Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grenseløse bad-guy(s) Som protagonister

NYTT TEMA
FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1874
02.12.17 13:13

Det finnes nok av eksempler på at protagonisten(e) er bad-guy(s), Men tenker på de filmene hvor Bad-guy protagonistene ikke har de vanlige "protagonist-grensene". Feks Så vil en kriminell protagonist Som regel ikke fysisk skade/drepe folk som ikke har har valgt et kriminelt liv, eller ikke "fortjener" det.

Synes det kan være forfriskende å se en hel film fra perspektivet til slike karakterer, Har dere noen eksempler?

Link gjerne til en Tidlig scene i filmen.  Denne åpningsscenen, glemmer jeg ikke så lett.  Man forstår umiddelbart at denne filmen, har et mer eller mindre orginalt preg, med tanke på oppførselen til hovedkarakterene.

FOTBALLfotball
14.01.18 12:16
FOTBALLfotball: Synes det kan være forfriskende å se en hel film fra perspektivet til slike karakterer, Har dere noen eksempler?

-American Psycho

-Natural Born Killers

-Henry Portrait of a Serial Killer

-Ichi the Killer

-Clockwork Orange

-Funny Games

-Man Bites Dog

-The way of the gun

-MR. Brooks

Jeg fortsetter altså monologen min, i tilfelle noen vil kunne bidra/finner den interresant ettervert.

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2546
14.01.18 21:22

Husker ikke heeeelt i farta, men Spacey i American Beauty kanskje?
Mulig jeg også misforstår hva du spør om :p 

FOTBALLfotball
19.01.18 01:40
GimleSag: men Spacey i American Beauty kanskje?

Nja, det er et grensetilfelle. Meget spesiell og underholdene type.

GimleSag
20.01.18 15:44
FOTBALLfotball: Link gjerne til en Tidlig scene i filmen.  Denne åpningsscenen, glemmer jeg ikke så lett.  Man forstår umiddelbart at denne filmen, har et mer eller mindre orginalt preg, med tanke på oppførselen til hovedkarakterene.

Herlig! Denne må jeg se. 

Fyfaen så hu' dama går meg på nervene. Benicio derimot! Rå fyr.

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20446
21.01.18 13:05
FOTBALLfotball: Har dere noen eksempler

Første som slår meg er jo Gudfaren, som da også leder oss ut til de fleste mafiafilmene som f.eks. Goodfellas, Once Upon a Time in America, Scarface osv

Finnes jo plenty av filmer protagonisten er av en tvilsom karakter, og mye klassisk -enten teater, opera, litteratur- har protagonister som er i grenseland. Tenk bare på Shakespeare. En regissør som Kurosawa, for å følge linjen til Shakespeare, vil jo derfor ha plenty of "tvilsomme" protagonister. 

malacay3
malacay3Innlegg: 17494
23.01.18 09:51

Paris Trout, Blue Velvet. Hopper er suveren i slike roller.

Malacay

GimleSag
23.01.18 12:21
malacay3: Hopper er suveren i slike roller.

Er ikke Hopper den klare antagonisten i Blue Velvet? 
Hvis ikke er det i hvert fall ikke flaut å innrømme at jeg misforstod det. Lynch-rape all the way.

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1828
30.01.18 20:26

Første jeg tenkte på var Man Bites Dog og Clockwork Orange, ja. 

Den frie vilje (Der freie wille) følger en voldtektsmann.

Mafiafilmer kan kanskje også regnes, ja. 

The Shining kanskje, hvis man regner Jack som en hovedperson. Barry Lyndon er også preget av en hovedperson som kan anses litt som en spekulativ type. Mye av Kubrick setter vel hovedpersonene i mørkt lys. 

Jeg anset heller aldri Dennis Hopper som protagonisten i Blue Velvet. 

(Innlegget ble redigert 30.01.18 20:27)

FOTBALLfotball
02.02.18 20:32
svankmajor: Mafiafilmer kan kanskje også regnes, ja.

Hovedsakelig ikke, som jeg på en måte nevnte i åpninginlegget.

"tenker på de filmene hvor Bad-guy protagonistene ikke har de vanlige "protagonist-grensene". Feks Så vil en kriminell protagonist Som regel ikke fysisk skade/drepe folk som ikke har har valgt et kriminelt liv, eller ikke "fortjener" det."

Bml-93
Bml-93Innlegg: 477
05.02.18 14:06

Er nok ikke helt innenfor, og ikke helt svart/hvitt, men Unforgiven med Clint Eastwood er ganske interessant i måten den bryter tradisjonelle western-konvensjoner. Karakteren til Eastwood er jo i hovedsak "bad-guyen" (drept kvinner og barn, og vært tvers i gjennom ond), mens sheriffen som Gene Hackman spiller, er jo egentlig helten. Likevel er det Eastwood man har sympati med og som blir fremstilt som helten. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg