Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Raphael Saadiq - nysoulens Jon Blund

NYTT TEMA
Dream_Decade

Dream_Decade
22.11.10 13:18

Saadiq (eller var det Sadist?); skrytt opp i skyene som en frelser som brakte 70-tallssoulen tilbake i våre stuer. Men kan vi ikke heller være ærlige et sekund, og bli enige om at mannens musikk er dødskjedelig?

Den kan til nød gå an som bakgrunnsmusikk på en urban kafé med litt halvminimalistisk stil, men that's it. Maken til uengasjerende vuggeviser skal man lete lenge etter.

CrazyNoise

CrazyNoise
22.11.10 14:28

Alle barn har rett til god musikk...

Hehe, jeg synes han har vært ganske kul når han er gjestevokalist på DJ Quiks låter. Synes Lucy Pearl-prosjektet også var morsomt. Kjenner ikke så mye til soloskivene. Vet ikke om du kommer til å få så mye respons på tråden din her, da RS egentlig aldri har vært noe spesielt stort navn i Norge. Litt skryt i Natt & Dag men hører man noe som helst ellers....? nope

bahamadda

bahamadda
23.11.10 17:05
Dream_Decade: Den kan til nød gå an som bakgrunnsmusikk på en urban kafé med litt halvminimalistisk stil, men that's it. Maken til uengasjerende vuggeviser skal man lete lenge etter.

Jeg klarer ikke heelt å knekke hvilken sankekode du prøver å oppnå? Av alle overhypa og oppskrytte artister, så velger du å rakke ned på Raphael Saadiq? LOL!

Hvis du liker Prince, D'Angelo, Aloe Blacc og Lucy Pearl er det ingen grunn til at du ikke skal like han eller The Way I See It. Alene er han jo bare en kommers og fantastisk versjon av disse.

Dream_Decade

Dream_Decade
23.11.10 17:29

Hehehehehehe. Ja, Saadiq er jo like bra som Prince :)

D'Angelo er for øvrig elendig. Også han har høy Jon Blund-faktor.

(Innlegget ble redigert 23.11.10 17:30)

ackryte

ackryte
24.11.10 00:52

Synes selv "The Way I See It" er en flott plate, men er den første til å innrømme at retro soul har åpenbare bakdeler. Synes likevel ikke det gjør så mye når musikken er vellagd og fengende. 

Synes du for eksempel "Instant Vintage" er like kjedelig som "The Way I See It"? En låt som Still Ray må da bare fenge??

Dream_Decade

Dream_Decade
24.11.10 17:14

Jeg synes generelt at nysoul bør bruke retro som et berikende og nostalgisk element som supplerer det moderne; ikke at en bør satse på en blåkopi av gammel soul. Det er her jeg mener Saadiq går for langt. Han blir en kjedelig kopi som ikke tilfører noe nytt. Hvis jeg ønsker å høre 70-tallssoul har jeg mer interessante alternativ enn Saadiq. For at Saadiq skal bli interessant må han ha moderne elementer i musikken sin.

Det betyr ikke at "kopimusikk" per definisjon må være dårlig, men det blir som regel noe uengasjerende over slik musikk.

På "The way I see it" har det tydeligvis vært om å gjøre å lage en plate som er klin lik en typisk 1970-1975-soulutgivelse, mens på hans etter min mening beste album, "Ray ray", har han fått til en mer spennende blanding av gammelt og nytt.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 17:16)

Kwame-63funk

Kwame-63funk
24.11.10 19:34

Da Dream Decade følg med nu...

http://www.youtube.com/watch?v=weHYro26EN0

Rhian Benson fra Ghana

Maysa - Friendly Pressure

http://www.youtube.com/watch?v=7AaY2phOPe4

Jazzie B Feat Andrea Martin-"Let Me Return your Favour"

http://www.youtube.com/watch?v=_B_mBtSRdLw

alle etter år 2000

Kwame

Kwame-63funk

Kwame-63funk
24.11.10 19:43

selvsagt må vi ha med Tamia

går ikke uten

Tamia - So Into You (1998)

http://www.youtube.com/watch?v=fd0uuy4mDrE&feature=related

Kwame

DontGetIt

DontGetIt
24.11.10 20:36

Faen for en dritmusikk.

Tooth

Tooth
24.11.10 21:35

må si meg enig D_D her; "Ray Ray" er min favoritt også. Mye fint fra deg Kwame.

Utrolig at denne kremlåta bare ligger i så dårlige kvalitet, men iallefall;

(Innlegget ble redigert 24.11.10 21:36)

yoyosucka

yoyosucka
24.11.10 21:51

Jeg synes Raphael er tight jeg, men har ikke hørt nok for å danne meg et overblikk. Synes han har mange kule enkelt låter, og han fungerer jo helt strålende på hooket til raplåter. Nå fikk jeg lyst til å sjekke ut litt mer av raphael saadiq

Dream_decade vi er tydeligvis uenig i mange ting, og voodoo føyer seg inn i rekken. Det er jo ikke annet enn et fantastisk album fra begynnelse til slutt.

Kanskje du kan sette opp en compilation til oss med hva du mener er kul soul? Eventuelt kan du linke til noen låter via youtube eller en mix på nettet? Synes alltid det er interessant å høre hva rapfans hører på av svart musikk, og jeg er rimelig historieløs på området selv.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 21:55)

Dream_Decade

Dream_Decade
24.11.10 22:47
yoyosucka: Kanskje du kan sette opp en compilation til oss med hva du mener er kul soul? Eventuelt kan du linke til noen låter via youtube eller en mix på nettet? Synes alltid det er interessant å høre hva rapfans hører på av svart musikk, og jeg er rimelig historieløs på området selv.

Jeg liker soul fra hele soulhistorien, men syntes 90-tallet da man skulle blande soul og hiphop bød på mye dårlig. Nå er vel "soul" i dag nesten per definisjon retro, mens "r&B" kan være mer moderne. Det er umulig for meg å ramse opp enkeltlåter eller -artister. Det er så mye å velge i.

Swingpjatt

Swingpjatt
24.11.10 22:49

Så på grunn av ett album så er Raphael Saadiq kjedelig og sadist... Trådene dine er tammere enn vg sine overskrifter.

The way I see it fikk jeg ikke taket på, men Instant vintage er flott, samme er mye av Lucy Pearl. Vet ikke helt hvorfor jeg ikke har sjekket ut Ray Ray, det skal gjøres fort som mulig...

Og enig med yoyo, Voodoo er også flott.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:56)

Dream_Decade

Dream_Decade
24.11.10 22:58
Swingpjatt: Så på grunn av ett album så er Raphael Saadiq kjedelig og sadist... Trådene dine er tammere enn vg sine overskrifter.

Mannen har gitt ut tre album, hvorav to er sinnssykt kjedelige. Han får stadig skryt i musikkpressen. Er det fortjent? Overhodet ikke. Dette er mer enn nok til å lage en tråd, sutrekoppen.

Er det noe som er tamt på dette forumet, så er det din namedrop-youtubelink-spam.

Swingpjatt

Swingpjatt
24.11.10 23:15
Dream_Decade: Mannen har gitt ut tre album, hvorav to er sinnssykt kjedelige. Han får stadig skryt i musikkpressen. Er det fortjent? Overhodet ikke. Dette er mer enn nok til å lage en tråd, sutrekoppen.

Så du påstår at Instant Vintage er kjedelig... Nok en gang så er det tydelig at vi er helt uenig. Kan ikke uttale meg så mye om hvor mye presse han får, men det bryr meg fint lite. Men ingen skal stoppe deg fra å lage tråder, tamme eller ei. Hadde selvfølgelig vært bedre om du faktisk kom med noen anbefalinger. Siden du liker "soul" fra alle perioder, og misliker de fleste fra 90-tallet og fram til i dag så skulle man tro at det var lett å nevne noen av de få bra artistene som er bedre enn de alle oss "andre" liker.....

(Innlegget ble redigert 24.11.10 23:16)

Dream_Decade

Dream_Decade
24.11.10 23:20

Jeg sa at mye på 90-tallet var dårlig, ikke alt etter 90-tallet. Jeg har nevnt mange av artistene jeg liker her tidligere. Følg med.

For øvrig registrerer jeg at din begrunnelse for å kalle min tråd for "tam", er at du selv har ræva smak? Hehe, det er ikke første gang vi har fått avslørt dine mangler når det gjelder logikk.

Swingpjatt

Swingpjatt
24.11.10 23:34
Dream_Decade: Jeg sa at mye på 90-tallet var dårlig, ikke alt etter 90-tallet. Jeg har nevnt mange av artistene jeg liker her tidligere. Følg med. For øvrig registrerer jeg at din begrunnelse for å kalle min tråd for "tam", er at du selv har ræva smak? Hehe, det er ikke første gang vi har fått avslørt dine mangler når det gjelder logikk.

The Dream og.... Du har bidratt med fint lite, og det er
a) fordi du faktisk liker noen av artistene du snakker dritt om, men liker mer å tr...."lage heftige diskusjoner"
b) du liker faktisk fint lite av sjangeren.

Morsomt hvordan du alltid kommer med påstander om andre sin logikk samtidig som at du er på bærtur selv. Tråden din er tam fordi jeg bryr meg ikke om artister som andre folk ikke liker. Kom med anbefaling til bra musikk, hvis du har det...

Dream_Decade

Dream_Decade
25.11.10 00:07
Swingpjatt: a) fordi du faktisk liker noen av artistene du snakker dritt om, men liker mer å tr...."lage heftige diskusjoner"
b) du liker faktisk fint lite av sjangeren.

c) du er en løgner

ackryte

ackryte
25.11.10 00:19
Tooth: må si meg enig D_D her; "Ray Ray" er min favoritt også. Mye fint fra deg Kwame. Utrolig at denne kremlåta bare ligger i så dårlige kvalitet, men iallefall;

Digger den. Hva skjedde med Teedra Moses? Albumet hennes var veldig bra, og er skrekkelig slept on. Ser nå på spotify at hun ga ut et album i fjor. Det er visst jeg som sover i timen..

Uansett, "Be Your Girl" falt i hvert fall jeg hodestups for:

Tooth

Tooth
25.11.10 07:18
ackryte: Albumet hennes var veldig bra, og er skrekkelig slept on.

..har sovet på den skiva sjøl - husker godt låta du linker til; finfin sak.

Siden vi roter i soulhjørnet; plukka opp denne saken for usle 20 kroner. Mint condition

Dream_Decade

Dream_Decade
25.11.10 12:36
ackryte: Uansett, "Be Your Girl" falt i hvert fall jeg hodestups for

Kjempelåt. Slik skal det gjøres.

ackryte

ackryte
25.11.10 20:22

Det Masqueraders-albumet har jeg av en eller annen grunn kommet over utallige ganger. Aner ikke hvorfor det er så utbredt her i Norge. Har aldri plukket det opp, men har albumet som kom før tror jeg . Produsert av Isaac Hayes..

(Innlegget ble redigert 25.11.10 20:23)

Klikk for å gå tilbake til toppen