Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alt om Wu-Tang Clan

NYTT TEMA
MaddaMartin

MaddaMartin
27.03.09 14:36

Er ikke så lenge siden jeg begynte å høre på Hip Hop. Wu-Tang Clan falt spesielt i smak for meg pga kule produksjoner, syke vers og sist men ikke minst råe rappere.

Har fått meg Enter Wu-Tang (36 Chambers). Albumet er helt vilt. Wu-Tang Forever. Nesten like bra som Enter Wu-Tang, liker at det er så mange låter, som de fleste er gode. Og The W, som var litt varierende, men forsatt et bra album.

Av solo artister har jeg Raekwon - Only Built for Cuban Linx. GZA - Liquid Swords & Pro Tools.

Litt av grunnen til at jeg ble medlem her er å få tips om god Hip Hop. I Med at jeg liker Wu-Tang Clan lurer jeg på hvilke album jeg må skaffe av gruppa og rappernes solo album. 

Kan godt ta med klassikere jeg er nødt å kjøpe av litt andre artister og!:D

LoveJones

LoveJones
27.03.09 14:56

Du må definitivt skaffe deg noen av Ghostface sine album. Du bør egentlig bare sjekke ut alle og se hvem du liker best. Ellers bør du skaffe deg Blackout av Method Man og Redman.

Bloodraw

Bloodraw
27.03.09 16:43

En mer komplett gruppe finnes ikke.

ackryte

ackryte
27.03.09 17:41

Førstealbumet til Gravediggaz, 6 Feet Deep (aka Niggamortis). RZA fra Wu-Tang var et av medlemmene. Beinhardt album fra samme periode som Enter the Wu-Tang.

LoveJones

LoveJones
27.03.09 18:19

Støttes. Blir ikke mye råere enn Gravediggaz. Marilyn Manson, stikk og sutt pupp.

RoughNeck85

RoughNeck85
27.03.09 20:38

Siden vi er innpå Wu så må du få med deg Ol' Dirty Bastards solo album: Return to the 36 Chambers: The Dirty Version.

En fullstendig sinnsyk mann. og min favoritt i Wu;)

RIP

(Innlegget ble redigert 27.03.09 20:39)

Ruud18

Ruud18
27.03.09 22:09

Jeg har ikke hørt "Pro Tools" ennå, men hvis du liker GZA godt så er både "Beneath The Surface" og "Legend Of The Liquid Sword" absolutt til å anbfale når det gjelder andre soloalbum fra den akkurat den karen. 

Blant andre ting som ikke er nevnt ennå så vil jeg anbefale Method Man sine to første soloalbum også (spesielt det første), selv om jeg vet at mange ikke er så veldig glad i "Tical 2000: Judgement Day"...

-makaveli-

-makaveli-
27.03.09 22:26

Inspectah Deck - Uncontrolled Substance (1999), Raekwon - Immobilarity (1999) og Masta Killa - No Said Date (2004) er undervurderte perler. Ellers slenger jeg meg på alle de andre anbefalingene du har fått.

Swingpjatt

Swingpjatt
27.03.09 22:55

De mest obligatoriske Wu-albumene er vel nevnt nå, men jeg kan legge til to kule Wu affiliates-album som absolutt bør sjekkes ut.

Killah Priest - Heavy Mental
Debuten til han som rapper på B.I.B.L.E. fra Liquid Swords

One Step(Fake MC's) feat. FeTekitha & Hell Razah

Cross my heart ft.  Inspectah Deck

Killarmy – Silent Weapons For Quiet Wars
Rappingen er ikke på nivået til Wu Tang-gutta, men produksjonen er meget bra. (RZA og 4th Disciple).

Fair, Love & War

Wake Up

(Innlegget ble redigert 27.03.09 23:04)

Noob_Saibot

Noob_Saibot
31.03.09 17:35

Jeg begynner virkelig å digge Wu-Tang Clan nå. Har brukt den siste tiden til å bli mer kjent med "Enter The Wu-Tang (36 Chambers)", "Wu-Tang Forever", "The W" og "Iron Flag". Alle er meget gode album. Ser fram til å bli ytterligere kjent med dem.

Hvem er deres Wu-Tang-favoritt? Min er Genius/GZA.

Kan noen forresten fortelle meg hva som er dealen med "Wu-Syndicate"? Den har forvillet seg inn i samlingen min, men et klokt hode her på forumet fortalte meg at det ikke er noe Wu-Tang Clan-album.

Ruud18

Ruud18
31.03.09 23:26

Ja, Wu-Tang Clan var en veldig stor del av min inngangsbillett til Hip-Hop i det store og det hele, og de første favorittene jeg hadde som ikke var gangsta-rappere fra California.  Synes de fire første albumene deres er glimrende jeg også, selv om debuten selvfølgelig er soleklart best. Synd at "8 Diagrams" lagde en liten ripe i lakken...ikke fordi jeg synes den er dårlig, men den når bare ikke opp til de andre albumene.

GZA er min favoritt også. Etterfulgt av Method Man og Inspectah Deck. Tror det har mest å gjøre med at jeg synes de tre er de som alltid jevnt over har levert best på gruppealbumene. Også synes jeg GZA har den sterkeste solokatalogen, selv om de aller fleste vil rope Ghostface i den sammenhengen. Og da har jeg i tillegg som nevnt tidligere, ikke en gang hørt hele "Pro Tools" ennå.

Wu-Syndicate vet jeg ikke så mye om. Vet bare at jeg har den første "Wu-Tang Killa Bees" samleren, og at de har en låt på den skiva som heter "Where Was Heaven", som jeg synes er ganske fin.

Kulturrelativisten

Kulturrelativisten
01.04.09 00:51
Noob_Saibot: Hvem er deres Wu-Tang-favoritt?

RZA uten tvil. Hele hjernen bak gruppen, med en flow og stemme som tar pusten av meg.

"The RZA, he's the sharpest motherfucker in the whole Clan, he always on point! He is sharp. With the beats, the rhymes, whatever!"

På en god andreplass kommer the rebel INS, på grunn av hans hissige stil og artige metaforer. Måten han eier "nothing to fuck with" på er alene nok til å gi ham legendestatus.

(Innlegget ble redigert 01.04.09 00:52)

Noob_Saibot

Noob_Saibot
03.04.09 14:38
Kulturrelativisten: RZA uten tvil. Hele hjernen bak gruppen, med en flow og stemme som tar pusten av meg.

Spytter han også? Det har pinlig nok gått meg hus forbi... Trodde han holdt seg til produsering.

ackryte

ackryte
03.04.09 14:46
Kulturrelativisten: RZA uten tvil. Hele hjernen bak gruppen, med en flow og stemme som tar pusten av meg.

Det kan du ikke mene. Du kan synes han har kul stemme, men det er et ubestridelig faktum at han ikke er noe særlig flink til å rappe. Altså er flowen hans under middelmådig.

-makaveli-

-makaveli-
03.04.09 17:54
ackryte: Det kan du ikke mene. Du kan synes han har kul stemme, men det er et ubestridelig faktum at han ikke er noe særlig flink til å rappe. Altså er flowen hans under middelmådig.

Njaa, man kan lett bruke 4th Chamber, Diary of a Madman, Wu-Gambinos, Impossible, Triumph og Tearz for å motbevise den påstanden.

Kulturrelativisten

Kulturrelativisten
03.04.09 18:04

Se svaret til -makaveli-. Jeg synes flowen hans er bra, og tearz er det beste eksempelet på akkurat det!

ackryte

ackryte
03.04.09 18:33
-makaveli-: Njaa, man kan lett bruke 4th Chamber, Diary of a Madman, Wu-Gambinos, Impossible, Triumph og Tearz for å motbevise den påstanden.

Nei, man kan ikke det. Han kan ha god tilstedeværelse, ha minneverdige linjer og gjøre artige krumspring med stemmen. Alt dette er med å gjøre ham til en tidvis underholdende rapper, men det skjuler ikke det faktum at han ikke er spesielt teknisk dyktig. Ofte er han off-beat og rappingen virker ofte hakkete.

Du nevner Triumph, og for meg er det et eksempel på et dårlig RZA-vers. Synes teksten er ganske ille, og flowen horribel. Eneste som er verre er Masta Killa. Men det er sikkert noen som synes han flower bra også.

Verset på Tearz er jo antitesen til flow. Store deler av verset er jo bare skriking av RZA. Jeg har en følelse at folk bruker flow som et begrep for kul rapping. Min mening at det er mer spesifikt, og et av få objektive kriterier for bedømmelsen av rap.

(Innlegget ble redigert 03.04.09 18:36)

LoveJones

LoveJones
03.04.09 19:25

Jeg er enig - RZA kan høres dødsrå ut, men det er pga den kule stemmen og måten han bruker den.

calveron

calveron
03.04.09 19:36

Oj oj, lenge siden jeg har hørt på Wu-Tang men fy flate så die hard-fan jeg var før. Kunne sikkert samtlige sanger utenat.

Blant medlemmene troner Inspectah Deck lett øverst, og favorittskive er lett 36 chambers. Men faktisk er det mange flere solo-album jeg syns er bedre enn Wu-album. Only Built 4 Cuban Linx feks. Og "Guillotine swords" på den skiva... fyyy faen det er klasse det. Spesielt verset til INS.

http://www.youtube.com/watch?v=bk8SMperwS8

Kulturrelativisten

Kulturrelativisten
04.04.09 00:30
ackryte: Verset på Tearz er jo antitesen til flow. Store deler av verset er jo bare skriking av RZA.

"Not knowin, exactly what lied ahead
My little brother, my mother sent him out for bread
Get the Wonder, it's a hot day in the summer
Didn't expect, to come across, a crazy gunner".

Kanskje vi definerer flow forskjellig, men jeg synes RZA flyter bra i forhold til hvordan beaten går. Er ingen spesielt enkel beat å flowe til, men han gjør det skarpt. Hør på hvordan Ghostface gjør det etterpå. Synes ikke han flyter spesielt mye bedre enn det RZA gjør.

Men du har muligens rett i at jeg blir blendet av den rå stemmen hans, og hvordan han bruker den. Både på Tearz, Triumph og 7th Chamber eier han sangen, men kanskje det ikke har noe med flow å gjøre. Er faktisk tilbøyelig til å være helt enig med deg der.

Ruud18

Ruud18
04.04.09 13:54
Noob_Saibot: Spytter han også? Det har pinlig nok gått meg hus forbi... Trodde han holdt seg til produsering.

På gruppealbumene så har han alltid spillt en ganske minimal rolle som rapper (sett bort fra at han var den eneste som fikk en sololåt på siste albumet deres), noe som har vært helt bevisst i følge ham selv. Men jeg har fått med meg at du er veldig glad i "Tearz", og det er vel kanskje den låten på "...36 Chambers" hvor han er mest sentral rap-messig. Ellers har jo han en del soloalbum som f.eks. Bobby Digital trilogien. Jeg har bare hørt de to første av de, blant alle soloskivene hans, og synes begge er ganske kule.

Men om han så har begrensede tekniske ferdigheter og dårlig flow, så bryr det meg svært lite når han kan stelle i stand så bra låter som f.eks. denne. I et slikt tilfelle så synes jeg off-beat flowen hans er dritfet faktisk. Han har alltid vært en original, karismatisk og særegen artist, og det er egenskaper jeg generelt sett setter høyere enn basiske rap-skills.

(Innlegget ble redigert 04.04.09 14:00)

RoughNeck85

RoughNeck85
05.04.09 11:57

Dirt Mcgirt baby, he brougt the raw:)

young_gunna

young_gunna
05.04.09 22:55

raekwon er nok min favoritt i gruppen..

only built 4 cuban linx er en classic og immobilarity er også ganske fett.. selvom det er noen helt jævlige beats

holdKjeft

holdKjeft
09.04.09 01:02
MaddaMartin: Er ikke så lenge siden jeg begynte å høre på Hip Hop. Wu-Tang Clan falt spesielt i smak for meg pga kule produksjoner, syke vers og sist men ikke minst råe rappere. Har fått meg Enter Wu-Tang (36 Chambers). Albumet er helt vilt. Wu-Tang Forever. Nesten like bra som Enter Wu-Tang, liker at det er så mange låter, som de fleste er gode. Og The W, som var litt varierende, men forsatt et bra album. Av solo artister har jeg Raekwon - Only Built for Cuban Linx. GZA - Liquid Swords & Pro Tools. Litt av grunnen til at jeg ble medlem her er å få tips om god Hip Hop. I Med at jeg liker Wu-Tang Clan lurer jeg på hvilke album jeg må skaffe av gruppa og rappernes solo album.  Kan godt ta med klassikere jeg er nødt å kjøpe av litt andre artister og!:D

kult du hører på wu-tang:)

jeg kan anbefale flere wu-tang skiver til deg.

Ghostface Killah - Iron Man, Supreme Clientele, Bulletproof Wallets....Ironman synes jeg er det beste albumet hans da
Method Man - Tical
Ol' Dirty Bastard - Return To The 36 Chambers - The Dirty Version
Inspectah Deck - Uncontrolled Substance
Gravediggaz - 6 Feet Deep (den beste skiva) og The Pick, The Sickle & The Shovel...(RZA er med i den gruppa)

wu-tang har jo også gjort en hel haug med obskure låter og gjestevers på andre album og blant dem er det veldig mange gullkorn. Du finner nok en komplett liste på www.ohhla.com.

mcdermott

mcdermott
20.01.10 00:23

Wu-Tang vs The Beatles

http://wutangvsthebeatles.bandcamp.com/

kan også anbefales

RayLarsen

RayLarsen
20.01.10 21:25

Masse bra! Liker egentelig hele klanen, neste jeg har noe å utsette på er U-God, som jeg synes er en ganske kjedelig rapper.

Hoxz

Hoxz
21.01.10 01:09

HELVETE

hvorfor skal det være så satans lett å trykke på en knapp slik at jeg mister alt det fine jeg har skrevet?!

Pøbel1

Pøbel1
21.01.10 01:23
ackryte: Min mening at det er mer spesifikt, og et av få objektive kriterier for bedømmelsen av rap.  

Å nei, ikke dette igjen, hehe

Men men, artig nok at du mener det finnes en fasit på hva god flow/rap er, og samtidig påstår du vet hva denne fasiten er. - Siden du ikke kan beskrive denne fasiten med ord fordi sannheten om hva god flow er visstnok kun kan oppfattes via følelser, og dine følelser er selvsagt de korrekte, er jeg nødt til å bytte ut min egen oppfatning om hva som er god flow med din fasit.

**

Jeg skrive under på at "Gravediggaz - 6 feet deep" - albumet har mer stemning enn det aller meste der ute.

Hoxz

Hoxz
21.01.10 01:38
ackryte: Det kan du ikke mene. Du kan synes han har kul stemme, men det er et ubestridelig faktum at han ikke er noe særlig flink til å rappe. Altså er flowen hans under middelmådig.

Du traff spikeren på hodet. RZA er en helt OK rapper - hans største styrke på dette området er teknikkene og de "rare quirksene" han bruker i rimene sine(spesielt i "Tearz" og hans vokaler i gruppa Gravediggaz). Men det er selvsagt som DJ han virkelig skinner. Han er min desidert største favoritt-producer(den eneste som kommer i nærheten er DJ Premier).

Når det gjelder favoritten min i Wu Tang, er nok det Ol' Dirty Bastard, rett og slett fordi han var så umenneskelig kul og original. GZA er etter min mening den beste rapperen i Wu Tang fordi han er den mest allsidige - han er flink til alle aspektene ved rapping, og er også blant de beste på tekst og kontroll over stemmen. Det er likevel Ghostface som har den beste diskografien, han er det eneste Wu Tang-medlemmet som bare har gitt ut bra album. Dog så er ingen av hans album perfekte eller i nærheten av perfekte etter min mening. Der er det "Liquid Swordz" av GZA, "Only Built 4 Cuban Linx" av Raekwon og "Return to the 36 Chambers" av ODB som ranker høyest for min del.

Hvis du ser etter musikk som kan ligne litt på "36 Chambers", og samtidig er glad i hip hop fra starten/midten av 90-tallet(slik som jeg er), vil jeg anbefale følgende albumer:

Onyx - Bacdafucup(1993): en særdeles bra hip hop-gruppe som blant annet består av Sticky Fingaz(kjent fra Eminem's "Remember Me?" fra "The Marshall Mathers LP"). Noen av vokalteknikkene som blir tatt i bruk minner meg veldig om Wu Tang(spesielt ODB) og Gravediggaz(tekstene er dog ikke like morbide som sistnevnte). Produksjonen bærer veldig preg av tidlig 90-talls hip hop slik som "36 Chamber". Anbefales!

Onyx - Here 'N' Now

Group Home - Livin' Proof(1995): en gruppe tett knyttet til de mer kjente Gang Starr. Dette albumet er også produsert av DJ Premier fra Gang Starr. Rappingen er så som så, men har definitivt lysglimt, og er aldri dårlig eller kjedelig. Dessuten har begge rapperene kule stemmer, noe som drar det opp mye. Det aller beste med plata er allikevel produksjonen. Dette er et av de best produserte hip hop-albumene noen sinne etter min mening.

Group Home - Livin' Proof
(til og med med samples fra "36 Chambers"!)

Black Moon - Enta Da Stage(1993): bedre rapping enn Group Home, men litt kjipere produksjon. Ellers meget bra.

Black Moon - Niguz Talk Shit
(teit sangnavn :P)

Az - Doe or Die(1995): kompis av Nas. Var med på Nas' mesterverk "Illmatic"(går ut i fra at du har hørt det, hvis ikke, DO IT!). Ligner ikke så alt for mye på Wu Tang, men bærer sterkt preg av "90-talls hip hop"-sounden. Az's tekster har litt av det samme som Raekwon's tekster, de får det å deale coke i ghettoen til å virke som grandiost mafia-arbeid.

Az - Gimme Yours

O.C. - Word... Life(1994): mye bra rhymes, kul stemme. Bruker hovedsakelig jazz-samples, og resultatet er meget bra. Er veldig glad i dette albumet.

O.C. - Time's Up

Ellers anbefaler jeg selvsagt "Illmatic" av Nas hvis du ikke har det enda. Gravediggaz støttes også.

Barns

Barns
27.01.10 19:44
mcdermott: Wu-Tang vs The Beatles http://wutangvsthebeatles.bandcamp.com/ kan også anbefales

Mange stilige og bra sanger på det albumet ja :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg