Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Filmplakater

NYTT TEMA
LaGoeba

LaGoeba
08.11.20 16:02

I sommer, eller rettere sagt på sensommeren, så fikk jeg en liten aha-opplevelse. Liverpo__ole kjørte en liste inne Filmklubben sin side på Facebook, hvor man den ene dagen skulle finne frem en rose filmplakat. Jeg tenkte for meg selv at, joda det kan man vel alltids finne.

Da jeg startet å lete etter postere, så slo det meg hvor ekstremt mange gode postere der ute. Både offisielle og postere som er fan-made. Dette ble for meg en liten nyforelskelse innenfor filmverdenen, og det åpnet en helt ny verden for min egen del.

Jeg ser at det ofte er kult-filmer som har ekstremt gode postere, og det jeg opplever er at de beste posterne gjerne gjenforteller en hel film med bare et bilde eller så gir deg meg lyst til å se en film jeg har sett hundre ganger før.

Derfor har jeg i lang tid tenkt å lage en tråd hvor mange kan samle de beste posterne man vet om, og kanskje dette også gir noen den samme følelsen som jeg fikk en sen sommerdag i 2020.

Jeg starter med en liten liste, hvor jeg selvsagt har tatt med noen fra Se7en for min gode venn Machine_Head.

127 Hour

Poster

American History X

Poster

Poster II

Drive

Poster

Poster II

Poster III

It Follows

Poster

Post II 

Nightcrawler

Poster

Poster II

Poster III  

Wonder Woman

Poster

Mad Max: Fury Road

Poster

Seven

Poster

Poster II

In Bruges

Poster

The Silence of The Lambs

Poster

Poster II 

Fight Club

Poster

Poster II

Poster III

The Shining

Poster

Intouchables

Poster

Poster II

The Grand Budapest Hotel

Poster

Kingsman: The Secrets Service

Poster

The VVitch

Poster

Get Out

Poster

No Country for Old Men

Poster

Dirty Harry

Poster

Gangs of New York

Poster 

Seven Psycopaths

Poster

The Deer Hunter

Poster

Gladiator

Poster

Har du en filmplakat som du har som en favoritt? Del gjerne, og så skal jeg prøve å oppdatere denne tråden så jevnlig som er naturlig. 

Elguaje

Elguaje
08.11.20 16:21
LaGoeba: Se7en

Så irritert man blir når man ser at dette er tittelen på en av mine absolutt favorittfilmer. 

Utenom det; kul tråd!

(Innlegget ble redigert 08.11.20 16:22)

LaGoeba

LaGoeba
08.11.20 21:20
Elguaje: Så irritert man blir når man ser at dette er tittelen på en av mine absolutt favorittfilmer.

Du får skylde på Fincher!

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
09.11.20 13:42

Moro med filmplakater og postere, og var smått innom nevnte tema tidligere i år, men kom dessverre i en heller noe frustrerende periode på VGD, og der samtlige innlegg (både ens egne og andre brukeres) virket å bli nærmest slettet i løse luften, og med den type usikkerhet medførte det til slutt i at man begynte å oppsøke andre forum/plasser for å diskutere film og lignende underholdning videre.

Nå virker det heldigvis som at ting har bedret seg betraktelig, og lysten til å poste her inne har gradvis returnert. Så håper jo at det vil forbli værende slik, da man har savnet film og musikk forumet, og ikke minst de mange hyggelige diskusjonene med dets medlemmer. 

Uansett, dette med filmplakater og hvordan de påvirker min interesse til å ønske å se dem, eller eie dem, er nok mest rettet mot eldre utgaver.

Føler ofte at nyere plakater/filmcover osv, blir enten for "minimalistiske" og ensformige, og da av typen som sjeldent skiller seg spesielt ut, og så har man de mer grå og deprimerende, der drukner bort i alt det andre som ser ut som de har blitt laget av samme designer, og minner om noe som der har blitt unnagjort på rekordtid, enten via Paint eller Photoshop, da med forstørrede kjempehoder, navn, terningkast/sitater osv, som jo er desto mer irriterende om posteren faktisk er flott og elegant utført, kun så for å bli dratt ned i søla ved å slenge på en masse "unødvendig" skryting fra div anmeldere og andre filmskapere. 

Umulig å komme på alt i samme sleng, så får heller se å forsøke å dra frem ulike favoritter, litt sånn av og til:

Arachnophobia (1990) 

er slettes ingen dum skrekk/eventyr komedie, og en jeg alltid har husket godt, men der spesielt dens nydelige og prangende filmposter/VHS cover er virkelig noe av det bedre fra tidlig 90-tallet, og hvor de har meget klokt unngått å "drukne" den i navnene til skuespillerne, regissøren, produsenter osv, eller de irriterende terningkastene, utdrag fra div anmeldelser osv.

Bare fokus på ei utrolig stilig og minneverdig filmplakat, hvor den lille 8 beinte skapningen er i senter for alt sammen, slik det burde være.

Sikkert godt mulig at artisten bakom hentet inspirasjon fra andre plakater, men husker jo at det kom faktisk en del lignende postere innen tidlig 90-talls skrekk, og der virket å være sterkt inspirert av nettopp Arachnophobia, da både i farger og detaljer. Og den jeg oftest tenker på, er jo Sleepwalkers (1992).

Fright Night (1985)

er en herlig kult-skrekk film, der blander grøss, romantikk, nostalgi, og komedie i hop med en rekke fantastiske spesial effekter, musikk og gir jo en helt spesiell stemning og ramme rundt seg, men for meg var jeg fullstendig solgt i det øyeblikket øynene mine nådde DVD coveret av filmen liggende "bortgjemt" i ei filmsjappe, tilbake til tidlig 00-tallet.

Dens legendariske poster virket å inspirere mange andre lignende skrekkfilm motiv, men hvor dessverre få kom i nærheten av å backe det opp med en like god og gjennomført underholdende film. 

Denne fra Return of the Living Dead Part II (1988) er vel et greit eksempel på smart og flott 80-talls skrekkfilm markedsføring, og der jo åpenbart er sterkt inspirert av Fright Night. Men der selve filmen er jo i helt motsatt ende, da med tanke på kvalitet og underholdning. Dessverre, da jeg elsker forgjengeren.

Nei, får heller stykke opp innleggene, raskt å bli for ivrig og sitter fortsatt igjen med en kjip følelse av "frykt" over at innlegg fortsatt kan bli auto-slettet.

Uansett, hyggelig å se mer av denne type fokus på film og kunst, som jo filmplakater og design absolutt hører hjemme under, hvert fall etter min mening da.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
09.11.20 14:13

Det er også en stor bakside i nyere tid angående filmpostere, hvor latskap og total mangel på respekt og forståelse for de opprinnelige orginal posterne er blitt hverdags, da med tanke på legendariske filmer og plakater, som dessverre blir radbrekt hver bidige gang de blir forsøkt gjenutgitt på utallige DVD, Blu-ray (eller andre formater) utgivelser, og hvor noen virker å være så gjennomført billig og elendig utført, at de som står bak må jo virkelig hate jobben sin.

Finnes det noe verre "arbeid", (da fra legendarisk til rent søppel), type utgivelser som hva The Terminator (1984) og dens minneverdige original poster har måtte gjennomgå i flere tiår:

Originalen som også pryder mine VHS utgaver, men når filmen skulle endelig utgis på DVD, vel, hvor i huleste gikk det galt? Mista dem rettigheter, eller tenkte dem at dette så "bra" ut? 

Det gikk raskt fra vondt, til verre og enda lenger, og for hver bidige "special, extended, directors cut, extreme, super, super-deluxe-limited-fan edition" osv det kom på markedet, så ble coverne verre og styggere, såpass at jeg brakk meg nærmest over enkelte av disse absolutte monstrøse makkverkene man fant i filmbutikkene, og fristet sjeldent til å kjøpe inn, selv om man (som den godtroende idioten man jo er) og filmsamler, bare måtte ha med seg hjem likevel.

Uansett, her er bare noen av de mange gyselige eksemplene på hvor raskt det gikk nedenom og hjem for det en gang så fantastiske The Terminator VHS coveret:

01. Special Edition "Fully Loaded" (2001) DVD

En av de første DVD filmene jeg kom over, og tenkte vel ikke så mye på artwork/cover, mer at det var jo kult at filmen var ute på nytt format, men så begynte man jo å se an hvor grusom og elendig den så ut, sammenlignet med min VHS kopi, og vel, jeg hadde vel valgt denne vår 2001 utgaven, fremfor røkla, men da under sterk tvil.

02. Vanlig DVD utgave

Denne kom vel ikke lenge etter, tror den kun inneholdt en trailer og ikke særlig til bonus materiale, men dum som jeg var, ble den selvsagt handlet inn. Her kommer det frem at noen har gått kjapt i svingene med Photoshop, og igjen, milevis unna å være blant verstingene.

03. The Definitive Edition DVD utgave

Ja, da var det liksom intet håp, og snakk om forferdelig "innsats". Denne kom vel ut ei stålutgave i 2006-07, ikke ulikt Robocop (1987), men sistnevnte ble ikke mishandla såpass mye av designeren, eller torturisten. 

04. Nok ei vanlig DVD utgave

Utgitt rundt omkring 2009-10, og så gjennomført generisk og døll, at det er nok åpenbart at den er forsøkt å "melke" på den like kjipe posteren til Terminator: Salvation som var ute i samme tid på kinoer. 

05. The Ultimate Edition DVD

Den til nå siste DVDen av The Terminator jeg kasta bort penger på, og fint lite nytt med innhold, og kanskje ikke like fæl som flere av de nevnte, men meget tam og uverdig design, satt opp mot originalen.

Finnes sikkert mange verre eksempler, men tvilsomt noen der gjør seg særlig bra (om da ikke fan skapte arbeid) og har blitt til siste 15-20 årene, eller mer. 

Men prisen for noe av det billigste og mest trashy som er å oppdrive når det gjelder å radbrekke legendariske 80-talls postere/filmcover, så må jo denne Blu-ray utgaven av alle Politiskole filmene nevnes. Dæven, det må ha tatt tid og krefter å få unnagjort, sikkert flere år på kunstskole og alt. 

Sammenlign det makkverket ovenfor, med noen av de mange nydelige og detaljrike posterne/verkene til artisten bakom Politiskole plakatene.

Det skal jo ikke være mulig, og hva i huleste var grunnen for at DVD boksen som samlet hele serien og ble utgitt samme året, har jo opprettholdt den originale filmposteren/designet, mens Blu-rayen gikk helt feil vei?.

Grunn nok til at jeg var glad for at man beholdt alle DVD utgavene av filmene, og puttet straks Blu-ray filmene i plastikklommer og la de inni filmenes DVD cover. Det som ble igjen, gikk rett i søpla, hvor den slags "kunst" hører hjemme.

Ale-Jet

Ale-Jet
10.11.20 08:34

Ang Arachnofobia , er det bilde av edderkopper på posteren ?

127 hours liker jeg.. En kul poster av Boogie Nights må finnes det ute .. rewatcher filmene til PT Anderson om dagen. For en jævla rå mann.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
10.11.20 10:31
Ale-Jet: Ang Arachnofobia , er det bilde av edderkopper på posteren ?

En bitteliten åtte-beint skapning, i senter av en opplyst fullmåne. Synd at begge mine DVD utgaver virker å ha kommet på den "geniale" ideen om å fjerne lille Petter edderkopp, da han er jo prikken over ien, men ei nydelig filmposter som jeg gjerne skulle hatt hengende på veggen innrammet.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
10.11.20 10:40
LaGoeba: skulle finne frem en rose filmplakat

Av  en eller annen grunn, så var første filmposter jeg kunne komme på, den av Harry and the Hendersons (1987).

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
10.11.20 11:00
LaGoeba: postere som er fan-made.

Mye snacks der ute, ofte av typen der er totalt overlegen de offisielle utgavene. 

Har jo tidligere vært innom irritasjonen over forferdelige og fæle filmcover, utgitt på DVD/Blu-ray, og sjeldent noe er mer frustrerende på det området enn nå fantastiske filmer blir tildelt elendig artwork/cover, og enkelte av disse filmene virker å aldri være særlig "heldig", og første jeg tenker på angående den slags, må jo være Michael Manns Manhunter (1986), der selv original posteren var jo, vel, ganske middelmådig, men det man har vært innom av senere DVD og Blu-ray utgivelser har jo vært kun sjokkerende dårlig.

Enkelte så gyselige og billige i utseende, at de pi..er jo bokstavelig talt på filmens karakterer og handling, og misliker sterkt hvordan enkelte virker å forsøke å selge den som om Brian Cox (med blodrøde øyne) og overdimensjonert hode, har ei slags hovedrolle her, og sikkert gjort i håp om å lure inn Anthony Hopkins Lecter fanbasen til å tro at dette blir nok ei Hannibal Lecter show. Men da tar de feil, for han er knapt med, heldigvis. Men likevel, utrolig misledende og elendig måte å selge filmen på.

Av alle favorittene man har støtt på i nyere tid, så må jeg si at denne fanlagde posteren er total overlegen så og si alt der har blitt gjort tidligere, og er en fantastisk fin måte å sende ut mer tydelig hint om hva slags film og stemning man kan se frem til.

En alternativ utgave av nevnte fanposter, er også stilig, men da i litt andre farger.

Her kommer det greit frem at de eller den som står bakom, har åpenbart sett filmen, og her fremheves først og fremst hovedkarakteren, ikke noen med knappe 3-4 minutter på skjermen, eller latterlige bilder av Will Graham med en svær overdimensjonert pistol, som om det var kun ei vanlig actionfilm, men at dette dreier seg jo om en meget vellagd og stilfull psykologisk thriller. 

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
10.11.20 11:19
Frank.N.Steen: Men prisen for noe av det billigste og mest trashy som er å oppdrive når det gjelder å radbrekke legendariske 80-talls postere/filmcover, så må jo denne Blu-ray utgaven av alle Politiskole filmene nevnes. Dæven, det må ha tatt tid og krefter å få unnagjort, sikkert flere år på kunstskole og alt.

Undrer på om ikke samme "talent" står også bakom ei rekke lignende søppel-filmcover, der de er så frekke å utgi som en "spesiell" og overprisa steelbook utgave via: 

Die Hard (1988) 30th Anniversary Edition

"30 hostages, 30th floor, 30th Anniversary" og burde like greit slengt inn at hele jobben med å lage artworken tok maks 30 sekunder å ferdiggjøre. 

Angående bra filmer, med så og si kun elendige postere, filmcover osv, må jo også Steven Spielbergs klassiker, Duel (1971) nevnes i samme sleng, dessverre:

Blu-ray utgave

DVD utgave

Groundhog Day (1993) er også et velkjent offer for den slags hærverk, og klart, original posteren var kanskje ingen kunstverk, men det som fulgte på senere spesial utgivelser både DVD og Blu-ray, er jo bare så latterlig at, nei, åpenbart gjort av noen som mislikte filmen eller Bill Murray, veldig, for slik kan det altså gå:

15th Anniversary Edition - Blu-ray

Collectors Edition - Blu-ray

Vanskelig å unngå den hvor halve ansiktet til Murray ser ut som det er i ferd med å smelte, eller gå i oppløsning, men som sagt, noen har åpenbart hatt noe i mot mannen, for vakre Andy MacDowell virker å være upåvirket av disse "oppdaterte" versjonene.

Komediegenren og noen av de med kanskje mest imponerende og minneverdige postere, er også blitt noen av de som har blitt utsatt for noen av de absolutt styggeste "forbedrede" verkene når de blir gjenutgitt i stadig nye Blu-ray utgaver:

Vacation (1983) sin originale filmposter, var vel i sin tid en herlig liten parodi på Conan the Barbarian (1982) og lignende Star Wars eventyr og fantasi filmer fra 70 og tidlig 80-tallet, men der DVDene mine hvert fall har tatt i bruk de originale filmposterne, så gikk åpenbart noe veldig galt når filmene ble utgitt på Blu-ray:

Bevis 1

Bevis 2

Bevis 3

Bevis 4

osv, osv.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
10.11.20 11:40

Vel, nok fokus for denne gang, da på de man helst skulle hatt usett, og i stedet over på de man så gjerne skulle hatt hengende på veggen:

Big Trouble in Little China (1986)

John Carpenters fantastisk morsomme og eksplosive eventyr og action kult-film, er nok blant mine all-time favoritter. Massevis av detaljer gående på en og samme tid, men aldri av typen der det blir for "mye", og der gjør at man blir nærmest distrahert av alt sammen. Nei, dette er nok heller en av de som bare skriker ut: "SE MEG!"

Vel, jeg klarer ikke helt kvitte meg med irritasjonen over hvor mye fælt som har kommet ut på Blu-ray av oppdaterte artwork, og heller ikke noe så flott som arbeidet bakom posteren til Big Trouble in Little China, ble spart, og alt fansen fikk, var ei grå og deprimerende: 

Blu-ray versjon, der igjen, noen har virkelig tatt seg noen "store" friheter og kommet opp med enda et tannløst og forglemmelig, men likevel irriterende sådan, filmcover.  

Teenage Mutant Ninja Turtles (1990)

Og her kommer vi frem til en av mine mest kjære og minneverdige filmpostere fra barndommen. Snakk om genial måte å hype opp en film på, uten å vise for mye, men samtidig hinte om at alle som var vokst opp og vant med tegneserien fra tv, ville nå få seg en real surprise, for i denne filmutgaven, så kom turtles gutta til å bli fremstilt på helt annet vis. 

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
19.11.20 11:36

Har ikke peiling på hvordan jeg greide å havne der, men dæven. Her var det mildt sagt ekstreme mengder med filmposter/VHS cover historie og så mange bilder, at en får jo nærmest total overdose av å gå inn på de mange ulike selskapene/studioene sine egne sider.

For fans og tilhengere av 80 og tidlig 90-talls video sleaze, så er jo denne siden et must. 

Vet ikke helt hvor man skal begynne, eller slutte for den saks skyld, men jeg vet at man vil ta seg god tid, og prøve å sjekke ut så mye som mulig. Kan nesten kjenne lukten av gammel videobutikk stemning, komme sivende ut av skjermen.

Embassy Home Entertainment VHS Covers

Kanskje ikke helt oversiktlig, da med tanke på utgivelsesår, sjangere osv, men så var jo nettopp noe av sjarmen med å stikke nesa innom disse utallige videosjappene, at man kunne bare la øya  fly over hylle på hylle med tøffe, interessante og originale VHS cover, og Embassy Home Entertainment byr opp til et solid utvalg av sleaze, cheese, action, sex, spenning, eventyr og skrekk.

Skal vel litt til, om en har greid å se unna absolutt alt fra denne siden.

New World Video VHS Covers

New World har jeg et meget godt forhold til, og var vel en av flere Roger Corman styrte firmaer/bedrifter, som gjorde det godt, både med lav budsjetts utgivelser, men også store produksjoner med svære navn, både foran og bakom kameraet. 

Vestron Video VHS Covers

Vestron Video er ei man har blitt veldig godt kjent med, særlig via utallige cheesy og sjarmerende 80-talls filmer som Chopping Mall (1986), Future-Kill (1985), Pieces (1982), The Gate (1987) og utallige andre. 

Vestron har nytt bra av å relansere samtlige av sine best kjente og kjære titler, på ny, da i deres egne Vestron Video Collector's Series, der har blitt utgitt på Blu-ray og DVD siden høsten 2016 og fremover. 

Blir vanskelig å luke ut et par favoritter, av såpass store doser med filmpostere/cover, men likevel verdt å nevne, om en har interesse for den slags.

(Innlegget ble redigert 19.11.20 11:38)

Ale-Jet

Ale-Jet
19.11.20 17:43

Tenk å eie en filmposter av Manhunter eller Spoorloos a, Franke. Hadde vært noe.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg