Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Din ultimate hip hop-synd

NYTT TEMA
Noob_Saibot
Noob_SaibotInnlegg: 37693
23.08.10 14:55

Ok gutter, ærlighetens time er inne. Hva er din største hip hop-synd? Hva tør du egentlig ikke å si høyt, og kvier deg for for å skrive selv på VGD?

Min er så stor at jeg nesten ikke tør å fortelle det, men la gå da:

Jeg har fortsatt ikke hørt Straight Outta Compton av N.W.A.

-makaveli-
-makaveli-Innlegg: 2822
23.08.10 19:34

Hvorfor hører du det bare ikke? :P

Swingpjatt
SwingpjattInnlegg: 6203
23.08.10 19:42

Inspirert av disse videone, NS?

Det tok meg 14 år som hip hop-fan før jeg hørte ett 2Pac-album... Det er vel en synd i noen sine øyner.

Brummund
BrummundInnlegg: 91
23.08.10 21:15
Noob_Saibot: Jeg har fortsatt ikke hørt Straight Outta Compton av N.W.A.

Artig at du ikke hørt sangen/albumet som åpnet mine hip hop-øyne i 1989.

Kommer ikke på noen synder.

bahamadda
bahamaddaInnlegg: 410
23.08.10 22:28

Jeg har nok begått de fleste hip hop-synder man kan begå (eller begår fremdeles), og siste kjøpet jeg gjorde var på fretex for et halvt år siden, biggies born again til 25,- kroner.

Noob_Saibot
23.08.10 22:55
-makaveli-: Hvorfor hører du det bare ikke? :P

Jeg har rett og slett bare ikke tatt meg til å kjøpe det ennå. Har alltid prioritert andre album.

Noob_Saibot
23.08.10 22:57
Brummund: Artig at du ikke hørt sangen/albumet som åpnet mine hip hop-øyne i 1989.

Det skal sies at jeg har hørt nedlastede versjoner av "Fuck Tha Police" og "Gangsta Gangsta" for noen år tilbake.

Noob_Saibot
23.08.10 22:58
Swingpjatt: Inspirert av disse videone, NS?

Aldri sett, men skal sjekke dem ut.

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
24.08.10 00:52

Haha, digger denne tråden. Og jeg digget den Skills-videoen som Swingpjatt linket til...skal se resten av episodene.

Det er ikke alle disse her som er like store synder, men det er like vel album som jeg (etter min smak) strengt tatt burde, om ikke eid, så i det minste hørt pr. 24.08.10...

De La Soul - 3 Feet High And Rising
Q-Tip - Amplified
Slick Rick - The Great Adventures Of Slick Rick
Pete Rock & CL Smooth - Mecca & The Soul Brother
Ghostface Killah - Ironman
ODB - Return To The 36 Chambers
Scarface - The Diary
Mos Def - Black On Both Sides
The Pharcyde - Bizarre Ride II The Pharcyde
Clipse - Lord Willin'
The Roots - Things Fall Apart

+ hvilket som helst av de annerkjente albumene til Geto Boys, Big Daddy Kane, Kool G. Rap og Ice-T.

Det alle disse har til felles (i alle fall enkeltalbumene jeg nevnte) er at jeg har hørt minst to-tre låter fra dem (har rundt halvparten av låtene fra De La, Scarface, Pete Rock..., Q-Tip og Pharcyde albumene på mp3), men jeg har altså aldri hørt noen av dem i sin helhet.

-makaveli-:
"Hvorfor hører du de bare ikke? :P"

Veldig on-point spørsmål nå som vi for lengst har gått inn i nedlastingsalderen. Men greia er at samtlige av dem (igjen, i alle fall enkeltalbumene) står på min eviglange innkjøpsliste, og at de derfor er notert som plater som jeg ikke vil kaste bort førstelytten på gjennom å laste ned en mappe med lydfiler. Disse vil jeg ha i fysisk form og nyte på ordentlig godt gammelt vis.  

En annen synd som jeg veeet at syyyykt mange andre lyver på seg å ikke ha begått:

Jeg hadde aldri ordentlig peiling på J Dilla og hans musikk før etter han døde!

Mitt forhold til denne karen før hans død var at jeg visste at det var en som het J Dilla som hadde produsert en del låter som jeg likte, og jeg visste at det var en fyr som kallte seg Jay Dee som også hadde produsert en del musikk som jeg likte...jeg visste overhodet ikke at disse to var samme person, haha. Og jeg var heller ikke klar over all den musikken som jeg digget, men som jeg aldri hadde fått ordentlig med meg at J Dilla/Jay Dee hadde tatt borti eller innfluert.

(Innlegget ble redigert 24.08.10 00:54)

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5938
24.08.10 09:09

Fantastisk tråd. Jeg har garantert masse synder, men la oss nå se:

Jeg har aldri syntes Notorious BIG har vært noe mer enn oppskrytt

Jeg har ikke den store begeistringen for 2pac

Return to the 36 chambers og Tical er kjedelige album

Jeg liker både young MC, Kid n play, kwame og tone loc

Big L var en kjedelig rapper

Fresh Prince/Will smith er en dyktig rapper

haha ser de disse syndene setter meg i selloutbåsen ganske godt. wu-tang, Big L er for komplisert så da digger jeg heller lettvekter-kommers-poprap som DJ jazzy jeff og tone loc.

dufsn
dufsnInnlegg: 1448
24.08.10 12:21

haha jeg har aldri fått meg til å like verken built 4 cuban linx eller J dilla noe særlig

Swingpjatt
24.08.10 15:24

Er litt varierende "synder" i de Skillz-episodene, men det er vel noen morsomme historier i hver av de. Den siste med Q-Tip og PBW er ganske bra dog. + Sean C og D-dot

Tillegg til lista mi.
- Nærmeste jeg har kommet graffiti er å tegne på skolepulten...

(Innlegget ble redigert 24.08.10 15:30)

Noob_Saibot
24.08.10 15:30
Swingpjatt: Nærmeste jeg har kommet graffiti er å tegne på skolepulten...

Tillat meg å følge opp:

Det nærmeste jeg har vært å være på en rapkonsert var da Madcon avsluttet en gratis VG Lista Topp 20-konsert med "Beggin'".

Swingpjatt
24.08.10 15:33
Noob_Saibot: Det nærmeste jeg har vært å være på en rapkonsert var da Madcon avsluttet en gratis VG Lista Topp 20-konsert med "Beggin'".

Damn! Det har jo vært mange rapkonserter i Trondheim de siste årene.

Ikke bra, Noob. Ikke bra.

Noob_Saibot
24.08.10 15:40
Swingpjatt: Damn! Det har jo vært mange rapkonserter i Trondheim de siste årene. Ikke bra, Noob. Ikke bra.

Du husker vel selv hvordan det var å være jomfru? Jeg venter på "den rette".

Swingpjatt
24.08.10 15:47
Noob_Saibot: Du husker vel selv hvordan det var å være jomfru? Jeg venter på "den rette".

Haha.

Tviler på at OutKast kommer til Trondheim altså. Kan hende at du må nøye deg med noen som bare er "rett der og da".

Ganske fornøyd med at Slick Rick var min første.

..............No homo.

Noob_Saibot
24.08.10 15:52
Swingpjatt: Tviler på at OutKast kommer til Trondheim altså.

Goodie Mob da...?

Nei da, skal vel få komme meg på en konsert i ikke altfor fjern fremtid. Har faktisk satt det på min "things to do that I've never done before"-liste.

GhettoGutt
GhettoGuttInnlegg: 671
24.08.10 17:45

Jeg synes Nas, Jay-Z, Em, Biggie, Eric B & Rakim, ATCQ, Mos Def, Big L og flere NY-legender er temmelig oppskrytt.

Jeg synes Illmatic er overvurdert til de grader.

Jeg har aldri kledd meg som en hiphopper.

Jeg har kun lagd en tagg.

Jeg er drittlei av å fortelle (forklare) folk at jeg hører på rap.

Og kanskje den største synden av dem alle, jeg synes ikke Dre er så ille rapper som folk skal ha det til, synes han klarte seg helt greit i NWA-dagene.

Noob_Saibot
24.08.10 18:04
GhettoGutt: jeg synes ikke Dre er så ille rapper som folk skal ha det til

Her er jeg enig. Det virker som om folk tror at bare fordi en artist er suveren som produsent må han da også være ræva på mikrofonen. Også Kanye West "lider" til dels av samme syn. Jeg våger å påstå at hverken Dre eller Kanye hadde blitt sett på som "svake" MCs hvis de bare ikke hadde vært enda dyktigere som produsenter.

-makaveli-
-makaveli-Innlegg: 2822
24.08.10 22:17
Ruud18: Veldig on-point spørsmål nå som vi for lengst har gått inn i nedlastingsalderen. Men greia er at samtlige av dem (igjen, i alle fall enkeltalbumene) står på min eviglange innkjøpsliste, og at de derfor er notert som plater som jeg ikke vil kaste bort førstelytten på gjennom å laste ned en mappe med lydfiler. Disse vil jeg ha i fysisk form og nyte på ordentlig godt gammelt vis.

Fullt forståelig, selv laster jeg aldri ned og sverger ved CD-samlinga mi. Men å kjøpe et album eller to er da ingen vanskelig sak? Nå kjenner jeg ikke din alder, men har inntrykk av at du i det minste er gammel nok til å jobbe (?) og i så fall er det jo bare et par arbeidstimer som skal til for å få de fantastiske (og rimelig obligatoriske..) platene du lister opp ;)

Ruud18
24.08.10 23:17

-makaveli- skrev:
"Nå kjenner jeg ikke din alder, men har inntrykk av at du i det minste er gammel nok til å jobbe (?) og i så fall er det jo bare et par arbeidstimer som skal til for å få de fantastiske (og rimelig obligatoriske..) platene du lister opp ;)"

Hehe, er student uten jobb på siden, så jeg har ikke mye penger å rutte med. Pleier dog å sette av penger til ca. 2-3 platekjøp hver måned, men siden innkjøpslista som nevnt er temmelig lang (og vokser stadig vekk, i tillegg) så er det mye som har blitt nedprioritert i lang tid. Og som oftest så går minst ett av de månedlige kjøpene til en nyere utgivelse av et slag.  

Noob_Saibot skrev:
"Jeg våger å påstå at hverken Dre eller Kanye hadde blitt sett på som "svake" MCs hvis de bare ikke hadde vært enda dyktigere som produsenter."

Jeg hadde annsett Dre som en svak rapper uansett...hehe. Kanye annser jeg ikke som en direkte svak rapper, uavhening av om han produserer eller ikke, men som en jevnt over helt OK en som er god på sitt beste.

Men anngående Dr. Dre så mener jeg å ha sett/hørt en gang at han ikke ser på seg selv som en ordentlig rapper en gang. Og jeg føler egentlig det samme...for å være litt "komplisert" så ser jeg på han som en produsent som rapper av og til, og ikke en produsent/rapper slik som f.eks. Kanye. Hovedgrunnen til det er at han i 95% av tilfellene ikke skriver sine egne tekster en gang. Og siden rap i utgangspunktet er en såpass rett fram og ærlig sjanger så mener jeg personlig at dette er et minimumskrav for å kunne kalle seg rapper.

(Innlegget ble redigert 24.08.10 23:17)

Noob_Saibot
25.08.10 14:56
Ruud18: Hovedgrunnen til det er at han i 95% av tilfellene ikke skriver sine egne tekster en gang.

Det visste jeg ikke. Er det Hittman som ghostwriter, eller?

Arsenal_FotballClub
Arsenal_FotballClubInnlegg: 439
25.08.10 15:47

Jeg var avhengig av Justin Bieber's !Baby!

ackryte
ackryteInnlegg: 2477
25.08.10 16:25
Noob_Saibot: Det visste jeg ikke. Er det Hittman som ghostwriter, eller?

Det har vært mange det. Opp gjennom åra har folk som Cube, The DOC, Snoop, Jay-Z og Royce Da 5'9" hjulpet til. Garantert Eminem også. Dr. Dre løfter jo knapt en finger i noe av det han putter navnet sitt på, men har vel en unik evne til å se det store bildet og få ting til å høre "hot" ut. Husker noen påsto, tror det var Questlove, at han ikke har produsert på ordentlig siden Niggaz4Life. 

Ruud18
25.08.10 16:59
ackryte: Det har vært mange det. Opp gjennom åra har folk som Cube, The DOC, Snoop, Jay-Z og Royce Da 5'9" hjulpet til. Garantert Eminem også. Dr. Dre løfter jo knapt en finger i noe av det han putter navnet sitt på, men har vel en unik evne til å se det store bildet og få ting til å høre "hot" ut. Husker noen påsto, tror det var Questlove, at han ikke har produsert på ordentlig siden Niggaz4Life. 

Knoc-Turn'al og Eminem hjalp til mye på 2001, og det er heller ikke vanskelig å høre at Jay-Z skrev "Still D.R.E.", ut fra hvordan Jay pleide å rappe og bygge opp rim og setninger på, på samme tidspunkt.

Men Dre har vel nesten aldri lagt skjul på at han lar andre skrive mesteparten av sine tekster, derav det jeg nevnte om at han ikke ser på seg selv som en ordentlig rapper. På Detox så er vel Snoop, The Game, Jay-Z, Nas, Eminem, Lil Wayne, 50 Cent, Busta Rhymes og T.I. blant de som har blitt nevnt som ghostwriters på flesteparten av låtene som er spillt inn, men det gjenstår jo å se hvilke låter som blir valgt.

Ellers er det jo mange som har uttalt seg om det at Dr. Dre egentlig ikke lager de beatsa han blir kreditert for, men sånn som jeg har forstått det ut fra de som har vært tett innpå ham i studio, så pleier han som oftest bare å lage en spinkel liten skisse av beat'en, så har han en haug med studiomusikere som sørger for at ting blir hørendes ut slik som det endelige resultatet blir, mens Dre konsentrerer seg om det helhetlige i låten. Derfor jeg pleier å si at Dr. Dre er mer en musikkprodusent (á la Rick Rubin, Quincy Jones, Phil Spector, osv.) enn en tradisjonell hiphop-beatmaker (á la DJ Premier, Pete Rock, J Dilla osv.) Og det er jo mange produsenter som f.eks. Kanye, Timbaland og RZA, som har tatt etter Dre sin måte å produsere på.

Men nå har jeg brukt de siste innleggene mine på å være off topic, så tilbake på sporet:

* Jeg gikk sikkert rundt i fem-seks år fra første gang jeg hørte ham, og kalte 2Pac for "tupækk".

* Jeg er litt svak for enkelte uglesette "poser-rap" låter som Flipsyde feat. Piper med "Happy Birthday" og Boomfunk MC's med "Freestyler"

* Jeg digget Ja Rule på den tida da han var poppis (sånn ca. 1999-2002), og syntes helt seriøst den gangen at han var en av de beste rapperne som fantes. Var vel ikke før ca. rundt det tidspunktet da 50 Cent gruset ham med "Back Down" at jeg innså hvor feil jeg hadde tatt.

CrazyNoise
25.08.10 21:34

Jeg har hatt sex til Geto Boys': Till death do us part, før jeg giftet meg. Det må vel kalles hip hop-synd.

Cunninlynguits
CunninlynguitsInnlegg: 722
28.08.10 15:51
Ruud18: Jeg hadde aldri ordentlig peiling på J Dilla og hans musikk før etter han døde!

Der er vi 2 dessverre...

New_Romantic
New_RomanticInnlegg: 1662
28.08.10 15:55
CrazyNoise: Jeg har hatt sex 

Too much information ;)

CrazyNoise
28.08.10 17:27
New_Romantic: Too much information ;)

Beklager, ikke meningen å gjøre deg sjalu

New_Romantic