Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Luksussal på kino

NYTT TEMA
Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 775
21.01.18 09:32

De siste årene har det dukket opp flere såkalte luksussaler på kinoer rundt om i landets byer. Disse er som regel en av de minste salene i kinokomplekset, og var vel i utgangspunktet ment for eksklusive visninger av bestemte filmer. Det ble det imidlertid ikke noe av, og de brukes nå stort sett til å vise filmer som er på kanten til å bli tatt av plakaten og er henvist til den minst brukte salen av de mer populære filmene. Hva som skiller en slik sal fra de andre er i grunnen kun at man har litt bedre plass til å breie seg i setet og armlener med hull til kaffekopp. Prisen for å se filmer der er nemlig paradoksalt nok mye dyrere enn i de andre salene, og for å rettferdiggjøre dette kaller man det for "luksussalen", gir bort gratis kaffe (som jo spiller liten rolle for de av oss som ikke drikker kaffe), noe som ikke er det dyreste produktet i verden, og en liten bolle med twist man kan forsyne seg med en par biter fra.

Er det verdt det? For min del; absolutt ikke. Da hopper jeg heller over hele filmen. Og eventuelle ekstrautgifter til "luksusen" da salen ble bygget må da være nedbetalt for lengst. Hva som eventuelt tjenes inn på høyere billettpriser går sannsynligvis tapt via alle de kinogjengerne som betakker seg for å betale ekstra.
Det ekstra frustrerende er at nettsidene aldri opplyser om hva som er siste dag for vanlig visning, slik at en dag er den filmen man hadde tenkt å se plutselig henvist til luksussalen helt uten videre. Dette har faktisk skjedd midt i uka.

En kan se for seg følgende; en narvesenkiosk har et stort utvalg blader og magasiner. De nyeste og mest populære står plassert i den største hylla som dekker hele den ene veggen. Lenger borte, i hjørnet av butikken, står den en mindre hylle hvor alle de eldste magasinene man enda ikke har solgt blir plassert (inntil de returneres til forlaget) for å gi plass nykommerne som selger mer og bedre.
En kunde kommer inn gjennom døra:

"Unnskyld min gode frue, men dere har ikke tilfeldigvis fremdeles siste nummer av Jakt og fiske? Ja, jeg vet jeg det kom ut for nesten en måned siden, men..."

"Jada, du kan skjønne vi fremdeles har det på lager. Vi har bare flyttet det bort ditt i hjørnet."

Kunden går bort ditt en håndfull eldre blader står. Han merker seg at hylla merkelig nok er omtalt som "luksushylla", og har (unødvendig) forgylte kanter og ser litt flottere ut enn de andre hyllene. Han løfter opp bladet.

"Men dere har jo satt opp prisen. Hvorfor det?"

"Fordi den står i luksushylla så klart. Ser du ikke hvor flott den er?"

"Jo, men hva angår det bladene. Og hva er vitsen?"

"Den var egentlig reservert for mer eksklusive blader, og da virket det som en god ide. Men stort sett bruker vi den til å oppbevare de eldste og mindre populære bladene vi snart skal returnere i alle tilfeller."

"Men det forsvarer jo ikke prisøkningen."

"Vel, det var en veldig dyr hylle da vi gikk til anskaffelse av den."

"Når var det?"

"Tja, 10-20 år siden eller der omkring skulle jeg tro."

"I så fall regner jeg med at den er nedbetalt for lenge siden."

"Den er vel det."

"Så hvordan forsvarer dere prisøkningen?"

"Det er nå engang slik det er. Jeg bare jobber her. Det er mine arbeidsgivere tar disse avgjørelsene."

"Og vil det forandre noe som jeg forsøker å kontakte dem?"

"Sannsynligvis ikke. Men se her". Hun peker på en krukke med kamferdrops som står på disken.

"Hva med det?"

"Kjøper du bladet får du et gratis kamferdrops med på kjøpet. God handel, ikke sant?"

Kunden står og tenker seg om en øyeblikk før han trekker på skuldrene og forlater kiosken uten bladet.

Riktignok er ikke en kiosk og en kino det samme, men prinsippet skulle være det samme.

jonas
jonasInnlegg: 28903
21.01.18 10:49

Du glemmer at luksussalene er utstyrt med bedre lyd- og bilde-utstyr enn de ordinære salene. Og dette kan være en viktig del av filmopplevelsen. Om vi sammenligner med bladkiosken blir det som at du kan velge mellom uskarpe bilder på standard avispapir eller sylskarpe bilder på glanset magasinpapir. 

Og så må vi ta i betraktning hvilket publikum luksussalene sikter seg mot. Jeg kan gjerne betale en 50-lapp ekstra for å sikre meg et tenåringsfritt publikum.

Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 775
21.01.18 11:02

Om de er utstyrt med bedre bildeutstyr vet jeg ikke. De digitale prosjektorene er vel stort sett like med mindre vi snakker om 4K e.l. For øvrig heller mistanken mer i retning mot selve salen enn utstyret som brukes når vi snakker om pris. Bedre lydopplevelser er mulig, men dette er ikke begrenset til luksussalen.

Uansett er jeg fullstendig likegyldig til kvalitet på lyd og bilde. Selv alminnelig standard er i dag såpass god at jeg ikke føler det lille ekstra tilfører noe nevneverdig. Velger derfor alltid den uten ekstra lydopplevelse ettersom dette er billigst. Og 3D tåler jeg bare ikke.

Barn og tenåringer på kino gjør meg ingenting så lenge de vet å oppføre seg. Men hadde gjerne betalt en tier ekstra for å ha en kinovakt til stede som kunne ta seg av de som eventuelt bråkte.

jonas
jonasInnlegg: 28903
21.01.18 11:09
Mumm-Ra: Om de er utstyrt med bedre bildeutstyr vet jeg ikke

Dinside skrøyt iallefall av dette da de anmeldte Ringen kinos luksussal. Riktignok noen år siden. Virker som de hadde en ny-oppusset sal i fjor høst

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20405
21.01.18 12:42

Dette er saler som oppstår for å trekke folk på kino. Enten det er de som vil ha mindre saler, hvor dyrere priser forhindrer pratsomme ungdommer og annet pakk i å dukke opp eller bare ha en annen opplevelse. I USA har man også lavpriskinoer, hvor man kan se filmer som har gått en stund til en langt mindre penge. Disse har gjerne dårligere standard, men for meg funker det helt greit. Men da går jeg også på alle typer kinoer når jeg er der, som f.eks. disse hvor du kan spise og drikke, eller bare se en klassiker i dype gode seter som i din egen lille hule. Problemet i Norge var at det kostet å sende filmer hit, nå som vi har digitalisert burde prisene gå ned. Men da dytter man digitaliseringen foran seg, og sier at det ble for dyrt. Har sett mye film i USA, og aldri opplevd i nærheten av så mye reklame som det er her til lands. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg