Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Manhunter (1986) - Michael Mann

NYTT TEMA
Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 3252
03.02.16 19:46

"My heart bleeds for him, as a child. Someone took a kid and manufactured a    monster. At  the same time, as an adult, he's irredeemable. He butchers whole  families to pursue trivial fantasies. As an adult, someone should blow the sick  fuck out of his socks."

Legger ved 2 flotte musikkvideoer, da Manhunter som så mange andre gode filmer har en lei tendens til ha lite imponerende trailere:

Michel Rubini - Graham's Theme

The Prime Movers - Strong As I Am

Hele familier blir funnet slaktet som følge av en ny og fryktinngytende seriemorder. De grusomme og uberegnelige handlingene har rystet politiet og mangelen på raske resultater gjør ikke situasjonen noe bedre. I ren desperasjon oppsøkes den tidligere FBI sporhunden Will Graham (William Petersen) av sin gamle arbeidsgiver, hvor han får et "tilbud" om å begi seg ut på en siste jakt.

Fantes en tråd fra før, men ikke vært i bruk siden tidlig 2000, så jeg tenkte at da filmen fyller 30 år i år, var det like greit å starte en ny.

De fleste kjenner nok godt til karakteren Dr. Hannibal Lecter enten via Anthony Hopkins famøse rolle i Jonathan Demme's klassiker The Silence of the Lambs (1991) eller fra TV-serien Hannibal (2013-15), da spilt av danske Mads Mikkelsen. Men det var først i 1986 at kinogjengerne ble introdusert for det som kom til å bli en av Hollywood's mest notoriske film monstre i Michael Mann's tredje fulllengder, Manhunter.

Mann var på dette tidspunktet trolig best kjent for sin rolle som produsent og en av de store kreative kreftene bakom datidens mest suksessfulle og innflytelsesrike TV-serie, Miami Vice (1984-1989). Og selv om han på ingen måte var noen nykommer i filmens verden, der han allerede hadde unnagjort den beinharde action-thrilleren Thief (1981), med James Caan i hovedrollen og som viste at Michael Mann kunne takle langt mer enn en ukentlig TV-episode på 45 minutter, var det likevel enkelte kritiske røster som var skeptiske til hele prosjektet og at sluttproduktet skulle ende opp som en forlenget TV-episode av Miami Vice.

Problemer oppstod allerede i startfasen da filmens tittel ble raskt forandret fra Red Dragon til Manhunter. Grunnen skal visstnok ha vært at produsent Dino De Laurentiis ikke ønsket at filmens navn ble knyttet opp til Michael Cimino's flopp Year of the Dragon, året forut. Andre vil ha det til at det skyldtes de utallige ninja filmene som benyttet seg av drage i tittelen, og Red Dragon hadde så absolutt ingenting med ninjaer å gjøre.

I en periode var navn som Richard Gere, Paul Newman og blant andre Mel Gibson vurdert til rollen som den psykisk nedbrutte og skjøre "helten" Will Graham. Men den gikk til slutt til William Petersen, som året i forveien hadde imponert i Bill Friedkin's eksplosive actionfilm,  To Live and Die in L.A., og Petersen hadde fra tidligere av jobbet sammen med Mann i filmen Thief. Det var ikke siste gangen at Michael benyttet seg av de samme skuespillerene, der Dennis Farina fikk sin debut i samme film og samarbeidet fortsatte videre via Miami Vice og i Manhunter, denne gang i en langt større rolle som Will Graham's venn og eks partner Jack Crawford.

Valget til å spille den beryktede Dr. Lecter falt til slutt på den skotske skuespilleren Brian Cox, som hadde slått ut navn som John Litgow og Brian Dennehy.

Kim Griest, som heller ikke var ukjent med å jobbe under regi av Michael Mann, spiller Will's støttende og bekymrede kone Molly.

Stephen Lang hadde fra tidligere av jobbet med Mann under filmingen av Band of the Hand (1986) og kom til å passe perfekt inn som den sleske og litt for pågende journalisten Freddy Lounds.  

Tom Noonan, som senere skulle dukke opp i Mann's action mesterverk Heat (1995) bega seg ut på den tøffe oppgaven som filmens "monster" The Tooth Fairy. Til å begynne med var ideen at hans karakter skulle ha en enorm tatovering av William Blake's, Den Røde Drage, som skulle dominere store deler av kroppen, men denne ideen ble raskt avviklet. Noonan forble i karakter under store deler av filmingen, noe som visstnok ikke alltid falt i god smak hos en enkelte av hans medskuespillere. 

Til tross for høye forventninger og et langt høyere budsjett ble Manhunter sett på som en skuffelse. Verken publikum eller dens kritikere var særlig overbevist, der kritikken ble rettet mot tempoet, det visuelle og musikken, andre pekte på at filmen led av å inneha ei nokså ukjent gruppe med skuespillere, og ingen store navn. 

I årene som fulgte derimot skapte Manhunter seg en gradvis større respekt mye takket være kabel-TV og video utleie. Utover 90-tallet og 00-tallet har filmen gått fra å bli sett på som ei "glemt" kult-perle for spesielt interesserte til å bli omtalt som Hannibal Lecter seriens beste og kanskje en av åttitallets fineste utgivelser.

Manhunter er en visuell nytelse og der sjefsfotograf Dante Spinotti får virkelig boltre seg med nydelige fargetoner som senere ble nærmest et varemerke for Michael Mann å regne. Når det kommer til musikkbiten er det nok større uenighet, men jeg liker bruken av Vangelis/Tangerine Dream aktige synther samt åttitalls power pop/pop-ballader, der de skaper en tidvis guffen og styggvakker stemning. Et godt eksempel er når Will Graham tar seg en etterlengtet time-out under en lengre flyreise og mens han drømmer i vei til musikk fra Kitaro, brå våkner han av lyden av skriking fra de med reisende som har oppdaget de grufulle bildene av døde mennesker som har falt ut av hans reiseveske.

Det er fint å se at filmen får stadig mer oppmerksomhet, da den fortjener å bli husket som mer enn "den åttitallsfilmen med han andre Hannibal Lecter".

Filmen slippes ut på blu-ray på ny, da trolig som en del av filmens 30 års jubileum, og det er Shout Factory! som er utgiver, og en kan håpe at man får med noen ekstra godbiter og forhåpentligvis dukker det kanskje opp noe nye intervjuer/dokumentar/kommentarer etc. Filmen har tidligere blitt utgitt på blu-ray flere ganger, og den siste britiske 2014 Steel Book utgaven er et must med tanke på bilde og lyd, men bonus materiale er det samme som på tidligere utgaver. Men en får da med The Director’s Cut.

Ble en laaaang post, men håper at jeg ikke er alene om å like Michael Mann/Manhunter her inne og hvis man ikke har sett den før så er den absolutt verdt å sette av 2 timer til. 

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 744
03.02.16 20:48

Jeg har sett denne før og husker at jeg ble imponert.

Det er imidlertid veldig lenge siden så jeg føler det er kanskje på tide med et gjensyn. Fin post.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 3252
04.02.16 00:18

Takk, og håper at du får et positivt gjensyn med filmen, selv har jeg nok hatt en minst 10-15 av dem med Manhunter siste åra. ;)

Da det ikke går an å redigere etter en viss stund må jeg irettesette meg litt, da det gikk litt vel fort unna i svingene angående en scene jeg beskrev ovenfor:

"Et godt eksempel er når Will Graham tar seg en etterlengtet time-out under en lengre flyreise og mens han drømmer i vei til musikk fra Kitaro, brå våkner han av lyden av skriking fra de med reisende som har oppdaget de grufulle bildene av døde mennesker som har falt ut av hans reiseveske."

Her er fly scenen, og det er nok en av mine all time favoritt scener fra Michael Mann. Den er drømmeaktig og vakker, men da med en nokså brutal avslutning.

Under flyturen til det neste åstedet, bestemmer Will Graham seg for å forberede seg litt ekstra og setter opp sin egen lille arbeidsstasjon midt blant medpassasjerer, med bilder fra en av de uheldige familiene før og etter at The Toothfairy har vært på besøk. Klippet over er dessverre kuttet helt på tampen, men altså ingen skriking blant passasjerene men jenta som sitter ved siden av kommer nok til å bli godt kjent med skole psykologen i en god tid fremover.

Slenger med en annen nydelig og klassisk Michael Mann scene, der Francis Dollarhyde tar med seg sin blinde kollega på en "date". Tiger scenen er slående vakker og musikken til Shriekback passer perfekt inn. 

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 1039
05.02.16 00:15
Frank.N.Steen: Ble en laaaang post, men håper at jeg ikke er alene om å like Michael Mann/Manhunter her inne og hvis man ikke har sett den før så er den absolutt verdt å sette av 2 timer til.

Kvalitetspost ble det! Så denne for første gang på Cinemateket for vel snart et år siden.

Likte den godt, og syntes at de sterke 80-talls vibbene (som i mange andre tilfeller kan gjør at ting blir litt teit) hadde mye å si for den spesielle og intense stemningen - litt sånn som med den første Terminator filmen. I tillegg til det glimrende fotoarbeidet med sine vakre fargetoner, som du nevner. Klimakssegmentet med hele Iron Butterflys "In-A-Gadda-Da-Vida" i bakgrunnen er vel det som satt mest spor i meg, den låten blir aldri det samme igjen.

Notert på listen over filmer som skal sees på nytt.

Dex74
Dex74Innlegg: 18851
05.02.16 22:46
Frank.N.Steen: Ble en laaaang post, men håper at jeg ikke er alene om å like Michael Mann/Manhunter her inne og hvis man ikke har sett den før så er den absolutt verdt å sette av 2 timer til.

Tvert imot en av de bedre postene jeg har lest i mine femten år her på VGD! Velfortjent tommel :)

Manhunter er en fantastisk film og jeg har dir.cut på blu-ray kjøpt på amazon for fem-seks år siden.
Husker fortsatt første gangen jeg så filmen...på gode gamle FilmNet på slutten av 80-tallet.
Etter å ha lest posten din skal den sees iløpet av helgen...blitt noen år siden forrige gjensyn :)

The_Kwames
The_KwamesInnlegg: 3160
06.02.16 08:42

I tillegg se Thief fra 1980

Kwame

The_Kwames
The_KwamesInnlegg: 3160
06.02.16 08:43

eller var det 81?

+Changeling fra 1980...sånn var det

Kwame

Klikk for å gå tilbake til toppen