Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 # 443 – Pierrot Le Fou (1965)

NYTT TEMA
Miffy

Miffy
02.02.14 20:13

1001 # 443 – Pierrot Le Fou (1965)

Regi: Jean Luc Godard

Med: Jean-Paul Belmondo, Anna Karina

Pierrot havner på rømmen med Marianne, en vakker pike med leiemordere på nakken. Sammen flykter de fra Paris til middelhavet. Alltid jaget, alltid i bevegelse aldri trygg…

Et premiss som appellerer til de fleste vil jeg tro, og en uten tvil ha gjort inntrykk på godgutten Malick da han laget Badlands. Men de fleste vil nok ane at Godards film vil nok innebære referanser, dialog og narrativ som er meget høytsvevende og og utilgjengelig for de som ikke er spesielt innvidde eller har de rette emosjonelle filmatiske spektrene.

Riktig nok har film flotte visuelle komposisjoner og atmosfærisk godt score. Og Belmondo sammen med Karina er et flott filmpar , samt skuespillere.  Men når det brytes ut i musikalske stykker blir for mye «nonsense», noe det er flust av i utgangspunktet.

Jeg har ikke peiling på Godard, og en kan sikkert være et geni på filmer med underliggende temaer som innebærer at en kan film 100 %. Men det kommer til et visst punkt hvor en har lyst at tullet skal slutte. Tiden tok slutt og jeg satt igjen med ingenting. Mulig jeg er for tradisjonell men samtlige elementer i filmen virker for fjernt for meg, enten det er musikken, redigeringen eller karakterene. Jeg hadde ingen følelsesmessig investering, handlingene eller filmens foreløp var uviktig eller konsekvensløs. Godard er mer slitsom, og jeg sitter med inntrykket at hans genierklærte kunnskaper i film har gått til hodet på ham (noe han deler med mange andre regissører fra hans tid). Og da nytter det ikke å komme å si at han river ned den tradisjonelle grunnmuren til film, fordi jeg liker ikke hva han setter inn.

2/5

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg