Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

europeisk film er truet

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24193
20.02.14 21:20

http://rushprint.no/rushes/ny-rapport-europeisk-film-er-truet/

Ifølge en ny rapport finnes det ingen skikkelige streaming alternativer for europeisk film, og følgelig er nedlasting det eneste alternativet for forbrukerne. I Norge har vi jo både netflix og filmarkivet. Problemet er imidlertid at netflix har for få norske filmer. Hvordan det er i Frankrike hvor de ikke har netflix, vet jeg ikke. Men jeg antar at de har noe som ligner på netflix. 

Jeg syntes situasjonen for norsk film har blitt mye bedre de siste årene. Muligheten til å se gamle franske filmer på nett i norge er imidlertid ikke gode.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15185
21.02.14 10:32
jeangabin: nedlasting det eneste alternativet for forbrukerne

...som i seg selv er et problem når det kommer til f.eks fransk film for oss ikke franskspråklige.

Å stresse med å skaffe tekst til en nedlastet ikke-engelskspråklig film er det nok kun veldig spesielt interesserte som gidder.

Ikke alltid lett å få tak i tekstede versjoner som lovlig DVD-kjøp heller.

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1828
21.02.14 16:59

Ja, det hadde vært bra med en europeisk streaming sentral. Særlig også siden mye av det ikke blir utgitt på dvd.

Roshambo
RoshamboInnlegg: 4793
22.02.14 03:02
franzsigel: Å stresse med å skaffe tekst til en nedlastet ikke-engelskspråklig film er det nok kun veldig spesielt interesserte som gidder.

Tja, har aldri opplevd å se en torrent til en ikke-engelskspråklig film som ikke har med engelsk tekst. Norsk er det nok litt mer stress med, men engelsk holder vel i massevis for de fleste?

franzsigel
22.02.14 09:10

Det har jeg - spesielt om man leter etter litt eldre franskspråklig film. Og også plenty av eksempler på at den vedlagte teksten (om den ikke er hardkodet) er så dårlig synkronisert at filmen ikke blir severdig...

(Innlegget ble redigert 22.02.14 09:11)

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24193
22.02.14 11:36
franzsigel: Det har jeg - spesielt om man leter etter litt eldre franskspråklig film. Og også plenty av eksempler på at den vedlagte teksten (om den ikke er hardkodet) er så dårlig synkronisert at filmen ikke blir severdig...

Det er jo ikke bare franskspråklig film som mangler, men også eldre film fra andre europeiske land. Vi burde ha en felles europeisk streaming tjeneste hvor alle kunne vises med tekste i alle land. Det beste hadde jo vært om Netflix tok på seg jobben, men jeg tror netflix alltid kommer til å pushe gamle Hollywood filmer. Det finnes noe som heter videofutur.fr i frankrike, men jeg tror ikke det er en streamingtjeneste, men noe annet fordi man trenger en boks av noe slag.

franzsigel
22.02.14 12:02
jeangabin: Det beste hadde jo vært om Netflix tok på seg jobben, men jeg tror netflix alltid kommer til å pushe gamle Hollywood filmer

Enig. Strengt tatt hadde det vært best om filmbransjen hadde lært av musikkbransjen og fått orden på rettighetsproblematikken slik at ikke de enkelte strømmetjenestene har enerett på filmer.

Fra et forbrukersynspunkt burde Hollywood-blockbusteren fra 2012 være tilgjengelig på samme strømmetjeneste som europeiske filmer fra 1937 (samt TV-serier og lignende).

Er fortsatt veldig langt igjen før Netflix & co er like bra for film/tv som f.eks Spotify er for musikk...

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1828
22.02.14 20:10
franzsigel: Er fortsatt veldig langt igjen før Netflix & co er like bra for film/tv som f.eks Spotify er for musikk...

Det triste er fortsatt at slike streaming-tjenester fortsatt suger for de som står bak filmene og musikken. Mange band som bare får under en hundrelapp i året for alle avspillingene deres på Spotify. Det er som et ran å regne fortsatt. 

Selv om det er flott for forbrukerne å ha alt lett tilgjengelig under samme program så er det ofte destruktivt for artistene og filmskaperne. Det sier jo seg selv at ens abonnement på 50 kroner i måneden skal bli store summer for alle artistene man hører på, eller folka bak filmene man ser på. 

franzsigel
22.02.14 21:25
svankmajor: Det sier jo seg selv at ens abonnement på 50 kroner i måneden skal bli store summer for alle artistene man hører på, eller folka bak filmene man ser på.

Tja, si ikke det. Er ikke så sikker på at gjennomsnittsbrukeren av Spotify noensinne brukte stort mer enn 500-600 kroner i året på å kjøpe CD'er i platebransjens "gullalder" (og det er lett å glemme at den gullalderen faktisk var ganske så kort).

En annen sak er selvsagt hvordan Spotify og plateselskapene fordeler inntektene til artistene. Men at det er bakmennene og ikke artistene som stikker av med mesteparten av gevinsten har jo vært regelen snarere enn unntaket siden den første vinylplaten ble gitt ut.

Tror ikke det er stort annerledes med film - betaler gledelig 100 kroner i måneden for Netflix, men har ikke sett en eneste film der så langt i 2014. Så der har filmbransjen fått 200 kroner fra meg som de ikke ville sett før Netflix sine dager...

(Innlegget ble redigert 22.02.14 21:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg