Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamere for Hip-hop forumet?

NYTT TEMA
Fletch-24

Fletch-24
19.10.10 00:26

Syntes det er meget lite aktivitet her på HipHåppen, hvorfor det? Det må da være flere hip-hop elskere her på vgd. De fire siste trådene som har blitt besvart er av meg, jeg vet ikke om det kanskje sier noe om meg eller ikke, men alikavel, må da være større interresse for musikkens beste sjanger her inne?

CrazyNoise

CrazyNoise
19.10.10 10:13

Det er nok litt symptomatisk for høsten, da mange har masse annet å drive med enn å henge på forumet her. Men du har rett i at det er lite aktivitet her nå om dagen. en del av debattantene er studenter, og slik som jeg husker høsten, så var oktober/november ganske så strie måneder.

Siste tiden så har de største trådene endt opp med å bli sabotert av folk som heller ønsker å diskutere retorikk og bedrive halvveis personangrep enn sak. Hvis tråden sporer av på den måten driter jeg i å engasjere meg.

(Innlegget ble redigert 19.10.10 10:14)

Noob_Saibot

Noob_Saibot
19.10.10 21:16
Fletch-24: Syntes det er meget lite aktivitet her på HipHåppen, hvorfor det?

De fleste temaer er diskutert opp og i mente. Vi trenger noe nytt og kreativt.

Men hva?

Fletch-24

Fletch-24
19.10.10 21:16

Ser den, så absolutt. Litt synd det. Jeg som bare er 15 år og går mitt siste år på ungdomskolen(hehe) har vel mer tid en dere til å sitte på vgd!

Fletch-24

Fletch-24
19.10.10 21:45
Noob_Saibot: De fleste temaer er diskutert opp og i mente. Vi trenger noe nytt og kreativt. Men hva?

Kan jo peise på med noen konkuranser? Ikke vet jeg, er ikke den mest kreative her går jeg utifra

CrazyNoise

CrazyNoise
19.10.10 22:04

Flott at du representerer den nye generasjonen raphoder! Konkurranser synes jeg ikke er så spennende, men du har en helt annen tilnærmelse til rap enn en del av oss andre her som har våre fordommer, uvaner og bakgrunn formet av da vi oppdaget hip hop. Jeg synes det er kjempespennende å høre hvordan dagens generasjon ser på rap, hva dere synes om 90tallsrap, 80tallsrap og enda eldre greier. Du er jo født midt i the golden age og har absolutt vokst opp med hip hop som industri og allemannseie på 2000-tallet, i motsetning til oss som oppdaget det på 80 og 90tallet. Forumet trenger litt nye tanker, og jeg gleder meg veldig til å høre mer hva du mener om hip hop.

Hva slags forhold har du til rap fra før du ble født/oppmerksom på rap?
Du har aldri selv opplevd noen "krig" mellom øst-vest-sør. Hvordan stiller du deg til sted når du tenker på rap? Er det for deg noen motsetning mellom å digge jay-z og snoop? Hvordan stiller du deg til de skivene som man kaller klassiske? Hvilke skiver er "klassiske" for deg? Jeg håper du tør å si meningen din i diskusjoner, og hvis du ikke gjør det, skal jeg etterlyse dem, haha.

Fletch-24

Fletch-24
19.10.10 22:28

Mitt forhold til rap er som du sier sansynligvis veldig anderledes enn deres, da jeg ble født i 1995 og begynte å høre på rap i 7-8 årsalderen, mye pågrunn av min bror. Jeg skal inrømme at jeg hører på alt fra øst-vest og sør, og har ikke noe problem med å høre på 2 artiser mens de er i beef, om du skjønner hva jeg mener. Foreksempel Jay-z og Nas for et par år tilbake. Jeg har egentlig ikke hørt så mye av 80-tals hiphop men har hørt mye av det som kom på 90 tallet og etter det. Kan jo nevne mine favoritt rappere/ grupper. Er en stor fan av Gangstarr, Necro, Saigon,Cunninlynguist, Nas, Atmosphere og Big L. Har faktisk ikke hørt så veldig mye på Tupac og Biggie, jeg vet ikke hvordan kjenskap du har til de?

CrazyNoise

CrazyNoise
19.10.10 22:42

Spennende å høre. Hva er det med rap som tiltalte deg? Har du noe som helst forhold til de andre elementene i hip hop, da spesielt breaking og grafitti?

Jo, jeg kjenner jo litt til 2pac og biggie.  Er nok mer glad i 2pac enn biggie, selv om jeg ikke er superfan av noen av dem. Tidlig 2pac frem til me against the world er jeg veldig glad i, men resten er ikke veldig mye spilt. Biggie har jeg aldri fått taket på. Synes han er voldsomt oppskrytt.

Fletch-24

Fletch-24
19.10.10 23:19

Har egentlig ikke noe forhold til graffiti, drev med breaking i 2-3 klasse, men slutta ganske tidlig. Det var liksom ikke min greie. Er helt enig i det du skriver om Biggie, syntes også han er en smule oppskrytt!

En2PacFan

En2PacFan
20.10.10 17:33

Bra noen prøver å ta tak.

Selv vokste jeg opp uten hip-hop.

Ble ikke skikkelig engasjer for 2 år siden.

Men da var jo hip-hop død?

Swingpjatt

Swingpjatt
20.10.10 19:30

Bra å se noen freshe hoder her. Forumet trenger det!

Som Noob nevner så har de fleste av oss her inne diskutert det meste, og har ikke så stort behov for å starte nye temaer... Men dere som er "nye" burde jo ha mange ting dere lurer på, så det er ikke noe grunn til å nøle med å starte nye tråder. Husker jeg var på samme alder som deg når jeg begynte å rote her inne. Den store fordelen da var at det var veldig mange som var like "sultne" etter å utforske alle deler av sjangeren, og det ble mye aktivitet. Mange som har falt vekk fra forumet, men det er fortsatt noen folk her inne som har stor interesse for hip hop.

(Innlegget ble redigert 20.10.10 19:33)

ackryte

ackryte
20.10.10 20:07
CrazyNoise: Det er nok litt symptomatisk for høsten, da mange har masse annet å drive med enn å henge på forumet her. Men du har rett i at det er lite aktivitet her nå om dagen. en del av debattantene er studenter, og slik som jeg husker høsten, så var oktober/november ganske så strie måneder.

Kjenner meg igjen her. Jævlig stress om dagen. I tillegg er interessen min for ny rap på et bunnivå. Vet ikke helt hvorfor.. Vel alt jeg har av musikk står hos foreldrene, iPoden har tatt kvelden og det blir små muligheter for å høre noe særlig på musikk. 

I tillegg har jeg vel en kjip alt-var-bedre-før-mentalitet, og synes ingen keeper det real for tida...

Swingpjatt

Swingpjatt
20.10.10 20:17

Merker det med skole selv. To mid terms og prosjektinnlevering i samme uka osv… alt for mye greier! Men allikevel så bruker jeg tid på de mest meningsløse diskusjonene her inne… go figure.

CrazyNoise

CrazyNoise
20.10.10 21:50
ackryte: I tillegg har jeg vel en kjip alt-var-bedre-før-mentalitet, og synes ingen keeper det real for tida...

word, haha

CrazyNoise

CrazyNoise
20.10.10 22:17

Har kikket litt på hip-hop.no, og det ser ikke ut til at det er mest aktivitet der heller nå om dagen. Rap er kanskje ikke flavor of the month lenger slik at mange hoppe-på'ere har hoppet av. allikevel så er det masse flott musikk og temaer en kan ta opp.

Flott med nye folk på forumet, for som nevnt så er veldig mange av temaene tatt opp og diskutert tidligere. Litt av utfordringen med dagens rap er at veldig mange som har hengt med en stund ikke føler veien rap har tatt de siste årene, for nå gjennomsyrer den kommersielle hiphopen nesten alt. Om det er keep-it-real eller bakstreversk å påpeke det får bli andres problem, men det er ikke tilfeldig at mange mener som acryte, at interessen for ny rap er dalende.Kommersiell rap tok virkelig steget opp i eliten med sammensmeltingen med moderne RnB, men det mister sjarmen når det er så masseprodusert. Fra tidligere er jeg opptatt av at rap skal være en motvekt mot det etablerte, ikke nødvendigvis at det skal være revolusjonært og opprørsk men det skal ha en viss fandenivoldskhet og I-don't-give-a-fuck-mentalitet. Med alle disse glossy autotune-tegneserierapperne med lånte smykker og store solbriller og tatoveringer er det for velkalkulert og glætt for meg. Og har de ikke det, så er det gutta fra gata som solgte dop og ble skutt og hadde endt i rennesteinen hvis ikke de hadde begynt å rappe. Det blir ikke bedre av at norske rappere dukker opp overalt i TV-program som "ungdomsalibi" og frittalende klovner, enten som kordirigenter, camp senkveld-deltakere, lurt av karlsen-offere eller som annet tilbehør til taco'n. Det er nyskapende folk der ut, det er mange av dem i 2010 som vil noe annet enn å ha Rihanna-feature, men de drukner dessverre i all posterboyrapen.

Venter vel egentlig på keep-it-real og andre tøffe kommentarer nå, men jeg vil gjenta hva jeg har sagt før. jeg er overhodet ikke imot utvikling av rap, men akkurat nå liker jeg ikke hvor rap står. Jeg ønsker at rap kan utvikle seg videre til noe som kan vekke engasjementet mitt for nye utgivelser igjen. DA må mye av det glossy fjernes, og jeg ønsker meg mer punsj.

Apropos, noe av det friskeste jeg har hørt på norsk på lenge er den Partysvenske-låta til jaa9 og onklP. ganske poppete, men allikevel så er de høres ut som de er sultne på mikken og har masse morsomme linjer. Ingen cowboy-referanser og "du kaller meg beibi, du kaller meg heldig...."

Fletch-24

Fletch-24
20.10.10 23:29
CrazyNoise: Har

Siteterte bare for at du skulle få varsel. Men er faktisk enig i med det du sier. Jeg har jo som sagt vokst opp i såkalt moderne rap, mens du vokste opp under starten av rappen.  Føler liksom at spesielt i norsk rap at det ikke er tekstene som har noe å si men beatsa, og det er jo det som gjør den store forskjellen mellom de virkelige store rapperne og de mindre gode! Nemlig at de kan ha en ekstremt kjedelig beat som ikke fenger i det hele tatt men samtidig en helt syk tekst som gjør at sangen blir fet!

Kwame-63funk

Kwame-63funk
21.10.10 01:08

Siden vi diskuterer Hip Hop elementene Rap,Graffitti,Break...savner litt av DJ elementene...hvem er for dere DEN DJ'en

Kwame

DontGetIt

DontGetIt
21.10.10 08:22
Kwame-63funk: Siden vi diskuterer Hip Hop elementene Rap,Graffitti,Break...savner litt av DJ elementene...hvem er for dere DEN DJ'en

Preemo!

(Innlegget ble redigert 21.10.10 08:23)

Noob_Saibot

Noob_Saibot
21.10.10 14:59
Kwame-63funk: savner litt av DJ elementene...hvem er for dere DEN DJ'en

Mr. DJ

Dream_Decade

Dream_Decade
21.10.10 15:59
Fletch-24: Syntes det er meget lite aktivitet her på HipHåppen, hvorfor det?

Hehe, jeg har noen forslag til hvorfor det er slik. Men en unison gjeng går tvert i forsvarsposisjon med alle piggene ut hvis jeg nevner dem. Er du ikke medlem av den innerste sirkel, har du intet her å bestille. Derfor er det dødt her, og derfor burde VG stenge hiphopforumet.

Prins_Gilmour-10

Prins_Gilmour-10
21.10.10 16:13
Dream_Decade: Hehe, jeg har noen forslag til hvorfor det er slik. Men en unison gjeng går tvert i forsvarsposisjon med alle piggene ut hvis jeg nevner dem. Er du ikke medlem av den innerste sirkel, har du intet her å bestille. Derfor er det dødt her, og derfor burde VG stenge hiphopforumet.

I realiteten er det jo ikke noe forum lenger all den tid aktiviteten er så forsvinnende lav. Vi snakker vel en håndfull innlegg per dag bare? Her er vi helt på linje Dream Decade.

Gilmour

Dream_Decade

Dream_Decade
21.10.10 16:37
Prins_Gilmour-10: I realiteten er det jo ikke noe forum lenger all den tid aktiviteten er så forsvinnende lav. Vi snakker vel en håndfull innlegg per dag bare? Her er vi helt på linje Dream Decade.

En håndfull innlegg fra den samme triste gjengen, på rundt fem personer, som har sittet her og tørrpratet i årevis.

Forumet trenger forfriskninger like mye som rapsjangeren gjør det. Dessverre er forumet også like konservativt som sjangeren er for tiden. Kommer man med en kontroversiell mening her inne blir man stemplet som troll med en gang. Her gjelder det å være enig, ellers er du rett og slett i trøbbel.

Det blir ikke mye debatt av slikt. Derfor foreslår jeg at VG legger ned hiphopforumet, så kan de fem brukerne lage seg en facebookgruppe hvor de kan klappe hverandre på skulderen og gi hverandre highfives. De som vil diskutere rap kan gjøre det på musikkforumet.

(Innlegget ble redigert 21.10.10 16:37)

Dream_Decade

Dream_Decade
21.10.10 16:40

Når de intolerante barna blir konfrontert med deres manglende raushet og takhøyde, skylder de på at man ikke har lagt frem meningen sin i en tilstrekkelig tannløs og politisk korrekt tone. Herregud, for kjerringkakkel.

ackryte

ackryte
21.10.10 16:54
Dream_Decade: Når de intolerante barna blir konfrontert med deres manglende raushet og takhøyde, skylder de på at man ikke har lagt frem meningen sin i en tilstrekkelig tannløs og politisk korrekt tone. Herregud, for kjerringkakkel.

Keep it real.

Prins_Gilmour-10

Prins_Gilmour-10
21.10.10 17:03
Dream_Decade: Det blir ikke mye debatt av slikt. Derfor foreslår jeg at VG legger ned hiphopforumet, så kan de fem brukerne lage seg en facebookgruppe hvor de kan klappe hverandre på skulderen og gi hverandre highfives. De som vil diskutere rap kan gjøre det på musikkforumet.

:)))Kanskje ikke så dumt forslag!

Gilmour

CrazyNoise

CrazyNoise
21.10.10 17:46

Jeg synes det er hyggelig å få inn nye folk som vi kan få inn i klappepåryggen-modus før de evt skulle bli fristet til å prøve seg med noen egne meninger. Det er kos å bli backet opp og klappet på skulderen av så mange som mulig, så alle som vil det må gjerne bli med.

CrazyNoise

CrazyNoise
21.10.10 17:49
En2PacFan: Ble ikke skikkelig engasjer for 2 år siden. Men da var jo hip-hop død?

Er bare Nas som mener det

CrazyNoise

CrazyNoise
21.10.10 17:53
Fletch-24: den store forskjellen mellom de virkelige store rapperne og de mindre gode! Nemlig at de kan ha en ekstremt kjedelig beat som ikke fenger i det hele tatt men samtidig en helt syk tekst som gjør at sangen blir fet!

I min verden så må beaten sitte. Det kan være verdens morsomste/beste/skarpeste/frekkeste/..../ rapper, men hvis beaten er uengasjerende så hjelper det ikke for å holde på min oppmerksomhet. Big L er et typisk slik eksempel, uten at jeg kaller ham verdens beste rapper. Mannen hadde et knippe skarpe vers men beatsene på debutskiva var dørgende kjedelige.

Jeg lever bedre med en ræva rapper på en grombeat enn en gromrapper på en ræva beat, men nå kjøper jeg jo kun i pose og sekk der en får gromrappere på grombeats, haha

Ruud18

Ruud18
21.10.10 18:10

Jeg må si meg enig med det folk som CrazyNoise og ackryte sier om dalende interesse for/evne til å bli engasjert av dagens (og egentlig de siste par årenes) rap-musikk...det meste av den nye musikken jeg kjøper og oppsøker i disse dager befinner seg utenfor overnevnte sjanger. Det stemmer nok også det med at forumet essensielt består av et anntall medlemmer som kan telles på to hender, som har hengt her i åresvis, og som derfor har diskutert og utdebatert det aller meste.

Men annen ting som ikke akkurat motiverer meg så mye til å være aktiv er at altfor mange hiphop-utgivelser har en irriterende tendens til å enten bruke flere år på å komme ut eller ikke komme ut i det hele tatt, med en haug av "release dates" i mellomtiden...jeg føler at dette er en del av den slitende platebransjen som har rammet spesielt hiphop. Det er vanskelig å ha glød, engasjement og entusiasme når man oftere og oftere ikke vet når, eller om man i det hele tatt får det man har etterspørsel for.

Ellers har min interesse generelt sunket mye for hele kulturen (med tanke på alle de fire elementene)...kanskje med unntak av DJ-elementet. Turntabelism og generel musikk-DJ'ing er noe som bare har fascinert og opptatt meg mer og mer de siste årene. Litt skammelig at jeg ikke har begynt med det selv ennå...

Kanskje jeg får begynne å gjenta meg selv litt, for å bidra til liv og aktivitet dersom det kommer nye medlemmer inn og tar opp temaer og diskusjoner jeg har vært med på før.

Dream_Decade

Dream_Decade
21.10.10 18:49
Ruud18: Jeg må si meg enig med det folk som CrazyNoise og ackryte sier om dalende interesse for/evne til å bli engasjert av dagens (og egentlig de siste par årenes) rap-musikk

Kanskje det er fordi rap har blitt repetiv og lite nyskapende grunnet konservative holdninger innenfor sjangeren?

Klikk for å gå tilbake til toppen