Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Filmer i samme gate som Indiana Jones etc

NYTT TEMA
G0oner
G0onerInnlegg: 10913
16.07.17 20:45

Kanskje litt mindre hollywood humor da ;) 

Er egentlig på jakt etter gode oppdagelsesfilmer, litt i sjangeren til Uncharted (Spillserien på PS4). 

Forslag tas imot med takk! 

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2574
16.07.17 21:04

National Treasure med Nic Cage og Sean Bean var i hvertfall en personlig favoritt hos meg som barn, selv om det ikke er en kritikerfavoritt akkurat.

The Da Vinci Code med Tom Hanks var også en film jeg fikk frysninger av, med et fantastisk soundtrack av kongen selv (anbefaler å se filmen først). 

Nå er ikke dette i helt samme gate som Indy Jones og Uncharted når det kommer til setting, men ca samme sjanger! Tror jeg startet en lignende tråd med en annen bruker en gang, usikker på hva den het.

PS: Nicket ditt minte meg også om Goonies - en evig klassiker, med mer setting som Indiana Jones. 

malacay3
malacay3Innlegg: 17928
16.07.17 21:08

Romancing the Stone (Kampen om den grønne diamanten) er i samme gate. Artig, men ikke veldig dyp.

Malacay

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20467
16.07.17 22:31

Secret of the Incas m. Charlton Heston, filmen som i stor grad formet hvordan Indy-looken.

G0oner
G0onerInnlegg: 10913
16.07.17 23:53

Takker :) 

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
17.07.17 13:23
malacay3: Romancing the Stone (Kampen om den grønne diamanten) er i samme gate. Artig, men ikke veldig dyp.

Oppfølgeren the jewel of the nile (1985) er vel i samme gata? Nærmere 30 år siden jeg så disse så husker ikke helt hvor gode de var.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
17.07.17 19:26

King Solomon's mines er utkommet i mange versjoner de siste 80 årene. Jeg har sett den fra 1950 og den fra 1985. 1950 versjonen er den beste av de synes jeg.

Journey to the center of the earth fra 1959 er vel verdt å se.

Valley of the kings fra 1954 var bra hvis jeg husker rett..

MacKenna's gold er fin, men veldig western preg da.

VivaUnited
VivaUnitedInnlegg: 2606
03.11.17 20:30

High Road to China tror jeg den heter, med Tom Selleck (kjent fra Magnum P.I). En liten sidenote her er at Selleck var førstevalget til Indiana Jones rollen før Harrison Ford.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 880
06.12.17 09:35

Treasure of the Amazon (1985) er et meget langt stykke unna fra Indiana Jones budsjett og stjernegalleri men denne b-film eventyr/action filmen er langt fra så dårlig som IMDb sine ratings skal ha det til. Her får man en åpenbar "Indiana Jones" lavbudsjettsklone, med gærne nazister, kjøttetende kannibaler, amazon kvinner og grådige, skruppeløse militære kjeltringer på tokt og mye mer. B-film moro og en der tok meg med overraskelse da jeg så den for et par år siden. 

Big Trouble in Little China (1986) er vel kanskje en av 80åras aller best eventyr/komedie/action filmer, der Kurt Russell leverer en av sine beste og morsomste roller som den munnrappe og fryktløse trailersjåføren Jack Burton som plutselig befinner seg i en ganske så hårete situasjon med flyvende ninjaer, laserstråler, trollmenn fra det gamle Kina og mye mer. Legg til en haug med elleville spesialeffekter, karakterer, Kim Catrall (på sitt beste) og man sitter igjen med et fantastisk filmeventyr fullt på høyde med Indiana Jones og James Bond.

Kumite
KumiteInnlegg: 5517
06.12.17 11:43

Quatermain filmene, ellers vil jeg foreslå Relic Hunter serien med Tia Carriere evt, Young Indiana Jones serien.

rosenthal
rosenthalInnlegg: 4045
06.12.17 11:57

The Man Who Would Be King 

Fra 1975, med Sean Connery og Michael Caine. Har ingen IJ karakter, men mye av settingen og uansett en fantastisk film.

Frank.N.Steen
07.12.17 16:41
Kumite: ellers vil jeg foreslå Relic Hunter serien med Tia Carriere

Oj, denne hadde jeg nesten glemt, vel helt til du nevnte Tia Carrere. Husker godt at serien ble sendt en del på en norsk kanal som jeg ikke husker navnet på men som endte opp senere som Viasat 4 (tror jeg) og dette var da i 2001-02. Likte den godt og mye bra eventyr, action og komedie men navnet gikk litt i glemmeboka. Takk for at du bragte den opp igjen. 

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15034
07.12.17 19:09
rosenthal: The Man Who Would Be King Fra 1975, med Sean Connery og Michael Cain

En av mine absolutte favoritt-filmer. Et litt oversett mesterverk som absolutt fortjener å kommer mer fram i lyset.

Ellers ligger det mange forslag på linkene under - både de klassiske adventure-filmene som inspirerte Spielberg, og filmene som i sin tur var klart inspirert av Indiana Jones.

Selv vil jeg gjerne slå et slag for Gunga Din om man tåler svart/hvitt-filmer fra slutten av 30-tallet. Absolutt en av de beste adventure-filmene som er laget, men er dessverre gått litt mer i glemmeboken enn den fortjener.

http://www.theraider.net/information/influences/inspirations.php

http://www.theraider.net/information/influences/legacy.php

Frank.N.Steen
08.12.17 12:02

Husker ikke hvor mange, men tror det ble lagd minst en MacGyver film på 90-tallet, aldri sett før (tror jeg) men muligens ikke det helt store budsjettet ettersom det sikkert går under TV-film genren, ikke at det alltid er negativt men tvilsomt Indiana Jones kvalitet. 

Kumite
KumiteInnlegg: 5517
23.02.18 20:41
Frank.N.Steen: MacGyver film på 90-tallet,

(Innlegget ble redigert 23.02.18 20:41)

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4975
23.02.18 20:50

I tillegg til det som alt har blitt foreslått, vil jeg nevne de to første Mumien-filmene. Ikke akkurat kunstfilm, men god underholdning.

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3005
06.04.18 00:07

Akkurat nå til dags kan jeg vel nevne vår egen Roar Uthaugs Tomb Raider, som er stort sett i samme sjanger. Ganske bra film

zoggebukse
zoggebukseInnlegg: 4331
08.04.18 06:47
G0oner: Kanskje litt mindre hollywood humor da ;)  Er egentlig på jakt etter gode oppdagelsesfilmer, litt i sjangeren til Uncharted (Spillserien på PS4).  Forslag tas imot med takk!

3 typiske old-school:

20.000 leagues under the sea 1954

King Salomons´s mines 1937

Journey to the centre of the earth 1959

Det kan sikkert nevnes rundt 1000-talls andre filmer/spill/tv-serier som er inspirert fra disse og andre.. La oss bare si at historiene fra Spielberg og Lucas bare blir gjentatt..

(Innlegget ble redigert 08.04.18 07:05)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg