Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sci-fi hva er greia ?

NYTT TEMA
BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 23638
12.08.18 01:43

Må på kino i jobbsammenheng med en fyr sånn ca en gang i måneden.

Han ser bare sci-fi filmer og jeg må da lide meg igjennom 2 timer og litt til.

Sliter voldsomt med å leve meg inn i denne type filmer.

Selv liker jeg mye forskjellig. Krim, drama humor og noe action, men ikke sci-fi.

Kan noen sci-fi entusiaster fortelle litt om hva som gjør at de liker denne type filmer.

Kumite
KumiteInnlegg: 5570
12.08.18 03:11

Rett og slett for at sjangeren ofte byr opp til det visuelle. Bare når jeg ser kinomatografien i Blade Runner filmene, så får jeg orgasme =) 

(Innlegget ble redigert 12.08.18 03:12)

parrotkiller
parrotkillerInnlegg: 1071
12.08.18 03:16
Kumite: Bare når jeg ser kinomatografien i Blade Runner filmene, så får jeg orgasme =)

Bare da altså? Høres litt labert ut :)

Kumite
12.08.18 03:23
parrotkiller: Bare da altså? Høres litt labert ut :)

Morsom du =)

parrotkiller
parrotkillerInnlegg: 1071
12.08.18 03:30
Kumite: Morsom du =)

Sorry, klarte ikke å la være. Er forøvrig enig at gode sci-fi filmer er en visuell nytelse. Jeg ser også stort sett film som en slags "escape from reality", noe som gjør at sci-fi havner høyt på min liste, og drama eller filmer som er "basert på en sann historie" er mindre interessant.

Cabal
CabalInnlegg: 12644
12.08.18 18:05
BigGeorge: Selv liker jeg mye forskjellig. Krim, drama humor og noe action, men ikke sci-fi.   Kan noen sci-fi entusiaster fortelle litt om hva som gjør at de liker denne type filmer.

Mye av det samme som gjør at du liker krim, drama, humor og noe action. 

For meg personlig har ikke sjanger noe å si i utgangspunktet, gode filmer er gode filmer uavhengig av sjanger. Står det romantisk komedie feks på filmen, er ikke det det samme som at jeg unngår filmen.

Mulig sci-fi og noe fantasy er litt vanskeligere å svelge, da man må godtatt noen merkelige premisser noen ganger (feks at det er mulig å reise med 3000 ganger lysets hastighet, at troll faktisk finnes, at noen mennesker kan lese tankene til andre etc). Skjønner jo at noen ikke kommer over den første terskelen i slike filmer.

Jeg er nok veldig lik han kollegaen din. Når jeg en sjelden gang går på kino, gidder jeg ikke komedie, krim og vanlig action. Det tar jeg på tv'en hjemme. Nei, da vil jeg heller ha scifi, fantasy, kanskje litt grøss, i alle fall superhelter. Men jeg går som regel på kino med folk som har det likt som meg. Håper jeg da, om de ikke er som deg :)

jonas
jonasInnlegg: 29695
12.08.18 18:19
BigGeorge: Kan noen sci-fi entusiaster fortelle litt om hva som gjør at de liker denne type filmer.

Jeg er over gjennomsnittlig glad i vitenskap og teknologi, synes det er fascinerende å se hvordan filmskaperne ser for seg at dagens teknologi vil forme fremtiden. Man tar den mest moderne teknologien fra da filmen ble skapt og ser hvordan den kan bli. 

I tillegg er scifi-filmene ofte en parallell til tiden de ble skapt. Hvem fiendene er og hvilke utfordringer heltene møter er en omskriving av datidens verdensbilde.

Og så er det jo artig å se hvordan effekter generelt og CGI-effekter spesielt klarer å skape verdener langt ut over hva som finnes i virkeligheta.

Personlig sliter jeg med westernfilmer. Dørgende kjedelige.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 5355
13.08.18 17:13

Prøvd sci-fi horror/thriller? Alien og Event Horizon er must see-filmer. Selv er jeg egentlig ikke noe fan av sci-fi, men sci-fi horror fungerer bra da plotet innebærer ofte at man er fanget på en planet/romskip/etc og gir en mer klaustrofobisk følelse. 

Hvis vi utvider litt og ikke bare tenker at handlingen skal foregå i outta space har du også The Thing, 10 Cloverfield Lane, Arrival og District 9.

Kumite
13.08.18 20:59
jonas: westernfilmer.

Prøv spagetti western?

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2599
14.08.18 19:32
BigGeorge: Må på kino i jobbsammenheng med en fyr sånn ca en gang i måneden. Han ser bare sci-fi filmer og jeg må da lide meg igjennom 2 timer og litt til. Sliter voldsomt med å leve meg inn i denne type filmer.

Hvis du med sci-fi mener filmer som foregår ute i verdensrommet eller inneholder utenomjordiske vesen er det ikke så rart at du sliter på kino for tiden, da det sjeldent kommer mye bra fra den kanten. 
Men for meg er filmer som Arrival, Sunshine, Moon, Alien, The Thing alle skyldige i at jeg selv elsker sjangeren. Men om du ikke liker noen av filmene jeg ramset opp er det vel bare å sette spikeren i kista!

Cabal
CabalInnlegg: 12644
14.08.18 21:10
jonas: Personlig sliter jeg med westernfilmer. Dørgende kjedelige.

Hva med scifi-western? Ha!

FringeGirl
FringeGirlInnlegg: 100
14.08.18 21:35

Sci-fi er min foretrukne genre.

Ikke så enkelt å si hvorfor, men det er nok mye det visuelle, det drømmende og at jeg føler at man får en pause fra virkeligheten. Slippe å føle noe egentlig, bare nyte en spennende og urealistisk virkelighet fjern fra vår egen. Derfor syntes jeg ofte det blir litt søkt når folk ser slike filmer for så å gnåle om hvor urealistisk det er pga det ikke følger kriterier for f.eks å reise i lysets hastighet, ormehull, osv. Det er jo derfor det er sci-fi - det er ikke virkeligheten. Mine favoritter innenfor sjangeren er blandt annet Interstellar, The Arrival, Annihilation, Inception, Battlestar Galactia, Fringe, The Martian, Femte Element, Life, Ex Maxchina, The Matrix osv.

Det sagt, jeg liker godt vellagde dramafilmer også, men da som et annet utgangspunkt. Da vil jeg gjerne bli beveget på en eller annen måte, føle glede eller tristhet. Ingenting slår en god dramafilm som får meg til å gråte eller smile. 

(Innlegget ble redigert 14.08.18 21:40)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg