Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Chris Walken 75 år

NYTT TEMA
trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 8626
kytec
kytecInnlegg: 31676
31.03.18 00:47

Hipp hurra!

Såg han i kveld i denne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Psychopaths

Genial! 

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 1985
31.03.18 22:50

Tipper hadde Comfort vært en Oscarfilm så hadde han vunnet en Oscar for den. 

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 1985
01.04.18 11:52

Blast from the past er på dailymotion , så den i går....morro

Bakkus
BakkusInnlegg: 1224
K-dawg
K-dawgInnlegg: 2127
Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 870
13.04.18 15:31

Hyll, Hyll!

Selv om han kanskje ikke ble en like populær/ettertraktet leading man som Pacino/De Niro på 80-tallet og utover, så er han en av veldig få der fortsatt kan komme seg "unna" med å stadig vekk dukke opp i den ene møkkafilmen etter den andre og likevel komme seg helskinnet ut av det og fortsatt ha æren sin i behold. Enten det er snakk om Owen Wilson og Vince Vaughn (eller verre, Adam Sandler), så har han et ekstremt sjeldent talent i å lyse opp enhver mørk og tilsynelatende håpløs situasjon, bare ved å være der. Noe jeg dessverre ikke kan si lengre om de to herrene nevnt i toppen.

Personlig foretrekker jeg nok det mye av det han gjorde på 80 og tidlig 90-tallet, spesielt da innen action, skrekk/thriller og krim genren. Synd han gikk så raskt fra å være en lovende leading man til å ende opp som en side "karakter", men likevel er det få der kan skimte med å ha gjort såpass mange minneverdige og tøffe biroller som det Walken har gjort gjennom flere tiår.

Her er en av mine mange favoritt Christopher Walken moments:

"Come by the Plaza Hotel. I got work for you." - King of New York (1990)

Walken er enorm i rollen som den notoriske gjenglederen Frank White i Abel Ferreras King of New York. Etter å ha vært bura inn i en årrekke må den aldrende gangsteren raskt innse at ting har forandret seg (til det verre) etter hans tid i fengsel og dersom han vil bli kongen av New York igjen, så må han samle gamlegjengen sin sammen og ta et brutalt oppgjør med alt fra korrupte politikere/politimenn til å fjerne sine argeste rivaler fra gateplan, og på toppen av det hele ønsker Frank å stille til valg som borgermester. 

En sterk undervurdert og meget tøff gangster/krim film, som for min del gir meg langt mer enn det noen av de andre og langt større mafia/gangster produksjonene det året gjorde, og mye av det skyldes ene og alene Walken i rollen som Frank White.  

(Innlegget ble redigert 13.04.18 15:35)

Frank.N.Steen
13.04.18 15:47

Sluttscenen (SPOILER ALERT!!!!) "YOU'RE LATE!" i den tøffe action/krigs thrilleren The Dogs of War (1980) er definitivt blant mine favoritt Christopher Walken øyeblikk, faktisk en meget bra film, minner om en mer "realistisk" Delta Force/The Expendables film, der Walken og en gjeng topptrente drapsmaskiner ender opp i Afrika for å styrte en grusom diktator med alle midler i bruk.

(Innlegget ble redigert 13.04.18 15:48)

Frank.N.Steen
13.04.18 15:53

Må til slutt (for denne gang) nevne en annen undervurdert og (vel kanskje ikke en Walken solo film, men likevel gjør han seg slettes ikke bort i en mindre men meget velspilt rolle) da som den manipulerende men likandes små kriminelle kjeltringen som tar Mickey Rourkes noe ustabile og ensomme karakter under sine vinger, men der har sine egne hensikter og mål.

En fin liten scene fra filmen Homeboy (1988) der de to diskuterer kvinner og mysteriet rundt dem.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg