Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kino i Norge og reklamepesten som forfilm

NYTT TEMA
Spartana

Spartana
27.01.14 15:23

uansett hva du skal se og uansett når du kommer på kino så blir man ikke kvitt møkkareklamen før filmen. På tv så har man kvittet seg med dette ulike betalingsløsninger for lengst. I USA har man ikke engang plassbillett :-)

Hvorfor skal det være nødvendig å sitte 20-30 min å få trykket øyne og ører i fordummende reklame i 2014 når man allerede betaler mellom 100-200 kr får å få lov til å dele et lerret med masse ukjente mennesker.

(Innlegget ble redigert 27.01.14 15:25)

jonas

jonas
27.01.14 17:21
Spartana: Hvorfor skal det være nødvendig å sitte 20-30 min å få trykket øyne og ører i fordummende reklame i 2014 når man allerede betaler mellom 100-200 kr får å få lov til å dele et lerret med masse ukjente mennesker.

Fordi dette skaper ekstra inntekter til kinoene. Om du plages av dette er det bare å gå inn et kvarter senere. Da får du bedre tid i kinokiosken.

Det jeg synes er mest fascinerende med kinoreklame er at uansett hvor gammel og oppbrukt og dårlig en reklame er er det alltid et par hoder som ler høyt. Skulle tro disse aldri hadde sett levende bilder før.

milfern

milfern
27.01.14 17:23
jonas: Det jeg synes er mest fascinerende med kinoreklame er at uansett hvor gammel og oppbrukt og dårlig en reklame er er det alltid et par hoder som ler høyt. Skulle tro disse aldri hadde sett levende bilder før.

Oh yes! Eit resultat av overdreven og påtatt lykke fordi ein ser film i (som regel) gode veners lag ;-)

Spartana

Spartana
27.01.14 18:29
jonas: Fordi dette skaper ekstra inntekter til kinoene.

Det er rart at alle de tusener av private kinoer som blir drevet uten subsidier i f.eks. USA klarer seg uten reklame, så må subsidierte norske kinoer fortsatt ha dette tullet i 2014 ?

jonas

jonas
27.01.14 18:49
Spartana: så må subsidierte norske kinoer fortsatt ha dette tullet i 2014 ?

Vet ikke jeg. Men regner med det ikke er spesielt luksuriøst å drive kino i Norge. Så de ekstra reklamekronene kommer sikkert godt med.

phb

phb
27.01.14 23:25
Spartana: Det er rart at alle de tusener av private kinoer som blir drevet uten subsidier i f.eks. USA klarer seg uten reklame
Kunde

Kunde
28.01.14 08:03
Spartana: uansett hva du skal se og uansett når du kommer på kino så blir man ikke kvitt møkkareklamen før filmen.

Den blir du kvitt ved å gå inn et kvarter etterpå - som Jonas så fint har bemerket.

Kinoreklame er kjipt, men aktiv tilpasning er den moderne manns eneste mulighet til å vinne over hverdagens trasigheter.

For akkurat som rutinerte fotgjengere ikke venter på grønn mann når veien er tom for biler, møter rutinerte kinogjengere aldri opp på tiden. Man smyger seg inn akkurat etter den siste traileren.

Spartana

Spartana
28.01.14 09:18
Kunde: Man smyger seg inn akkurat etter den siste traileren.

he he, altså i stummende mørke skal man gå i blinde og kreve at ørten mennesker skal reise seg for deg.

ja, ja, da blir det nok hjemmekino de neste årene på oss reklamehatere fortsatt.

For hva en knapp kinobillett koster kan man i dag ha både Netflix, Viaplay + gratis netttjenester som NRK, SVT osv. osv. Har man i tillegg en prosjektor så er den store filmopplevelsen aldri langt unna...uten reklametull...

(Innlegget ble redigert 28.01.14 09:19)

Kunde

Kunde
28.01.14 09:22
Spartana: he he, altså i stummende mørke skal man gå i blinde og kreve at ørten mennesker skal reise seg for deg.

Hver rad har jo opplyste nummere - med mindre man sogner til en eller annen obskur bygdekino. Å finne frem er innen sak. Gjøkene som har sittet i 20 minutter for å se på reklame har uansett godt av å lette litt på rumpa.

Personlig irriterer filmtrailerne meg langt mer enn reklamene.

MoreTEN

MoreTEN
28.01.14 10:20
Spartana: uansett hva du skal se og uansett når du kommer på kino så blir man ikke kvitt møkkareklamen før filmen. På tv så har man kvittet seg med dette ulike betalingsløsninger for lengst. I USA har man ikke engang plassbillett :-) Hvorfor skal det være nødvendig å sitte 20-30 min å få trykket øyne og ører i fordummende reklame i 2014 når man allerede betaler mellom 100-200 kr får å få lov til å dele et lerret med masse ukjente mennesker.

I USA har man heller ikke tonnevis med reklame før filmen. Eller det vil si, man har audioreklame. Gjerne mer dyptgående, som f.eks. promotering av artister hvor de snakker om utgivelsen og spiller et par låter. Det er mye mer behagelig.

MoreTEN

MoreTEN
28.01.14 10:21
Kunde: Personlig irriterer filmtrailerne meg langt mer enn reklamene.

Ok? Du er i en kino for å se film, ergo er da filmtrailere langt mer logisk enn reklame. Dette er jo bare en fjollemening.

MoreTEN

MoreTEN
28.01.14 10:24
phb: Veldig rart.

Dette er litt opp og ned. Jeg har vært mye i USA, og mye på kino der. Til nå har jeg sett svært lite reklame før filmen, mange kjører heller lydspotter, i flere tilfeller promotering av artisters nye album.

I USA har man også langt flere valgmuligheter.

Spartana

Spartana
28.01.14 12:42
MoreTEN: I USA har man også langt flere valgmuligheter.

Hvis man kunne laget et diffrensiert pristilbud med og uten reklame så tipper jeg at flere hadde gått på kino bare fordi de slipper all reklamespamet.

Kunde

Kunde
28.01.14 16:53
MoreTEN: Ok? Du er i en kino for å se film, ergo er da filmtrailere langt mer logisk enn reklame. Dette er jo bare en fjollemening.

Fjollemening, faktisk.

Filmtrailere er noe herk, som avslører sentrale deler av plott og handling og kan i verste fall ødelegge en fremtidig filmopplevelse.

Jeg unngår konsekvent trailere, men i kinosalen er jeg nødt til å lide meg gjennom disse forbannede, spoilerinfiserte djevelskapene med mindre jeg timer min ankomst perfekt.

Reklame er derimot uskyldige saker. Innimellom irriterende kanskje, men uskyldig likevel, og lett å unngå.

(Innlegget ble redigert 28.01.14 16:54)

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
28.01.14 19:59
jonas: Det jeg synes er mest fascinerende med kinoreklame er at uansett hvor gammel og oppbrukt og dårlig en reklame er er det alltid et par hoder som ler høyt. Skulle tro disse aldri hadde sett levende bilder før.

Det det har jeg også merket. Underlige greier. Jeg har en vill teori (sikkert feil) om dette rare fenomenet. Kanskje slike personer er noen snobber i  det virkelige livet som er for opptatte med å være drittsekker i sitt sosiale liv, at de ikke har tid til å se på TV hjemme. 

Jeg er ikke noen tilhenger av komedier egentlig, men jeg har sluttet for lengst å se på komedie offentlig. Folk ler av så banale ting at man blir irritert, og noen har en så irriterende latter. 

Det beste er å være på festivaler. Der er det minimalt med reklame, men dessverre er det ofte noen kommersielle filmer jeg vil se, men jeg prøver å unngå slike filmer. 

(Innlegget ble redigert 28.01.14 20:00)

MoreTEN

MoreTEN
29.01.14 10:47
Kunde: Fjollemening, faktisk. Filmtrailere er noe herk, som avslører sentrale deler av plott og handling og kan i verste fall ødelegge en fremtidig filmopplevelse. Jeg unngår konsekvent trailere, men i kinosalen er jeg nødt til å lide meg gjennom disse forbannede, spoilerinfiserte djevelskapene med mindre jeg timer min ankomst perfekt. Reklame er derimot uskyldige saker. Innimellom irriterende kanskje, men uskyldig likevel, og lett å unngå.

Hvis det er -for deg- lett å unngå reklame, må det jo være lett å unngå trailere. Jeg ser ikke helt problemet ditt.

Trailere hører hjemme i en kinosal. Reklame? Vel, poenget mitt er at det finnes bedre måter enn å pøse på med reklame etter reklame etter reklame. Hva med audio?

MoreTEN

MoreTEN
29.01.14 10:53
Spartana: Hvis man kunne laget et diffrensiert pristilbud med og uten reklame så tipper jeg at flere hadde gått på kino bare fordi de slipper all reklamespamet.

Mange ville nok betalt litt ekstra for det, ja. Men det finnes bedre alternativ enn det vi her vant med her til lands, som f.eks. å bruke audio som bare går i bakgrunnen inntil filmen skal starte.

En av grunnene til at det koster å gå på kino i Norge, er at man har måtte importere filmruller, noe som selvsagt koster mye penger. Nå som det i stor grad er over og ut, filmer streames nå digitalt, så jeg synes man burde regulere prisene.

jonas

jonas
29.01.14 11:33
MoreTEN: Hvis det er -for deg- lett å unngå reklame, må det jo være lett å unngå trailere. Jeg ser ikke helt problemet ditt.

Tja, reklamen snurrer alltid før trailerne, trailerne kommer rett før filmen begynner. Så det er litt vanskeligere å unngå trailerne. Hvis man absolutt må det. Personlig liker jeg trailere. Føler sjeldent at et 2 minutters sammensurium av klipp røper spesielt mye av filmens handling.

Kunde

Kunde
29.01.14 11:42
MoreTEN: Hvis det er -for deg- lett å unngå reklame, må det jo være lett å unngå trailere. Jeg ser ikke helt problemet ditt.

Utfordringen er at filmtrailere kommer rett før filmen, etter reklamene.

Ergo er det vanskeligere å time sin ankomst - uten å gå glipp av filmen eller være til bry for andre. Hadde disse forjævlige trailerne kommet først hadde det selvsagt ikke vært noe problem.

Filmtrailere og reklame hører forøvrig like mye hjemme i en kinosal - da begge deler samme mål: skaffe mer inntjening for kinoen.

jonas

jonas
29.01.14 18:47
Kunde: Filmtrailere og reklame hører forøvrig like mye hjemme i en kinosal - da begge deler samme mål: skaffe mer inntjening for kinoen.

Filmtrailerne er nå i det minste reklame for kommende filmer, de er da således mer relevante enn f.eks. innslag om renovasjonstjenestene i bygda.

Kunde

Kunde
29.01.14 22:53

Tja, for meg føltes det ihvertfall fullstendig irrelevant å få spoilet tvisten i The Dark Knight før jeg skulle se Iron Man.

Renovasjonstjenestene i Kongsberg lærer jeg gjerne om.

Spartana

Spartana
29.01.14 22:55
Kunde: Tja, for meg føltes det ihvertfall fullstendig irrelevant å få spoilet tvisten i The Dark Knight før jeg skulle se Iron Man. Renovasjonstjenestene i Kongsberg lærer jeg gjerne om.

En eneste gang i Oslo-historien kinohistorie husker jeg såkalt live-kino-reklame oppføring. Da var det noen skuespillere som pratet til lerretet. Slikt kunne vi ha mere av, men det er vel 30 år siden sist..

bengtig

bengtig
30.01.14 00:02
Kunde: Utfordringen er at filmtrailere kommer rett før filmen, etter reklamene.

Herligheten med trailere er at du i dag kan oftere og oftere se om filmen er dritt på forhånd. Hadde jeg kun lest plottet til Twilight, hadde jeg garantert sett filmen(!), istedet så jeg traileren, alle varsellampene gikk for fullt, og jammen hadde jeg rett om den da jeg omsider ble plent nødt å lide meg gjennom oppgulpet... Men da uten forventninger som ble knust, uten å bruke penger, og uten å få en dårlig kinoopplevelse.

Kunde

Kunde
31.01.14 10:23
bengtig: Hadde jeg kun lest plottet til Twilight, hadde jeg garantert sett filmen(!), istedet så jeg traileren, alle varsellampene gikk for fullt, og jammen hadde jeg rett om den da jeg omsider ble plent nødt å lide meg gjennom oppgulpet.

Ingenting er så vondt at det ikke er godt for noe...

Men det var kjipt å se Bourne Legacy forrige helg, og hele tiden vite hva neste vending var, hvordan neste actionscene ville utspille seg, hvor neste del av fortelling ville befinne seg - kun fordi jeg et år tidligere hadde sett traileren før en totalt urelatert film.

Jeg skjønner ikke at trailere må være så jævlig lange. Trenger vi virkelig 2 og halvt minutt med avslørende klipp for å finne ut om vi vil se en film eller ikke?

(Innlegget ble redigert 31.01.14 10:24)

Klikk for å gå tilbake til toppen