Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gammelt dritt vi hatet som med årene er blitt kult

NYTT TEMA
CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
07.03.09 13:03

På slutten av 80tallet og tidlig 90tall var det om å gjøre å ikke være kommersiell, og korrekte som vi var så hatet vi alt som kunne karakteriseres som sellout mens vi selv gikk hjem etterpå og hørte på noe av det i smug. Etter 15-20 år, hva er synet på disse artistene som man som ekte hipphåpper egentlig ikke skulle like?

Tone Loc: Man skulle egentlig ikke like TL, men jeg har alltid syntes han har vært fet. Også nå

MC Hammer: jeg har aldri likt MC hammer noe særlig, og jeg synes fortsatt kjip rapper med kjipe låter.

Dream Warriors: sammen med maestro fresh wes var DW de første canadiske rappere on wax. slo vel aldri helt an da de kom, spesielt med litt poppete beats og merkelige titler som wash your face in my sink. Jeg må innrømme at jeg syntes skivene deres var kule. Synes det fortsatt.

Marky Mark: DEt ødelegger litt i enhver film jeg ser med mark wahlberg at han ga ut to skiver som marky mark. Jeg får den låta hans i hodet og ser bar overkropp og sekk på ryggen inne i hodet mitt, og det er ganske irriterende i og med at han er en bra skuespiller. Det gjorde veldig godt i sjela å vise fingeren til han på alaska (den legendariske Public Enemy-konserten), men låtene han ga ut som jeg har hørt er forferdelige. Han var forferdelig den gang, og jeg tror han skal være glad for at han er blitt skuespiller.

Young MC: mannen bak tone locs gromlåter og slageren bust a move. en skulle egentlig ikke like han men jeg gjorde nå det. synes fortsatt debutskiva hans er fet.

Candyman: låttitler som melts in your mouth skulle man ikke ha i hardcore-tiden. ER lenge siden jeg har hørt på debutskiva, men jeg mener den hadde noen kule låter.

Wrecks n effect: new jack swing-beats og rap... tja....  Jeg skaffet meg hele skiva nylig og selv om den har noe kjedelige greier så ble jeg positivt overrasket.

BVSMP: Disse fikk jeg aldri helt taket på hvor var fra, men de hadde to hits. Det holdt med en skive. Liker fortsatt et par låter med dem, men det var dårlige greier sett som helhet.

MC Miker G & DJ Sven: man skulle ikke like holiday rap, celebration rap eller noe annet fra disse nederlenderne, men i dag så er vel førstnevnte låt en 80talls-hit. Miker G har forresten et par soloalbum på samvittigheten også, bla a et med produksjon av Howie Tee og Chubb rock. Kult album

Vanilla Ice: har moderert synet mitt litt i løpet av årene, men det er nå ikke bra låter. som jeg har nevnt tidligere så står VI for tidenes kanskje dårligste valg av plateselskap i og med at han valgte capitol i stedet for en deal med Def Jam. ja han solgte skiver men troverdigheten og karrieren forsvant i samme slengen.

Kriss Kross: liker ikke barnerappere og dette var bare gimmick. Jermaine Dupris første skritt på vei mot toppen, men allivevel.... har kun hørt jump på radioen siste tiden og jeg synes fortsatt ikke det er så bra.

PM Dawn: Denne gruppa fra Jersey var selve bildet på rap man ikke kunne like. Det var så kommersielt at KRS-one så seg nødt til å kaste dem av scena en gang de var i statene. har hørt dem i etterkant og innsett at de var dyktige musikere, selv om den svevende hippie-stilen blir litt for mye

Hvem andre kommer dere på og hva synes dere nå? Det er sikkert mange fler på denne lista. Har dere noen "pinlige" innrømmelser?

DontGetIt
DontGetItInnlegg: 3471
07.03.09 13:13

Må nok anse meg selv som en novise innen faget når jeg ser hvordan du spytter info om disse. Har knapt hørt om halvparten her. Men Vanilla Ice har jeg fanmeg et dårlig inntrykk av.

-makaveli-
-makaveli-Innlegg: 2822
07.03.09 14:04

(Heldigvis) lenge siden jeg har hørt noe som helst av disse. Sånn vil jeg ha det videre.

mrmasun
mrmasunInnlegg: 3714
07.03.09 14:10

Gjev tråd. Kommer ikke på mange i farta, men:

Nelly: Jeg gikk så langt som at jeg kjøpte førsteskiva hans, Country Grammar, da den kom. Det var på bakgrunn av tittellåta, "E.I.", "Steal The Show", og "Batter Up". "Ride With Me" er jo også forøvrig på den, flott sommerlåt. Men etter den skiva gikk det straka vegen ned. Men jeg kan framleis slå meg på brystet og si at Country Grammar er ei kul skive.

Nils-Khalid
Nils-KhalidInnlegg: 43
08.03.09 01:13

Er enig i de fleste, Crazy. På den annen side kunne man ikke hate når Tone Loc eller Kriss Kross ble spilt i sosiale sammenhenger. Man fikk jo i det minste hørt litt rap...

Ellers er jo dette en irriterende fengende liten trall:

Og man kan ikke annet enn innrømme at det rykker litt i dansefoten når man hører denne:

Eller hva med Informer? Bare det at den har noe som helst med MC Shan å gjøre burde få en gammel BDP-fan som meg til å holde seg langt unna. Men så er det det at en er jo litt kul, også da...

Som dere ser: Mine skjeletter ligger i pop-skapet. En fengende låt er en fengende låt...

Ellers kan det jo sies at mannen alle elsket å hate, gjerne vil beklage det inntrufne. Om han kan tilgis, er et annet spørsmål ;-)

CrazyNoise
08.03.09 08:27

Haha, I wish er jo også en slik låt. Jeg har aldri vært stor fan av den, nei. Fysj. Gi meg funky cold medina i stedet.

CrazyNoise
08.03.09 08:40

OK, some education 4 yo azz:

jøss, hvorfor fikk jeg ikke satt inn youtube-video denne gangen?

(Innlegget ble redigert 08.03.09 08:43)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30807
08.03.09 11:41
Nils-Khalid: Eller hva med Informer? Bare det at den har noe som helst med MC Shan å gjøre burde få en gammel BDP-fan som meg til å holde seg langt unna. Men så er det det at en er jo litt kul, også da...

HAHA. Jeg husker jeg hadde Absolute Music 8 på kasset og spilte Informer til alle døgnets tider. Dette var for øvrig den samme samlingen som gjorde at Haddaway slo gjennom i Norge:

Ellers er det jo verdt å nevne at mitt andre møte med hip hop (om jeg får kalle det det) kom gjennom etterfølgeren til Absolute Music 8, nemlig kassett nummer 9. Her fant man godsangen "Boom! Shake the room" av DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince. Må forresten innrømme at jeg digger den låta den dag i dag.

(Innlegget ble redigert 08.03.09 11:51)

Klikk for å gå tilbake til toppen