litt "små-svak" for, kanskje da grunnet de mange likandes skuespillerne (minus Winona Ryder) men handlingen var jo ganske så tåpelig og det nye monsteret var jo katastrofalt dårlig.

(Innlegget ble redigert 03.11.19 14:38)

Frank.N.Steen
03.11.19 14:42

Fikk unnagjort Ernest Scared Stupid (1991) i natt. Aldri sett (eller hvert fall som jeg kan huske) noen av disse Ernest utgivelsene tidligere og gikk vel inn med kanskje de ikke enorme forventninger, men noe sjarm og humor var det jo og kjenner jeg har lyst til å få sett Ernest Saves Christmas (1988) men virker som disse filmene har større ry og suksess i hjemlandet enn ellers omkring i verden. 

Tror faktisk jeg aldri har sett noen av filmene verken på VHS eller andre formatet i norske filmbutikker, og heller ikke på norsk tv. Men klart, betyr jo ikke nødvendigvis at de er helt ukjent her til lands av den grunn.

(Innlegget ble redigert 03.11.19 14:42)

FringeGirl
03.11.19 17:52

Hehe, jeg syntes Ernest filmene har en viss sjarm og sprø til tusen, men jeg liker den type sprø humor. Men ja, de er veldig vanskelig å oppdrive.

FringeGirl
03.11.19 17:53
Frank.N.Steen: nye monsteret var jo katastrofalt dårlig.

Det var så dårlig at jeg lo ut høyt når jeg så det, og ble sittende og riste på hodet over hvor dårlig resultatet var. Det var faktisk flaut dårlig.

Kumite
03.11.19 20:36

Frank - Som jeg sier selv, så varer filmen litt for lenge. Kunne godt kortet ned på en del scener. Men jeg må si jeg var oppslukt under hele filmen på hvem morderen var og var mildt sagt overasket ved sluttpartiet. Følger du godt med på Deep Red Aka Profondo Rosso kan du fort avslører hele filmen.Btw Jeg har ikke noe i mot trege filmer i og med min favoritt film er Blade Runner. Nå er folk forskjellige der så. Men for min del så er dette en av de bedre Giallo filmene jeg har sett, siden jeg begynte å se igjennom sjangeren. Btw jeg vil sjekket opp Argento debut film The Bird With The Crystal Plumage(1970) den også har noen twister. 

(Innlegget ble redigert 03.11.19 20:41)

Kumite
03.11.19 20:43

Vis dere har lyst på sprø humor prøv Strange Brew (1983) 

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 1093
04.11.19 00:06

The Company of Wolves (1984)

Britisk film, omtalt som en gothic/horror/fantasy. Handler om en ung tenåringsjente som sover og drømmer i nåtiden. I drømmen er hun en jente i en landsby på 18-hundre tallet hvor hun nettopp har mistet storesøsteren sin i et ulveangrep. Hun tilbringer en del tid med bestemoren sin, som advarer henne mot varulver. Hun forteller også en del historier som handler om varulver. Bestemoren strikker en rød kappe til henne, og mot slutten av filmen går hun på besøk til bestemoren og treffer på en mann som selvfølgelig er varulv.

Jeg synes filmen var litt rotete med alle disse historiene inni historien, som igjen var en historie inni rammehistorien om hun som sover. Den var litt for kunstnerisk, og med mye symbolikk. Bestemoren spilles også av en overspillende Angela Lansbury, men resten av skuespillerne var ok.

Den hadde også noen spesialeffekter, hvor den ene gjorde meg nokså uvel. Er det bare meg, eller var en del spesialeffekter fra før CGI'ens tidsalder mye eklere enn det de er nå?

4/10

(Innlegget ble redigert 04.11.19 00:06)

Mindy_4
04.11.19 00:19

The Awakening (1980)

En arkeolog finner en ukjent grav til en ung dronning i Egypt. Graven er merket med advarsler om at hun som ligger gravlagt der er ond osv. Idet han åpner graven får hans gravide kone smerter og føder en datter. 18 år senere bor han i England mens hans fraskilte kone bor i USA med datteren. Datteren kommer på besøk til ham, og han begynner etterhvert å tro at hun er besatt av ånden til den unge dronningen.

Denne filmen var ikke veldig spennende. Det var vel kun de siste 25 minuttene at det skjedde noe særlig. Jeg skvatt kanskje to ganger. Det er helt greit med filmer som har et rolig tempo, men denne ble litt kjedelig. Men jeg tror kanskje at jeg har sett den som ung, og da syntes jeg den var skummel.

4/10

Hitherto
HithertoInnlegg: 1101
04.11.19 01:12
Frank.N.Steen: Hvordan er egentlig forskjellene mellom Deep Red og (vel den italienske utgaven)? Har en nordisk Another World Entertainment DVD der kommer med to forskjellige versjoner, men kun sett den engelsktalende versjonen. Denne ga jeg i sin tid en 7/10 men satt likevel igjen med en liten "skuffelse" grunnet alt skrytet den har fått. Men ikke umulig at den har potensiale om å stige litt på ratingstigen ved et gjensyn. Enig i at musikken er mesterlig men må si meg og enig med Hitherto angående et noe tregt tempo (men ikke første av Argentos filmer jeg har opplevd dette med) og kanskje noe av grunnen til at man heller bedre mot Suspiria, Inferno og Phenomena med tanke på sterkere ratings, da disse har man og sette utallige ganger opp gjennom årenes løp.

En av versjonene er betydelig kortere enn den andre, men jeg er usikker på hvilken. Selv så jeg en utgave med engelsk dub på rundt 100 minutter hvilket jeg antar var den korte. Det var et par scener som ikke helt gav mening, som om sentrale detaljer manglet, noe jeg antar var pga trimming av den lengre versjonen.

Min begrensede entusiasme skyldes utvilsomt forhåndshypen og forventningene om at dette skulle være et giallomesterverk. Har sagt det før, men jeg syntes Argento ble bedre på 80-tallet. Tenebre, Phenomena og Opera er favorittene.

Musikken til Goblin er noe jeg alltid har stusset over. Jo, den er bra og skaper utvilsomt en viss stemning, men er den seriøst ment å være skummel? Synes den er altfor funky og upbeat for det formålet, men kanskje det er meningen...

(Innlegget ble redigert 04.11.19 01:13)

Frank.N.Steen
04.11.19 12:33
FringeGirl: Hehe, jeg syntes Ernest filmene har en viss sjarm og sprø til tusen, men jeg liker den type sprø humor. Men ja, de er veldig vanskelig å oppdrive.

Er også svak for sprø humor men tror nok at om jeg hadde hatt et litt "nærmere" forhold til karakteren Ernest fra barndommen av så ville muligens filmen ha falt litt bedre i smak. Tipper han var en uhyre populær figur i statene, må jo ha vært ettersom det ble vel en vanvittig mengde med filmer og tv-show produsert på 80 og 90-tallet.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 12:33)

Frank.N.Steen
04.11.19 12:37
FringeGirl: Det var så dårlig at jeg lo ut høyt når jeg så det, og ble sittende og riste på hodet over hvor dårlig resultatet var. Det var faktisk flaut dårlig.

En scene jeg gjerne skulle vært foruten er den smått pinlige hvor det nye monsteret lager et sånt dumt "søtt" ansiktuttrykk for å forsøke å skape en slags følelsesmessig sympati fra Ripley.

Nei, tross av et meget kult mannskap (minus frøken Ryder) så var monsteret dessverre det åpenlyst svakeste punktet og aldri skremmende eller en verdig fortsettelse/avslutning på Sigorney Weavers Alien filmer. 

(Innlegget ble redigert 04.11.19 12:37)

Frank.N.Steen
04.11.19 12:49
Kumite: Som jeg sier selv, så varer filmen litt for lenge. Kunne godt kortet ned på en del scener. Men jeg må si jeg var oppslukt under hele filmen på hvem morderen var og var mildt sagt overasket ved sluttpartiet. Følger du godt med på Deep Red Aka Profondo Rosso kan du fort avslører hele filmen.Btw Jeg har ikke noe i mot trege filmer i og med min favoritt film er Blade Runner. Nå er folk forskjellige der så. Men for min del så er dette en av de bedre Giallo filmene jeg har sett, siden jeg begynte å se igjennom sjangeren. Btw jeg vil sjekket opp Argento debut film The Bird With The Crystal Plumage(1970) den også har noen twister.

Noe av mitt "problem" angående giallo filmene til Argento fra  70-tallet skyldes nok mest at jeg ble for alvor hekta på hans verker fra tampen av 70 og frem til midten av 80-tallet, og hvor tempoet muligens er en del kvikkere enn de han gjorde tidligere av. 

Hjelper nok heller ikke på at første gangen man så Deep Red var via en region 1 utgave uten tekst, og med dårlig lyd. 

Av de tidlige Argento filmene liker jeg nok helt klart The Cat o' Nine Tails (1971) mye mer enn The Bird With the Crystal Plumage og Four Flies on Grey Velvet (1972). Men absolutt en flott trio av filmer, men er nok kun Nine Tails der står igjen som en der blir sett langt oftere, og er kun slått av Phenomena og Suspiria som favoritten når det gjelder de man har sett av Dario Argento.

Nei, "trege" filmer er nok veldig forskjellig fra person til person. Selv holder jeg Blade Runner og Manhunter som to av mine aller største favoritter, som jeg har sett utallige ganger og de fleste en kjenner sitter jo nærmest å snorker halvveis ut, når for min del er det jo da filmene virkelig begynner å komme til live og er av den sjeldne type som holder meg på tå hevet, hele veien ut.

Men, som sagt "different strokes, for different folks" ;)

Angående Giallo filmer, har du noen tips for gode, spennende utgivelser. Har alltid hørt en del om The House With Laughing Windows (tror jeg den het) men aldri sett, og er vel mest Argento det har gått i. Klart, er jo et par andre som er blitt sett da gjennom AWE sin Giallo collection der jeg tror gikk til 8-10 utgivelser men stoppet dessverre brutalt opp i 2010 eller 2011.

Kom til å huske at Arrow hadde vel også en egen Giallo samling, ganske kul også der DVD coverene deres var gule, som en hyllest til Giallo novellene/bøkenes utseende.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 12:51)

Frank.N.Steen
04.11.19 13:00
Hitherto: En av versjonene er betydelig kortere enn den andre, men jeg er usikker på hvilken. Selv så jeg en utgave med engelsk dub på rundt 100 minutter hvilket jeg antar var den korte. Det var et par scener som ikke helt gav mening, som om sentrale detaljer manglet, noe jeg antar var pga trimming av den lengre versjonen. Min begrensede entusiasme skyldes utvilsomt forhåndshypen og forventningene om at dette skulle være et giallomesterverk. Har sagt det før, men jeg syntes Argento ble bedre på 80-tallet. Tenebre, Phenomena og Opera er favorittene.

Takker for infoen, og er nok kanskje lurest å se igjen den utgaven der går under navnet Deep Red først, og skulle jeg like den bedre enn sist så muligens blir det da å se an Profondo Rosso senere.

Phenomena er nok min absolutte favoritt, og en jeg aldri greier å gå lei. Var vel og i grunn en av min aller første Argento filmopplevelser og ble så en mindre "nedtur" å deretter se enkelte av hans tidligere filmer, men ser jo og at mange som holder hans tidligere utgivelser høyest har jo også en tendens til å mene det motsatte om perioden etter Deep Red, og hvor spesielt Suspiria virker å være en som ofte angripes som "oppskrytt" og hans "sell-out" og slutten på Argentos storhetstid osv.

For meg var det vel Opera som sto igjen som hans siste store verk, og fint lite av det han gjorde (som man har sett) senere har stått særlig positivt igjen, minus kanskje en episode av Masters of Horror (tror den het Jennifer) som ble sett for godt over et tiår siden. 

(Innlegget ble redigert 04.11.19 13:00)

Frank.N.Steen
04.11.19 13:31
Mindy_4: The Company of Wolves (1984) Britisk film, omtalt som en gothic/horror/fantasy. Handler om en ung tenåringsjente som sover og drømmer i nåtiden. I drømmen er hun en jente i en landsby på 18-hundre tallet hvor hun nettopp har mistet storesøsteren sin i et ulveangrep. Hun tilbringer en del tid med bestemoren sin, som advarer henne mot varulver. Hun forteller også en del historier som handler om varulver. Bestemoren strikker en rød kappe til henne, og mot slutten av filmen går hun på besøk til bestemoren og treffer på en mann som selvfølgelig er varulv. Jeg synes filmen var litt rotete med alle disse historiene inni historien, som igjen var en historie inni rammehistorien om hun som sover. Den var litt for kunstnerisk, og med mye symbolikk. Bestemoren spilles også av en overspillende Angela Lansbury, men resten av skuespillerne var ok. Den hadde også noen spesialeffekter, hvor den ene gjorde meg nokså uvel. Er det bare meg, eller var en del spesialeffekter fra før CGI'ens tidsalder mye eklere enn det de er nå?

"If there's a beast in men, it meets its match in women too."

Husker godt denne fra det minneverdige DVD coveret til norske Star Media Entertainment og må vel tilbake til høst 2003 da man så den første gangen. Absolutt en interessant og kanskje også en av de mest originale av de mange varulv filmene fra åttitallet.

Neil Jordan stå jo bakom regien og ga oss en slags "voksen" versjon av Rødhette og ulven da satt til en feberlignende mareritt av et gotisk bakteppe. Det er ikke til å komme bort i fra at jeg ble litt "skuffet" den gang, for er i grunn enig i mye av det du nevner om en litt rotete handling og kanskje litt for mye her og der, men ved senere gjensyn har filme helt klart gjort seg langt bedre.

The Company of Wolves er vel også en av de kanskje mest visuelt flotte og kreative skrekkfilmene fra den perioden og klarer på utmerket vis å blande inn en del meget creepy scener som fortsatt holder seg godt.

Av skuespillerne så er det ingen dårlig galleri av talenter her, og hvor David Warner, Angela Lansbury, Stephen Rea og Terence Stamp er bare noen av de mange som bidrar til å sette sitt preg på filmen. 

Selv om vi nok er ganske ulike i rating (for meg er nok denne en 7,5/10) så er jeg helt enig i det du sier om dens bruk av spesialeffekter og makeup. De er rett og slett nasty og utrolig gufne, og ja CGI blir nok dessverre altfor ofte for "pent" og rent til å se særlig ekkelt eller nifst ut. Less is more burde være utgangspunktet, ikke more is more.

Et godt eksempel som stadig blir bragt opp er diskusjonene om klassikere som The Terminator (1984) burde bli gjenutgitt i en oppdatert versjon hvor de gamle effektene da er byttet ut med moderne CGI. Dette håper jeg aldri vil skje, da de originale er så ufattelig mye mer nasty og ekle enn i de senere og langt større budsjettfilmene i Terminator serien. 

Scenen der Arnold sitter på et billig og trashy motell og plukker ut øyeeplet med en kniv er enda mer ubehagelig å se i dag og man kan nesten lukte det råtne kjøttet, og selv om den sikkert ser veldig "urealistisk" og kanskje cheesy ut for dagens publikum som jo er vokst opp og inn i en verden der CGI dominerer fullstendig, så ville mest sannsynlig en overhaling av en slik filmscene vært høyst ødeleggende for den urovekkende stemningen den første Terminator filmen har så masser av.

Men både Spielberg og Lucas har jo vært mangeårige syndere på dette området og hvor CGI og annet har vært brukt for å dekke over tidligere "feil" og ekstra kjipt når det er nesten umulig å få tak i en skikkelig DVD-Blu-ray utgave der de originale versjonene er itakt og ikke tuklet med. 

Angående ekle spesialeffekter før CGIen tok overhånd er jo The Thing (1982), Videodrome (1983), Day of the Dead (1985)Aliens (1986)The Fly (1986), Predator (1987)The Blob (1988) et par andre meget gufne og ekle skrekk-sci-fi filmer med spesial effekter som jeg synes holder seg utmerket.

Det beste ville jo være å kombinere CGI med praktiske effekter, men ikke overdrive bruken og der er vel kanskje Jurrasic Park fortsatt en av de aller beste på dette området.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 13:39)

Kumite
04.11.19 20:04

Problemet med Alien 3 og Alien 4 er at de dreper de mest interessante karakterene tidlig i filmen. Alien 3 pisser jo også regelrett på Aliens. Produsentene ødla Alien 3 og gnisten til David Fincher. Hadde han fått fri spillerom, så er jeg sikker på at vi hadde fått en solid film og ikke en mediocre film.

Må si den scenen hvor Alien freser foran Weaver sitt ansikt er en av høydepunktene i filmen.

Alien 4 har en del stilistiske øyeblikk, men ellers var ikke dette så mye å skryte av. Btw hvorfor dreper de Michael Wincott så tidlig i filmen. Er så hjernedødt. 

(Innlegget ble redigert 04.11.19 20:08)

Mindy_4
08.11.19 10:18
Frank.N.Steen: The Company of Wolves er vel også en av de kanskje mest visuelt flotte og kreative skrekkfilmene fra den perioden og klarer på utmerket vis å blande inn en del meget creepy scener som fortsatt holder seg godt.

Det visuelle ved filmen var bra. Veldig gjennomført estetikk, og scenografien var bra. Jeg likte godt den scenen hvor den hvite Rolls Roycen kjørte gjennom skogen, som var et brudd på 1800-talls stilen, og scenen hvor hun klatret til topps i treet. Jeg hever karakteren til 5,5/10.

Jeg tenkte på "The Thing" da jeg skrev om spesialeffekter før og nå. Den to-hodede skapningen var mye skumlere i den gamle versjonen enn i den nye. Jeg tenkte også på det da jeg så "Joker" i går. Praktiske effekter er nok mye bedre på gjengivelse av blod og skader av vold. Jeg tror ingen gidder å prøve å gjengi blod, sår, innvoller og hjernemasse med CGI. Det er sikkert mye enklere med praktiske effekter uansett, og jeg tror det må være litt "taktilt" i virkeligheten for å gi størst mulig ubehag for publikum. Men skapninger/karakterer som er CGI i utgangspunktet må jo få CGI-sår og CGI-skader, og det fungerer jo bra det også.

Kumite
08.11.19 13:13
Frank.N.Steen: Angående Giallo filmer, har du noen tips for gode, spennende utgivelser

Prøve Red Queen Kills Seven Times, undervurdert liten perle

molster
molsterInnlegg: 9843
08.11.19 18:42

Om dere er glad i giallo, så anbefaler jeg en tur innom Profondo Rosso om dere skulle befinne dere i Roma. Følte meg som en unge i en godteributikk da jeg var der. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg