Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oscar 2018

NYTT TEMA
hattori
hattoriInnlegg: 1400
22.01.18 21:45

Nominasjoner kommer i morgen!

Noen som vet hvor utdelingen blir vist i mars?

Eller har noen en idiotsikker app eller nettside til streaming? Samme styret hvert år dette, så greit å begynne forberedelsene tidlig! 

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2546
23.01.18 09:05

Skal være grei skuring å google frem en stream når det nærmer seg! Litt tidlig ennå.

jippijai
jippijaiInnlegg: 2783
23.01.18 14:55

Nominasjonene:

Best Picture
Call Me By Your Name
Darkest Hour
Dunkirk
Get Out
Lady Bird
Phantom Thread
The Post
The Shape of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Best Actor
Timothee Chalamet, Call Me By Your Name
Daniel Day Lewis, Phantom Thread
Daniel Kaluuya, Get Out
Gary Oldman, Darkest Hour
Denzel Washington, Roman J. Isreal, Esq

Best Actress
Sally Hawkins, The Shape of Water
Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Margot Robbie, I, Tonya
Saoirse Ronan, Lady Bird
Meryl Streep, The Post

Best Supporting Actress
Mary J. Blige, Mudbound
Octavia Spencer, The Shape of water
Allison Janney, I, Tonya
Laurie Metcalf, Lady Bird
Lesley Manville, Phantom Thread

Best Supporting Actor
Willem Dafoe, The Florida Project
Woody Harrelson, Three Billboards outside Ebbing, Missouri
Richard Jenkins, The Shape of Water
Christopher Plummer, All the Money in the World
Sam Rockwell, Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Best Director
Dunkirk, Christopher Nolan
Get Out, Jordan Peele
Lady Bird, Greta Gerwig
Phantom Thread, Paul Thomas Anderson
The Shape of Water, Guillermo del Toro

Best Animated Feature Film
The Breadwinner
Coco
Ferdinand
The Boss Baby
Loving Vincent

Original Screenplay
The Big Sick
Get Out
Lady Bird
The Shape of Water
Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Best Adapted Screenplay
Call Me By Your Name
The Disaster Artist
Logan
Molly’s Game
Mudbound

Best Foreign Language Film
The Insult, Lebanon
Loveless, Russia
On Body and Soul, Hungary
The Square, Sweden
A Fantastic Woman, Chile

Best Documentary Short Subject
Edith and Eddie
Heaven is a Traffic Jam on the 405
Heroin(e)
Knife Skills
Traffic Stop

Best Documentary Feature
Abacus
Faces Places
Icarus
Last Men in Aleppo
Strong Island

Best Production Design
Beauty and the Beast
Bladerunner 2049
Darkest Hour
Dunkirk
The Shape of Water

Best Cinematography
Bladerunner 2049
Darkest Hour
Dunkirk
Mudbound
The Shape of Water

Best Costume Design
Beauty and The Beast
Darkest Hour
Phantom Thread
The Shape of water
Victoria & Abdul

Best Sound Editing
Baby Driver
Bladerunner 2049
Dunkirk
The Shape of Water
Star Wars: The Last Jedi

Best Sound Mixing
Baby Driver
Bladerunner 2049
Dunkirk
The Shape of Water

Best Animated Short Film
Dear Basketball
Garden Party
Lou
Negative Space
Revolting Rhymes

Best Original Score
Dunkirk
Phantom Thread
The Shape of Water

Best Visual Effects
Bladerunner 2049
Guardians of the Galaxy Vol2
Kong: Skull Island
War for the Planet of the Apes

Best Film Editing
Baby Driver
Dunkirk
I, Tonya
The Shape of Water

Best Makeup and Hairstyling
Darkest Hour
Victoria & Abdul
Wonder

Best Live Action Short
DeKalb Elementary
The Eleven O’Clock
My Nephew Emmett
The Silent Child
Watu Wote/All of Us

Elguaje
ElguajeInnlegg: 17276
23.01.18 16:10

Gøy med nominasjoner til The Big Sick, Baby Driver og Get Out. 

- Nå har jeg for øyeblikket kun sett tre av de ni som er nominert for beste film, så må få sett de resterende før utdelingen.

- Så lenge Roger Deakins vinner for beste kinematografi for Blade Runner 2049 er jeg fornøyd. 

- Ellers interessant at Michael Stuhlbarg er med i tre(!) av de ni som er nominert for "beste film". The Post, The Shape of Water og Call Me By Your Name. 

Må da vel være historisk?

(Innlegget ble redigert 23.01.18 16:20)

Elguaje
23.01.18 16:23

Jordan Peele - fifth black person to be nominated for Best Director

Greta Gerwig - fifth woman to be nominated for Best Director

Rachel Morrison - first woman to be nominated for Best Cinematography.

(These are the 90th annual Oscars.)

(Innlegget ble redigert 23.01.18 16:23)

Lalapalala
LalapalalaInnlegg: 4888
23.01.18 16:32
Elguaje: - Ellers interessant at Michael Stuhlbarg er med i tre(!) av de ni som er nominert for "beste film". The Post, The Shape of Water og Call Me By Your Name. Må da vel være historisk?

-Claudette Colbert, 1934 (It Happened One Night, Imitation of Life & Cleopatra)
-Charles Laughton, 1935 (Mutiny on the Bounty, Les Miserables & Ruggles of Red Gap)
-Adolphe Menjou, 1937 (A Star is Born, Stage Door & One Hundred Men and a Girl)
-Thomas Mitchell, 1939 (Gone with the Wind, Stagecoach & Mr. Smith Goes to Washington)
-John C. Reily, 2002 (Chicago, The Hours & Gangs of New York)

Navarone73
Navarone73Innlegg: 4663
23.01.18 16:36

Tre filmer sett til nå av kandidatene til årets film:

Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Get Out

Dunkirk

Tror faktisk jeg har Three billboards som min favoritt selv om jeg likte de to andre også veldig godt. McDormand får selvfølgelig Oscar for sin rolle. Harrelson og Stockwell får knive om Oscar i birolle-klassen for menn.

Elguaje
23.01.18 16:37
Lalapalala: (

Såpass ja. Det var fem flere enn det jeg trodde :p 

De stod på bra på 30-tallet. 

GimleSag
23.01.18 17:50
Elguaje: Såpass ja. Det var fem flere enn det jeg trodde :p

Fortsatt smått historisk :p

Navarone73
23.01.18 18:09

Og hvem viser showet i år da? Må vel stole på dansk tv. NRK vil vel ikke bruke penger på dette dessverre.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
23.01.18 18:20
Navarone73: Og hvem viser showet i år da? Må vel stole på dansk tv.

Regner med at den danske kanalen som har sendt de siste årene gjør det samme i år.

Har sett hele 2 av de filmene som er nominert..men hadde over 50% på lista til lalapalala i det minste.

Roshambo
RoshamboInnlegg: 4103
23.01.18 18:24

Ingen store overraskelser her. Det nærmeste må vel være Kaluuya som Best Actor (ikke veldig overraskende, men litt) og at Darkest Hour får en Best Picture-nominasjon etter relativt lunkne anmeldelser.

Flere priser virker å være avgjort allerede denne gangen også. Oldman og Del Toro kan vel bare begynne å rydde plass på hylla. McDormand, Rockwell og Metcalf er også ganske store favoritter.

Best Picture virker relativt åpen hvertfall, så det blir der spenningen ligger i år.

(Innlegget ble redigert 23.01.18 18:27)

Navarone73
23.01.18 18:34
Roshambo: og at Darkest Hour får en Best Picture-nominasjon etter relativt lunkne anmeldelser.

Det fikk vel Shawshank Redemption også i sin tid? Fikk likevel 7 nominasjoner og vant ingen, uforstålig for mange.

Vahlley
VahlleyInnlegg: 67422
23.01.18 20:02

Ingen som nevner at dette er Christopher Nolans aller første "best director"-nominasjon?

OK, da får jeg gjøre det, da:

Dette er første gangen Christopher Nolan blir Oscar-nominert i regi-kategorien.

Bml-93
Bml-93Innlegg: 477
23.01.18 21:32

Dunkirk
Three Billboards
Get Out
Darkest Hour
- Sånn jeg ville rangert de jeg har sett fra best picture kategorien. Tipper det blir å stå mellom Dunkirk, Three Billboards, Shape of Water og Lady Bird.

- Det blir enten Nolan eller del Toro som tar regiprisen.
- Oldman og McDormand er ganske så sikre bets i sine kategorier.
- Håper Dunkirk klarer å raske med seg det den kan. Slik filmskaping bør belønnes.

Det store sjokket for min del er at det ikke ble noen reginominasjon til Martin McDonagh. Det er på grensen til å være latterlig. Da kunne man fint ha utelukket f.eks. Jordan Peele (men da ville det vel blitt drama uten sidestykke blant folk i sosiale medier.)

Bml-93
23.01.18 21:33
Roshambo: og at Darkest Hour får en Best Picture-nominasjon etter relativt lunkne anmeldelser.

Lunkne og lunkne. Respektable 86% på Rottentomatoes med en average rating på 7.4. Ikke noe som er spesielt uvanlig i forhold til tidligere år.

GimleSag
23.01.18 22:41
Bml-93: Det store sjokket for min del er at det ikke ble noen reginominasjon til Martin McDonagh.

Shit, begynte å lure på om han var gift eller slekt med hovedrolleinnehaver. Men det var visst McDormand det ja.

GimleSag
23.01.18 22:46
Bml-93: Lunkne og lunkne. Respektable 86% på Rottentomatoes med en average rating på 7.4. Ikke noe som er spesielt uvanlig i forhold til tidligere år.

Ligger faktisk an til laveste på 16 år (Chicago med 7.2). Og den kommer garantert til å falle lenger ned enn det med sine 20k stemmer! Da snakker vi over 50 år. Men det er bare oss IMDb-horer som bryr seg om ;-) 

Men tror ikke jeg kommer til å se den. Kanskje noen klipp av Oldman på Youtube. Virker for dørgende kjedelig for min smak.

Vahlley
VahlleyInnlegg: 67422
23.01.18 23:10

"The Shape of Water" med 13 nominasjoner.

Ikke ofte en film med sjangerknaggene adventure/drama/fantasy soper med seg så mange nominasjoner.

Jeg gleder meg til denne kommer til kongeriket 16. februar.

(Innlegget ble redigert 23.01.18 23:10)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 20865
23.01.18 23:56

Hvis Deakins ikke vinner prisen for beste kinematografi, blir jeg veldig lei meg, faktisk. Han burde allerede ha fått den (flere ganger) tidligere, men denne gangen har han nesten overgått seg selv; Blade Runner 2049 er visuelt sett den vakreste filmen jeg noen gang har sett. Bør selvsagt også vinne effekt-prisen og produksjonsdesign-prisen.

Synes vel egentlig at den burde vært nominert i klassen beste film også, jeg, men det er ingen overraskelse at den type film ikke får en nominasjon.

Nøkkelknipe
NøkkelknipeInnlegg: 1269
24.01.18 00:23
Skraevadottir: men det er ingen overraskelse at den type film ikke får en nominasjon.

Vel, i 2015 ble både Mad Max: Fury Road og The Martian nominert for beste film. To filmer som sjangermessig kan beskrives som henholdsvis dystopisk actionfilm og science fiction. Blade Runner 2049 deler en del sjangertrekk med begge disse filmene. Jeg mener det viser at akademiet kan gi plass til slike sjangerfilmer også, i hvert fall i nyere tid. 

Nøkkelknipe
NøkkelknipeInnlegg: 1269
24.01.18 00:27
Skraevadottir: Hvis Deakins ikke vinner prisen for beste kinematografi, blir jeg veldig lei meg, faktisk. Han burde allerede ha fått den (flere ganger) tidligere, men denne gangen har han nesten overgått seg selv; Blade Runner 2049 er visuelt sett den vakreste filmen jeg noen gang har sett.

Jeg er enig i at han burde ha vunnet tidligere. Av de nominerte for kinematografi i år har jeg bare sett Blade Runner 2049 og Dunkirk, så jeg kan ikke uttale meg om jeg mener han fortjener prisen i år. Selv ville jeg valgt Blade Runner over Dunkirk, men begge er visuelt vakre. Deakins får i hvert fall hard konkurranse om prisen, spesielt med tanke på at han konkurrerer mot andre eminente filmfotografer som Bruno Delbonnel. Sistnevnte klarte faktisk å bli nominert for arbeidet på en Harry Potter film for en del år tilbake, og det er utrolig imponerende. 

(Innlegget ble redigert 24.01.18 00:37)

Jordbæryoghurt
JordbæryoghurtInnlegg: 16883
24.01.18 00:33

The Boss Baby?! Haha

Roshambo
RoshamboInnlegg: 4103
24.01.18 00:58
Bml-93: Lunkne og lunkne. Respektable 86% på Rottentomatoes med en average rating på 7.4. Ikke noe som er spesielt uvanlig i forhold til tidligere år.

Skal sies at den har tatt seg opp i de siste ukene, spesielt etter award-buzzen rundt Oldman slo til for fullt. Det var mange treere på terningen blant de første anmeldelsene som kom. Godt mulig det er en god film, men for en måned siden var det en del filmer jeg hadde mer tro på som nominert til Best Picture. The Florida Project for eksempel så jo ut til å være en klar kandidat.

Mindfulness13
Mindfulness13Innlegg: 20496
24.01.18 08:14

Jeg håper på disse:

1) Gary Oldman i Darkest Hour
2) At Bladerunner 2049 tar noen "tekniske" priser. 
3) Dunkirk også vinner noen priser. 

Serrriøst...Baywatch,Mummi og Pirates of Carribbean burde ha fått noen nominasjoner ass. 
Her er nominasjoner over de verste filmene.

(Innlegget ble redigert 24.01.18 08:16)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 20865
24.01.18 10:23
Nøkkelknipe: Vel, i 2015 ble både Mad Max: Fury Road og The Martian nominert for beste film. To filmer som sjangermessig kan beskrives som henholdsvis dystopisk actionfilm og science fiction. Blade Runner 2049 deler en del sjangertrekk med begge disse filmene. Jeg mener det viser at akademiet kan gi plass til slike sjangerfilmer også, i hvert fall i nyere tid.

Ja, det hender jo at de gir plass for slike filmer, men det er veldig ofte at det ikke skjer. Blade Runner 2049 er jo en forholdsvis dyp film, og den skiller seg ut fra så å si alt annet (enn originalen), så reint kvalitetsmessig bør den ikke stå tilbake for The Martian eller Mad Max: Fury Road. Men så handler det selvsagt litt om hvilke andre filmer man ønsker å slippe til, og hvordan mekanismene i juryene er; disse vil jo være i evig forandring, selvsagt, så det er ingen selvfølgelighet at kvalitetsfilmer innafor denne sjangeren får nominasjoner.

Se f. eks på Christopher Nolan-filmene fra seinere år; de er ikke akkurat spekka med priser, selv om både publikum og kritikere holder filmer som InterstellarThe Prestige og The Dark Knight blant tidenes beste filmer. Ingen av disse har fått en nominasjon for beste film, og ingen av dem vant mange priser i det store og det hele. Selv Inception fikk "bare" fire priser, og det var først i år Nolan har blitt nominert i regi-prisen, så vidt jeg husker.

Jeg synes det er merkelig at akademiet på den ene sida fokuserer veldig på dramafilmer, samtidig som de eksempelvis har gitt så mange priser til Gladiator, Ringenes Herre-filmene, Braveheart, osv.

Bml-93
24.01.18 12:21
GimleSag: Ligger faktisk an til laveste på 16 år (Chicago med 7.2). Og den kommer garantert til å falle lenger ned enn det med sine 20k stemmer! Da snakker vi over 50 år. Men det er bare oss IMDb-horer som bryr seg om ;-)

Det forutsetter at den vinner for at det skal gjelde. Noe den ikke kommer til å gjøre. Å bli nominert til beste film med en IMDb-karakter midt på 7-tallet er derimot ikke uvanlig.
Her er et par utvalg av filmer som er blitt nominert til beste film de siste årene, hvor alle har en IMDb-karakter på 7.5 eller lavere (hvis man utelukker de som faktisk vant): Fences 7.2, Brooklyn 7.5, American Sniper 7.3, Selma 7.5, American Hustle 7.3, Beasts of the Southern Wild 7.3, Lincoln 7.4, Zero Dark Thirty 7.4, Extremely Loud & Incredibly Close 6.9, Hugo 7.5, The Descendants 7.3, The Tree of Life 6.8, War Horse 7.2, The Kids Are All Right 7.1, Winter's Bone 7.2)

JMAFC
JMAFCInnlegg: 4647
24.01.18 15:42

Selv om jeg ikke har sett de fleste av Best Actor-filmene, så må jeg nevne at Jake Gyllenhaal har to av de beste ikke-nominerte rollene jeg har sett de siste årene, med Nightcrawler og Stronger. Var helt fantastisk i Stronger, hadde tatt han over Kaluuya i Get Out, som er den eneste BA-kandidaten jeg har sett.

-Jolla
-JollaInnlegg: 14799
24.01.18 16:41
Bml-93: McDormand er ganske så sikre bets i sine kategorier.

Er redd Margot Robbie kan utfordre her, utelukkende på grunn av at karakteren Tonya Harding er så god at alle skuespillere kan vinne Oscar av å portrettere henne.

Ikke det at jeg har noe stort imot Margot Robbie.

Elguaje
24.01.18 23:36
JMAFC: Stronger

Var ekstremt god i denne ja, som han alltid er. Gleder meg til Wildlife og The Sisters Brothers som kommer i år.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg