Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Weinstein-skandalen

NYTT TEMA
Tormund
TormundInnlegg: 18460
16.10.17 13:17

Rart denne ikke har en egen tråd.

Weinstein, ballongen har sprukket. Nå kommer den ene etter den andre fram.

Det er store navn, troverdige navn. Paltrow og Jolie. Eva Green. Det er ikke b-skuespillere.

Han er blitt portrettert i Entourage som en bølle. Alle som har fulgt med på film vet at han er en bølle. Likevel er jo dette stort. Han er Donald Trump på amfetamin, han virker som å ha tatt trakassering til et nytt nivå.

Kjør på med rykter og diskusjoner. 

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15025
16.10.17 14:51
Tormund: han virker som å ha tatt trakassering til et nytt nivå.

Neppe. Dette har vel snarere vært regelen enn unntaket siden filmindustriens barndom.

Men kanskje litt overraskende at det fortsatt pågår i like stor skala i dag, og at det som tydeligvis har vært en svært åpen bransje-hemmelighet ikke har sluppet ut i mainstream media før nå...

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 29658
16.10.17 14:53
Tormund: Weinstein

Trodde det var standarden, at man må ligge seg til roller. Skal alt plutselig baseres på kvalifikasjoner nå da. Blir kanskje bedre skuespill, men ikke så pent å se på..

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3593
16.10.17 18:51
franzsigel: Men kanskje litt overraskende at det fortsatt pågår i like stor skala i dag, og at det som tydeligvis har vært en svært åpen bransje-hemmelighet ikke har sluppet ut i mainstream media før nå...

Det sies at NBC satt på historien i årevis. Så media har skyld i dette også. 

Det er bra at det kommer ut, men det er vel bare toppen av isfjellet. Pedofili er også et stort problem i Hollywood ifølge Elijah Wood og Corey Feldman. 

Selvfølgelig kan stjernene bashe Weinstein nå som han ikke kan skade dem lenger. Så stjernene har jo ikke helt ren samvittighet heller. 

Jeg håper dette bare er starten på en større oppvask i Hollywood. 

Roshambo
RoshamboInnlegg: 4097
16.10.17 23:56

Er vel sannsynlig at noe mer ligger bak dette. "Alle" har jo visst om dette i årevis, ikke minst hans egne folk, men nå skal han plutselig sparkes. At Hollywood er en skitten bransje kommer vel ikke som et sjokk for noen.

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 1980
17.10.17 04:45

Mon tro om Polanski overgrep noen i '72 også , det leste jeg nylig ?

Tormund
17.10.17 08:28
PaulBearers_urne: Mon tro om Polanski overgrep noen i '72 også , det leste jeg nylig ?

Historien om Polanski kan ikke sammenlignes. Den er mer fjøra som er blitt til ti høns. Joda, bakgrunnen er grov. Jenta var vel 13 år. 

Men, dette var på en fest. En fest der det alkohol var det minst interessante rusmiddelet. Sånn var det og sånn er det fortsatt. I min bok er det forskjell på hva som blir gjort frivillig på en fest kontra å bli tvunget til noe pga en jobb. 

Uansett så fikk saken stor oppmerksomhet og Polanski måtte forlate landet.

Tormund
17.10.17 08:29
Art-Vandelay: Blir kanskje bedre skuespill, men ikke så pent å se på..

:)

Elguaje
ElguajeInnlegg: 16953
17.10.17 12:40

Bra at folk tør å stå frem og at dette blir belyst. Bransjen er skitten og folk er maktsyke. 

Andy Signore (skaper av ScreenJunkies på youtube) er en annen en som har seksuelt trakassert sine medarbeidere og har fått sparken.  

Tormund
17.10.17 12:58

Bra ting skjer. Det begynner å bli en stund siden Charlie Sheen. 

Tormund
17.10.17 13:00

Det jeg lurer på, måtte det virkelig en avisartikkel til. Hvorfor har ingen kvinner gått ut ned det før?

Syntes de der var greit?

fazz
fazzInnlegg: 19588
17.10.17 13:02
Tormund: Det jeg lurer på, måtte det virkelig en avisartikkel til. Hvorfor har ingen kvinner gått ut ned det før? Syntes de der var greit?

>>> Det er jo versert rykter i miljøet i mange år allerede. Courtney Love advarte om det for over 10 år siden, Set McFarlane vitset om det for flere år siden. Men jeg tipper at for endel så var de redd for å ødelegge karieren sin.

Bakkus
BakkusInnlegg: 1194
17.10.17 13:03

Sier alt om hvor two-faced disse feministene i Hollywood er. Var ikke så farlig så lenge de tjente på det.

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 12543
17.10.17 13:12
Bakkus: Sier alt om hvor two-faced disse feministene i Hollywood er. Var ikke så farlig så lenge de tjente på det.

Ja, det er moralen her... At kvinnene er skyld i at mektige menn presser dem for seksuelle tjenester. La oss kalle en spade for en spade og innrømme at dette er tap for menn, og ikke kvinner. Hadde selvfølgelig vært ideelt at dette ble rapportert for mange år siden av kvinnene som han har trakassert, men slik jeg har forstått det så hadde Weinstein mye makt i Hollywood, og det er ikke lett å risikere sin egen fremtid for å kanskje bli hørt.

Tormund
17.10.17 13:17

Courntley love er den siste jeg ville brukt som et troverdig navn, all den tid hennes navn er knyttet til "selvmordet " til Kurt Cobain. 

fazz
fazzInnlegg: 19588
17.10.17 13:40

Så du tror hun bare fant på ett navn for over 10 år sidn og hadde så flaks at det tilfeldigvis er han som er blitt avslørt nå?

franzsigel
17.10.17 14:17
Tormund: Det jeg lurer på, måtte det virkelig en avisartikkel til. Hvorfor har ingen kvinner gått ut ned det før?

Fordi Weinstein er en av Hollywoods mektigste menn.

Fordi andre mektige menn (og noen mektige kvinner) i Hollywood heller ikke liker at slike historier havner i pressen.

Fordi slikt har vært "akseptert" som en del av gamet i Hollywood siden stumfilmens dager.

Å være en "varsler" er karriereødeleggende i de fleste bransjer. Og Hollywood er nok en av de aller verste i så henseende.

Tormund
17.10.17 14:37
franzsigel: Fordi Weinstein er en av Hollywoods mektigste menn.

Det var et retorisk spm. Aiiight?

Bakkus
17.10.17 15:30
Wellewinhio: Ja, det er moralen her... At kvinnene er skyld i at mektige menn presser dem for seksuelle tjenester. La oss kalle en spade for en spade og innrømme at dette er tap for menn, og ikke kvinner. Hadde selvfølgelig vært ideelt at dette ble rapportert for mange år siden av kvinnene som han har trakassert, men slik jeg har forstått det så hadde Weinstein mye makt i Hollywood, og det er ikke lett å risikere sin egen fremtid for å kanskje bli hørt.

Flere av disse kvinnene hadde stablisert seg en karriere for flere ti-år siden. De burde ikke hatt noe problem med å komme ut med dette for lenge siden. De ville kanskje ikke fått flere roller da under Weinstein funderte prosjekter, men det er fortsatt masse de hadde hatt tiljengelig. Ved å tie om dette så lenge, så har de åpnet for at det samme som skjedde med dem ville skje med mange flere. Det at disse kvinnene som nå kommer ut blir sett på som "modige" av mainstream media (først etter at Weinstein har blitt svartelistet!) er bare helt sinnsykt.

(Innlegget ble redigert 17.10.17 15:31)

franzsigel
17.10.17 16:05
Bakkus: De ville kanskje ikke fått flere roller da under Weinstein funderte prosjekter, men det er fortsatt masse de hadde hatt tiljengelig. Ved å tie om dette så lenge, så har de åpnet for at det samme som skjedde med dem ville skje med mange flere

Som nevnt noen innlegg over - å være en "varsler" vil ofte ødelegge karrieren din uansett bransje og hva man varsler om. Ingen sjefer liker "brysomme" ansatte.

Så selv meget etablerte Hollywood-skuespillerinner kunne nok fått problemer med flere enn Weinstein for å varsle om dette. Spesielt siden etablerte kvinnelige skuespillere ikke akkurat har lett for å få gode roller når alderen begynner å nærme seg 40. Så det kan diskuteres om det i hele tatt finnes så veldig mange "stabile" kvinnelige karrierer.

I dette tilfellet kan man lure på om en samlet bransje har bestemt seg for at det er mest gunstig å sette en stopper for karrieren til Weinstein og dermed latt han bli fritt vilt for presse og varslere.

(Innlegget ble redigert 17.10.17 16:06)

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 555
17.10.17 21:54
Bakkus: Det at disse kvinnene som nå kommer ut blir sett på som "modige" av mainstream media (først etter at Weinstein har blitt svartelistet!) er bare helt sinnsykt.

Altså, å prøve å vinkle dette til at det er kvinnene som har skylden er ufattelig smakløst.

Skam deg.

Bakkus
17.10.17 22:22
Titaanzink: Altså, å prøve å vinkle dette til at det er kvinnene som har skylden er ufattelig smakløst. Skam deg.

Det gjør jeg heller ikke. Skam deg selv for slik vri og vending på det jeg faktisk sier. Jeg påpeker bare en åpenbar dobbelmoral fra flere av de samme personene som har holdt tett om dette tidligere.

(Innlegget ble redigert 17.10.17 22:27)

Hitherto
HithertoInnlegg: 984
18.10.17 00:02

Denne saken avdekket ikke noe jeg ikke mistenkte på forhånd. Har alltid sett for meg sjefsfolka i Hollywood som en gjeng sleske slimmonstre som utnytter skuespillerne.

Jeg mener også bestemt at jeg har hørt noen av disse historiene tidligere. Kate Beckinsale fortalte om konfrontasjonen med mannen i et intervju med Total Film tilbake i januar, 2012, endog uten å navngi fyren.

Selv om man ser bort fra sextrakkaseringen var Weinsten for øvrig aldri en person jeg hadde sansen for. Han var typen til å dukke opp på filmsett for å forlange kreative endringer, noe som stort sett førte til problemer for alt og alle. En populær replikk i filmkretser var visstnok:

"It was a nice day. Then Harvey Weinstein came!"

(Innlegget ble redigert 18.10.17 00:02)

bulmerson
bulmersonInnlegg: 2086
18.10.17 00:08

For ca ett år siden brukte demokratene store summer av Weinstein penger for å kjøpe sex-historier mot Trump. 

Demokratene burde spørre seg hvordan det ser ut m.t.p deres store idol Weinstein

(Innlegget ble redigert 18.10.17 00:09)

Royu
RoyuInnlegg: 6036
21.10.17 03:41

Rart alle disse "sterke" kvinnene bestemmer seg for å stå frem en etter en etter så lang tid. Mange av skuespillerne hadde ikke akkurat noe mindre makt for mange år siden enn de har i dag.

Nesten så en skulle tro det var det nye moten hos kvinner om dagen.

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 12808
01.11.17 16:51

Nå ruller snøballen. Spacey, Piven og Hoffman. Hvem blir neste?

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 29658
01.11.17 16:53

Hysteria

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
01.11.17 16:55
Art-Vandelay: Hysteria

De lux..

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
01.11.17 16:59
Fokkeslasken77: Nå ruller snøballen. Spacey, Piven og Hoffman. Hvem blir neste?

Disse homofile ringene av mektige Hollywood menn eksisterte allerede på 1930 tallet, kanskje enda tidligere. Godt det blir belyst, men litt for mye hysteri..Mann i 30 årene som får posttraumatisk stressyndrom fordi han blir tatt i skrittet..

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 12808
01.11.17 17:15
LANGEMANN-1968: Disse homofile ringene av mektige Hollywood menn eksisterte allerede på 1930 tallet, kanskje enda tidligere. Godt det blir belyst, men litt for mye hysteri..Mann i 30 årene som får posttraumatisk stressyndrom fordi han blir tatt i skrittet..

Denne Tony Montana (han heter visst det ja) overdriver nok, men han andre var jo bare fjorten da det skjedde.

Klikk for å gå tilbake til toppen