Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På tide å gjøre eldre og smalere filmer sonefrie

NYTT TEMA
Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 775
16.04.15 01:55

Med hensyn til fysisk video har soneinndeling i stor grad utspilt sin rolle. Vi har lovlig og ulovlig streaming og nedlasting, og ikke minst et stadig minkende marked for DVD og Blu-ray, med færre og færre titler som er tilgjengelige i de aktuelle soner. Dette samtidig med at stadig færre videospillere selges sonefrie.

Kan man ikke kjøpe filmer fra utenfor de aktuelle soner og disse heller ikke er tilgjengelig på annet vis, er eneste alternativ ulovlig nedlasting. Dette i seg selv medfører ikke de helt store tap for filmstudioene siden nedlasterne ikke hadde kunne betalt for filmer som er utilgjengelige i alle fall, men om de først legger seg til vanen kan det fort omfatte andre typer filmer. At den grunn burde disse filmene selges sonefrie.

Ideen med innføring av soner ble gjennomført på et tidspunkt da fysisk video befant seg i gullalderen og bruk av internett for å se filmer var så og si ikke-eksisterende. Men siden den gang har tidene forandret seg kraftig, og markedet burde tilpasse seg deretter.

Det aller, aller meste av inntektene fra salg av DVD/Blu-ray med utenlandsk innhold kommer i dag fra nyheter. Som regel storfilmer og de mest populære TV-serier, samt nyutgivelser av de største klassikerne innen film og TV (som Citizen Kane og Twin Peaks). Og trolig til en viss grad barnefilmer av typen som ikke regnes som storfilmer (som de filmene fra Disney, Pixar og DreamWorks).

Nå er det vel ikke akkurat småbarn og småbarnsforeldre som er de verste til å laste ned ulovlig innhold eller å kjøpe filmer som mangler norsk tekst/tale. Soneinndeling for disse blir derfor noe overflødig.
Også katalogtitler, både eldre og lavbudsjettfilmer som aldri har vært utgitt eller for lengst har blitt utilgjengelige, og aldri vil bli tilgjengelige heller med tanke på dagens marked. Å spore dem opp på Netflix o.l. er om mulig enda mer håpløst. Disse filmene utgjør en såpass liten del av det totale salget at de ikke vil utgjøre noen form for trussel i konkurransesammenheng.

Som sagt, det er forståelig at berømte nyutgivelser og det siste store fra kinofronten fremdeles kan inndeles i soner. Alt det andre er derimot overflødig. Nå når videobutikkene og utleie generelt legges ned i Norge og resten av Europa, er det mange filmer som går tapt for alltid. I alle fall for de som bor innenfor visse soner.

Så hvorfor ikke la utenlandske firmaer underlagt filmstudioene få spesialisere seg på å tekste filmer og serier på det språket kundene måtte ønske og sende filmene ut i form av sonefrie utgivelser til filminteresserte verden over? Dette blir et nisjemarked, og som sagt derfor ikke en konkurrent. Tvert om kan det kanskje inngås samarbeidsavtaler med distributører i de aktuelle landene. Direkte forbindelser og produksjon uten plagsomme mellomledd og soneinndelinger kan hjelpe til å holde liv i materiale som ellers vil komme til å lide en stille død. Selv etter at DVD erstattet VHS er det fremdeles mye som kun finnes på VHS. Ikke like storslagent alt av det, men også mye av interesse. Og mer har det kommet til i årene som har gått siden den gang. Det er noe ironisk at distribusjon av filmer på verdensbasis kun skal omfatte spesielt utvalgte titler i en tid da både spredning og produksjon av film generelt er lettere enn noen gang før i historien. Det som i utgangspunktet kunne være til nytte for alle har i stedet blitt en eksklusiv, om enn stor, klubb. Med mindre man da velger å gjennomføre visse tiltak, hvilket ikke skulle være umulig dersom bare viljen og interessen er der.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15068
16.04.15 12:00

Er vanskelig å være uenig med dette. Man kan (dessverre) selvsagt ikke forlange at filmselskapene skal gjøre alle sine filmer tilgjengelige.

Men når en gammel klassiker er tilgjengelig i USA, burde det også være mulig å kunne lovlig kjøpe og se denne i resten av verden uten å måtte ty til piratvirksomhet.

I dag er det dessverre ofte den eneste muligheten til å få sett en meget stor andel av filmhistorien.

Mumm-Ra
16.04.15 17:51

Både gamle klassikere i opprinnelig og nyrestaurert utgave og filmer av nyere dato som ikke finner veien utenfor produksjonslandet. Så lenge de kan selges med fortjeneste er det en tragisk utvikling når utilgjengeligheten øker.

Men man har jo det relativt nye fenomenet kalt manufactured-on-demand, hvor DVD/Blu-ray blir produsert ettersom bestillingene strømmer inn. Så lenge rettighetene er i orden skulle det ikke være noe problem å lete frem den ene filmen etter den andre fra arkivet.
Her snakker vi i utgangspunktet om filmer som ikke er tekstet, eventuelt kun med engelsk tekst, men dersom tilstrekkelig med bestillinger fra et bestemt land kommer inn skulle utgiftene til en tekster som behersker språket ikke bli all verden. Tross alt har det opp gjennom årene vært temmelig små videoselskaper her til lands som har utgitt filmer med norsk tekst lenge før det fantes DVD og enklere utstyr for teksting. Selvsagt er det mulig å se utenlandske filmer uten at de er tekstet på morsmålet, men det er ikke til å komme bort fra at langt flere ville være interessert dersom de kunne også velge utgivelser som var tekstet. En positiv feedbackeffekt. Alt man kan gjøre er å håpe at noen med initiativ benytter muligheten hvis bare praksisen med soneinndelinger som sagt endres til ikke lenger å gjelde absolutt alle utgivelser. 

Som vi ser på Amazon, der filmer som er beregnet på Sone 2 (Europa) finnes tekstet på mange europeiske språk, er dette en fremgangsmåte som allerede er i bruk i den grad det er mulig, og kunne vært utnyttet ytterligere dersom de unødvendige skilleveggene ble revet ned. Burde da være i alles interesse.

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 858
17.04.15 22:13

Litt off-topic kanskje, men...

Jeg er en dinosaur som ennå ikke har skaffet meg Blu-Ray spiller, men har planer om det i ikke så altfor fjern fremtid. Jeg husker det styret med soner og greier på DVD da jeg kjøpte den spilleren jeg har nå for 15 år siden. Jeg betalte ekstra for å gjøre den sonefri den gangen og har aldri hatt problemer med noe som helst, med unntak av de gangene jeg har glemt av hele soneopplegget og tatt med meg filmer til andre som dermed ikke har funket.

I alle fall...jeg ble fortalt nylig at alle Blu-Ray spillere er sonefrie, og at jeg derfor ikke behøvde å bekymre meg for dette på nytt. Stemmer dette altså ikke? Med tanke på det som tas opp av trådstarter...

Mumm-Ra
18.04.15 08:11

Det sikreste er nok å spørre de ansatte der man vurderer å kjøpe en spiller. Har ikke noen link å vise til, men jeg kjøpte meg en kombinert VHS- og DVD-spiller i begynnelsen av 2014, og spurte for sikkerhetsskyld selgeren om den var sonefri. Han sjekket på dataen og sa at det var den, men at antall sonefrie spillere ble stadig sjeldnere fordi hele hensikten med soneinndeling var at man ikke skulle kunne se filmer og serier utenfor egen sone. Antar at han visse hva han pratet om. Men som sagt kan man jo alltids forhøre seg om utviklingen dersom man prater med en oppdatert ansatt.

Skulle det vise seg at det stemmer av det blir færre sonefrie spillere, er det ikke ensbetydende med at de er fullstendig borte riktig enda. Og stemmer det ikke, er det ingenting å bekymre seg for. Likevel synes jeg av prinsipp av katalogfilmer og barnefilmer (med unntak av de ferskeste barnefilmene på kino) gjerne kunne være sonefrie. Det er tull å tvangsinkludere også disse filmene i disse tider slik markedet har endret seg, og gamle dager og tidligere tilstander i den forbindelse kommer neppe tilbake.

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20477
19.04.15 13:08
Ruudiculous: Jeg er en dinosaur som ennå ikke har skaffet meg Blu-Ray spiller, men har planer om det i ikke så altfor fjern fremtid.

Blu-Ray er på vei ut, så jeg anbefaler deg å fortsette som dinosaur. Salget av Blu-Ray går jevnt ned, det har det over en god periode. Vi vil snart se et nytt format.

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 858
20.04.15 23:08
MoreTEN: Vi vil snart se et nytt format.

Er dette noe du vet er på gang?

Jeg så egentlig for meg at Blu-Ray kom til å bli det siste fysiske formatet, ettersom at fysisk film generelt har solgt dårligere og dårligere de senere år...streaming-tjenester for alle penga i fremtiden, liksom.

På hvilke måter skal et nytt format forbedre det vi allerede har og få folk flest til å ville kjøpe slikt igjen? Sånn utenom å droppe små teite blå cover som egentlig ser mer ut som Playstation-spill enn noe jeg vil ha i filmhylla..?

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20477
21.04.15 16:15
Ruudiculous: Er dette noe du vet er på gang? Jeg så egentlig for meg at Blu-Ray kom til å bli det siste fysiske formatet, ettersom at fysisk film generelt har solgt dårligere og dårligere de senere år...streaming-tjenester for alle penga i fremtiden, liksom. På hvilke måter skal et nytt format forbedre det vi allerede har og få folk flest til å ville kjøpe slikt igjen? Sånn utenom å droppe små teite blå cover som egentlig ser mer ut som Playstation-spill enn noe jeg vil ha i filmhylla..?

Vel, jeg siktet til nye og bedre streamingsformater. Men der er et nytt fysisk format som kommer fra Sony og Panasonic, i første omgang ment for produksjonsselskaper, tv etc. Ikke vanlige forbrukere, men det vil nok se dagens lys der også. Det vil aldri bli slutt på fysiske formater, men blu-ray har kapret for liten markedsandel til å vedvare.

Mumm-Ra
22.04.15 01:30

At Blu-ray er på vei ut var nytt for meg. Har hørt det er blitt påstatt at både vanlig DVD og Blu-ray vil forsvinne om noen år, men at sistnevnte fordufter mens førstnevnte består har jeg ikke fått med meg.

Likevel, om jeg først skulle fått meg ny spiller hadde jeg gått for en Blu-ray-spiller siden det tross alt finnes en god del filmer i dette formatet og vil fortsette noen år til. Styrken til en Blu-ray spiller er at den kan spille av filmer både på vanlig DVD og Blu-ray.

Og som sagt, Blu-ray forsvinner ikke enda. Faktisk vil vi i løpet av året se de første 4K-spillerne: http://www.dinside.no/932245/den-forste-4k-blu-ray-spilleren
"Spilleren takler 4K i opp til 60 bilder i sekundet, har to HDMI 2.0 utganger, og SmartTV-funksjoner. Og ja: Den er selvsagt bakoverkompatibel, slik at den også spiller av dine gamle CD-er, DVD-plater og gamle Blu-ray filmer, i tillegg til de nye 4K-filmene som skal komme."

Vanligvis er det slik at om en først skal kjøpe noe nytt er det liten hensikt å vente på noe som er bedre, siden mange da vil sitte på gamlehjem før de omsider kjøper noe, men nå når et nytt format så og si er rett rundt hjørnet skader det nok ikke å vente litegranne lenger dersom en vil ha det siste nye.

(Vi har også 3D-spillerne, men innen noen kan komme opp med et patent som gjør at man slipper de irriterende brillene, har jeg ingen tro på at dette er noe som vil bli særlig utbredt.)

(Innlegget ble redigert 22.04.15 01:35)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester