Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skjelvet

NYTT TEMA
Nøkkelknipe
NøkkelknipeInnlegg: 1663
14.06.18 00:59

Ny trailer: https://www.youtube.com/watch?v=euRXObrg0M8

Så kommer endelig filmen "alle" har ventet på siden Bølgen. Ser ut som nok en oppvisning i sjangertroper og klisjeer dette her. Skjønner ikke helt filmskapernes behov for å etterligne middelmådige Hollywoodfilmer... med norske omgivelser og langt lavere budsjett. Filmen kan selvsagt overraske, men traileren var omtrent like forutsigbar som jeg hadde trodd på forhånd. 

jonas
jonasInnlegg: 29944
14.06.18 21:22

Katastrofefilmer er en oppvisning i effekter og forutsigbarhet. Men er jo litt artig at det skjer i kjente omgivelser. Man må være litt surpomp om man ikke skjønner det. 

malacay3
malacay3Innlegg: 18387
14.06.18 21:28

Elsker katastrofefilmer når jeg er litt sliten. Gleder meg til å se på spesialeffekter etc. Denne gleder jeg meg til.

Malacay

Nøkkelknipe
14.06.18 22:09
jonas: Katastrofefilmer er en oppvisning i effekter og forutsigbarhet. Men er jo litt artig at det skjer i kjente omgivelser. Man må være litt surpomp om man ikke skjønner det.

Det er fullt mulig å skape uforutsigbare situasjoner selv i en katastrofefilm. Der mislyktes den første filmen etter min mening. Selv om effektene naturligvis tar mye fokus i denne sjangeren, så trenger ikke historien å følge formelen 100 %. Håper de gjør noe unikt ut av de kjente omgivelsene og at settingen spiller på lag med historien på en måte som evner å overraske og begeistre.  

(Innlegget ble redigert 14.06.18 22:11)

borbje
borbjeInnlegg: 5443
09.07.18 22:46

Liker ikke Joner, så skal ikke se denne

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3042
10.07.18 16:27

Ikke overraskende at det kommer en oppfølger til Bølgen og at det er tre år siden forrige film, så blir det en perfekt synergi. Men Bølgen var bra nok, den, selv om den var litt typisk i sin sjanger. Og tviler på at oppfølgeren blir særlig annerledes.

abjoern100
abjoern100Innlegg: 1740
13.08.18 19:39

Blir bare kleint egentlig at samme katatrofegeologen blir involvert i et gigantskjelv i Oslo, uansett hvor lite seriøs genren er i utgangspunktet. 

Kumite
KumiteInnlegg: 5687
13.08.18 20:57

uff, neh står over denne, syns Bølgen var daffe saker.

jonas
jonasInnlegg: 29944
13.08.18 21:04
abjoern100: Blir bare kleint egentlig at samme katatrofegeologen blir involvert i et gigantskjelv i Oslo, uansett hvor lite seriøs genren er i utgangspunktet.

Nåja, hvor mange katastrofegeologer er det i Norge? Landet vårt er lite, det finnes svært få eksperter i ulike fagfelt så samme trynene dukker opp useriøst ofte. Knut Jørgen Ødegaard, Peter Bøckman, Dag O.Hessen og Bjørn Samset er f.eks gjengangere i fagmedia.

milfern
milfernInnlegg: 67741
19.08.18 15:47

Både NRK og VG gir filmen terningkast fem til tross for at historien virker å være nøyaktig den samme som i Bølgen.

Humret litt av denne fra VG: "I motsetning til «Bølgen», der ingen i salen eller på skjermen betviler at en slik ulykke en gang KAN skje, bruker «Skjelvet» mye mer tid på å gjøre jordskjelvets omfang og størrelse troverdig."

Er det ikke opplest og vedtatt at Åkernesremna før eller siden vil skli ut og legge Stranda, Hellesylt og Geiranger under vann?

Sarella
SarellaInnlegg: 11897
19.08.18 16:06
milfern: Både NRK og VG gir filmen terningkast fem til tross for at historien virker å være nøyaktig den samme som i Bølgen.

Blir rost opp i skyene av Birger Vestmo i filmpolitiet også,"Overgår alt man har sett før i norsk film" terningkast 5.

Gliste litt av denne kommentaren, "Premiere 2021: Vulrikan - Ulriken viser seg å være en skjult vulkan som bader Bergen i et lavainferno. Men én geolog er der for å advare Bergenserne mot dommedag."

Nøkkelknipe
19.08.18 20:23
milfern: Både NRK og VG gir filmen terningkast fem til tross for at historien virker å være nøyaktig den samme som i Bølgen.

Historien høres ut som den er inspirert av Ibsens "En folkefiende" til en viss grad, ikke ulikt filmer som Haisommer.

Jeg er ikke overrasket over at norske anmeldere strør om seg med 5-ere. Kjente norske omgivelser og god utnyttelse av et relativt lavt budsjett for en effektfylt katastrofefilm trekker nok opp. Om filmen likevel er så god i internasjonal sammenheng er jeg ikke så overbevist om. Bølgen fikk jo også gode anmeldelser, men var en stor skuffelse for min del. 

(Innlegget ble redigert 19.08.18 20:28)

serk
serkInnlegg: 513
20.08.18 20:55
Nøkkelknipe: Det er fullt mulig å skape uforutsigbare situasjoner selv i en katastrofefilm. Der mislyktes den første filmen etter min mening. Selv om effektene naturligvis tar mye fokus i denne sjangeren, så trenger ikke historien å følge formelen 100 %. Håper de gjør noe unikt ut av de kjente omgivelsene og at settingen spiller på lag med historien på en måte som evner å overraske og begeistre.

Det er fullt mulig å skape uforutsigbare situasjoner nettopp i en katastrofefilm. De små detaljene på gate-plan. Et helt vanlig liv som blir avbrutt. Og hvis vi vil bevege oss ut av den sosiale sfæren: Treet som er over fem-hundre år gammelt, som til slutt faller.

Flott at norsk film-industri vil fremstille post-giro-bygget som et palme-tre som svaier. Sannheten er at jord-skjelv får bygninger til å gå rett ned!

Bollywood får bygninger til å svaie og svinge fra sin egen akse. Nei, vent! Oslo-film gjør det samme. Peace!

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1960
25.08.18 14:39

Enhver film hvor denne idioten og doperen Joner er involvert vil ALDRI bli sett..

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2721
27.08.18 13:25
cruisecontrol: Enhver film hvor denne idioten og doperen Joner er involvert vil ALDRI bli sett..

Kjedelig å gå glipp av The Revenant dog! 

Sarella
SarellaInnlegg: 11897
27.08.18 18:17
serk: Flott at norsk film-industri vil fremstille post-giro-bygget som et palme-tre som svaier. Sannheten er at jord-skjelv får bygninger til å gå rett ned!

"Svaier som siv i vinden, men blir stående.

På grunn av avansert konstruksjonsteknikk ble de fleste bygningene stående under Japan-skjelvet, men de svaiet."

Men skjelvet som rammer Oslo 31/8-2018 er av et helt annet kaliber, da detter selvsagt også de svaiende bygningene, slike som post-giro-bygget ;)

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1960
27.08.18 19:44
GimleSag: Kjedelig å gå glipp av The Revenant dog!

Bryr meg ikke

aIseboy
aIseboyInnlegg: 4770
27.08.18 20:04
cruisecontrol: Enhver film hvor denne idioten og doperen Joner er involvert vil ALDRI bli sett.

La meg gjette:
Du stemmer FrP og synes det er alt for mange innvandrere i Norge...? Derfor føles det riktig og godt å forsøke å disse skuespilleren Joner..? 

Er mine fordommer i takt med virkeligheten? 

serk
28.08.18 19:34
Sarella: Svaier som siv i vinden, men blir stående. På grunn av avansert konstruksjonsteknikk ble de fleste bygningene stående under Japan-skjelvet, men de svaiet.

Ok, la meg gi det inn med te-skje: Alle bygg svaier noen få cm ved et jordskjelv. Men høyhus som postgirobygget og Plaza faller rett ned, hvis de kollapser. De er ikke konstruert som en vippe-bro, med hengsler nederst som får dem til å svinge ut som et stivnet(skrekkslagent?) siv:)

fargerik
fargerikInnlegg: 53212
28.08.18 19:55

Hvor kan jeg se denne filmen?

Bare på kino til den er utspilt, og deretter på NRK?

Har fått Netflix (installert i går), kommer slikt der?

(Innlegget ble redigert 28.08.18 19:56)

Poke
PokeInnlegg: 7617
28.08.18 20:58
fargerik: Hvor kan jeg se denne filmen? Bare på kino til den er utspilt, og deretter på NRK? Har fått Netflix (installert i går), kommer slikt der?

Skjelvet kan du se på kino.

Ellers vanligvis først på kino, deretter kjøpefilm/streaming (leie) f.eks. Viaplay, deretter "gratis" på en streamingtjeneste (f.eks. NRK, Netflix, eller Viaplay). I noen tilfeller kan enkelte filmer gå direkte på en streamingtjeneste (eksklusive rettigheter).

På flixfilmer.no finner du en oversikt over de nyeste filmene og seriene på Netflix.

borbje
01.09.18 23:22

Ser ALDRI filmer eller annet  med dophue Joner 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 23558
01.09.18 23:27
borbje: Ser ALDRI filmer eller annet med dophue Joner

Du må jo være minst like dopa selv, når du gjentar deg selv bare med få innlegg imellom...

borbje
02.09.18 14:35

Aldri drukket eller brukt dop.., livet i seg selv er en rus

Xavi7
Xavi7Innlegg: 2044
03.09.18 21:52

Var filmen bra laget? Ja

Vil jeg anbefale å se den? Nei

neondian
neondianInnlegg: 6273
03.09.18 21:57
fargerik: Hvor kan jeg se denne filmen?
Bare på kino til den er utspilt, og deretter på NRK?
Har fått Netflix (installert i går), kommer slikt der?

Best å sjå den på kino.

Opplevinga vert sterkare der når lydanlegget går på full guffe.

Elles synast eg filmen var god og kan trygt anbefalast.

Det er ein fryd å sjå ein av Norge sine framste filmskuespelarar, Kristoffer Joner, i aksjon. Han ber første del av filmen åleine.

charlie27
charlie27Innlegg: 5272
04.09.18 23:32

Satan så bra effekter det var :)  litt brå slutt fra og dingle i Oslos høyeste bygning til båttur i Geiranger hehe.

serk
05.09.18 20:32
Eksberten: Du må jo være minst like dopa selv, når du gjentar deg selv bare med få innlegg imellom..

Mulig jeg har sagt noe om dette før. Men blir rørt når jeg ser ditt profilbilde! Fred over den herlige mannen! Kirkevaag jr?

MortenOveJohnsen
MortenOveJohnsenInnlegg: 1041
09.09.18 10:53

Strålende katastrofefilm. Jordskjelvet er i seg selv en karakter. Glimrende lydeffekter. Den er av og til litt ujevn men gjennomført god. Anbefales.

didz
didzInnlegg: 1225
09.09.18 13:58

Første delen av filmen trakk kanskje litt vel langt ut men når alt først gikk ad undas, da ble det jammen fart på sakene. Jordskjelvscenene minnet meg litt om 2012-filmen der California går i oppløsning, dog er det kanskje ikke like overdrevet her men likevel viser de mye ødeleggelser og et Oslo som legges totalt i ruiner. Er også enig i at slutten var veldig brå, synes de kunne vist en scene der de overlevende i hotellet kunne blitt reddet av et helikopter. Scenene fra den topprestauranten ga meg skikkelig sug i magen og er nok en av mine favorittscener fra filmen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg