Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lars von Trier dør!

NYTT TEMA
serk
serkInnlegg: 423
11.08.18 00:55

"Per dør" er en nøye oppmerksom tittel til en bok her i Norge. Med all respekt for Per Fugelli, vil jeg si "dessverre".

Vi har en filmregissør her i norden, ved navn Lars von Trier, som også er i ferd med å dø. Men ingen tenker på å bevare og støtte et film-geni som sannsynligvis bare overgås av Ibsen og Bergmann!

Kan vi få fingeren ut av navlen og slutte å tenke på overdrevne egoer, og i stedet tenke på virkelige genier?

serk
14.08.18 00:28
serk: Vi har en filmregissør her i norden, ved navn Lars von Trier, som også er i ferd med å dø. Men ingen tenker på å bevare og støtte et film-geni som sannsynligvis bare overgås av Ibsen og Bergmann

Vår egen Amy Winehouse. Nei? Fortsatt ingen respons? Har jeg virkelig truffet på et grunnfjell av fordommer, så hardt at ingen vil kommentere?

Lars von Trier er ett av de tre genier norden har frembragt de siste 150 årene. Og ingen vil kommentere det faktum, at han sannsynligvis, om noen få år vil dø?

Er virkelig angst-dempende alkoholmisbruk så stigmatisert?

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 852
14.08.18 18:41

Er han syk eller noe sånt?

...siden du mener det er et faktum at han sannsynligvis vil dø om noen få år?

Han er jo bare 62 år, og burde normalt sett kunne holde det gående rundt ti til tjue år til.

Hva mener du ellers med å "bevare og støtte" ham? Han er jo en regissør som lager filmer av typen som åpenbart ikke kan elskes (eller som ofte ikke ønskes å bli sett, engang) av de store massene. Så noen folkehelt blir han nok aldri.

Selv har jeg bare sett et fåtall av filmene hans, foreløpig. Interessante filmer alle de jeg har fått med meg, men har ennå ikke sett noen som jeg føler for å kalle et "mesterverk" eller noe i den duren.

Men The House That Jack Built er en film jeg er spent på, når den skulle dukke opp på kino. Og jeg kjenner også på et ønske om å se Nymphomaniac på nytt, selv om jeg i utgangspunktet etter de fire timene i kinosetet, tenkte at den var god men ikke god at den ville være verdt et 240 minutters langt gjensyn.

serk
15.08.18 20:53
Ruudiculous: Er han syk eller noe sånt? ...siden du mener det er et faktum at han sannsynligvis vil dø om noen få år? Han er jo bare 62 år, og burde normalt sett kunne holde det gående rundt ti til tjue år til. Hva mener du ellers med å "bevare og støtte" ham? Han er jo en regissør som lager filmer av typen som åpenbart ikke kan elskes (eller som ofte ikke ønskes å bli sett, engang) av de store massene. Så noen folkehelt blir han nok aldri. Selv har jeg bare sett et fåtall av filmene hans, foreløpig. Interessante filmer alle de jeg har fått med meg, men har ennå ikke sett noen som jeg føler for å kalle et "mesterverk" eller noe i den duren. Men The House That Jack Built er en film jeg er spent på, når den skulle dukke opp på kino. Og jeg kjenner også på et ønske om å se Nymphomaniac på nytt, selv om jeg i utgangspunktet etter de fire timene i kinosetet, tenkte at den var god men ikke så god at den ville være verdt et 240 minutters langt gjensyn.

Lars von Trier er vel rammet av det vanlige syndromet i media og film/teater, "oppmerksomhetssyken", også kalt overdrevent/stort ego.

Jeg har ikke sett Nymphomaniac, og vet derfor ikke hva du har lidd, evt nytt, deg gjennom i fire(?) timer. Min private vurdering av Trier er basert på Europa, Breaking the Waves og Idiotene. Jeg har sett senere filmer, men brydd meg mindre om disse. Han har en lang rekke filmer på meritt-listen, heldigvis.

Jeg blir litt skuffet over at du trekker frem Nymphomaniac. Riktig nok var dette en av hans mest suksessfulle filmer rent kommersielt. Men trolig av helt andre grunner enn de kunsteneriske.

Han revolusjonerte filmbransjen. Og er dermed ett av nordens største genier. Å revolusjonere filmbransjen, er som å forsøke å omorganisere forsvaret fra å være mest opptatt av kuler og krutt, til å bli engasjert i rosemaling! Altså en umulig oppgave, et trangt nål-øye å forsere. Men Lars klarte det altså! Han var en røver i paradis! 

Lars von Trier er en hardt presset mann. Det er tøft å ha opprinnelse i å være en hippie-anarkist/jøde/nazist. Han er faktisk alle tre deler. Lars vokste opp med "fri oppdragelse". Han valgte det meste selv. Foreldrene var "ideologer". Men i all praktisk henseende, barne-oppdragelses-messig, kunne de like gjerne vært tunge rusmisbrukere. Han hadde en jødisk far, og fikk en "jødisk oppdragelse". På dødsleiet røpet moren at hun hadde hatt et sidesprang med en tysker, og resultatet var Lars!

Lars von Trier har i dag sterke angst-plager, og har gått i behandling for alkoholmisbruk. Jeg såg ham sist i en YouTube-video og da såg han j... dårlig ut. Så jeg tror han dør snart.

Alle visste at Amy Winehouse ville dø, hvis hun fortsatte sin livsstil. Likevel døde hun. Jeg tror det samme vil skje med Lars. Men han har sans for dramatikk! Kanskje har han iscenesatt det hele. Det håper jeg!

(Innlegget ble redigert 15.08.18 20:59)

serk
15.08.18 21:16
serk: Han revolusjonerte filmbransjen. Og er dermed ett av nordens største genier. Å revolusjonere filmbransjen, er som å forsøke å omorganisere forsvaret fra å være mest opptatt av kuler og krutt, til å bli engasjert i rosemaling! Altså en umulig oppgave, et trangt nål-øye å forsere. Men Lars klarte det altså! Han var en røver i paradis!

Ingen i Norden har utfordret Hollywood-hegemoniet, i større grad enn Lars von Trier, siden Bergmann. Og før det var det Strindberg og Ibsen som gav viktige bidrag til å fornye skuespiller-/scenekunsten.

Lars har anarki, revolt og provokasjon i kroppen og sjelen. Med røtter helt i fra hans barndom/barne-oppdragelse. Er vi normale A4-mennesker så gjerrige, at vi ikke unner ham suksess basert på orginalitet og geni, at vi lener oss likegyldig tilbake når han går til grunne?

serk
15.08.18 22:38
serk: Lars har anarki, revolt og provokasjon i kroppen og sjelen. Med røtter helt i fra hans barndom/barne-oppdragelse. Er vi normale A4-mennesker så gjerrige, at vi ikke unner ham suksess basert på orginalitet og geni, at vi lener oss likegyldig tilbake når han går til grunne?

Har Film som tema i vgd dødd ut! I så fall fred over deres minne. Film er noe som nye aktører bør merke seg og søke å få kred på.

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 852
17.08.18 21:19
serk: Jeg blir litt skuffet over at du trekker frem Nymphomaniac. Riktig nok var dette en av hans mest suksessfulle filmer rent kommersielt. Men trolig av helt andre grunner enn de kunsteneriske.

Sist jeg så en von Trier-film så var det nettopp Nymphomaniac. I tillegg til at jeg i det siste - selv før jeg så denne forumtråden her - som nevnt, har vurdert å se den på nytt. Derfor trakk jeg frem akkurat den.

Som jeg også nevnte, så har jeg heller ikke sett så altfor mange av hans tidligere filmer. Du nevner Europa, Breaking The Waves og Idiotene. Blant dem er det kunn sistnevnte jeg har sett, for en del år tilbake siden, og kan ikke huske særlig annet enn at den ikke ga meg så mye - i alle fall ikke noen lyst til å se den flere ganger. Det betyr derimot ikke at jeg fornekter von Triers arv og betydning i filmverdenen. Når jeg får sett flere av hans filmer, så skal man ikke se bort fra at jeg vil sette mer pris på han enn det jeg gjør i dag.

Ellers var jeg ikke klar over at han sliter med angst og alkoholmisbruk. Får håpe han kommer seg gjennom det og lever til han blir gammel.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg