Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Må....hate....

NYTT TEMA
parabolskdyne
parabolskdyneInnlegg: 413
16.03.09 12:25

Skeletor, Vinzy V og Enger'n uten Glorie - Mer Enn Du Ser

Liker godt beaten, minner meg om Still Tippin. Liker Vinzy V's vers. Men han første karen, Skeletor... Første linjen hans:

"Jeg veit at alle middelaldrende og oppover - ser på meg med fordommer fordi jeg er hip-hoper"

Hvor skal man begynne? For det første ser han norskere ut enn Per-Ravn Omdal.  Hva vet han om fordommer?

For det andre, hvis man skal angripe folk for å ha fordommer, er det lurt å ikke utvise fordommer selv, spesielt i samme setning. Han "veit" noe om alle middelaldrende (og oppover). Hør her, det finnes middelaldrende som ikke er fordomsfulle mot hip-hopere. Og guess what, det finnes ungdommer som har fordommer mot hip-hopere.

Jeg blir litt sjokkert av at noen som er en del av hip-hop kulturen kan slippe unna med slike linjer. Nå er riktignok dette en totalt ukjent låt, men når dette slipper gjennom selvsenuren fra én, så regner jeg med at mentaliteten finnes flere steder. Og det er et dårlig tegn for norsk hip-hop, og debatten om fordommer/rasisme i det norske samfunn generelt.

Jeg kan forstå at media får mange ungdommer til å føle seg stigmatisert, men det må være visse grenser for hvor lavt man kan tillate seg å synke. Selv på Youtube.

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
16.03.09 14:02
parabolskdyne: For det første ser han norskere ut enn Per-Ravn Omdal.

Det er vel ikke så rart, han ser jo ut som en italiensk mafioso.

Skjønner ikke helt dette voldsomme engasjementet for denne ene linjen, mange norske hip-hop-artister er ganske selvhøytidelige i tekstene sine og blåser opp ting litt.

Alle har fordommer mot hip-hop'ere, både middelaldrende, eldre og unge. Men det gjør vel ingenting, langt på vei stemmer det jo også. Posete bukser, hasj, all that jazz. I alle fall hvis man er teen.

parabolskdyne
parabolskdyneInnlegg: 413
16.03.09 14:13
LoveJones: Skjønner ikke helt dette voldsomme engasjementet for denne ene linjen

Fordi den var så vanvittig syk. Her forsøker man altså å si noe til fordomsfulle mennesker, og så presterer man å hevde at man vet hva alle middelaldrende tenker.

Jeg har faktisk aldri blitt så provosert av en linje noengang i mitt liv, og jeg er ikke middelaldrende engang. Jeg liker provokasjoner, men da må det gjøres med humor og intelligens.

(Innlegget ble redigert 16.03.09 14:22)

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
16.03.09 23:35

Er du selv middelaldrende, og/eller har ikke hørt så mye på hip-hop? Hvis ikke forstår jeg fortsatt ikke helt at du lar deg provosere av noe slikt... Dette er én manns subjektive mening, kanskje han har opplevd at alle middelaldrende han har møtt er fordomsfulle.

Hadde det vært en generell debatt, hadde det vært noe annet. Uansett er det en forskjell på å uttrykke irritasjon (evt. stolthet, jeg har ikke hørt låten) over å bli uglesett, og å si at dette gjelder "alle" eldre, når det er i samme åndedrag. Hvem tar noe slikt alvorlig? Poenget hans er at han blir dømt fordi han er hip-hop'er.

Gary_Oldman
Gary_OldmanInnlegg: 653
19.03.09 16:01

uff

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg