Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Anihilation 2018

NYTT TEMA
The_Kwames
The_KwamesInnlegg: 2556
13.03.18 11:57

Denne til Alex Garland er trillet 6 terninger i Dagbladet av regissør Alex Garland (Ex Machina)..hmm..noen som har sett denne?,så da jævlig intressant ut

https://www.dagbladet.no/kultur/det-er-en-forbrytelse-mot-filmkunsten-at-det-ikke-er-mulig-a-se-denne-filmen-pa-kino/69588818

Sofonda

Corvus
CorvusInnlegg: 22242
13.03.18 12:04

Så den i går.

For så vidt en god ide og på mange måter en interessant film.

Men dessverre skjemmes den av for mange stygge plotthull, og idiotiske avgjørelser av hovedpersonene. Skjønner at det ikke ble en kinofilm.

Svak firer på terningen.

(Innlegget ble redigert 13.03.18 12:05)

Roshambo
RoshamboInnlegg: 4287
13.03.18 12:27
Corvus: For så vidt en god ide og på mange måter en interessant film. Men dessverre skjemmes den av for mange stygge plotthull, og idiotiske avgjørelser av hovedpersonene. Skjønner at det ikke ble en kinofilm. Svak firer på terningen.

Veldig enig i dette. Ideen bak filmen og noen av temaene som tas opp er langt mer interessante enn filmen i seg selv. En grei/bra film, men den kunne vært så mye bedre.

HypnoToad
HypnoToadInnlegg: 3256
13.03.18 14:27

Jeg syntes dette var en veldig bra film. Litt usikker på plotthullene det refereres til, men jeg er nok under gjennomsnittet i å oppdage slike. Ut fra hvordan jeg tolket budskapet med filmen, syntes jeg hovedpersonene handlet greit.

Og hvis man skal se det fra et feministisk ståsted syntes jeg det var befriende å se en film med kvinnelige hovedroller som føltes ekte og ikke bare var i filmen av den egenskap at de var kvinner, som man ofte ser (Ghostbusters). Jeg har også inntrykk av at mange regissører gir damer maskuline trekk for å lage en sterk kvinnelig karakter. Også her syntes jeg filmen styrte unna det.

Rent visuelt var filmen fantastisk, for ikke å snakke om musikken og lydeffektene!

sunderland_odd
sunderland_oddInnlegg: 449
13.03.18 14:51

Så frem til denne etter å ha sett Ex-Machina. Veldig bra film når jeg forsto litt mer av detaljene i filmen. Tydelig inspirert av den russiske reggissøren Tarkovskij. Et friskt pust blant drøssevis med hjernedøde hollywood-filmer.

Kva er plotthullene? Skjønner godt at en del folk strever med å forstå filmen. Om noe er uklart, så er det lurt å skrive inn "Annihilation explained" i youtube.

(Innlegget ble redigert 13.03.18 14:53)

Corvus
CorvusInnlegg: 22242
13.03.18 15:54
HypnoToad: Jeg syntes dette var en veldig bra film. Litt usikker på plotthullene det refereres til, men jeg er nok under gjennomsnittet i å oppdage slike. Ut fra hvordan jeg tolket budskapet med filmen, syntes jeg hovedpersonene handlet greit.

Vil ikke skrive om plotthullene, bare å Google. Men hovedpersonene tok også helt latterlige valg.

Et eksempel uten å røpe noe av verdi er når de skal overnatte i den oppbygde vaktbua, trygt og greit. Men å plassere vaktposten der oppe? Neida. De setter vaktposten på bakkenivå, midt utpå jordet...

Helt hjernedødt. Og det finnes masse slikt.

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 597
13.03.18 20:33

Visuelt fin film med bra skuespillerprestasjoner men presumptivt smarte folk som gjør idiotiske ting på film har vi sett før.

At denne liksom skulle være "for smart for den gjengse publikummer" er selvsagt bare sprøyt.

En treer på terningen fra meg. Se heller Ex Machina, det er en mye bedre film.

LapinKuIta
LapinKuItaInnlegg: 689
15.03.18 02:06
Corvus: Vil ikke skrive om plotthullene, bare å Google. Men hovedpersonene tok også helt latterlige valg. Et eksempel uten å røpe noe av verdi er når de skal overnatte i den oppbygde vaktbua, trygt og greit. Men å plassere vaktposten der oppe? Neida. De setter vaktposten på bakkenivå, midt utpå jordet... Helt hjernedødt. Og det finnes masse slikt.

Viktig å skille mellom plothull og dumme valg karakterene gjør.

Spennende film for øvrig. Natalie Portman er bunnsolid, og det var noen scener som var virkelig fengslende.

3/4

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4995
18.03.18 07:06

Vaker et sted mellom 4 og 5 på terningen for min del. Mye interessant tankegods og ideer som kunne vært utforsket i større grad. Det blir litt for Stalker light, litt for dumme valg og en litt for teit slutt til at jeg kan gi den noen toppkarakter. Ex Machina var langt bedre synes jeg.

Alt i alt en visuell og auditiv vakker film med mye uforløst potensiale.

(Innlegget ble redigert 18.03.18 07:07)

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 477
18.03.18 12:04

Dersom filmens siste etappe var den første og man spant videre derfra, kunne Annihilation blitt super. Noe a la Tree of Life eller 2001: A Space Odyssey, eksempelvis.

Dessverre tar det en time og tyve minutter før den blir interessant og kommer til noe slags poeng; en time og tyve minutter fulle av logiske brister, B-film-horror, "tragic backstory" i verste talentkonkurranse-på-TV-stil. Generelt dumt og dårlig på de fleste andre områder enn det visuelle.

Jeg ga den karakteren 3/10.

GrinderX9
GrinderX9Innlegg: 1040
22.03.18 21:32

4/6 eller der omkring.

jonas
jonasInnlegg: 29945
24.03.18 09:50
Corvus: De setter vaktposten på bakkenivå, midt utpå jordet...

Mener du Tuva Novotny? Jeg mener de hadde en vaktpost oppi tårnet, samt at de byttet på å patruljere langs gjerdet. Det ble forklart inni brakka. Så det er ikke noe plothull.

Synes filmen ellers var så som så. Den ble for treig for min smak. Ser at den inneholder elementer man kan filosofere og tolke over hvis man vil, men den er jo egentlig ganske rett fram.

Kumite
KumiteInnlegg: 5687
25.03.18 10:53

Visuell og vakker film,  den hadde fortjent å blitt vist på kino. Plottet var litt svakt eneste, men filmen har potensiale. Dette er en film jeg kommer til å gi flere sjanser. 

6/10 

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 597
25.03.18 22:47

Sammenligningene med Stalker er jo midt i blinken. Jo mer jeg tenker på det dess mer fremstår Annihilation som en dårlig remake av Stalker. Handlingen er jo forbløffende lik.

Jeg er ikke noen blodfan av Tarkovskij og syns ikke Stalker er så forbasket bra men den er vel et lite hakk bedre enn Annihilation.

Solaris er min favoritt av Tarkovskijs filmer, dog skal det sies at jeg ikke har sett så veldig mange. Jeg er også veldig begeistret for den amerikanske versjonen av denne.

Lew_Ashby
Lew_AshbyInnlegg: 3433
31.03.18 00:15

Så ikke denne tråden. Kan lime inn min korte kommentar etter å ha sett filmen:

Annihilation - sci-fi/horror. Fisseirriterende at jeg ikke fikk sett denne på kino, for det visuelle aspektet, og ikke minst det virkningsfulle lydbildet, hadde fortjent bedre enn stuen min. Alex Garland har tryllet fram noe spesielt her.

Storyen og konseptet er over gjennomsnittet interessant og originalt nok, og selv om filmen har noen mangler, trekker de siste 15 minuttene aleine denne opp til en 8/10-film for min del. Alle hår på kroppen reiste seg, og jeg var nesten ukomfortabel over det som utspant seg. Jeg har tro på at denne delen av filmen kan bli en ikonisk del av filmhistorien etterhvert.

Anbefaler denne på kino (går den fortsatt noen steder i Norge?), evt på en større tvskjerm med skikkelig lyd.

FringeGirl
FringeGirlInnlegg: 131
03.04.18 21:36

Jeg ga den 8/10 - og ja såklart legger man merke til tåpelige valg/plotholes osv.

Men slike filmer ser jeg på for å underholdes, ikke filosofere meg igjennom - da ser jeg heller en god dramafilm istedet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg