svankmajor: Hva er favorittfilmen med Belmondo, Jeangabin?
Hmm, jeg likte Le Vouleur og Borsalino, men de er utypiske. Min favoritt er nok L'homme de Rio. Den verste er utvilsomt komedien Le magnifique. Den var ikke morsom.
Le Professionnel er en ganske dårlig film. Det er også en del av de andre thrillerne. Peur Sur La Ville er ikke så verst, men man blir litt irritert fordi den stjeler så mye fra Dirty Harry.
Det finnes endel filmer som er sånn midt på treet: l'as des as og Le Guignolo. L'as des As er en komedie hvor han spiller boksetrener under OL i Hitler-tyskland. Den er litt pussig, og har en scene hvor han blir forfulgt av Hitler.
Courtouche og les tribulations d'un chinois en chine er ganske underholdende.
Det var en ganske morsom film hvor han graver seg ut av fengselet. Jeg tror det er Le cerveau, men er ikke sikker. Så var det en film hvor han fløy med Da Vincis flymaskin. Jeg husker ikke om det var Cartouche eller noe annet.
(Innlegget ble redigert 31.01.14 21:11)

svankmajor: Hva er favorittfilmen med Belmondo, Jeangabin?
Du må huske at han spilte i en haug med b-filmer med ordene "flic" (purk) og "voyou" (skurk) i tittelen, og det er mulig å huske hva som er hva i ettertid. Georges Lautner-filmene er svært dårlige. Mens Philippe de broca, henri verneuil og gerard oury lagde ganske underholdende filmer, ofte action-komedier og politifilmer. De er ganske bra.
Så spilte han i noen mer seriøse filmer av chabrol, Louis malle og Melville.
Han spilte også i en grei oppdatert versjon av Les miserables, mener jeg. han var ihvertfall en bedre Jean-valjean enn Jean Gabin, som jeg syntes ikke passet til rollen. Den beste Valjean er nok depardieu.
(Innlegget ble redigert 31.01.14 21:44)

Har ikke sett mye fra han, men jeg likte han godt i Breathless fra Godard. Ikke akkuratt noen actionstjerne i den filmen, men jeg får vel sjekke mer fra han.
Pierrot le Fou har jeg lyst å se snart.
(Innlegget ble redigert 31.01.14 21:46)