Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Deres favoritter innen filmmusikk og soundtracks

NYTT TEMA
Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
11.12.20 13:03

Tenkte å starte opp ei egen tråd til hyllest for all den minneverdige og uforglemmelige filmmusikken som er blitt, og der en kan diskutere, poste, dele eller komme med sine egne tips/anbefalinger av favoritt komponister og soundtracks, eller bare slenge ut noen tøffe og fengende låter, som ble benyttet i filmens verden.

Her er det jo litt av hvert å velge blant, og selv er jeg nok svakest for film soundtracks der ble til på 70 og 80-tallet, og særlig da fra skrekk, action og sci-fi filmens verden, og hvor man ofte favoriserer de mer minimalistiske, kjølige og pulserende synth-scorene til komponister og artister som John Carpenter, Alan Howarth, Tangerine Dream, Vangelis, Brad Fiedel, Howard Shore osv, fremfor de mer klassiske orkestrale soundtrackene.

Skal forsøke å fylle på med favoritter fremover, men tiden den strekker ikke til her og nå. Men håper jo at man ikke er alene om å sette pris på god og heftig filmmusikk, og valgte å starte tråden i filmforumet, fremfor musikk, og håper det går greit.

Uansett, ei av disse nær perfekte og utrolig gufne synth-scora, fra tidlig 80-tallet, der har gått igjen utallige ganger denne høsten, og selv om filmen antageligvis aldri vil bli like elsket som resten av filmserien, er jo mye av grunnen til at den tredje Halloween filmen står igjen som den store favoritten, nettopp takket være dets urovekkende og creepy stemning, som jo herrene Carpenter og Howarth sørget for å sette, allerede fra første sekund av, da med lyden av de iskalde og kalkulerende maskinene fra helvete:

Halloween III: Season of the Witch - Main Theme

Til dens langt mer pulserende og heftige motpart som avsluttet det hele:

Chariots of Pumpkins

Ikke vanskelig å høre at Brad Fiedel og flere andre 80-talls komponister, sikkert hentet mang en ide om å gjøre lignende, onde og minimalistiske dommedags soundtracks, med tung bruk av synther, og det ville jo fungere utmerket i The Terminator (1984), et par år senere.

Antar at Halloween III: Season of the Witch vil mest sannsynlig for alltid bli stående igjen, som det "sorte" fåret i Halloween sagaen. Men for min del fungerer den i grunn best på egen hånd, som en der skiller seg ut, men på en interessant og kul måte, der planen til Carpenter og Debra Hill var visstnok å kvitte seg for godt, med Michael Myers, allerede etter film nummer 2, og i stede gjøre forskjellige Halloween relaterte skrekkhistorier, hver bidige høst. Men det stoppet jo rimelig kjapt opp, i det fansen savnet Myers, og produsentene savnet billettinntektene.

(Innlegget ble redigert 11.12.20 13:04)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
11.12.20 16:10
Frank.N.Steen: Men håper jo at man ikke er alene om å sette pris på god og heftig filmmusikk, og valgte å starte tråden i filmforumet, fremfor musikk, og håper det går greit.

Dette er stedet.
Det er jo film som tross alt er saken her.
Musikk tilknyttet film, og ikke motsatt.

neondian

neondian
11.12.20 19:12

Ennio Morricone!

No har eg ikkje sett alle filmane han laga sound tracket til, men av dei eg har sett så vart filmane betre og meir minneverdige med musikken hans.

Ein personleg favoritt er The Mission, ein midt på treet film som eg ser oppatt og oppatt på grunn av 2 ting, musikken til Morricone og den fantastiske scena med Robert De Niro kor han ler og gråter på same tid. 

Ein annan komponist er Maurice Jarre. Witness er ein av desse filmane som eg kjem tilbake til på grunn av at musikken er av Maurice Jarre.

Dimmi

Dimmi
11.12.20 21:29

Jeg vil løfte frem en av mine favoritter.

Roy Budd.

Slo igjennom med et brak tidlig på 70-tallet, og sto bak en rekke knakende gode soundtracks til heller middelmådige filmer, før han forsvant ut i obskuriteten igjen på 80-tallet med synkende kvalitet over hele fjøla.

Mye å ta av, med Get Carter som kanskje den mest kjente.

Men, for meg så er det denne lille perlen fra The Intercine Project som representerer Budd perfekt. Det svinger!

return_of_drakkar

return_of_drakkar
12.12.20 09:22

Det er ingen ting som etter mitt syn matcher: Goldfinger Theme Song, fra Goldfinger, James Bond.
Det er magisk, gir både frysninger og glød på samme tid.
https://www.youtube.com/watch?v=6D1nK7q2i8I

Stephen King skrev jo "Needful things"
I filmen fra 1993 har vi "In the Hall of the Mountain King".
Vel, jo ikke lagd for filmen, men er så fantastisk i denne scena at den må bare med.
https://www.youtube.com/watch?v=jUFTWfDAF_E

Easy Rider - Intro - Born to be wild!
Men best her er faktisk selve introen med "The Pusher", før Born...tar over.
"I said God damn
God damn the pusher man..."
https://www.youtube.com/watch?v=J1cDECkN2xg

(Innlegget ble redigert 12.12.20 09:23)

Skraevadottir

Skraevadottir
12.12.20 09:24

Jeg hører mye på filmmusikk, så jeg skal følge med på denne tråden og dele selv også. :-)

Raggen_

Raggen_
12.12.20 11:44

Jeg hørte mye på filmmusikk tidligere, ikke like engasjert lenger, men har selvsagt mine favoritter. Av komponister har jeg alltid hatt sansen for James Newton Howard, Hans Zimmer og hans "elever" Harry Gregson Williams og Klaus Badelt, Danny Elfman, John Debney, Jerry Goldsmith, Alan Silvestri for ikke nevne tidenes største John Williams. Kunne nevnt mange flere også, men listen er allerede for lang.

De filmer, og dens soundtracks, som har satt sine spor for meg personlig opp igjennom er blant andre;

Last of the Mohicans, Time Machine, Dances with Wolves, LOTR, Jurassic Park, Crimson Tide, Prince of Thieves, Gladiator, Medicine Man, Con Air, originale Karate Kid blant mange andre jeg har glemt her..

Setter fortsatt pris på en realt godt soundtrack, et godt lydspor kan heve filmen både ett og to nivå, og man lever seg enda bedre inn i den.. fascinerende hvordan musikken styrer våre følelser i filmens verden.

Uansett, ble litt kaotisk innlegg her og nå, har dårlig tid, men kommer til å titte innom her frå tid til annen. 

Rock on

Ale-Jet

Ale-Jet
12.12.20 12:21

Jeg liker sanger som musikkmessig formidler budskapet i filmen. Det er flere i Into The Wild, men velger heller denne fra 127 Hours:

https://m.youtube.com/watch?v=FE3KA7DdhQQ

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 12:34
Dimmi: Jeg vil løfte frem en av mine favoritter. Roy Budd. Slo igjennom med et brak tidlig på 70-tallet, og sto bak en rekke knakende gode soundtracks til heller middelmådige filmer, før han forsvant ut i obskuriteten igjen på 80-tallet med synkende kvalitet over hele fjøla. Mye å ta av, med Get Carter som kanskje den mest kjente. Men, for meg så er det denne lille perlen fra The Intercine Project som representerer Budd perfekt. Det svinger!

Rart hvordan enkelte komponister/musikere gjør et enormt førsteinntrykk, og der for meg er det nærmest umulig å unngå den tøffe britiske krim-thrilleren Get Carter (1971), og ikke minst det fantastiske bidraget til Budd, som jo setter standarden tidlig ut, da med tanke på stemningen for resten av filmen.

Men ei kjapp oversikt over hva annet han gjorde i ettertid, og selv om et par av filmene er slettes ikke helt ukjente, så kommer nok ytterst få av dem i nærheten av Get Carter, som jo attpåtil er en stor favoritt her i gården, mye nettopp takket være soundtracket.

Synd dersom han "brente" opp kruttet, på som du skriver, litt vel mange middelmådigheter.

pfrog567

pfrog567
12.12.20 12:51
Frank.N.Steen: 70 og 80-tallet,

Låtene fra "Saturday Night Fever" og "Grease" tenker jeg da :)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 12:55
neondian: Ennio Morricone! No har eg ikkje sett alle filmane han laga sound tracket til, men av dei eg har sett så vart filmane betre og meir minneverdige med musikken hans. Ein personleg favoritt er The Mission, ein midt på treet film som eg ser oppatt og oppatt på grunn av 2 ting, musikken til Morricone og den fantastiske scena med Robert De Niro kor han ler og gråter på same tid.  Ein annan komponist er Maurice Jarre. Witness er ein av desse filmane som eg kjem tilbake til på grunn av at musikken er av Maurice Jarre.

Ja, Ennio er vel umulig å komme utenom. En fantastisk komponist og leverandør av topp kvalitets filmmusikk, som har så og si aldri "skuffet" meg, uansett hvordan filmene har endt opp, så er det jo nesten alltids en eller annen bit med nydelig eller minneverdig musikk/melodi, der bare henger seg godt igjen i øregangene, og løfter raskt en heller middels film/scene, om til å bli noe langt større.

The Untouchables (1987), er ei slik film (for meg da). Åpner meget lovende, dyktige skuespillere og spennende plot, men et eller annet sted ut, så begynner ting å gå helt feil vei, og tror jeg aldri vil bli noen stor fan av filmen, men musikken, den er nok mye skyld i at man har beholdt den videre i samlingen, og på høy tid å få kjøpt inn en del av Morricones album, da har vel kun Once Upon a Time in the West (1968) på CD, så har ei laaang vei å gå, men kjekt å ha noe å bygge seg frem mot, hvert fall om en er glad i å samle på musikk og film. 

Blant de jeg er mest glad i av Morricones verker, så står nok hans bidrag i den gufne klassiske skrekk-sci-fi thrilleren The Thing (1982), igjen som en av de som har gjort størst inntrykk, og hvor noe så "enkelt" kan være så effektivt i det å skape en ekkel og urovekkende følelse.

Maurice Jarre huskes også godt, grunnet nevnte Witness, men liker jo selvsagt filmen også, men musikken er helt klart en viktig ingrediens, og så jo også nylig thrilleren No Way Out (1987), der kanskje ikke var helt topp, men musikken til Jarre var i perioder meget kjølig og truende, men hvor handlingen/karakterene aldri helt greide å backe opp soundtracket i samme stil.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 13:02
return_of_drakkar: Det er ingen ting som etter mitt syn matcher: Goldfinger Theme Song, fra Goldfinger, James Bond.
Det er magisk, gir både frysninger og glød på samme tid.

Gikk gjennom Goldfinger tidligere i år, og definitivt den beste av alle Bond filmene man har til nå sett, og ja, det du nevner med frysninger av theme låta, den kjenner jeg meg godt igjen i. Mektige saker, og snakk om å starte opp ei film med. Er nok også den Bond låta som ligger høyest hos meg.

Når man er først inne på John Barry, er jeg også veldig svak for hans stemningsfulle bidrag i Body Heat (1981):

Main Title

Utrolig elegant og sexy theme, der hinter vel greit om hvilken type film/underholdning man får i retur, og da med ei stor dose sex, spenning og fare, liggende i vente.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 13:35
return_of_drakkar: Stephen King skrev jo "Needful things"
I filmen fra 1993 har vi "In the Hall of the Mountain King".
Vel, jo ikke lagd for filmen, men er så fantastisk i denne scena at den må bare med.

En liten perle av ei film, ikke sett på en stund, men meget gode skuespillprestasjoner og en av de litt "glemte" eller ikke så ofte nevnt, av King filmatiseringene fra tampen av 80 og tidlig 90-tallet.

Bruken av In the Hall of the Mountain King er en som sjeldent slår ut "feil", og huskes ekstra godt for dens herlige bidrag i Curb Your Enthusiasm, der stakkars Larry David forsøker å få unnagjort et slag golf, men så dukker en mannevond, svar svane opp, og dermed er det duket for en episk duell:

Larry David vs. Black Swan

Ellers huskes det at en del 80-talls skrekkfilmer, virket å ta godt i bruk forskjellige småbiter av den berømte fjellkongens hall, der spesielt åpnings themet i den italienske skrekkfilmen Demons (1985) kombinerte et noe mer "funky" og oppdatert sound, da i hop med deler av Griegs klassiske verk:

Demons - Main Theme (1985)

Dette var vel gjort av gruppa/medlemmer fra bandet Goblin, som jo også utgjorde en viktig grunn til at man har sett og kost seg med så utrolige mye italiensk film, spesielt fra 70 og 80-tallet, men hvor muligens samarbeidet mellom regissør Dario Argento og nevnte Goblin, sto for noen vanvittig sterke filmer/soundtracks, og nesten umulig å tenke seg dem, om det hadde vært noen annen komponist/musiker som tok over jobben.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 14:08
Raggen_: Jeg hørte mye på filmmusikk tidligere, ikke like engasjert lenger, men har selvsagt mine favoritter. Av komponister har jeg alltid hatt sansen for James Newton Howard, Hans Zimmer og hans "elever" Harry Gregson Williams og Klaus Badelt, Danny Elfman, John Debney, Jerry Goldsmith, Alan Silvestri for ikke nevne tidenes største John Williams. Kunne nevnt mange flere også, men listen er allerede for lang. De filmer, og dens soundtracks, som har satt sine spor for meg personlig opp igjennom er blant andre; Last of the Mohicans, Time Machine, Dances with Wolves, LOTR, Jurassic Park, Crimson Tide, Prince of Thieves, Gladiator, Medicine Man, Con Air, originale Karate Kid blant mange andre jeg har glemt her.. Setter fortsatt pris på en realt godt soundtrack, et godt lydspor kan heve filmen både ett og to nivå, og man lever seg enda bedre inn i den.. fascinerende hvordan musikken styrer våre følelser i filmens verden.

Ufattelig mye gull den gjengen gjorde/stadig kommer med, og hender jo at man stadig blir litt "tatt på senga" over soundtrack/themes, en enten aldri har hørt tidligere, eller som har gått litt i "glemmeboka", men der er fullt på høyde, og i enkelte tilfeller, mye mer givende, enn samtlige av deres kanskje mer kjente og brukte arbeid.

Men når en ser navnene deres, tidlig ut i filmåpningen, så vet en jo oftest at man vil få noe spesielt i retur, hvert fall på musikkfronten.

Ja, det er utrolig hvor mye musikk og lyder kan ha å si, særlig med tanke på de som virkelig setter standarden, helt i starten av, og aldri slipper seeren/lytteren av kroken.

Er veldig glad i komponister/artister, der får fullstendig frie hender i det å gjøre filmmusikk, og selv om budsjettet og tiden muligens ikke helt rekker til, så har jo noen av de største favoritt soundtrackene, ofte kommet av tidspress, dårlig med penger og kanskje ikke all verdens forventninger fra produsenter/filmselskap, men hvor det blir klart at regissør og komponisten er på samme bølgelengde, og de stoler på hverandre nok til at det blir noe meget spesielt og minneverdig ut av alt sammen.

Husker jeg var borti ei liten, men interessant klipp omkring lyden av The Terminator (1984), og hvor komponisten Brad Fiedel satt litt gjemt bort, i en liten og rotete garasje, og alt han jobbet ut ifra var noen slitne, nedstøvede synther, ei trommemaskin og en gammal datamaskin. Og likevel, når han først begynte å dra i gang det velklingende Terminator Themet, da kom gåsehudfølelsen for fullt, og minst like effektivt, som om han skulle hatt et svært orkester i bakgrunnen.

Men her dreide seg da om et stykk mann/maskin i perfekt harmoni, som jo var nettopp det James Cameron var på utkikk etter.

Synd Fiedel ikke ble et mye større navn innen filmmusikk, utover 90-tallet. Da han gjorde jo senere musikken for Terminator 2 og True Lies, men kanskje han gikk litt lei, og virker som han trivdes best når han lagde soundtracks for litt mindre filmer/produksjoner, gjerne innen "b-film" underholdningen, som jo The Terminator ble opprinnelig omtalt som, og er også kanskje noe med at han fikk langt mer friere tøyler, enn det å ha store filmstudioer og pengemenn, konstant pustende i nakken.

Foruten de nevnte filmene, er en av hans (i mine ører) bedre stunder, gjennom den vellagde skrekk-komedien, Fright Night (1985), hvor spesielt den forførende og oppbyggende Come To Me er blant de jeg mener står fint igjen, som noe av det aller beste han gjorde på 80-tallet.

En annen, må jo sies å være det nervepirrende og pulserende Tech Noir/Alley Chase, fra The Terminator, der Fiedel fortalte at mye av filmens soundtracket, var bygd rundt lyden, eller klangen av Terminatorens bankende metalliske hjerte, og kombinasjonen av dens mekaniske lydbilde, i hop med gnissende synth-fioliner, fungerte som bare pokker, og når en tror ting "roer seg ned", så slår det plutselig tilbake for fullt, i et nådeløst tempo, ikke ulikt da den uovervinnelige drapsmaskinen setter ut på ei nådeløs jakt etter Sarah Connor, gjennom Los Angeles by neonfylte og nattlige gater.

(Innlegget ble redigert 12.12.20 14:14)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 14:24
pfrog567: "Saturday Night Fever"

Ja, det var jo ei bra tid for filmer/soundtracks med store og kjente filmhits, der allsangfaktoren går høyt i taket. Flashdance, Fame, Footloose, Dirty Dancing osv, er vel bare noen av de utallige danse/synge suksessene, hvor soundtrackene i enkelte tilfeller, solgte vel titalls millioner kopier, og få lykkes vel like godt, som Saturday Night Fever og brødrene Gibb. 

Var innom nevnte film soundtrack tidligere i sommer, filmen var ikke blitt sett på evigheter, men falt absolutt godt i smak, men dæven hvilken effekt, særlig Bee Gees bidragene ga den, og bare synd min CD utgave dessverre innehar litt vel mange unødvendige og overlange instrumentaler, og hadde fokus vært mest i disko-låtene og Bee Gees sanger, så ville nok terningkast 6 ikke vært langt unna.

lok1

lok1
12.12.20 14:28

Ikke film, men legger inn Michael Giacchino som laget soundtracket til Lost. Favoritten er Moving On, fra siste episode. Han lager også filmmusikk, så regner med de fleste her i tråden har hørt han.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 14:41

Hva er ditt nyeste musikk-kjøp? er ei fin tråd fra musikkforumet, og der trådstarter Borchers er en som virkelig har god greie på filmmusikk, og gjort flere informative og velskrevne artikler/intervjuer/anmeldelser, omkring kjente og kjære komponister fra filmens verden.

Ser at Harold Faltermeyer er en jeg virkelig må få sett å handlet inn noen skiver av, der spesielt Borchers anmeldelse av The Running Man (1987) soundtracket er et man fikk veldig lyst til å tak i. 

Er vel i grunn best kjent gjennom de klassiske Axel F Themet, fra Beverly Hills Cop filmene, men også Top Gun (1986) og Fletch (1985), men der virket å gå litt "tom" for krefter mot tampen av åttitallet, og gikk vekk fra å gjøre musikk for større og kjente filmer, til å ende opp med, tja, b-filmer (og knapt nok det), som Fire, Ice and Dynamite (1990) og diverse tv-produksjoner. 

Men han er jo visstnok tilbake med nytt materiale, til den kommende Top Gun filmen, og er nesten mer spent på hva en får i retur der, enn selve filmen.

Uansett, tilbake til The Running Man, og kanskje ikke den beste av filmene Harold gjorde musikk til, men den innehar noen av de tøffeste og mest minneverdige musikkstykkene, og der særlig den oppløftende og heftige Mick's Broadcast Attack har fungert utmerket som litt ekstra motivasjon, til løpeturer eller treningsøkter. Mick, forresten, spilt av rockelegenden Mick Fleetwood, som virket å ofte dukke opp i diverse action filmer på 80 og 90-tallet.

Angående ypperlig treningsmusikk, må jo selvsagt den uimotståelig fengende og cheesy Captain Freedom's Workout nevnes, og tror faktisk i filmen, så får man ei vokal versjon attpåtil, hvert fall som jeg husker det. Uansett, denne instrumentale versjonen er så melodiøs og over-the-top at det bare fungerer utmerket:

"ARE YOU READY FOR PAIN? ARE YOU READING FOR SUFFERING? If the answer is yes, Then you’re ready for Captain Freedom’s workout!"

Skulle ønske denne ble spilt litt oftere (i hop med utallige andre 80-talls film theme slagere) på treningssentre, ville garantert hjulpet på i å motivere og fullføre treningene, enda mer effektivt. Vel, om en da er svak for den type musikk da.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 15:21

Mer åttitals synth, og hvor mange prog-rock musikere fra 70-tallet, virket å bytte ut de hektiske og enorme musikkturneer og dobbelt-trippel albumene, til å heller lage ganske så stilige, stemningsfulle og minimalistiske film soundtracks i Hollywood. 

Og hvor navn som Patrick Moraz, Rick Wakeman og Keith Emerson, samt tyske Tangerine Dream, raskt ble populære gjengangere innen skrekk, sci-fi, action og thriller genren på den tiden.

Mulig de hadde noe litt ekstra "europeisk" over lydbildet sitt, enn hva de godt kjente/benyttede amerikanske komponistene leverte, selv om jo da John Carpenter og Alan Howarth, samt legenden Ennio Morricone også hadde bidratt med iskalde og meget gufne soundtracks i samme periode. 

En annen viktig innflytelse i retning av det stadig mer fremtredende bruken av elektroniske soundtracks, skyldes jo selvfølgelig også at navn som Walter Carlos, Giorgio Moroder og Vangelis nøt stor suksess med å bringe frem lyder, der for mange kanskje var nærmest "uhørt", og med tanke på synthens etter hvert så populære framferd i popmusikken, så var det vel ingen sjokk at også filmverdenen ville snart ta i bruk dens nær uendelige muligheter, for å gi seerne et helt unikt og egnet sound, for et nytt filmtiår. 

Av diverse favoritt themes/soundtrack, da med tung bruk av synthesizere, så er det umulig å ikke nevne tyske Tangerine Dream. Og selv om jeg ikke har så veldig god erfaring med studio skivene deres, så er nå hvert fall mye av hva de bidro med i film og tv, langt mer velkjent.

Det er jo mildt sagt imponerende hvor effektive og produktive de var, da gjennom store deler av åttitallet, og hvor høydepunktene kommer nærmest på rekke og rad via filmer som: Thief (1981), Risky Business (1983), Firestarter (1984), Near Dark (1987) og Miracle Mile (1988), men allerede på tampen av 70-tallet og Sorcerer, så fikk de vist seg frem som stedet å gå til, dersom en ønsket å gå etter musikk der definitivt skilte seg ut fra mengden.

Favorittene er mange, men av hele og fulle Tangerine Dream soundtracks, så er nok helt klart Thief (1981) det som står igjen som det mest likte, og utrolig at tyskerne fikk så mye negativ kritikk for det, tilbake på tidlig 80-tallet, da det er jo halve grunnen til at filmen falt så godt i smak, og er noe med Michael Manns krim-verden i hop med bruken av pulserende og drivende synthesizere, der gir det et ekstra lite løft, og virker først i senere tid å ha fått langt mer respekt, kanskje mye grunnet at det virket å inspirere nyere krim-thrillere, som blant andre Drive (2011), og da ikke bare i stil og utseende, men lyden/musikken.

Diamond Diary

Den frekke og sexy tenåringsfilmen Risky Business innehar et utrolig flott soundtrack, mange kjente artister medvirker, men det er Tangerine Dreams bidrag der stjeler showet, fullstendig. De leverer et varmt, drømmeaktig og forførende lydbilde, der kanskje er mest beryktet for en viss tog scene, og hvor themet, Love On A Real Train blir benyttet for fullt.

Tror jeg lar det bli med det inntil videre, så utrolig mange flotte og stemningsfulle themes de gjorde, og så liten tid til å gå gjennom alt, men så har man jo ikke hørt så mye av det de gjorde utover 90-tallet, og vil tippe at her er det også mye spennende å plukke av.

Raggen_

Raggen_
12.12.20 16:50

Glemte helt Trevor Rabin, selvsagt en kjent skikkelse i musikkens verden - og ikke bare soundtracks. 

Spesielt Con Air, Deep Blue Sea og National Treasure står ut som favoritter.

Gunstein12

Gunstein12
12.12.20 17:50

Thomas newman the green mile…

The Green Mile - YouTube

Mark Knopfler Guide My Sword fra the princess bride

Mark Knopfler - Guide My Sword - YouTube

(Innlegget ble redigert 12.12.20 17:51)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 17:55
Raggen_: Glemte helt Trevor Rabin, selvsagt en kjent skikkelse i musikkens verden - og ikke bare soundtracks.  Spesielt Con Air, Deep Blue Sea og National Treasure står ut som favoritter.

Et velkjent navn, og kanskje noe fordi man ofte "blanda/forvirra" ham i hop med en annen dyktig og velbenyttet filmkomponist fra sør-Afrika, i navnebror, Trevor Jones. 

Rabin, det var han som var med i å omgjøre prog-rockerne Yes (sammen med enda en Trevor, Horn) til å bli superstjerner på 80-tallet med Owner of a Lonely Heart? 

Når jeg ser an hva Rabin gjorde av filmmusikk på 90-tallet, særlig i action genren, er det jo mektig imponerende, han hoppa nærmest fra en hit, rett over i en annen, og virket å finne seg godt til rette i skikkelig fartsfylte action-eventyr, der var utmerket popkorn-kino underholdning.

Trevor Jones derimot, virket å komme i gang en god del tidligere, og tja, igjen, en kjapp titt innom CVen hans, og greit, imponerende det også, ingen tvil, og veldig sådan, da med tanke på hvor varierte type film han jobbet med.

Definitivt ikke blant Jones mest kjente verker, men alltid vært svak for det eksotiske og eventyr aktige themet til skrekk-komedien Arachnophobia (1990), hvor Jefff Daniels og John Goodman må kjempe mot en hær av slemme edderkopper.

Trevor Jones - Arachnophobia - Main Title (1990)

En annen favoritt, meget mulig ei resirkulert utgave av hva han gjorde på The Last of the Mohicans, eller noe lignende, men setter jo greit stemningen for denne tøffe overleveses-action thrilleren med Sly Stallone høyt opp i fjellene.

Trevor Jones - Cliffhanger Theme (1993)

Angående komponister, som ofte bruker deler, eller mer av sine tidligere arbeid, så må jo særlig James Horner nevnes, hvert fall av mye av det han gjorde på 80-tallet, og spesielt innen action genren.

Dette heftige åpnings-themet til Arnold kult-klassikeren Commando (1985), er jo i hop med de karibiske ståltrommene, sleazy saksofonen og melodi, noe som også medvirket i 48 Hrs. (1982), Gorky Park (1983), Red Heat (1988) og sikkert enda flere filmer.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.12.20 18:19

En annen dyktig og meget fremtredende filmkomponist gjennom store deler av 80-tallet, var helt klart Basil Poledouris. Som sto bakom Conan the Barbarian (1982) og Conan the Destroyer (1984), Red Dawn (1984), RoboCop (1987) og The Hunt for Red October (1990), og hvor hans lille "time-out" fra RoboCop 2 (1990) viste hvor mye hans musikk betydde for filmseriens stemning og karakterer, og det man fikk igjen av "erstatteren", var noe syltynt og meget fattig, i lyder og "melodi", som om noen tok ut alt av følelser, moro og tyngde, og erstattet det med anonyme og fullstendig uengasjert musikk, og kanskje noe av grunnen til at jeg faktisk foretrekker den tredje Robo-filmen, da her er jo Basil tilbake igjen, og det legger man straks merke til. 

Likevel, det er nok vanskelig å toppe hans fantastiske Conan soundtracker, for selv den langt svakere og mer utvannede oppfølgeren, løftes jo mange hakk, grunnet Poledouris storslagne filmmusikk. Litt som hva Red Sonja (1985) nøt godene av, når Ennio Morricone plutselig dukket opp og leverte et absolutt godkjent soundtrack, til en ikke fullt så "godkjent" eventyrfilm.

Litt usikker på hvem og hvilket som er det fullstendige og komplette versjonen/utgaven, men er jo så mange i disse dager, uansett, her får man oppunder 2 timer med magisk eventyrmusikk fra Conan the Barbarian (1982).

(Innlegget ble redigert 12.12.20 18:20)

LarsLie

LarsLie
12.12.20 20:24

Popol Vuh- Nosferatu 1979

Indian Runner-forskjellige artister.

Das Boot filmen.

Dracula Coppola

(Innlegget ble redigert 12.12.20 20:24)

Romlingane

Romlingane
13.12.20 10:43

Tre av mine absolutte favoritter når det gjelder filmmusikk er

Webber/Rice: Jesus Christ Superstar
The Who: Tommy
Diverse: O Brother, Where Art Thou?

De to første er album jeg gjerne spiller ellers og den siste har sanger som passer perfekt til og utfyller de forskjellige scenene.

Solo1980

Solo1980
13.12.20 13:55

På barne- og ungdomsskolen, da folk spurte hvilken musikk jeg likte, svarte jeg alltid "filmmusikk". Kanskje en sær genre å ha som favoritt, men god filmmusikk treffer rett i hjertet og kan virkelig løfte ikke bare filmen, men opplevelsen.

Morricone og Zimmer må selvsagt nevnes tidlig i en slik tråd, og det er nok ikke uten grunn at John Williams på 90-tallet hadde komponert filmmusikken til den gang tidenes 3 mest innbringende filmer (Star Wars, Haisommer og Hjemme Alene). Hjemme Alene, som faktisk var en lavbudsjettsfilm med et litt merkelig og ikke spesielt troverdig plott, tror jeg faktisk ikke hadde tjent såpass mye uten den fantastiske musikken til Williams.

Men skal jeg trekke frem noen andre enn disse tre gigantene må det være Terence Blanchard, og hans musikk til filmen "25th Hour". Her er det virkelig musikken som driver filmen, og ikke omvendt - en vals som virkelig forteller historien om et New York som forsøker å finne seg selv, akkurat lenge nok etter 11. september-angrepene til at kameraene og verdens oppmerksomhet har forsvunnet. En svært bra film, men et helt fantastisk stykke musikk.

Kan høres HER

0gg0

0gg0
13.12.20 16:56

Once Upon A Time In America har det mest fantastiske soundtrack som er å oppdrive.

The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover er også verdt å låne øregangene til.

Stracqualursi

Stracqualursi
13.12.20 19:54

John Williams Star Wars musikk, selvfølgelig

James Bernard og musikken til de gamle Dracula-filmene fra Hammer.

Jerry Goldsmith og musikken til de tre Omen-filmene

Fabrizio Frizzi gjorde også mye raff musikk for Lucio Fulcis zombiefilmer.

Soundtracket til Shogun Assassin av han duden fra Paul Revere & the Raiders.

Altimeter

Altimeter
13.12.20 20:52

Mye bra å velge i når det gjelder filmmusikk.

Elsker filmen Levity. Og av en eller annen grunn så er dette min julefilm.
Musikken til filmen er laget av Mark Oliver Everett fra Eels og er helt fantaskisk sammen med denne filmen. Melankolsk, trist og gir tid til ettertanke. 
Manual's got a train to catch

Ennio Morricones musikk til Days of heaven. Visuelt nydelig film og perfekt musikk. 

Musikken Blade Runner kan man heller ikke styre unna. Passer filmen som hånd i hanske.

Mark Knopflers fantasiske musikk til en like fantastisk film Local Hero

Vil også nevne Riz Ortolani's score til den famøse filmen Cannibal Holocaust. Flott musikk, filmen ikke så bra egentlig.

Kunne laget en liste lang som et lystår, men stopper her foreløpig.

(Innlegget ble redigert 13.12.20 20:55)

FjodorDVD

FjodorDVD
13.12.20 21:41

Spennende tråd!

Gudfaren 1. Speak softly love. Er det også Morricone?

Cat People. Det er helt sikkert Morricone.

Spaghettiwesterns. Der er det meste Morricone. Pussig nok har jeg disse på LP. Unntatt Gudfaren. Men på CD har jeg Derric Lieds. Fra TV-serien. Kongemusikk.

klausO2

klausO2
13.12.20 22:30

Jeg må først nevne noen norske:

Fargo-soundtracket.(Filmen)  Passer utrolig godt til stemningen i filmen, og litt morsomt at den er basert på en folkemelodi fra Telemark.  Den bortkomne sauen.

Bøhren/Åserud med filmmusikken i bl.a. Nattseilere, og Orions Belte.

Favoritten min er nok Man with a harmonica, av Ennio Morricone.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg