Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppgraderer fra CD til platespiller

NYTT TEMA
DontGetIt
DontGetItInnlegg: 3471
01.07.11 21:59

Har investert i en platespiller. Er helt novise når det kommer til dette, men skal heretter kjøpe musikken jeg liker i vinyl. 

Andre utenom CrazyNoise som tviholder på dette? :-)

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
02.07.11 00:45
DontGetIt: Andre utenom CrazyNoise som tviholder på dette? :-)

Gratulerer!

Hehe, jeg fronter vinyl any day, men jeg kjøper ikke mye nytt av vinyl. Da skal det kun være dritbillig i forhold til CDutgivelsen. Du skal være klar over at mange av de gamle originalutgivelsene av rapskiver er av bedriten vinylkvalitet. Dårlig lyd og tynn vinyl. Spesielt på begynnelsen til midten av 90tallet var det mye dårlig vinyl. Da var fokuset for selskapene at alle skulle over på CD mens vinylutvalget skulle fases ut. Resultatet: dårlige billigvinylutgaver mens CD-utgavene hadde bonuslåter og mye bedre lyd.

Jeg liker vinyl men hører sjelden på det fordi det ikke går så godt sammen med unger som hopper og spretter rundt meg. Jeg synes heller ikke det er spesielt stas med peiskos og hakk. Men for all del, en solid vinylutgave kan gruse CD på fyldig lyd. Kjøper CDer jeg.

Men er ikke vinyl fortsatt litt kvasi-hipsterstil? correct me if I'm wrong.

(Innlegget ble redigert 02.07.11 00:45)

DontGetIt
02.07.11 00:49
CrazyNoise: Men er ikke vinyl fortsatt litt kvasi-hipsterstil? correct me if I'm wrong.

Haha, kan hende. Ser uansett fram til grom lyd på anlegget jeg også skal kjøpe. 

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
02.07.11 09:57

Grom lyd blir det nok uansett. Og det anlegget du kjøper deg blir helt sikkert gromt. Det er noe eget med å sette på vinyl. Kult av deg å kjøpe vinylspiller!

Too_Tough
Too_ToughInnlegg: 2027
02.07.11 13:24

Nedgradering kalles dette. Vinyl = kredsank.

Rindal_
Rindal_Innlegg: 680
02.07.11 13:36
Too_Tough: Vinyl = kredsank.

Eventuelt nostalgi. Eller sjarm.

Alt dreier seg ikke om renest mulig lyd. :/

Too_Tough
02.07.11 13:49
CrazyNoise: Men er ikke vinyl fortsatt litt kvasi-hipsterstil? correct me if I'm wrong.

You're soooooo right. 

DontGetIt
02.07.11 18:09
Too_Tough: Nedgradering kalles dette. Vinyl = kredsank.

Hehe, hvorfor er jeg ikke overrasket? ;)

I en digital verden er det godt å puste liv i sjarmen vinylplater har. 

Too_Tough
02.07.11 18:20
DontGetIt: en digital verden er det godt å puste liv i sjarmen vinylplater har.

Joa, men da handler det ikke om musikk lenger, men om dine følelser som sier at "gamledager var koseligere enn nåtiden". Å kjøpe vinyl er noe folk driver med for å kunne påberope seg mer "sjel" enn andre som kun kjører digitale filer. Objektivt sett er det naturligvis ikke mulig å argumentere for at det ene har mer sjel enn det andre.

DontGetIt
02.07.11 18:32
Too_Tough: Å kjøpe vinyl er noe folk driver med for å kunne påberope seg mer "sjel" enn andre som kun kjører digitale filer

Drigstig i å være så bastant i forhold til hva som er grunnene til at de som kjører vinyl nettopp gjør det. Hva andre driver meg bryr meg midt i brunøyet, og kommer aldri til å hevde at rapmusikken, soundet, og musikken som helhet før i tida var så mye bedre osv. - da jeg hører på stort sett utelukkende ny musikk i steden for å drømme meg 10-20 år tilbake i tid. Dessuten har jeg aldri hatt en platespiller før, og kan derfor ikke si noe om hvor "koselig" det er.

Objektivt sett er det naturligvis ikke mulig å argumentere for at det ene harmer sjel enn det andre

--> Korrekt.

Too_Tough
02.07.11 18:42
DontGetIt: Dessuten har jeg aldri hatt en platespiller før, og kan derfor ikke si noe om hvor "koselig" det er.

Ok, da kan jeg utelukke den nostalgiske grunnen, og vi står igjen med utelukkende kredsank. Eller finnes det andre grunner? I så fall må du gjerne opplyse meg. Jeg er aldri forhåndslåst, men isteden alltid åpen for andres rasjonelle argumenter. Det er bare så sjelden at slike dukker opp:)

DontGetIt
02.07.11 18:48
Too_Tough: Ok, da kan jeg utelukke den nostalgiske grunnen, og vi står igjen med utelukkende kredsank. Eller finnes det andre grunner? I så fall må du gjerne opplyse meg. Jeg er aldri forhåndslåst, men isteden alltid åpen for andres rasjonelle argumenter. Det er bare så sjelden at slike dukker opp:

Hehe.. først må jeg si: jeg liker at du er på forumet her.

Kredsank og kredsank, jeg har vel ganske enkelt bare lyst til å ha vinylplater. I min vennekrets kan jeg ikke tenke meg at noen vil synes det er "kred" å ha en platespiller. Min svigerfar er langt over gjennomsnittet interessert i vinyl, kanskje av nostalgiske grunner, men er i hvert fall der jeg har fattet interesse for dette. Jeg er egentlig for lite flink til å kjøpe musikk, og kanskje dette kan få meg til å bli flinkere til nettopp dét. I tillegg har jeg lenge hatt lyst på et skikkelig lydanlegg, og da synes jeg det er litt stusselig å spille av digitalt med en kabel til PC.

EN ting er sikkert, og det er at jeg i hvert fall ikke kjøper platespiller for å virke kul :)

Men hva er dine tanker om Big Sean-albumet(ser jo at du liker det)? Hvilke låter falt i smak? Hva synes du om produksjonen?

Too_Tough
02.07.11 19:03
DontGetIt: Jeg er egentlig for lite flink til å kjøpe musikk, og kanskje dette kan få meg til å bli flinkere til nettopp dét. I tillegg har jeg lenge hatt lyst på et skikkelig lydanlegg, og da synes jeg det er litt stusselig å spille av digitalt med en kabel til PC.
EN ting er sikkert, og det er at jeg i hvert fall ikke kjøper platespiller for å virke kul :)

Jo, du kjøper det for å virke kul. Det er også derfor du fronter kjøpet ditt her;) Neida, skal ikke rippe mer opp i denne fadesen.

Jeg nøyer meg bare med å si at utover nostalgiske grunner fatter jeg ikke at vinyl kan ha noen verdi i dag. Anlegget ditt blir nok mer enn kult selv om du "bare" har kabel fra pc, og tenk på hvor uendelig brukervennlig/praktisk det er.

Uansett: du kjøper selvsagt det som føles riktig for deg.

Kan du fortelle litt mer om hva du har tenkt å kjøpe av anlegg?

Takk for hyggelige ord, forresten. Jeg er veldig glad for at du er på forumet også. Du virker som en trivelig kar:)

Swingpjatt
SwingpjattInnlegg: 6192
02.07.11 19:07

Vet ikke om jeg ville gått helt over til vinyl, men en investering i vinylspiller er langt fra dumt. Kjøper ikke så mye ny musikk på vinyl, men av og til noen gamle plater. Ja takk, begge deler.

Og selvfølgelig er det andre grunner enn ”kred” eller nostalgi for å kjøpe vinyl. Du har nå åpnet en ny dør for å utforske enda mer musikk. Det er begrenset hvor gøy det er å utforske musikk på nettet, og det er mye mer spennende når man faktisk har skivene i henda. Før så var det ikke noe vits å stikke på loppemarked, fretex eller platemesser, men nå kan du ta turen innom og se gjennom platene de har, og muligens finne noen juveler. Skal være litt heldig hvis du skal finne hip hop, men hvis du har interesse for annen musikk (og gjerne litt eldre musikk, i mitt tilfelle soul, funk og r&b) så kan man ofte være heldig.

Hva er argumentet for at det er ”kred”. Fordi det bare er noen få og ”sære” som gjør det? I så fall så er det like ”kred” i disse digitale/mp3/spotify tider å kjøpe cd som det er å kjøpe vinyl. Hvordan noen prøver å stemple folk med så tåpelig ting som ”kred ” slutter aldri å forbause meg.

DontGetIt
02.07.11 19:08

John Peel: "Somebody was trying to tell me that CDs
are better than vinyl because they don't have any surface noise.
I said, 'Listen, mate, life has surface noise."

Akkurat hva jeg skal ha av lydutstyr er jeg usikker på. Kan veldig lite om dette, så blir vel hva folk jeg tror har peiling anbefaler. Blir ikke noe voldsomt dyrt, men noen tusenlapper regner jeg med.

Too_Tough
02.07.11 19:08
DontGetIt: Men hva er dine tanker om Big Sean-albumet(ser jo at du liker det)? Hvilke låter falt i smak? Hva synes du om produksjonen?

Det er for tidlig å konkludere, men førsteinntrykket er veldig godt. Når jeg føler meg glad etter å ha hørt et album første gang, er det et ganske sikkert tegn. Likevel vil jeg ikke ta meg vann over hodet ved å lekse opp favorittlåter og argumenter her og nå. Jeg vil utvilsomt komme tilbake til dette albumet så snart jeg har fått satt meg bedre inn i det.

Kan dog si såpass som at produksjonen virker fin etter min smak. Moderne, men ikke for moderne. Jeg liker Seans stemme, men viktigst (som alltid) er det at det later til å være mange gode låter på albumet. 12 spor er kanskje ett for lite, men av meg får man bøtter av kred hvis man klarer å gi ut et gjennomført bra og konsistent album. Det er de samme årsaker til at jeg elsker Nicki og Wiz sine album. Fra og med introen synes jeg dette virker som et klassealbum. Én låt som umiddelbart satt seg var "My last" feat. Christian Brun. Deilig piano der.

Too_Tough
02.07.11 19:13

'Listen, mate, life has surface noise."

Akkurat hva jeg skal ha av lydutstyr er jeg usikker på. Kan veldig lite om dette, så blir vel hva folk jeg tror har peiling anbefaler. Blir ikke noe voldsomt dyrt, men noen tusenlapper regner jeg med.

Haha, det der er jo et typisk utsagn fra en person uten ordentlige argumenter, som må spille på teite følelser og floskler:)

Jeg foreslår at du kjøper deg noen phete høyttalere og en kraftig forsterker. Da blir det moro, vettu.

Too_Tough
02.07.11 19:16
Swingpjatt: Det er begrenset hvor gøy det er å utforske musikk på nettet, og det er mye mer spennende når man faktisk har skivene i henda.

Hehehehehe. Ja, internett blir for smått i lengden, så det blir man lei. Loppemarkeder ruler derimot, hoho.

Du har ikke tenkt på at de skivene man bestiller på nettet en vakker dag faller ned i postkassen, slik at man får dem i "henda"?

Too_Tough
02.07.11 19:18
Swingpjatt: I så fall så er det like ”kred” i disse digitale/mp3/spotify tider å kjøpe cd som det er å kjøpe vinyl.

Tror cd-er er snart er det produkt som gir minst kred her i verden. Grunnen til at jeg fortsatt kjøper det er følelsesmessige grunner som ikke er allmengyldige overhodet, men som duger for meg, samt at det faktisk er utrolig mye musikk som disse streamingtjenestene ikke tilbyr i dag, men som er å få tak i på cd.

Det er kun tillatt å kjøpe vinyl dersom musikken er umulig å få tak i via annet format. Ellers er det nostalgitrip/kredsak som må legges til grunn som motiv. Det er omvendt bevisbyrde i slike saker.

(Innlegget ble redigert 02.07.11 19:19)

Swingpjatt
02.07.11 19:27
Too_Tough: Hehehehehe. Ja, internett blir for smått i lengden, så det blir man lei. Loppemarkeder ruler derimot, hoho. Du har ikke tenkt på at de skivene man bestiller på nettet en vakker dag faller ned i postkassen, slik at man får dem i "henda"?

Heisann Too Tough. Hvordan går det med deg?

Selvfølgelig kan man bestille plater fra nettet, for en tåpelig ting å påpeke. Selvfølgelig vet jeg det, det er slik jeg kjøper mest av musikken min. Men hvorfor begrense seg til bare å bruke nettet, og ikke oppsøke musikk andre steder også?

Swingpjatt
02.07.11 19:52
Too_Tough: Tror cd-er er snart er det produkt som gir minst kred her i verden. Grunnen til at jeg fortsatt kjøper det er følelsesmessige grunner som ikke er allmengyldige overhodet, men som duger for meg, samt at det faktisk er utrolig mye musikk som disse streamingtjenestene ikke tilbyr i dag, men som er å få tak i på cd.

Tror cd-er er snart er det produkt som gir minst kred her i verden.

Hvordan er det mer kred-søkende å kjøpe vinyl enn cd i 2011, når flertallet bruker primært streaming eller mp3-format til å høre på musikk?

Grunnen til at jeg fortsatt kjøper det er følelsesmessige grunner som ikke er allmengyldige overhodet, men som duger for meg, samt at det faktisk er utrolig mye musikk som disse streamingtjenestene ikke tilbyr i dag, men som er å få tak i på cd.

Det er mange grunner til å kjøpe musikk, og det er mye mer enn enten "nostalgi" eller for å få "kred" som du selv sier her. Og på samme måte så kan man finne musikk på vinyl som man ikke nødvendigvis finner på cd. Hva er galt ved å utforske musikk i mest mulig formater?

(Innlegget ble redigert 02.07.11 19:53)

Tooth
ToothInnlegg: 1493
03.07.11 15:31

Vinyl fo' life mawfakka. Jeg digger lyden av vinyl og følelsen av å holde i et GODT format.

Alle som hevder at vinyl bare er for kredsanking, prater egentlig bare om seg sjøl og egne ønsker; få kred.

En god vinylpressing er i mine og mange andres ører en overlegen lyd, men det er egentlig bare smak og behag og folk må gjerne kjøpe cder for min del. For å quote Devin; Mo'fo'Me

Jeg kjøper cder også, men bare hvis det ikke er mulig å få tak i på vinyl, evnt. ræva pressing på vinyl og bedre på cd.

Too_Tough
03.07.11 21:08
Swingpjatt: Hva er galt ved å utforske musikk i mest mulig formater?

At de fleste formater er bullshit.

Seperator
SeperatorInnlegg: 2215
04.07.11 09:56

Jeg elsker vinyl. Det er utvilsomt et sentimentalt format. Men det spiller jo ikke noen rolle. 

Argumentet med at vinyl har bedre lyd er fjas. Teoretisk er en analog gjengivelse bedre, men i praksis vil CD alltid gi en mer troverdig gjengivelse. Man kan like lyden av plater bedre, man da må man innse at det man liker inkluderer "dårlig" lyd, fargen som oppstår når man spiller av en plate. Det som gir "varm" lyd, er teknisk sett ikke god lyd. Men det har sjarm. Jeg er kjøper nesten utelukkende brukte plater, og siden jeg ikke er noen snobbete samler går det som regel i ganske velbrukte og støvete plater med lyd deretter. Mer enn halve moroa er å finne gull ved å grave gjennom kassevis med dritt. Det er jo jævlig hip-hop i tillegg.

Også er coverne fine å se på da.

(Innlegget ble redigert 04.07.11 09:56)

Tooth
ToothInnlegg: 1493
04.07.11 15:16

Hva er fjas med det argumentet?

"Teoretisk er en analog gjengivelse bedre, men i praksis vil CD alltid gi en mer troverdig gjengivelse"

Hva er troverdig? I mine ører høres en god vinylpressing på nye stifter og med en grom rørforsterker mye bedre ut enn cd. Lyden er åpen og "uendelig" med TROVERDIG varme og rundhet. Selvfølgelig farges lyden; når gjør den ikke det? Det er jo nettopp denne fargingen som gjør vinyl best spør du meg. Og det er vel det hele greia koker ned til; hva man liker; pop eller rock, gult eller blått, digital eller analog.

Argumentet ditt om troverdighet er like fjasetet som de som hevder vinyl har best lyd.

Too_Tough
04.07.11 18:21
Tooth: Hva er troverdig? I mine ører høres en god vinylpressing på nye stifter og med en grom rørforsterker mye bedre ut enn cd. Lyden er åpen og "uendelig" med TROVERDIG varme og rundhet. Selvfølgelig farges lyden; når gjør den ikke det?

Poenget er at dersom det skal være noe mening i å diskutere lydkvalitet objektivt, må en legge til grunn at ufarget lyd er best lyd. Subjektivt kan man derimot legge vekt på varme eller hva som helst annet man måtte foretrekke.

En vinylfanatiker må gjerne si "jeg foretrekker vinyllyden", men ikke at vinyl objektivt sett gir bedre lyd enn cd, slik mange av disse pøblene faktisk hevder.

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
19.10.11 11:21

Jeg satt i går kveld og hørte på Wilcos siste. Vinyl.

Allerede når en takr skiva ut av trekket kjenner en at de har satset på kvalitet. Tung vinyl. Tre låter pr side, altså ble det et dobbeltalbum. Og for en klar lyd. Skiva passet mitt anlegg, og medfølgende cd gir kun litt "kaldere" lyd.

DontGetIt
30.11.11 10:48

Og vinylsamlingen vokser og vokser :-) 

Anbefaler virkelig dette formatet. Om lyden er "bedre" eller ikke vet jeg ikke helt, men lyden låter i hvert fall klart bedre og varmere i mine ører. Dessuten er det noe eget med et stort og flott cover til motsetninger fra mp3-filer eller stusselige CD-plater.

taknina
takninaInnlegg: 37129
30.11.11 11:00
Seperator: Også er coverne fine å se på da.

Halve morroa med å gå inn i rockemusikkens verden for meg rundt 1970 var jo å studere coverene og lære seg navnene på de som spilte i de forsjellige gruppene og navnene på produsent  osv, og ikke minst at tekstene ofte var trykt opp på innsida av coverene eller på innersleeven eller hva pokker det heter :) . Eg vil påstå at eg lærte like mye engelsk  av dette enn eg gjorde på skolen , og var det ord en sto fast i så var det fram med ordboka. Den beste tida i mitt liv :))

Hornsalt
HornsaltInnlegg: 1526
30.11.11 17:31
Too_Tough: Hehehehehe. Ja, internett blir for smått i lengden, så det blir man lei. Loppemarkeder ruler derimot, hoho.
Du har ikke tenkt på at de skivene man bestiller på nettet en vakker dag faller ned i postkassen, slik at man får dem i "henda"?

Har du noensinne vært i en platebutikk eller på et marked i løpet av livstiden din? Selvsagt er det mye mer artig å finne gode (og iblant elendige) overraskelser på markeder og lignende.
Det handler om en opplevelse som er større enn musikk.

edit: oppdaget først nå at tråden er "gammel". Forståelig om du ikke svarer.

(Innlegget ble redigert 30.11.11 17:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg