Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gode gamle tidtrøyte(-fordriv)-serier

NYTT TEMA
return_of_drakkar

return_of_drakkar
23.01.20 12:19

som finnes fritt ute på nettet.
Om man da er litt nostalgisk og liker gode gamle småfilmer.

1. Som i en egen tråd: Hitchcock Presents... (youtube + dailmotion.com) pluss minys 25 minutters-episoder-

2. Bonanaza (youtube), som jo gikk på TV engang i tiden om Cartwright-familien, western-filmer.

3. Highway Patrol (youtube) amerikansk politiserie på episoder pluss minus cirka 25 minutter. Kom nylig over denne, og liker denne typen kortfilmer med frittstående episoder. Sort-hvitt.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
23.01.20 14:55

The Hitchhiker (1983 - 1991)

HBO sin storsatsing på skrekk-thriller tv slo godt an og endte opp med at en større porsjon kjente og ikke fullt så kjente (den gangen) fjes dukket opp.

Har alltid likt stemningen i denne serien, mørkere og langt mer sleazy enn for eksempel Tales From The Crypt. Men dessverre ble det noe krøll med rettigheter og The Hitchhiker endte opp med at flere av de senere sesongene ble overtatt av et annet tv-selskap, noe som mest sannsynlig har gjort at fansen kan drømme langt etter en komplett DVD-Blu-ray utgivelse. 

Det fantes et par Canadiske DVD utgivelser, der visstnok inneholdt episodene fra div sesonger i riktig rekkefølge, men dem gikk raskt ut av produksjon og er nå meget sjeldne, og mulig enda dyrere og etterspurt. 

Husker svensk TV4 pleide å sende et par episoder i uka etter midnatt, og var en fin måte å avslutte hverdagen med å se en episode eller to før man tok kvelden.

Episodene varer som oftest mellom 25-30 minutter.

(Innlegget ble redigert 23.01.20 14:56)

Zappadude

Zappadude
23.01.20 21:36
Frank.N.Steen: The Hitchhiker (1983 - 1991)

Har DVDer som ble utgitt i tre volum ( jeg har to )  som inneholder 10 episoder på hver av denne serien. Mulig det er den canadiske utgivelsen.

(Innlegget ble redigert 23.01.20 21:41)

Zappadude

Zappadude
23.01.20 22:03

Barney Miller ( 1975 - 1982 ) Herlig sitcom fra en New York politistasjon. Hal Linden, Abe Vigoda, Max Gail og Ron Glass er noe av de som har roller i denne serien.

Et kort klipp fra serien

Zappadude

Zappadude
23.01.20 23:15

Skal få prøve å få sett mer av tv serien Dragnet. Men vet ikke om jeg skal starte med den som gikk fra 1951 til 1959, eller om jeg skal sjekke ut den på 60 tallet. Begge seriene er av og med Jack Webb. Er vel også laget Dragnet serier på 80 tallet, kalt The New Dragnet og serien på 2000 tallet kalt The L.A Dragnet. Tror Ed O`Neill spilte en av hovedrollene i serien på 2000 tallet.

Det kom vel ut tv filmer også ( ikke sett ), men husker godt filmen Dragnet fra 87 med Dan Aykroyd og  Tom Hanks.

(Innlegget ble redigert 23.01.20 23:16)

dengelgen

dengelgen
24.01.20 08:14

Renegade med Lorenzo Lamas

Husker jeg så en del episoder av dette -sent på fredagene rundt 1995/96. 
Ganske dårlig men det er jo Lance fra Falcon Crest ;D

Altimeter

Altimeter
24.01.20 09:56

Tales of the unexpected

Småfilmer på rundt 30 minutt hvor mesteparten var basert på Roald Dahl noveller.

Gikk vel mesteparten av 80tallet. I likhet med Hitchcock presents hvor Alfred Hitchcock introduserte hver episode, så ble hver episode her introdusert av Roald Dahl.

Uforglemmelig intro

(Innlegget ble redigert 24.01.20 10:06)

Ale-Jet

Ale-Jet
24.01.20 09:56

Høyner med Det gode liv i Alaska (Northern Exposure). Den serien hadde alt.

dengelgen

dengelgen
24.01.20 10:43
Ale-Jet: (Northern Exposure).

Den har jeg på DVD (import) Knall serie! 

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
24.01.20 13:30
Zappadude: Har DVDer som ble utgitt i tre volum ( jeg har to )  som inneholder 10 episoder på hver av denne serien. Mulig det er den canadiske utgivelsen.

Har alle 3 (10 episoder per volum) og der virker å være rimelig "rotete", episodene er ikke i rekkefølge og ettersom flere innehar nokså kjente navn skulle en jo tro at de som sto bakom utgivelsene gikk etter kjentfolk, fremfor de beste episodene.

Men er nå likevel bare glad til for at man hvert fall har 30 episoder i sin helhet i hylla, men skulle så gjerne hatt flere. 

Ble jo utgitt først i region 1 (2004-2005) og deretter ble samme DVD plater utgitt på ny i region 2, for deretter å virkelig melke fansen og attpåtil forsøke å selge dem at en "komplett" samling skulle finne sted i høst 2011, husker hvilket selskap, men viste seg å være bullshit, og jaggu meg ble de samme 30 episodene nå utgitt på ny, for tredje gang da i en ukomplett boksutgave. 

(Innlegget ble redigert 24.01.20 13:30)

drunk_muslim

drunk_muslim
24.01.20 13:34

loveboats

FringeGirl

FringeGirl
24.01.20 13:34

Northern Exposure er en favorittserie jeg har sett flere ganger, tapte seg litt etter Joel dro tilbake til NY og det nye legeparet dukket Opp.

Dette kan jo bli interessant:

https://www.google.no/amp/s/variety.com/2018/tv/news/northern-exposure-revival-cbs-1203033810/amp/

(Innlegget ble redigert 24.01.20 13:35)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
24.01.20 18:01
dengelgen: Renegade med Lorenzo Lamas Husker jeg så en del episoder av dette -sent på fredagene rundt 1995/96. 
Ganske dårlig men det er jo Lance fra Falcon Crest ;D

Nå husker jeg den ja. Takk for den.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
27.01.20 12:43

Highway Patrol, disse gamle filmene på rundt 25-minutter på youtube er skikkelige bra greier.

Broderick Crawford spiller sjefs-patrol Mathews på en fantastisk måte.

Mindy_4

Mindy_4
28.01.20 23:31
Frank.N.Steen: Husker svensk TV4 pleide å sende et par episoder i uka etter midnatt, og var en fin måte å avslutte hverdagen med å se en episode eller to før man tok kvelden.

Jeg så også på disse på svensk tv. Jeg hadde tv på soverommet (rettere sagt en hybel med stue og soverom i ett), og det var veldig bra å se episodene i senga i mørkt rom med ferdig pussa tenner, og bare slå av og legge seg og sove etterpå.

Jeg savner litt å ha tv på soverommet. Det er vel mulig nå også, men man må vel ha ekstra tv-boks. Det er ikke nok å bare ha et tv-uttak i veggen lenger.

Mindy_4

Mindy_4
28.01.20 23:39
FringeGirl: Northern Exposure er en favorittserie jeg har sett flere ganger, tapte seg litt etter Joel dro tilbake til NY og det nye legeparet dukket Opp.

Denne serien så jeg bare av og til, men begynte plutselig å se på den igjen da det bare var noen få episoder igjen. Og da skjønte jeg ikke hvorfor jeg ikke hadde sett mer på den tidligere. Men jeg har sett flere gamle episoder når de har gått på nrk2 tidlig på ettermiddagen. Veldig koselig serie.

Jeg synes også Picket Fences (Sheriffen) var en bra og koselig serie, selv om det handlet mer om krim og forbrytelser. Begge handlet om småbyliv med spesielle karakterer og avsluttende episoder.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
29.01.20 13:55
Mindy_4: Jeg savner litt å ha tv på soverommet. Det er vel mulig nå også, men man må vel ha ekstra tv-boks. Det er ikke nok å bare ha et tv-uttak i veggen lenger.

Har tv på soverommet, men da uten ekstra tv-boks, men fungerer i grunn helt utmerket og brukes til DVD-Blu-ray og VHS filmer.

Like greit, da tiden hvor det gikk spennende og interessante filmer og serier på tv etter leggetid (ikke bare i helgene men også hverdagen) virker å være forlengst historie. Er stort sett bare repriser, på repriser av de ørten utallige og samme sitcomene, reality-showene og amerikansk film laget etter 2000 tallet som virker å dukke opp.

Men nå saumfarer jeg ikke tv-program sidene i aviser slik man gjorde for evigheter siden heller, og kan ikke huske sist jeg så en hel film ferdig på tv.

(Innlegget ble redigert 29.01.20 13:55)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
06.02.20 14:22
Frank.N.Steen: og kan ikke huske sist jeg så en hel film ferdig på tv.

Motsatt...der får jeg ikke gjort noe så de blir oftest sett hele :).

return_of_drakkar

return_of_drakkar
06.02.20 14:24

Har sett en del Highway Patrol fra gamle dager.
Det er 156 episoder, de fleste også på Youtube, gratis.
Sett litt tilfeldig etter hva som først dukket opp i søket.

Nå startet jeg på 1,2,3,4 etc så langt jeg orker og kommer.
Husker heldigvis de jeg har sett - når jeg først ser navnet på episoden.

Dette har virkelig falt i smak hos meg...

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
06.02.20 14:40
Frank.N.Steen: The Hitchhiker (1983 - 1991)

Tenkte at det var greit med et gjensyn før leggetid i hverdagen, da med denne stemningsfulle og sleazy åttitalls skrekk-thriller serien. Begynte så med episode fra DVD Volume 1 (2004) og der sikkert er helt høl i hue med tanke på riktig rekkefølge osv, men skitt au.

The Hitchhiker - Last Scene (1986) 

En mildt sagt stressa filmregissør (Peter Coyote) jobber på full spreng for å få sin filmdebut i boks. Men problemene virker å hope seg sammen med alt fra kranglende skuespillere, griske produsenter og annet luskende rundt hver bidige krik og krok. Og slik blir det selvsagt trøbbel ut av, på et allerede hardt presset filmsett. Regissøren innser at for å få den rette stemningen og avslutte det hele, så må det tys til litt "improvisert" lederskap, noe der etterhvert skal gå hardt utover den mentale helsen til hans leading lady.

Denne 30 minutters episoden er faktisk ikke så gæren, regissert av ingen ringere enn Paul Verhoeven og innehar masser av deilig sleaze og cheese. Åpnings scenen er klassisk Verhoeven cheese med en fin porsjon hud og nakenhet, samt ei griseflott LaGena Hart. Selv om episoden skranter litt mot slutten, så er den nå likevel små fascinerende i design og handling, og kunne godt tenkt å sett den som en helaftens film.

Dessverre går den litt i fella som en del andre The Hitchhiker episoder, den skrangler litt for ofte mellom å være direkte ond og mer "komisk", denne gangen ville jeg foretrukket at den avsluttet på en nasty og ekkel måte, fremfor hele "sirkuset" som oppstår helt på tampen.  

Har igjen 29 episoder fra disse 3 Volum DVD (2004-2006) utgivelsene og skal forsøke å få sett unna flere fremover, for er jo noe herlig og smått beroligende ved å avslutte dagen under ei varm dyne, og med disse underholdende 80-90-talls skrekk-thriller seriene på tven i bakgrunnen.

Denne episoden er nok langt fra noen klassiker, men likevel går den akkurat i pluss og blir med en:

6/10 

(Innlegget ble redigert 06.02.20 14:44)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
07.02.20 12:59

The Hitchhiker - Nightshift (1986)

En kynisk og grådig sykepleier (Margot Kidder) som har ansvaret for nattevakten på et eldresenter og hennes sleske kjæreste (Stephen McHattie) har jevnt og flittig rundstjålet pasientene for verdifulle smykker og annet som kan gi en økonomisk vinning, men rollene mellom jeger og bytte blir snudd i det de prøver seg på feil pasient.

En episode som hadde potensiale, men virker forhastet og klønete. Kidder overspiller til de grader og er ikke alene om det. Synd, for stemningen var der men blir ikke guffent og ondskapsfullt nok til å gå i pluss. Ellers varer episoden i knappe 20 minutter, altså 10 minutter kortere enn forrige, Last Scene og det kommer tydelig frem at det hele blir avsluttet alt for raskt.

5/10 

(Innlegget ble redigert 07.02.20 13:03)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.02.20 18:37
return_of_drakkar: Nå startet jeg på 1,2,3,4 etc så langt jeg orker og kommer.

1-19 tilbakelagt.
Et funn denne serien.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
11.02.20 13:48

The Hitchhiker - The Miracle of Alice Ames (1989)

Ei små-kjip episode der Joe Pantoliano gjør det han gjør best, spiller en slesk og utrivelig fyr der tilfeldigvis driver sin egen sektlignende "kirke" eller rettere sagt bordell, selvsagt da for å cashe inn penger til "gud", og ting blir plutselig meget innbringende når hans unge medlem, Alice virker å besitte noen mystiske gaver.

Ikke mye å juble over dette her, nei. Igjen altfor kort, knappe 22-23 minutter og rotete/kjedelig handling, der aldri greier å bli verken særlig spennende eller viktigere, underholdende.

Ellers viser dette igjen hvor klumsete HBO valgte utgi sine 3 volum DVDer, kun 10 episoder hver og der ingen som helst form for rekkefølge. Vi hopper altså fra 1986 til 1989 og blir vel dessverre mye mer av dette fremover. 

4/10

(Innlegget ble redigert 11.02.20 13:48)

PapaSmurf

PapaSmurf
11.02.20 13:56
Frank.N.Steen: Men nå saumfarer jeg ikke tv-program sidene

Da jeg var ung var det kun NRK og nattkino på lørdager og mandagsfilmen.

Så kom TV2 i 1992 og kjørte film 21.45 på søndagskveldene.

Jeg husker også den dagen vi fikk parabolantenne og gamlingen abonnerte på FilmNet. Det var enormt. Løp hjem fra skolen for å se hvilken film som gikk klokka 15.00.

Tenker også på dagens unge som har flust av barnekanaler som pøser ut tegnefilmer døgnet rundt. Vi hadde en halvtime hver dag bortsett fra lørdager da de kjørte 1,5 timer med barne og ungdoms-TV. Og ikke minst en tegnefilm i løpet av frokost-TV. Så på lørdager dro jeg meg meg dyna opp i sofaen og pinte meg gjennom Erik Bye/Toppen Bech/Brita Blomquist som satt og snakket om kjedelige temaer, tegnefilmen kunne komme når som helst i løpet av programmet, så man måtte sitte pal og vente.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
11.02.20 14:13

Husker hvilken innflytelse TV2 hadde når den kom, spesielt på tv-serie fronten (X-Files, NYPD Blue, tror de også sendte Twin Peaks, Seinfeld, og selvfølgelig norske suksesser som Mot i Brøstet, De Syv Søstre osv). 

For meg var nok TVNorge og TV3 favorittene når det kom til film, spesielt etter "leggetid", for da gikk ofte thrillere, action, grøssere osv fra 70, 80 og tidlig 90-tallet for fullt, også i hverdagene.

Nå er det kun repriser, 5-10 episoder (eller mer) av samme program gående 7 ganger i uka, året rundt. Og de slutter jo aldri å sende dem. 

Britisk/amerikansk krim, 20-30 sesonger eller mer, dag ut dag inn, og all reality søpla midt oppi alt sammen. Samt alle de elendige spin-offene av de mer kjente krim-showene, de virker jaggu meg å være seiglivde, for også der bikker flere av dem 5-10 sesonger eller mer. 

Nei, er glad jeg fikk oppleve tiden da TVNorge pumpet ut tøffe 80-talls slashere etter midnatt, og sleazy erotiske thriller i ukedagene, med full pupp og det hele. 

(Innlegget ble redigert 11.02.20 14:13)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
11.02.20 14:18
PapaSmurf: Da jeg var ung var det kun NRK og nattkino på lørdager og mandagsfilmen.

Pappa pleide å fortelle om at NRK hadde sin egen "film for spesielt interesserte", der ofte var sort-hvitt øst-blokk dramaer på maaaange timer, der pappa banket mor og barna, og gikk på jobb, the end. 

Mulig han overdrev noe, men husker selv at det var en del ganger på nittitallet hvor en av NRK kanalene sendte nokså "spesiell" film i ukedagene, ofte gørrkjedelige familiedramaer der vold og endeløs krangling, muligens avbrutt av en sex scene eller to, og føltes som tiden sto stille. 

(Innlegget ble redigert 11.02.20 14:18)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
12.02.20 20:14

1-32 tilbakelagt.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
14.02.20 11:49

1-35 tilbakelagt.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
14.02.20 20:45

1-39 sett.

Mindy_4

Mindy_4
14.02.20 23:50
PapaSmurf: Og ikke minst en tegnefilm i løpet av frokost-TV. Så på lørdager dro jeg meg meg dyna opp i sofaen og pinte meg gjennom Erik Bye/Toppen Bech/Brita Blomquist som satt og snakket om kjedelige temaer, tegnefilmen kunne komme når som helst i løpet av programmet, så man måtte sitte pal og vente.

Jeg også! Men heldigvis sto søsteren min opp samtidig, så da ble det ikke så kjedelig. Synes å huske at det stort sett var en Flintstones-tegnefilm som ble sendt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg