Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Studere film uten erfaring?

NYTT TEMA
mmbla
mmblaInnlegg: 1
29.11.18 17:32

Hei!

Jeg driver og søker på skoler atm, og vil veldig gjerne studere film. Har søkt på Noroff, og har kommet inn, men jeg har hørt at det ikke er så bra? Eller heller at man ender opp med en "utdannelse" som man ikke får bruk for. 
Har hørt at man burde søke i utlandet eller NISS/Westerdals eller utlandet. Ellers er det Den norske filmskolen i Lillehammer som er greia, men det er visst nesten umuig å komme inn på. 

Jeg bare ser at på de fleste skolene (eller egentlig alle jeg har sett på) i utlandet må man levere en portfolio med tidligere verk. Jeg har ikke noe særlig erfaring med film fra før, av flere grunner, men jeg har mulighet til å lage opptaksprøvene til Westerdals og Den norske filmskolen. 

Hva vil dere anbefale at jeg gjør? Anbefaler dere å takke ja til Noroff? Skal jeg prøve meg på Westerdals? Eller i utlandet? 

Har bare garantert studieplass ved Noroff i 14 dager.

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20650
29.11.18 18:07
mmbla: Hei! Jeg driver og søker på skoler atm, og vil veldig gjerne studere film. Har søkt på Noroff, og har kommet inn, men jeg har hørt at det ikke er så bra? Eller heller at man ender opp med en "utdannelse" som man ikke får bruk for. 
Har hørt at man burde søke i utlandet eller NISS/Westerdals eller utlandet. Ellers er det Den norske filmskolen i Lillehammer som er greia, men det er visst nesten umuig å komme inn på.  Jeg bare ser at på de fleste skolene (eller egentlig alle jeg har sett på) i utlandet må man levere en portfolio med tidligere verk. Jeg har ikke noe særlig erfaring med film fra før, av flere grunner, men jeg har mulighet til å lage opptaksprøvene til Westerdals og Den norske filmskolen.  Hva vil dere anbefale at jeg gjør? Anbefaler dere å takke ja til Noroff? Skal jeg prøve meg på Westerdals? Eller i utlandet?  Har bare garantert studieplass ved Noroff i 14 dager.

Du har også Kabelvåg, om du vil ha noe mer eksotisk. 

Jeg hoppet over skole, og fikk meg lærlingplass hos et lite filmselskap. Da slipper du å betale masse for en utdannelse. Ved å gå i lære får du også flere muligheter ved å jobbe på prosjekter du kan sette på CVen og treffe andre bransjefolk. Det kontaktnettverket er nok mer viktig enn noe annet.

Jeg kjenner ikke til kvaliteten hos Noroff, men det meste er opp til deg. Du får i alle fall tilgang på verktøyene, og eneste måten man virkelig lærer er å produsere. 

(Innlegget ble redigert 29.11.18 18:08)

Elguaje
ElguajeInnlegg: 18446
02.12.18 14:35
mmbla: Hva vil dere anbefale at jeg gjør?

Det spørs jo helt an på hvilken avdeling du vil jobbe med innenfor film? Man har jo regi, produsent, kinematografi, lyd (både under innspilling og i post production), redigering, klær/sminke etc. Det mange veier man kan gå. Og noen av disse stillingene mener jeg er mindre nødvendig å gå på skole for enn andre. 

Har hørt at Noroff ikke er særlig bra, bortsett fra at du får muligheten til å bruke utstyr av høy kvalitet. 

Men hvis du vil gå skole, så er det smart å finne ut hvilken skole som gir mest praksis under studietiden. For dette er en bransje man i utgangspunktet ikke trenger å studere på skolen for å bli flink i. Det viktigste er å komme seg ut og prøve og feile. Og det å få et nettverk, som også kan være det vanskeligste, er ekstremt viktig. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester