Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når ble egentlig norsk film god nok?

NYTT TEMA
Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3017
29.07.18 20:27

Som kjent så var det en god stund at norsk film hadde et dårlig rykte på seg og hadde et stempel for å være ganske dårlig. Men siden milleniumsskiftet har jeg sett at den trenden har i utgangspunktet sakte, men sikkert snudd seg. Nå er det riktignok bare mine intuisjoner jeg tar utgangspunkt i (som kanskje ikke andre vil være enige i), men det virker som om det negative stempelet som norsk film engang hadde er borte. Men når var det egentlig det skjedde? Når var det egentlig norsk film fikk et stempel på å være god nok?

(Innlegget ble redigert 29.07.18 20:27)

jonas
jonasInnlegg: 29681
30.07.18 11:30

Jeg tipper en gang etter 1998, det var vel på den tida Erlend Loe og co røsket opp i den selvhøytydelige og pompøse filmbransjen og begynte skrive artige og underholdende filmer.

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3017
08.08.18 16:56

Så Erlend Loe er ene og alene ansvarlig for den gode kvaliteten som norsk film har?

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 27713
08.08.18 16:59

Det var når de la fra seg ideen om at det enten skulle være fjas eller om å gjøre å holde seg inne med kunsteliten. 

Nå er fokuset på underholdning og man måler etter mulighet til kommersiell suksess.

dengelgen
dengelgenInnlegg: 862
08.08.18 17:54

"Eggs" av Bent Hamer kom i 1995 -det var ihvertfall en film som var lun og fin. Typiske norske karakterer men uten "moralpreik" 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg