Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken film gir deg julestemning ?

NYTT TEMA
kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1584
04.12.18 12:34

Jeg tror de fleste som er glad i film, har en eller flere filmer som de gjerne vil se når det nærmer seg jul. En film som gir ekstra julestemning.

Love Actually blir vel regnet for å være den store julefilmen. Men ikke for meg, og hva med deg ?

Det er en film jeg bare MÅ se hver jul, og det er; Groundhog Day. Det blir liksom ikke jul uten denne.

To andre filmer som setter meg i julestemning er Scrooged og Alene Hjemme 1.

Hvilke er dine julefilmer ?

Kumite
KumiteInnlegg: 5987
04.12.18 13:01

Die Hard, Gremlins, Its A Wonderful Life, Prancer, Christmas Vacation, Home Alone, Elf, Bjelleklang og Polarexpressen setter for min del stemninga før og underveis i julen. =)

(Innlegget ble redigert 04.12.18 13:02)

tooommm
tooommmInnlegg: 23605
04.12.18 20:02

Må bli to 80-talls klassikere; Die Hard og Lethal Weapon!

kansas00
kansas00Innlegg: 20838
04.12.18 20:08

Med Grim og Gru... i en amerikanisert høytid med coca-cola nisser er det alltid kjekt å få litt kultur fra øst-europa. Begynner vel å bli en tradisjon etterhvert som den har vært sendt noen år nå.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 1417
05.12.18 15:08

Skal komme tilbake med mer senere, har en større opprydning i julefilm samlingen og målet er få sørget for å satt frem en fin blanding av gamle og nyere favoritter, samt en del usette titler til jul/nyttår. 

jonas
jonasInnlegg: 30733
05.12.18 20:31
kansas00: Med Grim og Gru...

Jeg fatter ikke den. Joda, Mummy's home-sangen er fin men den er virkelig ikke verdt å lide seg gjennom halvannen time kleint barne-tv-kostymeball for. 

kennethnilsen
06.12.18 22:49
jonas: Jeg fatter ikke den. Joda, Mummy's home-sangen er fin men den er virkelig ikke verdt å lide seg gjennom halvannen time kleint barne-tv-kostymeball for.

Jeg likte ingenting fra Øst-Europa når jeg var barn på 70 tallet heller jeg da :)

Frank.N.Steen
07.12.18 06:37

Action

Die Hard (1988) og Die Hard 2: Die Harder (1990) er en selvfølge når man snakker en perfekt kombinasjon av god gammeldags julestemning og action for alle penga, og sitter alltid å ser ferdig rulleteksten med Let it Snow, Let it Snow på full guffe i bakgrunnen.

Batman Returns (1992) når muligens ikke sin forgjenger i kvalitet men tar det så absolutt igjen med tanke på flott underholdning og har nå alltids vært svak for Burtons gotiske visjon av Gotham by satt til juletider, da med sirkuset fra helvete på besøk samt ei rykende heit Michelle Pfeiffer i rollen som Catwoman, og en nådeløs Batman der dessverre havner noe i bakgrunnen av de langt mer fremtredende skurkene.

The Long Kiss Goodnight (1996) er den tredje i Renny Harlins actionfylte "vintertrilogi" og da fullt på høyde med hans tidligere filmer Die Hard 2 (1990) og Cliffhanger (1993). Gena Davis og Samuel L. Jackson var et utmerket team og Davis briljerte i en av sine aller beste roller da fra å være en helt "vanlig" og små sjenert småbyfrue til å bli en rævsparkende og nådeløs drapsmaskin. En fantastisk prestasjon og helt klart en av 90-tallets tøffeste heltinner, fullt på høyde med John McClane og Sarah Connor, bare synd kritikerne virket å ikke ha glemt Harlins og Davis forrige film Cutthroat Island (1995) som ble en gedigen fiasko og The Long Kiss Goodnight virket å ha falt litt under radaren når det gjelder action filmer fra det tiåret, noe som er synd da den er så absolutt blant de bedre hva midten av 90-tallet hadde å by opp på og skulle så gjerne ha sett en oppfølger, men vi er nok minst 15-20 år for sent ute, og er vel mer sannsynlig med en remake.

Skrekk

Her er det mye grums samt meget store avstander mellom de gode og de ikke fullt så gode, og da til en tilsynelatende nær endeløs rekke av grufulle og direkte forjælige forsøk i å melke maksimalt på den lille men stadig tilbakevennende juleslasher genren. 

Under legger jeg ved et lite knippe kjente og kanskje noe mindre kjente favoritter og der de ofte har det til felles at den tradisjonelle julefeiringa får seg en noe utradisjonell vri.  

Black Christmas (1974) er selvfølgelig et must, stemningsfullt og guffen, velspilt og en viktig del i slasher og skrekk genrens utvikling og fikk vel en helt ordinær/middels remake for en tid tilbake (ikke sett men kun hørt/lest om). Regissør  Bob Clark kom senere til å returnere til juletemaet da via kanskje en av tidenes aller morsomste, koseligste og beste julefilmer A Christmas Story (1983).

Gremlins (1984) må jo nesten ikke glemmes, en klassiker der blander komedie, eventyr, skrekk og en fin dose romantikk sammen og resultatet slettes ikke verst, nei. Denne var faktisk små skummel første gangen jeg så den som guttunge, spesielt transformasjon scenen i svømmebassenget med alle de fæle lydene, men i ettertid har derimot Phoebe Coates dystre syn på julen satt dypere spor, der hvor hun forteller sin historie om når og hvorfor hun sluttet å tro på julenissen som jentunge. Oppfølgeren som dukket opp på tidlig 90-tallet er også en morsom film, men føles noe forhastet og det herlige lille småbylivet er nå byttet ut med hektiske storbylivet i New York og noe av sjarmen forsvant med flyttelasset.

I Christmas Evil aka You Better Watch Out (1980) møter vi på den godhjerta og sympatiske men likevel meget ustabile karakteren Harry Stadling (Brandon Maggart) da gjennom hans overgang fra å være en helt "ordinær" arbeider på en leketøysfabrikk til å ende opp med å leve ut sin villeste fantasi ved å bli selveste julenissen! Han ser det som sin oppgave å spionere på nabolagets barn og noterer jevnt og flittig ned i sin store, sorte bok hvem som har vært snille og hvem som har vært slemme. De snille barna belønnes, mens de slemme får en advarsel, og deretter straff om de ikke tar hintet.

Utover i filmen mister stakkars Harry grepet fullstendig, men han blir aldri om til noen ensformig og ondskapsfull drapsmaskin ala Jason og andre slasher monstre, nei Harry sørger på sine noe spesielle måter å ta seg av de korrupte politikerne som ønsker å stjele penger fra det lokale barnesykehuset eller sine griske kolleger fra jobben der utnytter hans naive godhet, og man føler virkelig med hovedkarakteren og hans desperate forsøk i å nå ut til sine jevnaldrende og forstå den virkelige magien og meningen med julen.

Jeg ville elsket å sett Christmas Evil erstatte samtlige av de oversukrete trygge Amerikanske jule familiefilmene der alltid blir vist hvert eneste år på TV, igjen og igjen og igjen da ofte med bortskjemte og usympatiske høylytte unger der skal ha mer og mer og mer, og de minst like irriterende og usympatiske voksne figurene som skal sørge for at alt skal være så fordømt "perfekt" som mulig, koste hva det koste vil. Dessverre har denne tiden en nokså mørk bakside og for mange så blir den alt annet enn bare kos og klem, men i stedet et eneste stort mareritt, med fyll, vold og andre ting man helst ikke ønsker å forbinde med julen.

Komedie

Her er det jo en langt større mengde med klassikere og meget underholdende titler, der favorittene ofte forblir de gode gamle men hender jo en gang i blant at man finner en ny godfilm man aldri har sett eller hørt om tidligere, og det er jo alltid like hyggelig, selv om det begynner å bli noe langt mellom hvor ofte det hender.

Christmas Vacation (1989) trenger vel ingen nærmere presentasjon. En vaskekte klassiker og den beste i Vacation filmserien, meget mulig og en av beste i julefilm genren. Hysterisk og masse ellevill slapstick komedie, kan kanskje bli litt vel mye for enkelte, eller de der ikke kan utstå Chevy Chase, men denne har liksom alltid vært der, akkurat som Hjemme Alene filmene, blir ikke jul uten dem. 

Home Alone (1990) og Home Alone 2: Lost in New York (1992) er og blir to julefavoritter jeg aldri går lei. Joa, kjenner dem så og si ut og inn og spesielt film nr. 2 må jeg jo ha sett en ekstremt helsefarlig mange ganger, da det var en av de tidligste filmene jeg husker å ha tatt opp fra TV over til VHS kassett og det var nærmest daglig hvor jeg var innom New York by sammen med Kevin McAllister på eventyr. Tror faktisk jeg har den tapen liggende et eller annet sted i heimen men hvor, det forblir et mysterium inntil videre. Resten av Hjemme Alene serien er vel ikke akkurat mye å juble over, men av en eller annen grunn har den femte filmen endt opp med å bli en slags "guilty pleasure" og ser heller den enn de to andre oppfølgerne. 

A Christmas Story (1983) nevnte jeg jo tidligere. En fantastisk film og sjeldent har man opplevd å kose seg så mye som når denne går igjen et par ganger i året (eller så man forsøker å få til) da gjerne med noe god mat/jule snop og drikke ved siden av. En kjempefin julefilm hvor man kan kjenne seg godt igjen både i barnas men også de voksnes hektiske hverdag og forsøket i å få endene til å møtes innen den store dagen.

Sikkert glemt noen (gjør som regel det) men får ha dem tilgode enn så lenge.

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 2398
07.12.18 06:50

Jul med Kranks , likte den mer andre gang jeg så den , ikke på samme nivå som AH eller Hjelp det er jul men ålreit forsåvidt

Episoden Batman Jul med Joker er knall :D

(Innlegget ble redigert 07.12.18 06:58)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4952
07.12.18 07:06

Selvom "Tre nøtter for Askepott" er en klassiker, er finske "Rare Exports" fortsatt det som får meg til å gå "ho ho ho"!

Frank.N.Steen
07.12.18 07:12

Christmas with the Kranks (2004) syntes jeg var mer slitsom og inneholdt stort sett alt man misliker med julefilmer. Stress, mas og nærmest kun usympatiske karakterer hele veien og når humoren attpåtil uteblir, da hjelpes det heller ikke at filmens handling/tema hvor de to hovedrolleinnehaverne (Tim Allen og Jamie Lee Curtis) plutselig mirakuløst gir fullstendig etter de vanvittige kravene fra sin bortskjemte datter og uspiselige naboer, da etter å ha blitt terrorisert av de sistnevnte gjennom store deler av tiden.

Men likevel langt fra den verste julefilmen Allen har gjort, og Santa Clause 3 (2006) husker jeg som en ikke spesielt hyggelig opplevelse den heller, i det minste hadde Kranks den alltids flotte Jamie Lee Curtis å stille opp med, Santa Clause 3 derimot hadde robot Tim Allen og robot reinsdyret Rudolf med noen seriøse mageproblemer å by opp med.

Frank.N.Steen
07.12.18 07:18
En_ganske_snill_mann: er finske "Rare Exports

Finnene har lagd en del gode julefilm de senere årene, Historien om julenissen (2007) var en skikkelig fin opplevelse og blant de bedre jeg har sett siste 10-15 årene. Forventet lite og endte opp med en skikkelig hyggelig overraskelse, som jo nevnt ovenfor ikke skjer så altfor ofte med tanke å jule relaterte filmer. 

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 12367
08.12.18 14:18

Blir aldri jul uten Polarekspressen.

Stenia
SteniaInnlegg: 2626
09.12.18 01:57
kennethnilsen: Det er en film jeg bare MÅ se hver jul, og det er; Groundhog Day. Det blir liksom ikke jul uten denne.

Men den filmen er ikke så julete da, men litt kanskje, siden det er er snø og koselige gater og hus.

Jeg Må ikke se noen ting for at julen blir satt. Det eneste er at alt annet jeg bruker tid på blir satt på pause. Så kan jeg oppdager nye serier blant annet.

kennethnilsen
09.12.18 14:32
Stenia: Men den filmen er ikke så julete da, men litt kanskje, siden det er er snø og koselige gater og hus

Skjønner hva du mener, men det er som du skriver snø og en koselig småby. I tillegg så er de snødd inne, noe jeg selv synes er hyggelig hvis man har det man trenger :)

Og så er det litt Scrooge over det hele, med en småond grinebiter som endrer seg til det bedre i løpet av filmen.

Denne filmen gjør meg rett og slett i godt humør.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester