Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Harry Potter filmene

NYTT TEMA
FringeGirl
FringeGirlInnlegg: 484
19.11.18 18:12

OK.. så holder på å samle alle Harry Potter filmene, mangler et par før jeg begynner på maratonet.

Jeg begynte på den første filmen i sin tid, men så den ikke ferdig da den ble litt for barnslig for meg. Men nå skal jeg se alle filmene når jeg har dem.

Hvilke filmer bør jeg "holde ut" og hvilke av filmene kan jeg glede meg til?

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 1426
19.11.18 18:46

Likte egentlig kun de to første best. Har alltid vært svak for den mer "barnslige" og magiske lette tonen de innehadde. Hjalp også godt at de to første så jeg vel en god del ganger i perioden 2002-03 sammen med Ringenes Herre trilogien og kommer stadig tilbake til dem rundt jule/nyttårstider. Resten falt liksom aldri helt i smak, og begynte vel egentlig å mislike de tre hovedkarakterene (Ron Weasley spesielt) jo lenger ut i serien man kom. De 2-3 siste titlene så jeg kun for å "gjøre meg ferdig" og kommer tvilsomt til å kaste bort mer tid på alle filmene igjen. Ikke dårlige, på langt nær men ikke noe jeg hadde spesielt utbytte av annen enn som nevnt ovenfor, "kun for å ferdiggjøre jobben". 

Rangert etter rating (underholdning er viktigst for meg her) av hele Harry Potter serien, blir det seende slik ut:

01. Harry Potter og de vises stein (2001) - 9,5/10

02. Harry Potter og mysteriekammeret (2002) - 8,5/10

03. Harry Potter og fangen fra Azkaban (2004) - 6,5/10

04. Harry Potter og Føniksordenen (2007) - 6/10

05. Harry Potter og halvblodsprinsen (2009) - 6/10

06. Harry Potter og dødstalismanene - del 1 (2010) - 6/10

07. Harry Potter og dødstalismanene - del 2 (2011) - 6/10

08. Harry Potter og ildbegeret (2005) - 5/10

Med tanke på at den første kanskje ikke var helt i din gate, så er det kanskje best å gyve løs på film nr. 3 Harry Potter og fangen fra Azkaban (2004) som kjørte en langt mørkere setting enn de to første.

FringeGirl
19.11.18 18:55

Takk for svar! Jeg var litt skeptisk til den første da jeg begynte å se den så det kan ha farget inntrykket mitt da, og jeg var jo noen år yngre enn jeg er nå så det kan være den fenger mer idag enn da :) 

Frank.N.Steen
20.11.18 17:21

De to første hadde vel også ganske lang spilletid (toern varte vel nærmest oppunder 3 timer) så dersom den mer lette tonen/stemningen i dem ikke falt i smak, hjelper det nok ikke at de varer såpass lenge. 

Har i ettertid (kan ikke forstå at jeg overså dette) innsett at mye av grunnen til at de to første falt såpass godt i smak var nok også sterkt preget av at Chris Columbus sto for regien og John Williams leverte et flott og minneverdig soundtrack som igjen skapte mye av det jeg liker best med Harry Potter serien, magien og sjarmen. 

Hjelper godt og at Columbus tidligere hadde levert klassikere som Hjemme Alene 1 og 2 og vil tro den fine julestemninga ikke var noen ren tilfeldighet i de to første Harry Potter filmene.

jonas
jonasInnlegg: 30758
21.11.18 18:54
FringeGirl: Hvilke filmer bør jeg "holde ut" og hvilke av filmene kan jeg glede meg til?

Er det noen grunn til å se filmer hvis man må "holde ut" for å komme gjennom?

Men altså, de to første er forholdsvis fine filmer for unger i alderen ca 7-12. Tredje og fjerde er ok. De fire siste er mest ræl, JK Rowling ble mer opptatt av å fortelle den Store Fortellingen så hun glemte å fortelle de små delene. 

De to siste er grå og kjedelige og mest for å fullføre.

MortenOveJohnsen
MortenOveJohnsenInnlegg: 1092
21.11.18 20:54

Harry Potter er definitivt noen av de beste filmseriene som finnes. De to første er nok de beste, men de andre er svært gode og underholdende filmer. Du kommer til å trives godt i selskap med Harry Potter og de andre på Hogwart

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 641
21.11.18 20:54

Jeg syns Fangen fra Azkaban er den desidert beste av filmene, uten tvil.

Jeg har aldri vært noen Chris Columbus fan og jeg syns de to første filmene blir litt for mye Hjemme alene for meg. Jeg er ingen fan.

Etter hvert ble filmene mindre og mindre interessante. Mye som hender uten at noe egentlig skjer. Siste filmen har jeg faktisk ikke sett enda. Jeg brydde meg til slutt egentlig ikke om hva som skjedde lengre.

FringeGirl
21.11.18 22:32
jonas: Er det noen grunn til å se filmer hvis man må "holde ut" for å komme gjennom?

Såklart det er det i en serie med filmer, en har jo ikke lyst til å gå glipp av viktige momenter i evt en dårlig film av en filmserie så man ikke har en peil på hva som skjer i filmen etter. StarWars er et godt eksempel hvor det dukket opp noen dårlige egg man gjerne syntes var helt håpløs, bare for å bli etterfulgt av gjerne ei perle eller to. Da holder man heller ut :)

Nøkkelknipe
NøkkelknipeInnlegg: 1837
22.11.18 18:31
Titaanzink: Jeg har aldri vært noen Chris Columbus fan og jeg syns de to første filmene blir litt for mye Hjemme alene for meg. Jeg er ingen fan.

Enig. Dessuten benytter den første filmen seg av altfor mange nærbilder, ofte filmet litt nedenfra. Hensikten er antakeligvis å fremstille de voksne karakterene fra barnas ståsted, men det ser dessverre flatt og uinspirert ut. Videre tar det godt over en time før hovedmysteriet i filmen introduseres.

Toeren er mer fokusert i historiefortellingen og har noe bedre fotoarbeid og CGI, men dessverre blir den siste tredjedelen av filmen altfor langdryg. De aller fleste vendepunktene i historien preges også av rene tilfeldigheter.

Personlig mener jeg serien peaker med den tredje filmen, men jeg synes på ingen måte de siste filmene er dårlige. "Føniksordenen" er dog en liten nedtur. 

(Innlegget ble redigert 22.11.18 18:39)

Nøkkelknipe
22.11.18 18:53

Må likevel gi kred til den første filmen for at den etablerer et fint filmunivers: Settene er nydelige, castingen er nærmest perfekt og musikken er strålende. En del sjarmerende enkeltscener trekker også opp, selv om historien i seg selv er tynn. 

Kumite
KumiteInnlegg: 5991
22.11.18 21:59
Frank.N.Steen: som kjørte en langt mørkere setting enn de to første.

Syns til tider film nr 2 har mye mørkt med seg. 

(Innlegget ble redigert 22.11.18 22:01)

FringeGirl
22.11.18 23:07

Første filmen ble for barnslig i uttrykket og jeg endte med å småspole litt her og der (f.eks rumpeldunk-kampen), det ble rett og slett for kjedelig og herlighet for en lang spilletid. Så ser jo at dersom jeg leser dere som likte de første filmene, men ikke senere filmer at kanskje jeg ender opp med å like de siste filmene best? Time will tell :)

Så neste film er nr 2 i rekken.. håper det tar seg opp og blir noe mørkere ala LOTRfilmene. 

Nøkkelknipe
22.11.18 23:29
FringeGirl: håper det tar seg opp og blir noe mørkere ala LOTRfilmene.

Det blir de. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 30263
22.11.18 23:33
FringeGirl: Så neste film er nr 2 i rekken.. håper det tar seg opp og blir noe mørkere ala LOTRfilmene.

Filmene blir mørkere og mørkere jo lenger ut i filmserien man kommer.

Dessverre lider en del av filmene under at bøkene er så innholdsrike at man må ty til alt for lettvindte løsninger og det blir litt rotete.

Men jeg har sett før at du skriver at du kjeder deg og spoler i filmer. Det er jo uklokt. I de fleste filmer er det nettopp i de litt stillere periodene at man bygger rammeverket. Kjeder jeg meg så slår jeg av :)

FringeGirl
22.11.18 23:49
PapaSmurf: Men jeg har sett før at du skriver at du kjeder deg og spoler i filmer. Det er jo uklokt. I de fleste filmer er det nettopp i de litt stillere periodene at man bygger rammeverket. Kjeder jeg meg så slår jeg av :)

Hehe.. det kommer ann på hva slags type film det er. En god drama/thriller/sci-fi så hender det sjelden, om noen gang, at jeg spoler. Men action/barnefilmer/eventyrfilmer kan det nok hende jeg spoler litt her og der.

Men du har rett, jeg burde nok spole mindre, forventer for mye av enkelte filmer kanskje ;-)

Frank.N.Steen
23.11.18 10:21
Kumite: Syns til tider film nr 2 har mye mørkt med seg

Joa, når du nevner det så er jo monstrøse slanger, edderkopper, mørke fortryllede skoger osv definitivt med å gi filmen et langt mer "dystert" og truende stemning og om jeg ikke husker helt feil ble vel også dette et tema i ukene etter at filmen ble sluppet på norske kinoer. Det at mange dro med seg de aller minste til kinosalene, som igjen medførte til at flere visstnok ble skremt skiten ut av.

Frank.N.Steen
23.11.18 10:41
FringeGirl: Første filmen ble for barnslig i uttrykket og jeg endte med å småspole litt her og der (f.eks rumpeldunk-kampen), det ble rett og slett for kjedelig og herlighet for en lang spilletid. Så ser jo at dersom jeg leser dere som likte de første filmene, men ikke senere filmer at kanskje jeg ender opp med å like de siste filmene best? Time will tell :) Så neste film er nr 2 i rekken.. håper det tar seg opp og blir noe mørkere ala LOTRfilmene.

Rumpeldunk turneringene er jeg egentlig enig i, ikke noe jeg sitter å vrir meg i smerte gjennom, men kan raskt bli noe langtekkelig. Husker lillebroren min var blodfan av de to første filmene og lurte meg til å spille Rumpeldunk på Playstation 1, det var frustrerende greier, men han elsket jo alt som hadde Harry Potter logoen stemplet på. 

Noe av det positive med hele Harry Potter hysteriet var jo at plutselig ville mange unger ha briller, selv om de ikke trengte det.  Dæven så jeg misunte dem, da for min del var briller noe jeg så på som alt annet enn kult, og ekstra kjipt var det å få beskjeden om at jeg selv måtte begynne med dem, da kun et par dager før en skulle starte på skolen i første klasse. Men ut av nesten 50 unger fordelt på 2 klasser, så fant jeg heldigvis tonen med en annen bebrillet "stakkar" og vi ble raskt gode kompiser. 

Angående lang spilletid så vær klar for at film nr.2 er enda lengre (om jeg ikke husker helt feil) men da som Kumite nevner, med et litt mer mørkere/dystrere preg over seg, og kan hende dette vil falle mer i din smak. 

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5215
23.11.18 10:52

Om du vil ha avveksling, kan du jo se "Wizard People, Dear Reader". Storartet humor for alle som har sett, eventuelt også likt, den første Harry Potter-filmen.

Wizard People, Dear Reader

Frank.N.Steen
23.11.18 11:05

Angående Harry Potter navnet, så fikk jeg meg en real god latter første gangen man fikk endelig gyvd løs på den artige skrekk-eventyr filmen Troll fra (1986) og der både far og sønn heter Harry Potter.

Sikkert en ren tilfeldighet, men en vet jo aldri. Mon tro om kanskje ikke den godeste J.K. Rowling en gang i tia var en liten skap-fan av Troll filmene og dro deretter med seg Potter navnet (bevisst eller ubevisst) inn i sitt eget univers. ;)

FringeGirl
23.11.18 14:16
Frank.N.Steen: Angående lang spilletid så vær klar for at film nr.2 er enda lengre

Såpass..får satse på at nr 2 er litt mer spenstig som dere sier når jeg ser den ikveld :)

jonas
jonasInnlegg: 30758
23.11.18 19:09
Frank.N.Steen: Husker lillebroren min var blodfan av de to første filmene og lurte meg til å spille Rumpeldunk på Playstation 1, det var frustrerende greier,

Håper han iallefall ikke har lurt deg til å spille rumpeldunk "på ordentlig" slik som enkelte studenter driver med. Der snakker vi frustrerende. Eller nerding på høyt nivå. 

Nøkkelknipe
24.11.18 17:32
PapaSmurf: Dessverre lider en del av filmene under at bøkene er så innholdsrike at man må ty til alt for lettvindte løsninger og det blir litt rotete.

Husker at speilbiten som Harry bærer rundt på i film 7 overhodet ikke blir introdusert i filmserien. Det er jo ytterst merkelig at de ikke endret litt på manuset i forhold til bøkene her, for eksempel ved å inkludere speilbiten i testamentet til en viss karakter (ønsker ikke å spoile). 

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3087
15.12.18 02:55

Personlig er Fangen fra Azkaban min personlige favoritt. Synes det var den beste filmen, fordi den hadde en spennende handling og nervepirrende cliffhanger. Samt synes den var den mest underholdende av filmene og Gary Oldman er umulig å mislike.

Ellers synes jeg de andre filmene er gode, men også kanskje litt for sukkersøte til tider. De vises stein er søt nok, men kanskje ikke superb. Mysteriekammeret har sine øyeblikk, men har sine ekle scener og er litt i klammeste laget mot slutten. De andre er greie, men den siste filmen i rekken er desidert den mørkeste.

Eddie.x
Eddie.xInnlegg: 890
16.12.18 15:32

I motsetning til de fleste her, så foretrekker jeg klart de senere filmene enn de to første som blir litt vel barnevennlige. Sumo har lagt ut alle filmene nå så jeg, så blir nok HP maraton i løpet av jula. 

Nøkkelknipe
15.01.19 16:21

Etter et gjensyn med alle filmene anser jeg fremdeles Fangen fra Azkaban som den beste filmen. Historien er fengende og godt fortalt, overgangene mellom scenene er nøye gjennomtenkt og regi- og fotoarbeidet er utsøkt. Det virker som regissørene etter Alfonso Cuaron lot seg inspirere av noen av de visuelle valgene hans i denne filmen, for eksempel Yates som ofte lot kameraet gli gjennom vinduer i de senere filmene.

Ildbegeret er ikke like god rent filmatisk, men dette er kanskje Rowlings beste plott. Jeg liker også thriller-kvalitene til filmen, spesielt mot slutten som utvilsomt utgjør det beste klimakset av alle filmene. Everything is going to change now, isn't it? sier Hermine i sluttscenen. Det er med fasit i hånd godt beskrivende for toneskiftet mellom de første filmene og de fire resterende filmene. Denne filmen har ingrediensene til begge ytterpunktene og balanserer magiske eventyr godt med dysterhet og drama.

Tredjeplassen blir delt mellom Halvblodsprinsen og Dødstalismanene: Del 1, til tross for at filmene er ganske ulike. Yates registemme kommer imidlertid godt frem i begge filmene. Jeg synes Yates er god på å skildre karakterer som bærer på en tung byrde gjennom dvelende stemningsfulle utsnitt. For eksempel Draco Malfang som spasarer alene rundt i de tomme gangene på Galtvort - som en kontrast til resten av elevene som hygger seg med dagligdagse gjøremål. 

Jeg synes også Yates får godt frem hvor mye som står på spill i trollmannsverdenen om heltene ikke lykkes med oppdraget sitt. Dødstalismanene: Del 1 er rett og slett en veldig intens film som tar seg tid til å dvele ved karakterenes håpløshet og isolasjon fra omverdenen. 

Topp 3 blir altså:

1) Fangen fra Azkaban

2) Ildbegeret

3) Halvblodsprinsen/Dødstalismanene: Del 1

(Innlegget ble redigert 15.01.19 16:23)

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 66727
15.01.19 16:26
Nøkkelknipe: Topp 3 blir altså: 1) Fangen fra Azkaban 2) Ildbegeret 3) Halvblodsprinsen/Dødstalismanene: Del 1

Hvis du rangerer en topp 3 og tar med fire filmer, kan du jo like godt bare rangere hele serien? Du er jo halvveis allerede...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester