Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

20 Beste rappere.

NYTT TEMA
United_boy
United_boyInnlegg: 676
07.02.09 00:25

hvem er dine 20 favorittrappere?

her diskuterer vi hvem de beste er;)

Noob_Saibot
Noob_SaibotInnlegg: 37693
07.02.09 01:39

Orginalt tema!

1. OutKast
2. 2Pac
3. C-Murder
4. The Notorious B.I.G.
5. MF Doom
6. Kanye West
7. Nas
8. Kurupt

Hmm... Det får holde for nå.

United_boy
07.02.09 01:53

bra liste;)min topp 10 blir slik:

1.Nas

2.Eminem

3.Common

4. Method Man

5. Ghostface Killah

6.Q - Tip

7. 2Pac

8. Rakim

9. Talib Kweli

10. Jay - Z.   kan liste opp til topp 20 senere.

Noob_Saibot
07.02.09 01:57
United_boy: kan liste opp til topp 20 senere.

You've got yourself a date.

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
07.02.09 12:44

Top 10 lista har jeg lagret fra før av, så den er mest nøye rangert.  Resten er ikke FULLT så gjennomtenkt, siden jeg tok den på sparket nå... 

1. 2Pac
2. Common
3. Big Boi
3. André 3000 (delt 3. plass)
5. Snoop Dogg
6. Ice Cube
7. GZA/Genius
8. Q-Tip
9. Gift of Gab
10. Jay-Z
11. Bun B
12. Talib Kweli
13. Eminem
14. Method Man
15. Posdnous
16. Ghostface Killah
17. Ludacris
18. Nas
19. Black Thought
20. Chuck D

Honorable mentions:

MC Ren
Aceyalone
Rakim

ackryte
ackryteInnlegg: 2477
07.02.09 12:52

Overskriften stemmer ikke med det første innlegget. Med objektive kriterier mener jeg det går an å si noe om hvem som er de beste rapperne. Siden ingen har nevnt Big Daddy Kane eller Kool G Rap er det tydelig at folk bare lister opp favoritter.

Cunninlynguits
CunninlynguitsInnlegg: 722
07.02.09 15:26

Random rekkefølge:

Masta Ace
G Rap
Big Daddy Kane
Biggie
Nas
Big L
André 3000
R.A. the Rugged Man
Royce da 5'9"
Sean P
Pharoahe Monch
Percee P
Rakim
Eminem
Big Pun
Jay-Z
2Pac
Ice Cube
Ghostface Killah
Raekwon the Chef

Swingpjatt
SwingpjattInnlegg: 6192
07.02.09 15:26

Min topp 40
Nas
Rakim
Common
Black Thought
Andre 3000
Mos Def
Pharoahe Monch
GZA
Big-L
Jay-Z
Kool G Rap
Notorious B.I.G
Slick Rick
Brother Ali
Talib Kweli
J-Live
Murs
Ghostface
Lupe Fiaco
Royce Da 59
Big Daddy Kane
Scarface
Posdnous
Guru
Q-Tip
KRS-One
Insight
MF Doom
Gift of Gab
Big Punisher
O.C.
Cormega
Devin The Dude
Busta Rhymes
Raekwon
Jeru the Damaja
Masta Ace
Elzhi
Saigon
Blu

fuck rangering…

(Innlegget ble redigert 07.02.09 15:27)

Ruud18
07.02.09 18:31
ackryte: Overskriften stemmer ikke med det første innlegget. Med objektive kriterier mener jeg det går an å si noe om hvem som er de beste rapperne. Siden ingen har nevnt Big Daddy Kane eller Kool G Rap er det tydelig at folk bare lister opp favoritter.

Jeg også mener at det går ann å lage en objektiv liste over hvem som er best, men det er et altfor stort prosjekt til at jeg har giddet å tenke tanken på å gjør det en gang.  Dessuten, selv om jeg har hørt jævlig mye, så har jeg ikke hørt nok til å sett opp den listen alene heller.  Men du kan prøve å lage en du da...hehe.  Og nevne kriteriene også da, såklart...

Forøvrig skremmede brutalt hvor ekstremt folk undervurderer Big Boi i forhold til hvordan de samtidig hyller Andre 3000. Dette gjelder ikke bare denne tråden og dette forumet, men alle andre forum jeg har vært innom og nesten all Hip-Hop journalistikk generelt. Når f.eks. en person som har hørt nok på OutKast til å ta med Andre på sin topp 40 liste, kan ramse opp 39 (!) andre favorittrappere (og navn som O.C., Devin, Murs, Blu og Royce Da 5'9 er blant de som blir nevnt) uten å gi plass til Big Boi, så blir jeg veldig forundret.  Om man liker Andre best blant de to så er det jo en grei smaksak, men man kan stille spørsmålet: hadde OutKast vært det de er om det hele bare hadde vært et Andre 3000 soloprosjekt helt fra starten av, og Big Boi aldri hadde vært der for å utfylle Andre så glimrende som han gjør (og omvendt)?  Jeg mener det er ganske selvfølgelig at det ikke hadde vært det, derfor blir det altfor dumt måten vanvittig mange får det til å se ut som om Andre er en av guds gaver til mikrofonen, mens Big Boi ikke er en dritt forhold. 

ackryte
ackryteInnlegg: 2477
07.02.09 19:14

Prøver å lage en liste. Kriteriene er vel for det meste tekster, tekniske aspekter (flow) og innflytelse.

1. Kool G Rap - best av alle, ekstrem flow. Utrolige tekster. Den første til å ha tekster hvor omtrent alle stavelser i en setning rimer med den neste, og fortsatt ha en mening i teksten.

2. Big Daddy Kane - han hadde en bemerkelsesverdig kort periode hvor han var på sitt beste, men han rappet råere og bedre enn omtrent alle andre. Legenden sier at han utfordret Rakim, men Ra torde ikke stille opp, nuff said.

3. Rakim - stod for det største kvantespranget innen rap, og det vil aldri komme en annen som forandrer rap like radikalt.

4. KRS-One - da han var på sitt beste hadde han tilsynelatende uendelig forksjellige flows. En av de med mest tilstedeværelse på mikken noen sinne.

5. Eminem - synes ikke han har laget så mange gode sanger, men han er den beste rapperen som holder på i dag. Utrolig evne for ordspill, forskjellige flows og å leke med stemmebruken.

6. Slick Rick - enormt innflytelsesrik, og fortellerstilen hans endret raptekster for alltid. En unik stil som inspirerte folk som Dana Dane og Snoop.

7. Kool Keith - sær stil og off-beat rapping. Har gjort mye rart, men fortjener en topp ti plassering for innovasjon.

8. Notorious B.I.G. - en student av Kool G Rap-skolen, men han var som alle vet et beist på mikken. Topp fem når det kommer til flows.

9. Pharoahe Monch - ekstremt dyktig. Husker Big Paulie skrev at var en av få rappere som er kjent kun på grunn av skills, og det er jeg enig i. Det sier sitt. Stress-albumet burde være pensum for alle rap-fans, det er så latterlig hvor rå Pharoahe er på det.

10. Nas - tekstene og fortellerstilen han kom med på Illmatic er nok til at han kommer inn på topp 10. Som rapper fulgte han bra opp etter Rakim-æraen.

Honorable mentions: Scarface, Ghostface, Andre 3000, Gift of Gab, Big L.

United_boy
07.02.09 19:26
ackryte: Prøver å lage en liste. Kriteriene er vel for det meste tekster, tekniske aspekter (flow) og innflytelse. 1. Kool G Rap - best av alle, ekstrem flow. Utrolige tekster. Den første til å ha tekster hvor omtrent alle stavelser i en setning rimer med den neste, og fortsatt ha en mening i teksten. 2. Big Daddy Kane - han hadde en bemerkelsesverdig kort periode hvor han var på sitt beste, men han rappet råere og bedre enn omtrent alle andre. Legenden sier at han utfordret Rakim, men Ra torde ikke stille opp, nuff said. 3. Rakim - stod for det største kvantespranget innen rap, og det vil aldri komme en annen som forandrer rap like radikalt. 4. KRS-One - da han var på sitt beste hadde han tilsynelatende uendelig forksjellige flows. En av de med mest tilstedeværelse på mikken noen sinne. 5. Eminem - synes ikke han har laget så mange gode sanger, men han er den beste rapperen som holder på i dag. Utrolig evne for ordspill, forskjellige flows og å leke med stemmebruken. 6. Slick Rick - enormt innflytelsesrik, og fortellerstilen hans endret raptekster for alltid. En unik stil som inspirerte folk som Dana Dane og Snoop. 7. Kool Keith - sær stil og off-beat rapping. Har gjort mye rart, men fortjener en topp ti plassering for innovasjon. 8. Notorious B.I.G. - en student av Kool G Rap-skolen, men han var som alle vet et beist på mikken. Topp fem når det kommer til flows. 9. Pharoahe Monch - ekstremt dyktig. Husker Big Paulie skrev at var en av få rappere som er kjent kun på grunn av skills, og det er jeg enig i. Det sier sitt. Stress-albumet burde være pensum for alle rap-fans, det er så latterlig hvor rå Pharoahe er på det. 10. Nas - tekstene og fortellerstilen han kom med på Illmatic er nok til at han kommer inn på topp 10. Som rapper fulgte han bra opp etter Rakim-æraen. Honorable mentions: Scarface, Ghostface, Andre 3000, Gift of Gab, Big L.

bra liste ;) kan du anbefale meg noe av Kool G Rap, Big Daddy Kane, KRS-One og Pharoahe Monch? du virker som en som har utrolig mye kunnskaper om rap, hadde vært fint om eg kunne lære noe av deg;)

-makaveli-
-makaveli-Innlegg: 2822
07.02.09 19:58

Alle har vel flere gode album, men begynner du med disse, har du vel nesten alt du trenger...

Kool G Rap - Road to the Riches

Big Daddy Kane - Long Live the Kane

KRS-One - Criminal Minded (Boogie Down Productions), By All Means Necessary (Boogie Down Productions), Return of the Boom Bap (solo)

Pharoahe Monch - Internal Affairs

-makaveli-
07.02.09 20:00
Ruud18: hadde OutKast vært det de er om det hele bare hadde vært et Andre 3000 soloprosjekt helt fra starten av, og Big Boi aldri hadde vært der for å utfylle Andre så glimrende som han gjør (og omvendt)?

Som du sier, selvfølgelig ikke. For å gi Big Boi enda mer skryt, kan det jo også nevnes at Speakerboxxx er en mye bedre plate enn The Love Below.

Swingpjatt
07.02.09 20:03
Ruud18: Forøvrig skremmede brutalt hvor ekstremt folk undervurderer Big Boi i forhold til hvordan de samtidig hyller Andre 3000. Dette gjelder ikke bare denne tråden og dette forumet, men alle andre forum jeg har vært innom og nesten all Hip-Hop journalistikk generelt. Når f.eks. en person som har hørt nok på OutKast til å ta med Andre på sin topp 40 liste, kan ramse opp 39 (!) andre favorittrappere (og navn som O.C., Devin, Murs, Blu og Royce Da 5'9 er blant de som blir nevnt) uten å gi plass til Big Boi, så blir jeg veldig forundret.  Om man liker Andre best blant de to så er det jo en grei smaksak, men man kan stille spørsmålet: hadde OutKast vært det de er om det hele bare hadde vært et Andre 3000 soloprosjekt helt fra starten av, og Big Boi aldri hadde vært der for å utfylle Andre så glimrende som han gjør (og omvendt)?  Jeg mener det er ganske selvfølgelig at det ikke hadde vært det, derfor blir det altfor dumt måten vanvittig mange får det til å se ut som om Andre er en av guds gaver til mikrofonen, mens Big Boi ikke er en dritt forhold. 

Dette handler jo om smak. Alle artistene jeg nevnte har gitt meg mer glede enn Big Boi. Enten i form av ferdigheter eller tekster. Jeg har aldri sagt at Big Boi er ræva, og man kan sikkert argumenter for at han er en bedre teknisk rapper en mange jeg nevner, men jeg går ikke kun etter det. Syns Big Boi er en veldig allright rapper ,men han har aldri vært en av mine favoritter.

Veit ikke helt hva du snakker om i det hypotetiske spørsmålet ditt. Det sier vel seg selv at Andre ikke hadde vært akkurat den samme rappern hvis han ikke hadde vært i gruppe med Big Boi. Hva hvis partneren hans hadde vært en enda bedre rapper enn Big Boi? Hvordan kan du definitivt si noe om hvordan han hadde vært som en soloartist? Jeg prøver ikke å ta noe vekk fra Outkast som duo, syns de passer perfekt sammen, men jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor man må like begge to like mye. Jeg har ikke noe imot Phife Dawg, men han har aldri vært en favoritt selv om jeg digger det han har gjort sammen med Q-Tip……

Og listen er dessuten ikke noe fasit. Det er mange artister jeg glemte når jeg skrev den, og det er flere som like godt kunne ha blitt med, men som ble kuttet fordi jeg måtte sette streken et eller annet sted. (prøvde 20 men det gikk ikke).

CRONALDO07
CRONALDO07Innlegg: 10875
07.02.09 20:05

Herregud, er dette noe å diskutere? Eminem overgår alle overnevnte en L A N G gang.

United_boy
07.02.09 20:09
-makaveli-: Alle har vel flere gode album, men begynner du med disse, har du vel nesten alt du trenger... Kool G Rap - Road to the Riches Big Daddy Kane - Long Live the Kane KRS-One - Criminal Minded (Boogie Down Productions), By All Means Necessary (Boogie Down Productions), Return of the Boom Bap (solo) Pharoahe Monch - Internal Affairs

takk Makaveli;) kult at du hjelper meg her og:) legger de til på lista mi, takk igjen.

-makaveli-
07.02.09 20:15

Bare hyggelig ;) Lista mi over tjue beste rappere kan du jo bare finne på Listefeber.

Noob_Saibot
07.02.09 21:32
-makaveli-: For å gi Big Boi enda mer skryt, kan det jo også nevnes at Speakerboxxx er en mye bedre plate enn The Love Below.

Der er jeg ærlig og oppriktig uenig. For min del er "The Love Below" betydelig bedre, men så er André 3000 min OutKast-favoritt også. Men jeg er også fra meg av beundring for Big Boi. Hans kommende soloalbum er det eneste jeg går og venter på i hip hop-verden for tiden.

parabolskdyne
parabolskdyneInnlegg: 413
07.02.09 22:00
ackryte: 5. Eminem - synes ikke han har laget så mange gode sanger, men han er den beste rapperen som holder på i dag. Utrolig evne for ordspill, forskjellige flows og å leke med stemmebruken.

Du nevnte innflytelse som kriterie, og det kan jeg ikke si noe på. Eminem har enorm innflytelse i enkelte kretser. Men den beste rapperen som holder på i dag, er du gal? Eminem har tjent store penger på å snakke nedsettende om sin datters mor, hvordan kan du respektere en slik mann? Han valgte sin kone av egen fri vilje, og så gjorde han karriere (delvis) på å snakke stygt om sitt eget barns mor? Respekterer du virkelig en slik mann? Enten du er mann eller kvinne, du skal ikke disse ditt barns mor/far!!

På toppen av det hele stjal han flowen til Masta Ace.

Jeg har ikke veldig stor kunnskap om Masta Ace, og jeg vet at han respekterer (faktisk liker) Eminem, noe jeg ikke forstår årsaken til. Klart at alle rappere er influert av noen, men Eminem bøffa flowen til Masta Ace. Lytt til Acknowledge og No Regrets blant annet. Kanskje Em videreutviklet Masta Ace sin flow og forbedret den, men uansett stjal han Masta Ace sin flow.

Ikke faen om Eminem fortjener å være på en topp 20 liste. Han fremstår som en veldig falsk mann for meg, det er min subjektive mening. Skulle ikke forundre meg om han går tilbake til å snakke som en hvit kar innen han når 50-åra. Han falt av hardt, og nå kan han ikke lenger prata om mora si og eksen sin, hva skal han prate om nå? Forvirra falske faen, hør på den sykt wacke Crack A Bottle, han er tom for materiale og kommer til å drite seg ut om han er dum nok til å gi ut nytt album.

Mark my words. Eminem er klar over alt dette. I løpet av ca 5 år kommer han til å ta en Kurt Cobain og "blow his brains out". Noe som dessverre vil gjøre han mer populær enn noensinne.

United_boy
08.02.09 00:52

tråden var kanskje ikke så orginal da. jeg tenkte at det var enda veldig mye jeg kunne lære om rap osv. og at jeg med dennan tråden kunne få tips til rappere som jeg kan skjekke ut. og har fått en del tips nå:) altid gøy å skjekke ut ny musikk;)

RapName
RapNameInnlegg: 7499
08.02.09 00:56
parabolskdyne: Ikke faen om Eminem fortjener å være på en topp 20 liste. Han fremstår som en veldig falsk mann for meg, det er min subjektive mening. Skulle ikke forundre meg om han går tilbake til å snakke som en hvit kar innen han når 50-åra. Han falt av hardt, og nå kan han ikke lenger prata om mora si og eksen sin, hva skal han prate om nå? Forvirra falske faen, hør på den sykt wacke Crack A Bottle, han er tom for materiale og kommer til å drite seg ut om han er dum nok til å gi ut nytt album. Mark my words. Eminem er klar over alt dette. I løpet av ca 5 år kommer han til å ta en Kurt Cobain og "blow his brains out". Noe som dessverre vil gjøre han mer populær enn noensinne.

Du har rett til din mening, men jeg mener du tar feil. Både om Eminem som person, rapper og det neste albummet sitt. Som promotionsingel fungerer Crack A Bottle veldig bra, selv om jeg både tror og håper nivået på albummet hans vil være bedre.

Her er forøvrig min liste:

Eminem
Immortal Technique
Outkast
Common
Nas
Lupe Fiasco
Atmosphere
Talib Kwali
Wu-Tang Clan
Jay Z

GhettoGutt
GhettoGuttInnlegg: 671
08.02.09 14:32

Eazy E (Fuck alle som sier han ikke kunne rappe, selvom det kanskje er noe sannhet i det, fyren lagde kongemusikk uansett)

Andre 3000 (ikke for å ta noe fra BB, men cmon)

Kool Keith (skitzoskills)

Scarface (kongen)

Cold 187um (Skammelig oversett kar)

Big Pun

Chuck D ( Bare sjekk 4 første PE album)

Tim Dog

Nas

Ghostface Killah (mange godvers på samvittigheten)

Andre Nickatina

(unge og sultne) Ice Cube

2-Pac (bak all hypen er det fantastisk mye bra musikk)

Big Mike (visst faen, med solide geto boys og convicts bidrag, samt sterke solo-album + fyren hadde beste flowen)

K-Rino (lyrisk geni)

E-40

Mac Dre

Snoop Dogg (pga de gamle greiene)

RZA (mtp gamle wu + gravediggaz)

Siste spotten er reservert en jeg sikkert har glemt.

Ruud18
08.02.09 14:57
parabolskdyne: Jeg har ikke veldig stor kunnskap om Masta Ace, og jeg vet at han respekterer (faktisk liker) Eminem, noe jeg ikke forstår årsaken til.

Hvorfor forstår du ikke det? 
Bare fordi DU tydeligvis hater Eminem, så behøver da ikke Masta Ace også å være en bitter hater.  Tipper heller at han er ganske stolt over at en av tidenes største rappere er så pass influert av han selv.  Og siden Em i tillegg har laget masse bra musikk, så skulle det bare mangle at han liker han også. 

Det er uansett ingen tvil om at Eminem har innflytelse fra Masta Ace når det gjelder flow og delivery, spesielt på hans tidligere låter.  Men som du selv sier, så har han videreutviklet mye av det han har fått fra Ace.  Så om man lytter til samtlige låter av Eminem, så vil jeg tro at på rundt halvparten så rapper han på en ganske annerledes måte enn det Masta Ace gjør og har gjort.  For ikke å si at hele det artistiske uttrykket til Em er på en helt annen pakke. 

Dessuten, om man skulle slaktet alle som har klar innflytelse fra andre rappere, og beskylde dem for stjeling og biting, så hadde det blitt en voldsom massakre hvor sinnsykt mange "kredible" rappere hadde blitt liggende igjen.

(Innlegget ble redigert 08.02.09 14:58)

Ruud18
08.02.09 15:01
ackryte: Prøver å lage en liste. Kriteriene er vel for det meste tekster, tekniske aspekter (flow) og innflytelse. 1. Kool G Rap - best av alle, ekstrem flow. Utrolige tekster. Den første til å ha tekster hvor omtrent alle stavelser i en setning rimer med den neste, og fortsatt ha en mening i teksten. 2. Big Daddy Kane - han hadde en bemerkelsesverdig kort periode hvor han var på sitt beste, men han rappet råere og bedre enn omtrent alle andre. Legenden sier at han utfordret Rakim, men Ra torde ikke stille opp, nuff said. 3. Rakim - stod for det største kvantespranget innen rap, og det vil aldri komme en annen som forandrer rap like radikalt. 4. KRS-One - da han var på sitt beste hadde han tilsynelatende uendelig forksjellige flows. En av de med mest tilstedeværelse på mikken noen sinne. 5. Eminem - synes ikke han har laget så mange gode sanger, men han er den beste rapperen som holder på i dag. Utrolig evne for ordspill, forskjellige flows og å leke med stemmebruken. 6. Slick Rick - enormt innflytelsesrik, og fortellerstilen hans endret raptekster for alltid. En unik stil som inspirerte folk som Dana Dane og Snoop. 7. Kool Keith - sær stil og off-beat rapping. Har gjort mye rart, men fortjener en topp ti plassering for innovasjon. 8. Notorious B.I.G. - en student av Kool G Rap-skolen, men han var som alle vet et beist på mikken. Topp fem når det kommer til flows. 9. Pharoahe Monch - ekstremt dyktig. Husker Big Paulie skrev at var en av få rappere som er kjent kun på grunn av skills, og det er jeg enig i. Det sier sitt. Stress-albumet burde være pensum for alle rap-fans, det er så latterlig hvor rå Pharoahe er på det. 10. Nas - tekstene og fortellerstilen han kom med på Illmatic er nok til at han kommer inn på topp 10. Som rapper fulgte han bra opp etter Rakim-æraen. Honorable mentions: Scarface, Ghostface, Andre 3000, Gift of Gab, Big L.

Var dette et forsøk på å lage en objektiv "fasit" over hvem som er best, eller er dette dine favorittrappere?

Gary_Oldman
Gary_OldmanInnlegg: 653
08.02.09 15:48

ikke i noen rekkefølge

1. R.A The Rugged Man

2. Sage Francis.

3. Common

3. Cunninlynguists

4. Vinnie Paz

5. Chief Kamachi

6. Apathy

7. Rakim

8. Aesop Rock

9. AZ

10. Tragedy Khadafi

11. Cage

12. Poetic fra Gravediggaz

13. The Last Emperor

14. Gangstarr

15. Immortal Technique

16. Mos Def

17. Molemen

18. Mr.Lif

19. P.O.S.

20. Vakill

21. Virtuoso

22. Canibus

23. Nas

24. M.A.C.

25. Reef The Lost Cauze

26. Pharoahe Monch

Er så mange,, Har ikke tid til å begrunne noe,,

når jeg ser på andre lister her ser jeg mange jeg ikke kom på i farta,, er utrolig mange som kan nevnes,,  hm,, kan kanskje skrive særemne om dette her,,

(Innlegget ble redigert 08.02.09 15:51)

Gary_Oldman
Gary_OldmanInnlegg: 653
08.02.09 15:55
parabolskdyne: Ikke faen om Eminem fortjener å være på en topp 20 liste. Han fremstår som en veldig falsk mann for meg, det er min subjektive mening. Skulle ikke forundre meg om han går tilbake til å snakke som en hvit kar innen han når 50-åra. Han falt av hardt, og nå kan han ikke lenger prata om mora si og eksen sin, hva skal han prate om nå? Forvirra falske faen, hør på den sykt wacke Crack A Bottle, han er tom for materiale og kommer til å drite seg ut om han er dum nok til å gi ut nytt album.

jeg er enig,, men,, før han ble ¨kjendis¨ var han veldig bra,, men han som mange andre ble ødelagt av mainstreamen..  plutselig kom jeg til å tenke på xzibit som jeg har mista respekt for,, og busta rhymes,, men men,, man kan jo holde fast i det gamle,, for det kommer alltid til å være noen nye som klarer å levere bra saker 

BizzyBizzle
BizzyBizzleInnlegg: 10
08.02.09 16:42
parabolskdyne: På toppen av det hele stjal han flowen til Masta Ace. Jeg har ikke veldig stor kunnskap om Masta Ace, og jeg vet at han respekterer (faktisk liker) Eminem, noe jeg ikke forstår årsaken til. Klart at alle rappere er influert av noen, men Eminem bøffa flowen til Masta Ace. Lytt til Acknowledge og No Regrets blant annet. Kanskje Em videreutviklet Masta Ace sin flow og forbedret den, men uansett stjal han Masta Ace sin flow.

Med all respekt,for du har noen poeng her,så hadde faktisk Eminem gitt ut 2-3 album før Masta Ace slapp Disposable arts.Eminem ble nok først inspirert av Masta Ace,men synes ikke likhetene ble slående før Disposable Arts kom,og da var Eminem på maanges lepper.Tror det går litt begge veier.Noe jeg tipper begge karene ville vært utrolig enig i selv også.

Har brennt meg på sånne lister her på VGD før.Man føler man har sånn ca hele oversikten og at listen ser påfallende riktig ut når man skriver den,helt til du oppdager at man har glemt en håndfull navn...

Men jeg skal lage en topp 3

1.Big Daddy Kane

2.Lord Finesse(Tror ingen nevnte han faktisk.En liten prestasjon i seg selv det)

3.Kool G rap

Rakim ville stukket av med fjerdeplassen,men etter det er det litt mindre selfølgelig hvordan plasseringen blir.Men den tøffeste rapperen med jevnlige utgivelser idag,Sean Price,ville ihvertfall kommet på en topp 10 liste.

Swingpjatt
08.02.09 23:03

RZA sin topp 5

"AHH's Top 5 Dead or Alive: RZA

Beside a knack for freaking ridiculous beats, if RZA possesses anything it’s resounding confidence. Still, when certain Wu-Tang Clan members (ahem…Raekwon) went rogue and publicly disparaged The Abbot’s beats selections for 2007's 8 Diagrams, you couldn’t help but wonder if it shook his self-belief.

However, “It didn’t f**k up my confidence but it f**ked up my heart,” says RZA.

Well love must conquer all because when we spoke to the RZA he was on the road with the entire Wu-Tang Clan and he assured any issues were resolved. Besides touring with his band of brothers, RZA is promoting the second season of the anime series Afro-Samurai, which he again scored. The show's soundtrack, RZA Presents...Afro-Samurai: Resurrection includes appearances from the likes of Ghostface (“Whar”), Rah Digga (“B***h Gonna Get Ya”), Kool G Rap (“You Already Know”) and even Sly Stone on “Blood Thicker Than Mud (Family Affair).”

Family must have been on RZA mind when we asked for his Top 5 Dead or Alive. Initially he tried to include a gang of his Wu brethren but we did him a favor and consolidated them into one entry, while he dropped nice insight on the rest of his picks. Bong.

Jadakiss

RZA: Jadakiss rhymes…like his catch phrases even from years ago with The LOX, he rhymes like he has the experience of a father, like a grown man nahmean? He remind me of somebody that got all the wisdom from all the older cats while he was young and everything he is spitting is like it has the older cat mentality, like a Grand Puba or something, but at a young age. Jadakiss, he doesn’t play with that mic yo.

Nas

RZA: The early Nas, the first three albums of Nas yo, nahmean. I don’t think too many solo MCs will ever surpass the creativity, ideas and individualization that he put inside his lyrics and songs. Two of the best rhymes I thought written was when he wrote the song “One Love” to his man in jail. You look at Eminem’s “Stan,” that’s “One Love.” That was the inspiration of a man sitting here writing a letter to his man in jail.

Then you take a look at him writing his song [about the gun] “I Gave You Power”; describing the tech feeling this way, the rusty gun…taking the individualization of a gun describing. The only other MC doing that was the GZA where he took on the labels and made one meaning a whole 'nother meaning.

Big Daddy Kane

RZA: Big Daddy Kane was the one of the first MCs with swagger. In the old days you always used to argue who was better Big Daddy Kane, Rakim or Kool G Rap. But the reason why Big Daddy Kane I think you know was even in that category and some people would say was because his swagger was an MCs swagger. This dude had the Brooklyn aggressiveness, and yet he still has all the girls on him and he still had hardcore styles. You know his first rhyme when he came out like, “It’s the Kane in the flesh of course I’m fresh, You thought I was rotten, beg your pardon,” when he came with that [“Just Rhymin’ With Biz”] that shocked almost every MC in New York.

Even to this day when I worked with him, he still is a cool ass muthaf**ker. I always felt like Slick Rick and Snoop Dogg are two of the coolest MCs ever because of their voices, they styles. But when I was hanging with Kane, I was like, “Naw, you up in there not only as being a dope lyricist and dope MC, but as also one of the coolest muthaf***er G,” he really is a unique individual.

Kool G Rap

RZA: G Rap is the father of drug Rap yo. Off course you know I think Raekwon and Ghostface bought it to our generation and took it to a hands on thing cause that’s where we came from. But G Rap’s Road To The Riches, Wanted Dead Or Alive, when he had that lyric, “Crack head searching a dead man’s pocket,” they put you right on the block with that one. Or take his lyrics off “The Symphony” which at that time Kane was the hottest rapper, but G Rap stole that song.

Wu-Tang Clan (GZA, Raekwon & Ghostface)

RZA: Well to me, and this is just my personal opinion, no other MC is better than GZA. Two reasons; first of all look at what he spawned. He spawned some of the other best MCs in the world. So that shows his talent was so strong that he taught all of us. Some people put Method Man in their top 50 emcees and he’s a product of the GZA. If you take that song “Fame” where he says, “Police Sean Comb through the evidence and Robert Diggs the beat,” nahmean, if you take that lyric alone where he takes all the names of different celebrities and [makes a] whole story out of it. He did it with “Labels,” it’s a little trademark he does on every album.

Back in the days he was signed to Cold Chillin’ and Kane was like he thought I was GZA, cause he didn’t know my face or whatever, and was looking to battle this n***a cause he knew that the n***a was one of the dope MCs out there and this is what Kane said when we was in the studio. But the GZA yo, his words, his ideas and poetry of his sentences to me makes him one of the best. I am going to give you an example from “Killa Hills 10304” from the Liquid Swords album. “Restaurants on a stake-out so order the food to take out, chaos outside a spark steakhouse, Maintain the power, I feel the deal's gone sour, N***a Mr. Wedding, late a fuckin half hour and his man who bought land from Tony Starks, while he was contractin bricklayin jobs in city parks, he's a loan shark, bitches raise a grand to a finger, in a garment that's stretched, got it sewn like Singer.” Some artist rap four rhymes or four lines most just write lyrics cause they are looking for punch lines.

Raekwon; s**t it took years to figure out what Raekwon was saying. He bought the most slang to the Rap game out of anybody. He is like a slang therapist and if you listen to his lyrics it’s like slang on top of slang. First “politic ditto”, that's not a catch phrase, it is now. “Africans robbing n****s up in yellow cabs, waving their arms musty like Arabs.” [laughs] It's like this n***a is crazy; you know the back of a cab be funky… He made it make sense. Back then people was making all there rhymes with “like,” “like,” “like,” but he wasn’t using “like.”

Then if you go to Ghost; to me I just quote what Quentin Tarrentino said to me. He said there are two favorite writers in music from all the writers he listens to, Bob Dylan and Ghostface Killah. Ghost, one of the lines I be using is, “I got to f**k something tonight if not I’m f**king my girl.” He got lines after lines, I think he described the street like Nas did it one way that was crazy but Ghost you could tell was not talking from third party experience. Like a lot of MCs tell from they man’s experience, nah, Ghost was the man that did it, saw and could write about it in a way that make you feel like you are doing it.

People didn’t even think Ghost was good at first cause he didn’t get a chance to shine on 36 Chambers, but once he did Cuban Linx… he never turned back. Ghost used to have a lot of headaches and s**t and once he finished the Cuban Linx… album the headaches kinda went away—of course he had a few medical things he had to deal with but I remember Dirty said, “Yo G, you f**king was busting your brain God. In one to two years you developed ten years of talent.” Cause at one point Ghost looked at Dirty as being iller. But [Ghost] was going so hard to make the rhymes to tell his life and tell his story through these rhymes. He used a lot of “likes,” but his “likes” was unorthodox; naming foods and all that s**t. [“Apollo Kids”]

That’s my top five right there, not to mention Inspectah Deck. Inspectah Deck is one of the most under rated MCs out of all MCs if you take his verse from “Triumph” alone G. That’s got to be in the top twenty verses ever written!"

parabolskdyne
parabolskdyneInnlegg: 413
09.02.09 13:20
Ruud18: Hvorfor forstår du ikke det? 
Bare fordi DU tydeligvis hater Eminem, så behøver da ikke Masta Ace også å være en bitter hater.

Personlig mener jeg han er enormt overvurdert, og derfor overrasker det meg at Masta Ace i et intervju beskriver han som en lyrical scientist. Kaller du meg en bitter hater? Jeg liker Eminem som rapper, han forsvarer sannsynligvis en plassering på en topp-200 liste, men topp-20 er latterlig. Jo mer jeg oppdager innen hiphop, jo mer forstår jeg at han vurderes for høyt i enkelte kretser.

Du vet hvordan mange rappere, for noen år siden, ønsket å lage musikk med Mariah Carey for å få en hit? Sånn er det på en måte med Eminem. Du må spørre deg selv hvorfor folk ønsker å samarbeide med han. Både Mariah Carey og Eminem suger og skaffer penger, og det kan tolkes på flere måter.

(Innlegget ble redigert 09.02.09 13:25)

-makaveli-
09.02.09 14:07
Swingpjatt: Inspectah Deck is one of the most under rated MCs out of all MCs if you take his verse from “Triumph” alone G. That’s got to be in the top twenty verses ever written!"

Word. Jeg må si jeg ble overrasket over at RZA utelot Rakim til fordel for G Rap og Kane.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg