Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Filmanalyse - Den kalde krigen

NYTT TEMA
MagnusNilsen

MagnusNilsen
27.01.14 17:51

Kan starte med å si at jeg har særemne på slutten av dette semesteret. Vil i den anledning analysere to filmer fra den kalde krig - Muldvarpen (2011) og The spy who came in from the cold (1965). Begge er basert på forfatteren John Le carre sine romaner.

Jeg tar gjerne i mot tips til å analysere film og trekke frem viktige punkter, virkemidler etc. fra disse filmene? Skal sette filmene opp mot hverandre å se på ulike momenter. Hvordan oppsett bør jeg ha? Tenkte å se på i hvor stor grad de er i USA's favør. Alt mottas med takk! :)  

phb

phb
27.01.14 23:16
MagnusNilsen: Tenkte å se på i hvor stor grad de er i USA's favør.

Eller i Kinas favør!

MoreTEN

MoreTEN
28.01.14 10:15
MagnusNilsen: Kan starte med å si at jeg har særemne på slutten av dette semesteret. Vil i den anledning analysere to filmer fra den kalde krig - Muldvarpen (2011) og The spy who came in from the cold (1965). Begge er basert på forfatteren John Le carre sine romaner. Jeg tar gjerne i mot tips til å analysere film og trekke frem viktige punkter, virkemidler etc. fra disse filmene? Skal sette filmene opp mot hverandre å se på ulike momenter. Hvordan oppsett bør jeg ha? Tenkte å se på i hvor stor grad de er i USA's favør. Alt mottas med takk! :)

Er dette et særemne om filmanalyse eller den kalde krigen?

Du må selv sette deg inn i filmanalyse, du finner nok plenty av oppslag som kan være med å hjelpe deg på vei. Men husk at du skal dypere inn i filmen enn ved f.eks. en anmeldelse.

MagnusNilsen

MagnusNilsen
28.01.14 16:14
MoreTEN: Er dette et særemne om filmanalyse eller den kalde krigen? Du må selv sette deg inn i filmanalyse, du finner nok plenty av oppslag som kan være med å hjelpe deg på vei. Men husk at du skal dypere inn i filmen enn ved f.eks. en anmeldelse.

Blir mer en filmanalyse, men skal på en hensiktsmessig måte prøve å knytte den opp til den kalde krigen. I og med at det er norsk - og ikke historie, blir hele opplegget skildra mot norskfaget, så skal vike fra historie fra den kalde krig. Tenkte litt mer på hva jeg spesifikt kan se på i de ulike filmene.

Alt som kan hjelpe meg til å tolke / forstå eller analysere filmene er til god hjelp. Skal se på oppbygging, hvordan hovedpersonene er skildret, kameravinkel og hva det gjør med stemningen og ulike virkemidler etc.

MoreTEN

MoreTEN
29.01.14 10:57
MagnusNilsen: Blir mer en filmanalyse, men skal på en hensiktsmessig måte prøve å knytte den opp til den kalde krigen. I og med at det er norsk - og ikke historie, blir hele opplegget skildra mot norskfaget, så skal vike fra historie fra den kalde krig. Tenkte litt mer på hva jeg spesifikt kan se på i de ulike filmene. Alt som kan hjelpe meg til å tolke / forstå eller analysere filmene er til god hjelp. Skal se på oppbygging, hvordan hovedpersonene er skildret, kameravinkel og hva det gjør med stemningen og ulike virkemidler etc.

Hvorfor to filmer? I dette tilfellet ville jeg kanskje valgt de to Muldvarpen innspillingene, og satt dem opp mot hverandre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg