Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Belmondo- den glemte actionstjerna

NYTT TEMA
jeangabin

jeangabin
30.01.14 14:27

http://montages.no/2014/01/jean-paul-belmondo-fra-nybolge-ikon-til-actionstjerne/

Denn interessante artikkelen i montages tar for seg Belmondo som actionstjerne. Har var tradisjonelt sett set på som nybølge-skuespiller, men gikk etterhvert over til en helt kommersiell karriere. Hvor mange av dere har sett filmer med Belmondo, og hvilke er i så fall deres favoriitter?

jeangabin

jeangabin
30.01.14 21:22

Ingen interesse for Belmondo? Har man glemt ham allerede?

LANGEMANN-1968

LANGEMANN-1968
31.01.14 13:56
jeangabin: Ingen interesse for Belmondo?

Jeg trodde Belmondo og new wave var skjellsord for deg..Har sett lite av Belmondo dessverre, men skal gjøre noe med det etterhvert. Jeg likte kortfilmen Jules og sønn eller hva den heter..Så filmen breatless når den kom på kino, men ante jo ikke dengang at det var en remake..når jeg endelig fikk sett orginalen så likte jeg kanskje Jean Seberg best..

jeangabin

jeangabin
31.01.14 14:35
LANGEMANN-1968: Jeg trodde Belmondo og new wave var skjellsord for deg..Har sett lite av Belmondo dessverre, men skal gjøre noe med det etterhvert. Jeg likte kortfilmen Jules og sønn eller hva den heter..Så filmen breatless når den kom på kino, men ante jo ikke dengang at det var en remake..når jeg endelig fikk sett orginalen så likte jeg kanskje Jean Seberg best..

Den handler om Belmondo ETTER nybølgen:)

LANGEMANN-1968

LANGEMANN-1968
31.01.14 15:45
jeangabin: ETTER nybølgen:)

Så en film tidlig på 80 tallet hvor han var politimann/etterforsker, hvis det var han da..Var iallefall en Fransk 70 talls krim,temmelig sikker på at det var han.

Miffy

Miffy
31.01.14 17:47

har bare sett À bout de souffle. Men skal se Pierrot Le Fou snart

jeangabin

jeangabin
31.01.14 17:50
Miffy: har bare sett À bout de souffle. Men skal se Pierrot Le Fou snart

Dette er jo bare nybølge filmene. Jeg snakker om de andre filmene han spilte i de førti årene som fulgte

LANGEMANN-1968

LANGEMANN-1968
31.01.14 18:26
jeangabin: Denn interessante artikkelen i montages tar for seg Belmondo som actionstjerne.

Her skriver du som om du har har funnet en interessant artikkel, så er det du som har skrevet den..

jeangabin

jeangabin
31.01.14 18:49
LANGEMANN-1968: Her skriver du som om du har har funnet en interessant artikkel, så er det du som har skrevet den..

Moi? Hvordan kunne du tro noe slikt? Det vil jo være egenreklame:)

LANGEMANN-1968

LANGEMANN-1968
31.01.14 18:54
jeangabin: Moi? Hvordan kunne du tro noe slikt? Det vil jo være egenreklame:)

Luringen..

franzsigel

franzsigel
31.01.14 20:16
jeangabin: Hvor mange av dere har sett filmer med Belmondo, og hvilke er i så fall deres favoriitter?

Har alltid vært meget svak for "Borsalino" (orginalen - ikke oppfølgeren) - du vet ikke tilfeldigvis om det er sjanser for at denne dukker opp på DVD med engelsk eller skandinavisk tekst?

svankmajor

svankmajor
31.01.14 20:26

Hva er favorittfilmen med Belmondo, Jeangabin?

jeangabin

jeangabin
31.01.14 21:05
svankmajor: Hva er favorittfilmen med Belmondo, Jeangabin?

Hmm, jeg likte Le Vouleur og Borsalino, men de er utypiske. Min favoritt er nok L'homme de Rio. Den verste er utvilsomt komedien Le magnifique. Den var ikke morsom.

Le Professionnel er en ganske dårlig film. Det er også en del av de andre thrillerne. Peur Sur La Ville er ikke så verst, men man blir litt irritert fordi den stjeler så mye fra Dirty Harry.

Det finnes endel filmer som er sånn midt på treet: l'as des as og Le Guignolo. L'as des As er en komedie hvor han spiller boksetrener under OL i Hitler-tyskland. Den er litt pussig, og har en scene hvor han blir forfulgt av Hitler.

Courtouche og les tribulations d'un chinois en chine er ganske underholdende.

Det var en ganske morsom film hvor han graver seg ut av fengselet. Jeg tror det er Le cerveau, men er ikke sikker.  Så var det en film hvor han fløy med Da Vincis flymaskin. Jeg husker ikke om det var Cartouche eller noe annet.

(Innlegget ble redigert 31.01.14 21:11)

jeangabin

jeangabin
31.01.14 21:19

Jeg har ikke sett de to Chabrol filmene med Belmondo, men det var komedier som fikk dårlig kritikk. Belmondo har også spilt i en politifilm laget av Jean-Pierre Melville, som jeg ikke har sett ennå:

http://www.imdb.com/title/tt0054821/

jeangabin

jeangabin
31.01.14 21:42

Du må huske at han spilte i en haug med b-filmer med ordene "flic" (purk) og "voyou" (skurk) i tittelen, og det er mulig å huske hva som er hva i ettertid.  Georges Lautner-filmene er svært dårlige. Mens Philippe de broca, henri verneuil og gerard oury lagde ganske underholdende filmer, ofte action-komedier og politifilmer. De er ganske bra.

Så spilte han i noen mer seriøse filmer av chabrol, Louis malle og Melville.

Han spilte også i en grei oppdatert versjon av Les miserables, mener jeg. han var ihvertfall en bedre Jean-valjean enn Jean Gabin, som jeg syntes ikke passet til rollen. Den beste Valjean er nok depardieu.

(Innlegget ble redigert 31.01.14 21:44)

scorentino

scorentino
31.01.14 21:46

Har ikke sett mye fra han, men jeg likte han godt i Breathless fra Godard. Ikke akkuratt noen actionstjerne i den filmen, men jeg får vel sjekke mer fra han.
Pierrot le Fou har jeg lyst å se snart.

(Innlegget ble redigert 31.01.14 21:46)

jeangabin

jeangabin
31.01.14 21:53
scorentino: Har ikke sett mye fra han, men jeg likte han godt i Breathless fra Godard. Ikke akkuratt noen actionstjerne i den filmen, men jeg får vel sjekke mer fra han.
Pierrot le Fou har jeg lyst å se snart.

Prøv deg på L'homme de rio. Det er der han blir action-stjerne. Filmene med Godard ble laget svært tidlig i karrieren. I førte år som fulgte spilte han nesten bare i lette b-filmer av svært varierende kvalitet. Men han er alltid morsom å se på.

svankmajor

svankmajor
01.02.14 10:42
jeangabin: Hmm, jeg likte Le Vouleur og Borsalino, men de er utypiske. Min favoritt er nok L'homme de Rio. Den verste er utvilsomt komedien Le magnifique. Den var ikke morsom.

Skjønner. Har egentlig ikke tid til å gjøre noe dypere dykk i Belmondo for tiden, men jeg skal prøve å se Mannen Fra Rio om ikke så lenge. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg