Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bøker om Hip Hop.

NYTT TEMA
United_boy

United_boy
12.11.09 12:49

Vil gjerne ha tips om gode bøker om Hip Hop.

Takker på forhånd for svar.

Fortell gjerne også hvorfor den boken(bøker) du foreslår er god.

-makaveli-

-makaveli-
12.11.09 13:27

"Hip Hop America" av Nelson George. Eneste boka jeg har lest som ga meg veldig mye jeg ikke kunne funnet andre steder.

Ellers er "Dr. Dre: The Biography" av Ronin Ro også veldig fin, gir grei innsikt i hophop-kulturen fra starten av 80-tallet til 2003, selv om den dreier seg hovedsakelig om Dr. Dre.

United_boy

United_boy
12.11.09 14:22
-makaveli-: "Hip Hop America" av Nelson George. Eneste boka jeg har lest som ga meg veldig mye jeg ikke kunne funnet andre steder. Ellers er "Dr. Dre: The Biography" av Ronin Ro også veldig fin, gir grei innsikt i hophop-kulturen fra starten av 80-tallet til 2003, selv om den dreier seg hovedsakelig om Dr. Dre.

Takk. Glemte å skrive i åpningsinnlegget at jeg også er interessert i biografier om viktige rappere også.

(Innlegget ble redigert 12.11.09 14:30)

Swingpjatt

Swingpjatt
12.11.09 14:55
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 10:26)

TheBlueRevolution

TheBlueRevolution
12.11.09 19:51

Har lest Can't stop, won't stop.

CrazyNoise

CrazyNoise
12.11.09 20:04

Foruten yes yes y'all som er en brilliant bok som gir deg innsikt i hip hops spede barndom fra 70tallet til midten av 90tallet så kan jeg varmt anbefale denne juvelen her: Check the technique. Dette er en bok som fokuserer på 30+ klassiske rapalbum (ja, det er de klassikerne alle skal ha i hylla) og lar artistene selv fortelle historien om albumene sine, bakgrunn, fun facts og masse bakgrunnsstoff. Først er den en del bakgrunnsprat og så gås albumene igjennom låt for låt.

United_boy

United_boy
12.11.09 20:48
CrazyNoise: Foruten yes yes y'all som er en brilliant bok som gir deg innsikt i hip hops spede barndom fra 70tallet til midten av 90tallet så kan jeg varmt anbefale denne juvelen her: Check the technique. Dette er en bok som fokuserer på 30+ klassiske rapalbum (ja, det er de klassikerne alle skal ha i hylla) og lar artistene selv fortelle historien om albumene sine, bakgrunn, fun facts og masse bakgrunnsstoff. Først er den en del bakgrunnsprat og så gås albumene igjennom låt for låt.

Hørtes utrolig bra ut.

Men er bøkene blitt utgitt på norsk eller? Det går greit om de ikke er det, det er bare enklest om de er det.

United_boy

United_boy
12.11.09 21:58

Fant ut at bøkene ikke finnes på norsk(eller jeg fant ihvertfall ikke de på norsk), men blir å skaffe meg de likevel.

De, da mener jeg "Hip Hop America" av Nelson George, "Dr. Dre: The Biography" av Ronin Ro,  Check the Technique av Brian Coleman, Yes, Yes, Ya`ll av Jim Fricke

Som jeg syntes hørtes veldig gode ut.

CrazyNoise

CrazyNoise
12.11.09 23:36
United_boy: Fant ut at bøkene ikke finnes på norsk(eller jeg fant ihvertfall ikke de på norsk), men blir å skaffe meg de likevel. De, da mener jeg "Hip Hop America" av Nelson George, "Dr. Dre: The Biography" av Ronin Ro,  Check the Technique av Brian Coleman, Yes, Yes, Ya`ll av Jim Fricke Som jeg syntes hørtes veldig gode ut.

Da har du mange timer med go'stoff foran deg. Kan også anbefale boka third coast som omhandler sørstatsrap. mye (altfor mye etter min smak, haha) fokus på Atlanta. Men boka viser klart at rap fra sørstatene er mye mer og eldre enn slim thug.

Skal du ha bok på norsk må du gå for Øyvind Holens to bøker om hip hop.

-makaveli-

-makaveli-
13.11.09 16:50
United_boy: Fant ut at bøkene ikke finnes på norsk(eller jeg fant ihvertfall ikke de på norsk)

"Hip Hop Amerika" finnes på norsk.

Noob_Saibot

Noob_Saibot
27.01.10 02:03
CrazyNoise: Kan også anbefale boka third coast som omhandler sørstatsrap. mye (altfor mye etter min smak, haha) fokus på Atlanta.

Har bestilt denne nå. Jeg leser for tiden "Hey Ya!: The Unauthorized Biography of OutKast", og så langt liker jeg det jeg leser veldig godt, og jeg er allerede sulten på mer.

Og face it, C-Noise: Det kan aldri bli for mye fokus på Atlanta;)

United_boy

United_boy
27.01.10 07:56
-makaveli-: "Hip Hop Amerika" finnes på norsk.

Fikk denne i posten i går, ser fram til å begynne å lese den.

CrazyNoise

CrazyNoise
27.01.10 09:55
Noob_Saibot: Og face it, C-Noise: Det kan aldri bli for mye fokus på Atlanta;)

Undervurderer ikke Atlantas posisjon for dagens rap, men når det kommer til den boka der som skal presentere sørstatsrap så synes jeg det ble for mye fokus på ATL i forhold til Houston og Miami. Men du som er så fan av Atlanta må jo sjekke ut en del av gamlekara, for eksempel Kilo, DJ Wen og Hard Boyz. Sistnevnte har et knalltøft gangstarap-album med navnet A-town hard heads.

yoyosucka

yoyosucka
27.01.10 14:45

har endelig fått fingern ut og kjøpt check the technique, gleder meg som en unge til denne etter å ha lest utdrag av denne på diverse blogger lenge nå. også ser jeg crazynoise går god for den her så da veit jeg i alle fall at den holder mål.

Noob_Saibot

Noob_Saibot
27.01.10 16:39
CrazyNoise: du som er så fan av Atlanta må jo sjekke ut en del av gamlekara, for eksempel Kilo, DJ Wen og Hard Boyz. Sistnevnte har et knalltøft gangstarap-album med navnet A-town hard heads.

Faktisk var jeg på nippet til å bestille "A-Town Hard Heads" da jeg bestilte "Third Coast" i natt. Jeg søkte opp en gammel Atlanta-tråd, og der anbefalte du denne Hard Boyz-gruppa. Men jeg fant ut at økonomien min ikke tillater det riktig ennå.

Når det gjelder gamle Atlanta-karer kjenner jeg ikke til Kilo og DJ Wen, men jeg leste en artikkel der en viss M.C. Shy-D og en viss Tony M.F. Rock ble kalt "the orginial ATLiens". Jeg søkte opp Let Me Take You To The Rockhouse av sistnevnte, men jeg fant det kun til grisepris. Fant noen M.C. Shy-D-plater til mer overkommelige priser, men har ikke bestilt noen av dem ennå.

Men alle tips noteres og tas vare på.

Jeg var for øvrig også veldig nære å kjøpe "Roll Out The Red Carpet" av en viss Royal C som du anbefalte i den nevnte Atlanta-tråden, men jeg droppet også det i siste liten.

CrazyNoise

CrazyNoise
27.01.10 22:21
Noob_Saibot: Faktisk var jeg på nippet til å bestille "A-Town Hard Heads" da jeg bestilte "Third Coast" i natt. Jeg søkte opp en gammel Atlanta-tråd, og der anbefalte du denne Hard Boyz-gruppa. Men jeg fant ut at økonomien min ikke tillater det riktig ennå. Når det gjelder gamle Atlanta-karer kjenner jeg ikke til Kilo og DJ Wen, men jeg leste en artikkel der en viss M.C. Shy-D og en viss Tony M.F. Rock ble kalt "the orginial ATLiens". Jeg søkte opp Let Me Take You To The Rockhouse av sistnevnte, men jeg fant det kun til grisepris. Fant noen M.C. Shy-D-plater til mer overkommelige priser, men har ikke bestilt noen av dem ennå. Men alle tips noteres og tas vare på. Jeg var for øvrig også veldig nære å kjøpe "Roll Out The Red Carpet" av en viss Royal C som du anbefalte i den nevnte Atlanta-tråden, men jeg droppet også det i siste liten.

Ser at A-town hard heads er blitt ganske så dyr på amazon.

JEg er storfan av MC Shy D og har vel tre album med ham. Det du skal være klar over med han er at han er søskenbarn av Afrika bambaataa og opprinnelig fra NY. Han flyttet til Atlanta og ga ut de første skivene sine via Luke Skyywalker-labelet i Miami. MC shy D har en typisk 80s B-boy-stil å rappe på, men jeg synes de er tøffe. bare ikke vent deg noe dungeon family. Senere ga han ut en tre-fire skiver som er billige på amazon. har ikke hørt dem. En annen fun fact er at MC Shy D er en av de tidligste gangene en viss DJ Toomp er kreditert. På andreskiva er han tilogmed avbildet på coveret.

Tony Rock-skiva er tøff men den er mye mer NY enn Atlanta. Det er ikke så rart med tanke på at den ble utgitt i 1990, før Atlanta hadde en egen sound. Men den er tøff, og den har en LL cool J-diss i  I'm that type of nigga. Anbefales, men den er vanskelig å få tak i billig på CD.

Kilo er mannen som er kreditert som opphavsmannen til Snoops "shizzle, nizzle"-språk. Han hadde en låt på førsteutgivelsen av A-Town Rush som er første gangen slike utttrykk brukes.

Det som er litt slitsomt med tidlig Atlanta-stil er at det er veldig mye blanding av bounce og Miami Bass, så hvis du ikke er veldig glad i det så kan det bli en del kjedelige skiver. Da er det bra å ha steinharde hard boyz, shy D, Tony Rock og DJ Wen. Sistnevnte har et par kule skiver, og der er det mye livegitar og livebass. Ganske så funky greier.

CrazyNoise

CrazyNoise
27.01.10 22:25
yoyosucka: har endelig fått fingern ut og kjøpt check the technique, gleder meg som en unge til denne etter å ha lest utdrag av denne på diverse blogger lenge nå. også ser jeg crazynoise går god for den her så da veit jeg i alle fall at den holder mål.

Du vil ikke bli skuffa, tro meg. Jeg hadde store problemer med å legge den fra meg og lese kapitlene kronologisk, haha. ble sittende og bla for å se hvilke skiver som kom senere i boka. Check the technique er en utvidelse av "Rakim told me" eller noe slikt av samme forfatter. det står de samme kapitlene der som i CTT, så ikke bry deg om å kjøpe den for å lese førsteboka. CTT har de samme kapitlene + mer

CrazyNoise

CrazyNoise
27.01.10 22:27
Noob_Saibot: Jeg var for øvrig også veldig nære å kjøpe "Roll Out The Red Carpet" av en viss Royal C som du anbefalte i den nevnte Atlanta-tråden, men jeg droppet også det i siste liten.

Royal C er medlem av Hard Boyz. Det er skikkelig g-funk inspirert gangsterrap. Jeg synes det er et tøft album. Det bør ikke være så dyrt å skaffe seg.

Klikk for å gå tilbake til toppen